SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Moderator: Redaktion
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Är det fler som kan tänka sig att dela med sig av laddsiffror för sin SR+?
Exempel: "Laddade 44-80 procent, bilen tog emot 18 kWh. 8 grader."
Exempel: "Laddade 44-80 procent, bilen tog emot 18 kWh. 8 grader."
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Nja ca 3 mil lågt . Men kanske inte tillräckligt för att några varningsklockor ska ringa . Bms:en kan visa lågt av olika orsaker.Klyven13 skrev:351km på fullt och 281km på 80%. Är det ok? 6 grader i kupén.
Hur långt har du kört ? Hur ser ditt dagliga ladd och körmönster ut? Ex laddar varje dag till 80% kör oftast till 60% och laddar igen . ?
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Laddar från 40-90% varje vardag. Kör nästan bara korta sträckor i stadskörning. Så den siffran jag ser tar alltså hänsyn till hur jag har kört bilen tidigare? Skulle jag köra mest 90-väg så skulle den gå upp?
Tycker dock att SR+ går lite väl kort nu i vintertider. Tror inte den klarar en fjällsemester med takbox. Ångrar att jag inte köpte LR
Tycker dock att SR+ går lite väl kort nu i vintertider. Tror inte den klarar en fjällsemester med takbox. Ångrar att jag inte köpte LR
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Inte hur du kör. För folk som ofta kör korta sträckor och håller sig inom ett visst intervall så kan ibland bilen gissa fel hur mycket kapacitet som finns. För att testa att få tillbaka full range så kan man ladda först till 100% sen tömma batteriet så nära 0 som möjligt men 10% brukar räcka . Upp till 100 igen 2-3 gånger. Viktigt bara att batteriet inte står laddat till 100 under lång tid. Kan ju vara värt att prova under fjällsemestern att ge batteriet en omgång om inte annat.Klyven13 skrev:Laddar från 40-90% varje vardag. Kör nästan bara korta sträckor i stadskörning. Så den siffran jag ser tar alltså hänsyn till hur jag har kört bilen tidigare? Skulle jag köra mest 90-väg så skulle den gå upp?
Tycker dock att SR+ går lite väl kort nu i vintertider. Tror inte den klarar en fjällsemester med takbox. Ångrar att jag inte köpte LR
Ett annat sätt är att kolla hur många kw som går att ladda i bilen. Kolla tidigare i denna tråd så finns exempel på det . Så vet du om batteriet gissar fel eller om den verkligen tappat 3 mil vilket är mycket.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Björn Nyland testade sr+ 361’6*122wh/km /0,9= 49 kWh. Bilen visade fullt och 100% innan avfärd.
Gör jag samma beräkningar så hamnar siffran snarare mellan 50 och 51 kWh vid körning . Vad som kommer in vid laddning är över 50-52,4 kWh
En märklig sak är att min bil nu visar 5 % degradering och har alltid varit lite efter rated som ny. Bilen har varit nere på låga och höga soc så bms:en bör ej ...
Med 5% degradering och låt oss säga 50 kWh rated så bör jag bara få ut 47,5 kWh . Mystiskt Vad händer ? Vad får ni ut ? Några tips tänkte mäta när jag ska köra en längre sträcka i dagarna ?
Gör jag samma beräkningar så hamnar siffran snarare mellan 50 och 51 kWh vid körning . Vad som kommer in vid laddning är över 50-52,4 kWh
En märklig sak är att min bil nu visar 5 % degradering och har alltid varit lite efter rated som ny. Bilen har varit nere på låga och höga soc så bms:en bör ej ...
Med 5% degradering och låt oss säga 50 kWh rated så bör jag bara få ut 47,5 kWh . Mystiskt Vad händer ? Vad får ni ut ? Några tips tänkte mäta när jag ska köra en längre sträcka i dagarna ?
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag mätte på det sättet under en tripp med start på 94% till 12% har jag för mig. Kommer inte ihåg vad förbrukningen var men att uträkningen av storleken på batteriet blev 47,5kWh nu. Har testat tidigare och fått 45kWh som minst när jag körde med släp om nu det har någon betydelse. Har kört ca 2000 mil sedan juli. Laddar Till vardags till 80% och kör ner till ca46-50% sen laddning igen.vibrationsfri skrev:Björn Nyland testade sr+ 361’6*122wh/km /0,9= 49 kWh. Bilen visade fullt och 100% innan avfärd.
Gör jag samma beräkningar så hamnar siffran snarare mellan 50 och 51 kWh vid körning . Vad som kommer in vid laddning är över 50-52,4 kWh
En märklig sak är att min bil nu visar 5 % degradering och har alltid varit lite efter rated som ny. Bilen har varit nere på låga och höga soc så bms:en bör ej ...
Med 5% degradering och låt oss säga 50 kWh rated så bör jag bara få ut 47,5 kWh . Mystiskt Vad händer ? Vad får ni ut ? Några tips tänkte mäta när jag ska köra en längre sträcka i dagarna ?
Model 3 Sr+ (Såld)
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Fick 357 km vid 100% i Torsdags.
Riktig körning gav sedan motsvarande 26 mil i normalt trafiktempo och några plus grader på lätt fuktig vägbana. Uträkning 90-14% på 176km.
Riktig körning gav sedan motsvarande 26 mil i normalt trafiktempo och några plus grader på lätt fuktig vägbana. Uträkning 90-14% på 176km.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Helt sanslöst får upp mot 51 kWh på sträckorna och har kollat många. Fattar nada. 50,7 50,8 50,9 osv . Däremot laddningen som batteriet tar emot Har jag fått mellan 50 - 52,4 oftast runt 51,3 medan ulfie ex fick in 53,4 i sitt.... ska ut på en längre färd nu och testa .
download/file.php?id=19129
download/file.php?id=19129
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3628
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Laddade vår sr+ som är 10månader/1600mil fullt igår och idag (länge sedan sist),
360km igår
367km idag
330km @ 90%
360km igår
367km idag
330km @ 90%
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Min sambos SR+ har 377 km id 100%. Bara testat en gång för 1 månad sen och bilen har rullat ca 700 mil.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Laddade upp min 3 sr+ till 100% för första gången någonsin.
Kört 1300 mil under 9 månader. Laddar alltid till 90%.
100% gav mig 370 km.
Kört 1300 mil under 9 månader. Laddar alltid till 90%.
100% gav mig 370 km.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Spekulerar lite om en Model 3 och SR+ känns mest aktuellt och den hade gjort jobbet 90% av tiden,men av vad jag läser här är jag rädd för att räckvidden blir undermålig för fjällenresor på ca 60 mil med takbox. Eller vad säger ni,någon som testat?
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
På 60 mil så måste du stanna och ladda och ta en paus ändå så ingen kritisk skillnad, gissar jag. Kolla med Abetterrouteplanner hur det ser ut med laddare för den sträcka du tänker dig.ERR skrev:Spekulerar lite om en Model 3 och SR+ känns mest aktuellt och den hade gjort jobbet 90% av tiden,men av vad jag läser här är jag rädd för att räckvidden blir undermålig för fjällenresor på ca 60 mil med takbox. Eller vad säger ni,någon som testat?
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Kollade snabbt med enbart Superchargers i förmiddags, och Skall man jämföra med siffror i denna tråd är Jag skeptisk till att man klarar den rekommenderade rutten man fick.
Men det behöver ju inte endast vara Superchargers om man tex kan stöd-ladda lite i Sälen inför sista biten mot Idre. Skall engagera mig lite mer i ABRP och se vad Man kan komma fram till.
Men det behöver ju inte endast vara Superchargers om man tex kan stöd-ladda lite i Sälen inför sista biten mot Idre. Skall engagera mig lite mer i ABRP och se vad Man kan komma fram till.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Siffrorna i den här tråden är påhitt av Teslas BMS. Värdena i ABRP bygger på statistik från verkliga körningar. Till Sälen kommer du absolut kunna köra om du håller dig till hastighetsbegränsningarna.ERR skrev:Kollade snabbt med enbart Superchargers i förmiddags, och Skall man jämföra med siffror i denna tråd är Jag skeptisk till att man klarar den rekommenderade rutten man fick.
Men det behöver ju inte endast vara Superchargers om man tex kan stöd-ladda lite i Sälen inför sista biten mot Idre. Skall engagera mig lite mer i ABRP och se vad Man kan komma fram till.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Till Sälen kan man åka med en 24kWh Nissan leaf.
Idre med takbox i en sr+ kan däremot bli tufft om det är dåligt väder. Man måste i princip stå och gneta fullt i Mora och sedan köra långsamt till Idre.
Idre med takbox i en sr+ kan däremot bli tufft om det är dåligt väder. Man måste i princip stå och gneta fullt i Mora och sedan köra långsamt till Idre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Tufft till Åre med. Sträckan Sundsvall-Östersund/Krokom är kruxet. Värdelöst med laddstationer utmed den sträckan.
(från en som har en sr+ o kört den sträckan ett par ggr)
(från en som har en sr+ o kört den sträckan ett par ggr)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Tack för era inputs! Något i stil med denna rutten hade kunnat fungera,visst det tar en stund extra jämfört med att bränna på med fossilbil,men det är bara ett par gånger per år så det kan man ju leva med. Här är längsta sträckan 152 km.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Nu måste du räkna riktigt pessimistiskt. Jag har lagt på -20˚C och snömodd och får ändå inte till så många stopp.
Tänk att du kan börja med 100% laddning.
Tänk att du kan börja med 100% laddning.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Men har du lagt på takbox och en 12m/s nordanvind?LarsL skrev:Nu måste du räkna riktigt pessimistiskt. Jag har lagt på -20˚C och snömodd och får ändå inte till så många stopp.
Tänk att du kan börja med 100% laddning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -