Svenska kommandon

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Svenska kommandon

Inlägg av TiborBlomhall »

Sa jag "Navigera till <nånstans>" fick jag "Command not understood" förut.

Nu får jag "Navigering avbröts".

Det är ju en slags utveckling :roll:
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Spfere »

Kommandon tycker jag funkar helt random, ibland inga problem med tex call namn, men har aldrig lyckats får bilen att navigera varken hem eller till jobbet, varken på svenska eller engelska. Känns temperamentsfull, jäkla tsundere-bil eller något...
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 25 sep 2019 19:13
Ort: Strömsund

Re: Svenska kommandon

Inlägg av chevnanne »

Jag blir rätt brydd på den här jäkla röststyrningen.
Idag var jag ute på en sväng med bilen ca 10 mil. Röststyrningen fungerade bra, provade att ringa, öppna handskfack
och en grej till provade jag som fungerade men kommer inte ihåg vad det var.
Hur som helst så har min röststyrning varit helt kass sen nån uppdatering före jul men idag gick det bra.
Jag va in på en mack och köpte kaffe och en korv, sen när jag provade igen så var det stendött vad
gäller röststyrningen. Provade en massa olika kommandon men den skrev ingenting utan kom
med dom där förslagen som brukar komma upp när den inte verkar höra nånting överhuvudtaget.
Vad har dom gjort med bilen när den ibland verkar få Alzheimers? Irriterande värre när bilen är så bra annars. :!:
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Heiko »

Här är några kommandon som Teslan förstår.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/voi ... edirect=no
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Merlin »

Fungerar de engelska kommandona bättre? De svenska verkare det lite si och så med.
Och är där någon koppling mellan vilket språk man har på skärmen och vilket språk man använder för röst kommandona?

D.v.s kan man ha svenska på skärmen och ge engelska röst kommando ifall de fungerar bättre?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Elix747 »

Använder mig av röststyrning ganska ofta. Fast då bara ”ring namn” eller navigera till. Dessa äv väl typiska kommandon som tar några klick på skärmen men blir enklare att röststyrka. Oftast går det bra, men. Ibland händer det att den inte förstår. Går oftast över till nästa resa. Har inte kommit fram till andra kommandon som är användbara. Ändra fläkt eller värme är ju bara ett klick på skärmen.

Bilen har alltid svårt att förstå mig vid motorvägsfart eller andra bullriga tillfällen. Höjer jag rösten så går det ibland. Men det är ju inte så kul att skrika på bilen när man har passagerare.
Senast redigerad av Elix747, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Svenska kommandon

Inlägg av AAKEE »

Det hade vart bra med en samlad komplett lista av de svenska kommandona.

Det finns en sådan till min Audi och efter att ha skrivit ut den, plastat den och lagt den i dörrfacket tog det en vecka så kunde jag allt jag behöver kunna, och lite till. (Jag tog såklart fram den och tittade på den också ;) )

Här famlar man lite i mörkret när man inte vet. Såg att någon postade en engelsk lista för en tid sen. Den såg relativt komplett ut. Alternativet är kanske att leta reda på den och go english på röststyrning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Svenska kommandon

Inlägg av pinussen »

Det finns något röstkommando som visar allt den förstår, någon postade i FBgruppen för några dagar sen. Kommer inte ihåg exakt vad det var.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Svenska kommandon

Inlägg av martinot »

pinussen skrev:
Det finns något röstkommando som visar allt den förstår, någon postade i FBgruppen för några dagar sen. Kommer inte ihåg exakt vad det var.
Hittar någon den så får ni gärna posta om här på TCS (hänger inte på FB, och inte med i några bilgrupper där), och gärna i denna tråden! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Svenska kommandon

Inlägg av ReNewAble »

martinot skrev:
pinussen skrev:
Det finns något röstkommando som visar allt den förstår, någon postade i FBgruppen för några dagar sen. Kommer inte ihåg exakt vad det var.
Hittar någon den så får ni gärna posta om här på TCS (hänger inte på FB, och inte med i några bilgrupper där), och gärna i denna tråden! :)
Det var ”Vilka kommando förstår du”. Men den visar bara teslas websida under support och har inte en komplett lista.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Svenska kommandon

Inlägg av mikebike »

Jag har konstaterat att det räcker med att säga adressen när man vill navigera! :)
Teslan verkar dessutom förstå vad jag säger, utan kalibrering.

I gamla bilen skulle man säga: Navigera......Kör till adress....Storgatan 14....Småstad.
I förrförra bilen var det ännu krångligare, där skulle man börja med ort och man var tvungen att bekräfta eller välja alternativ efter varje steg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Svenska kommandon

Inlägg av pefreli »

mikebike skrev:
Jag har konstaterat att det räcker med att säga adressen när man vill navigera! :)
Teslan verkar dessutom förstå vad jag säger, utan kalibrering.

I gamla bilen skulle man säga: Navigera......Kör till adress....Storgatan 14....Småstad.
I förrförra bilen var det ännu krångligare, där skulle man börja med ort och man var tvungen att bekräfta eller välja alternativ efter varje steg.
Samma gäller när man vill öppna handskfacket.

Det räcker att säga ”handskfack” så öppnas det.

Trivialt - absolut. :lol:

Men på nåt märkligt vis gillar jag enkelheten. ;)

Nu skulle jag bara vilja kunna säga ”funka förbaskade vindrutetorkare”. Har iofs inte testat ännu...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Bjelke »

pefreli skrev:
mikebike skrev:
Jag har konstaterat att det räcker med att säga adressen när man vill navigera! :)
Teslan verkar dessutom förstå vad jag säger, utan kalibrering.

I gamla bilen skulle man säga: Navigera......Kör till adress....Storgatan 14....Småstad.
I förrförra bilen var det ännu krångligare, där skulle man börja med ort och man var tvungen att bekräfta eller välja alternativ efter varje steg.
Samma gäller när man vill öppna handskfacket.

Det räcker att säga ”handskfack” så öppnas det.

Trivialt - absolut. :lol:

Men på nåt märkligt vis gillar jag enkelheten. ;)

Nu skulle jag bara vilja kunna säga ”funka förbaskade vindrutetorkare”. Har iofs inte testat ännu...
Man kanske måste säga bara ”vindrutetorkare” ? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Svenska kommandon

Inlägg av SkipperO »

Finns det något röstkommando för att sätta vindrutetorkarna i service-läge? Använder servicelaget på vintern för att torkarna skall tina fortare. Får ej röstkommandot att funka, har provat en del olika, men den envisas med att dra igång vindrutetorkarna. Bara provat på svenska.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Svenska kommandon

Inlägg av RagWal »

samuelsu skrev:
Fick vi till listan i nån annan tråd?
"Funkar dåligt för mig med. S70 -16 AP1: 'Spela Laleh!' ...blev ’sätter alla stolvärme på nivå 3 bacon’. Typ humor. Finns det en lista på svenska kommandon som ska funka?"
Bacon är ju jättekul :lol: Kanske "tina", "sjuda" och "knaperstekt" funkar för de olika nivåerna?
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Fladric »

SkipperO skrev:
Finns det något röstkommando för att sätta vindrutetorkarna i service-läge? Använder servicelaget på vintern för att torkarna skall tina fortare. Får ej röstkommandot att funka, har provat en del olika, men den envisas med att dra igång vindrutetorkarna. Bara provat på svenska.
Undrar samma sak! Skulle vara väldigt smidigt om det gick :D
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Haze »

Skulle vara fint med en svensk komplett lista på kommandon:)

Torkare på
Torkare av....fungerar inte alltid
Öka torkare ....fungerar, men vet ej hur man sätter någon nivå typ "torkare 3", tips?

Har kommit på att när det är halt ute känns det tryggare med Chill mode(inte lika kvick), men går det att sätta "Chill" eller "standard" med röst?

Öka värme
Sänk värme

Ring <Kalle Anka> ...här har jag stött på problem med att vissa kontakter har mer än ett telefonnummer och då måste man välja på skärmen med ett klick. Hur kan man välja typ "Ring <Kalle Anka> mobil" eller "Ring <Kalle Anka> jobb"...det hade ju varit smidigt men får det inte att fungera, Tips?

sms <kalle anka> ...sen prata in följt av ett tryck av vänster rullknapp på ratten efter pratat klart för att sända.

Söka på internet...fungerar dåligt eller så ger jag fel röstkommando. Tips?

Öppna Spotify fungerar bra.
Spela <låtnamn> ...fungerar si-så-där, den väler fel låt och det kan ju bero på att det finns av samma namn:)

Går det att öppna frunk eller trunk med rösten?

Har inte haft bilen så länge så jag har inte hunnit lekt så mycket med röstkommandon.
/H
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Haze »

Tyvärr på Engelska men man kanske kan få hjälp av denna med vad man kan göra:
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Svenska kommandon

Inlägg av marklubb »

'Jag fryser om röven' sätter stolvärmen på 3 :)
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Vesslans »

En fantastisk funktion skulle vara om man själv kunde skapa sina egna röstkommandon för bilens funktioner.
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Sarlacc »

[quote="Haze"]Skulle vara fint med en svensk komplett lista på kommandon:)

Torkare på
Torkare av....fungerar inte alltid
Öka torkare ....fungerar, men vet ej hur man sätter någon nivå typ "torkare 3", tips?

Prova hastighet 3
När jag sa ”hastighet” idag för att se om farthållaren gick igång men då slog vindrutetorkaren på i läge 1.
Tesla Model 3 -21
MrKillBill
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 sep 2021 00:56

Re: Svenska kommandon

Inlägg av MrKillBill »

Tacksam för ett fungerande röstkommando för bakre dimljusen. När det är soggig sikt vill jag inte sitta och fippla med skärmen. Det enda jag lärt mig är att ”slå på bakre dimljusen” är kommando för stolsvärme på läge 3 på alla sittplatser…
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Sarlacc »

Sarlacc skrev:
Haze skrev:
Skulle vara fint med en svensk komplett lista på kommandon:)

Torkare på
Torkare av....fungerar inte alltid
Öka torkare ....fungerar, men vet ej hur man sätter någon nivå typ "torkare 3", tips?

Prova hastighet 3
När jag sa ”hastighet” idag för att se om farthållaren gick igång men då slog vindrutetorkaren på i läge 1.
Svarar mig själv här.
"Hastighet 2" kommandot gör att vindrutetorkare sätts på i läge 2
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Svenska kommandon

Inlägg av Haze »

Vesslans skrev:
En fantastisk funktion skulle vara om man själv kunde skapa sina egna röstkommandon för bilens funktioner.
Gillar tanken, inte så svårt kan jag tänka mig om man har en spela-in funktion som man sen kopplar till en knapp eller funktion någonstans:)
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
carljohan
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 dec 2022 14:58

Re: Svenska kommandon

Inlägg av carljohan »

Kan man få röstsvar av Tesla model 3? vore bra ibland att få bekräftat om den förstått eller inte, t ex att den navigerar till rätt plats etc, ibland svårt att se på skärmen. Även att den tänker ringa rätt person kunde vara bra att få röstsvar på. (liksom man får av Siri, Google etc). Antar för övrigt att man inte kan ställa allmänna frågor som vad är klockan? som man kan göra till Siri och Google? Känns lite begränsande jämfört med de bilar som kopplar upp iphone med carplay etc??
Skriv svar