SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Moderator: Redaktion
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Finns ett antal trådar på https://teslamotorsclub.com/tmc/forums/ ... rging.280/ kring detta ämne.
Det man kom fram specifikt med Model 3 LR var att den skullle få "sova" minst 2,5 timma i olika SoC. Hittar inte tråden nu.
Dvs det är inte bra att ladda 80% och köra ner till 60% och ladda upp den till 80% för att den skall få sova där. Model 3 BMS arbetar ganska mycket under dessa sovtimmar har jag för mig att man konstaterade. Men om det är LPF batterie kanske det är annorlunda.
Det man kom fram specifikt med Model 3 LR var att den skullle få "sova" minst 2,5 timma i olika SoC. Hittar inte tråden nu.
Dvs det är inte bra att ladda 80% och köra ner till 60% och ladda upp den till 80% för att den skall få sova där. Model 3 BMS arbetar ganska mycket under dessa sovtimmar har jag för mig att man konstaterade. Men om det är LPF batterie kanske det är annorlunda.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det är inte så mycket att BMS arbetar mycket men när bilen sover och batteriets kontaktor är öppen samtidigt som batteriet fått vila en stund kan BMS mäta batteriets spänning när det är helt obelastat. Ett belastat batteri håller en lägre spänning och hur belastat batteriet är påverkar spänningen. När kontaktorn öppnar är batteriet helt obelastat och man kan mäta vilospänningen. Vilospänningen talar om lite mer exakt vilken SOC man har.ChristerSjo skrev:Finns ett antal trådar på https://teslamotorsclub.com/tmc/forums/ ... rging.280/ kring detta ämne.
Det man kom fram specifikt med Model 3 LR var att den skullle få "sova" minst 2,5 timma i olika SoC. Hittar inte tråden nu.
Dvs det är inte bra att ladda 80% och köra ner till 60% och ladda upp den till 80% för att den skall få sova där. Model 3 BMS arbetar ganska mycket under dessa sovtimmar har jag för mig att man konstaterade. Men om det är LPF batterie kanske det är annorlunda.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det verkar relativt normalt, bara lite under genomsnittet.Antti V skrev:Jag laddar normalt mellan 40-50% till 80 %. Har laddat på SuC endast 4 gånger.
Laddar med 10A från en Tesla WC i hemmet. Kan tillägga att jag hade ca 380 km räckvidd när bilen var ny i juni 2019.
Teslaloggers data för SR+:
-Ska man ha låg degradering ska man ladda till låg SOC. Använder du 30-40% som jag förstår det, är det bättre att ladda till 60% och nå 20-30%.
-Ju mindre cyklerna är, desto bättre. Ladda alla nätter och koppla alltid in bilen när det är möjligt. Dock är lång tid med hög SOC sämre så det är bättre att ladda sent på natten så laddningen är klar före avfärd.
-Batterier degraderas av tid. SOC x tid x temperatur är det som sliter.
Min bil är Ioffsg inte riktigt ett år än, men har gått 2350mil. Jag har fortfarande full range på batteriindikatorn. Jag laddar till lägre SOC dagligen än de flesta, laddar sent på natten och laddar alla nätter.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Nu 316km @ 90%Tellus skrev:Laddade vår sr+ som är 10månader/1600mil fullt igår och idag (länge sedan sist),
360km igår
367km idag
330km @ 90%
3600 mil, 2 år
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
AAKEE skrev:Det verkar relativt normalt, bara lite under genomsnittet.Antti V skrev:Jag laddar normalt mellan 40-50% till 80 %. Har laddat på SuC endast 4 gånger.
Laddar med 10A från en Tesla WC i hemmet. Kan tillägga att jag hade ca 380 km räckvidd när bilen var ny i juni 2019.
Teslaloggers data för SR+:
-Ska man ha låg degradering ska man ladda till låg SOC. Använder du 30-40% som jag förstår det, är det bättre att ladda till 60% och nå 20-30%.
-Ju mindre cyklerna är, desto bättre. Ladda alla nätter och koppla alltid in bilen när det är möjligt. Dock är lång tid med hög SOC sämre så det är bättre att ladda sent på natten så laddningen är klar före avfärd.
-Batterier degraderas av tid. SOC x tid x temperatur är det som sliter.
Min bil är Ioffsg inte riktigt ett år än, men har gått 2350mil. Jag har fortfarande full range på batteriindikatorn. Jag laddar till lägre SOC dagligen än de flesta, laddar sent på natten och laddar alla nätter.
Tack för grafen! Den var intressant att se. Det känns bra att veta detta.
Nu är jag inte lika orolig längre!
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Laddade vår 2019 sr+ idag 100%
Det blev 359km och 48,7kWh. Ca 380km ny.
Så ca 5% tapp sedan ny, gått 4100 mil. Dom 5% försvann första 1,5 åren, nu typ stått still 1år.
Konstant 136Wh/km, alltså jag måste genomsnitta 136wh/km för att nå 359km.
Det blev 359km och 48,7kWh. Ca 380km ny.
Så ca 5% tapp sedan ny, gått 4100 mil. Dom 5% försvann första 1,5 åren, nu typ stått still 1år.
Konstant 136Wh/km, alltså jag måste genomsnitta 136wh/km för att nå 359km.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 3 gång.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
99% laddning tyvärr (443km vid 100%)
Senast redigerad av DanielR82, redigerad totalt 3 gång.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Fota gärna energigrafen inkl batteriprocent, så kan vi se om "konstanten" är lägre på nya. Vad har du för WLTP på din? 409km på vår.DanielR82 skrev:Räckvidd nya SR+ Uthämtad 2021-12-23
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Exskt som tellus säger, plus att koden under ”variant” på registreringsbeviset eller trsnsportstyrelsen.se är intressant(den berättar exakt vilket batteri du har).Tellus skrev:Fota gärna energigrafen inkl batteriprocent, så kan vi se om "konstanten" är lägre på nya. Vad har du för WLTP på din? 409km på vår.DanielR82 skrev:Räckvidd nya SR+ Uthämtad 2021-12-23
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det blir lite nyårsjobb med andra ord, för att tillfredsställa oss
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det går inte lita på appens kilometervärde, det hoppar hit och dit under laddningen. Iaf på min SR+. Det är bättre att ladda till 100% och sen peta på procenten på skärmen, det kilometervärdet hoppar inte runt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Exakt, appens värde ska inte anvöndas för några beräkningar. Man kan ladda till 90% och räkna fram 100%, det lär bli inom någon kilometer.Dinsdale skrev:Det går inte lita på appens kilometervärde, det hoppar hit och dit under laddningen. Iaf på min SR+. Det är bättre att ladda till 100% och sen peta på procenten på skärmen, det kilometervärdet hoppar inte runt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Riktigt bra värden på DanielR82, ~ 60kWh tillgängligt och verkar vara typ samma konstant 136Wh tror jag.
Det måste vara nya större batteriet med WLTP 491km resp 510km med 18" aero
Den går också rätt mycket snålare vs awd så räckvidden skiljer inte så mycket som förr mellan sr+ och LR.
Måste vara riktig hårdkörning med tanke på energigrafen
Det måste vara nya större batteriet med WLTP 491km resp 510km med 18" aero
Den går också rätt mycket snålare vs awd så räckvidden skiljer inte så mycket som förr mellan sr+ och LR.
Måste vara riktig hårdkörning med tanke på energigrafen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Ett antal kallstarter vid -10 grader och bara körning i stan kortare sträckor då drar förbrukningen iväg.Tellus skrev:Riktigt bra värden på DanielR82, ~ 60kWh tillgängligt och verkar vara typ samma konstant 136Wh tror jag.
Det måste vara nya större batteriet med WLTP 491km resp 510km med 18" aero
Den går också rätt mycket snålare vs awd så räckvidden skiljer inte så mycket som förr mellan sr+ och LR.
Måste vara riktig hårdkörning med tanke på energigrafen
Stämmer att det är WLTP 491km på denna
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
SR+ 2021 variant E6R med WLTP 448 km. Ny i maj -21, 850 mil, 417 km vid 100%. (424 km när den var ny). Glömde ta kort på energigrafen vid 100% laddning men vid 98% har jag ett kort som visar snittförbrukning 147, räckvidd 358 km.
Model 3 SR+ 18" 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
53,7kWh uträknat från energigrafenDinsdale skrev:SR+ 2021 variant E6R med WLTP 448 km. Ny i maj -21, 850 mil, 417 km vid 100%. (424 km när den var ny). Glömde ta kort på energigrafen vid 100% laddning men vid 98% har jag ett kort som visar snittförbrukning 147, räckvidd 358 km.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det är det mindre (första LFP-batteriet), 55kWhmärkstorlek. 147 x 358/ 0.98 = 53.7kWh nominel kapacitet idag.Dinsdale skrev:SR+ 2021 variant E6R med WLTP 448 km. Ny i maj -21, 850 mil, 417 km vid 100%. (424 km när den var ny). Glömde ta kort på energigrafen vid 100% laddning men vid 98% har jag ett kort som visar snittförbrukning 147, räckvidd 358 km.
Verkar väl helt ok.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
((147*358)/0,98)/1000 menar du?AAKEE skrev:Det är det mindre (första LFP-batteriet), 55kWhmärkstorlek. 147 x 358/ 0.98 = 53.7kWh nominel kapacitet idag.Dinsdale skrev:SR+ 2021 variant E6R med WLTP 448 km. Ny i maj -21, 850 mil, 417 km vid 100%. (424 km när den var ny). Glömde ta kort på energigrafen vid 100% laddning men vid 98% har jag ett kort som visar snittförbrukning 147, räckvidd 358 km.
Verkar väl helt ok.
Det innebär om jag inte räknar helt fel 2,36% degradering (53,7/55)
Räknar man istället påstådd räckvidd 417/424 blir det 1,65% degradering.
Vilket av dessa värden är närmast sanningen tro?
Och hur står det där sig jämfört med ett "vanligt" batteri efter samma tid? Det påstås väl att den här batteritypen ska degraderas mindre än ett "vanligt" batteri. Kan vara värt att veta att jag brukar ligga mellan 80 och 95% SOC då bilen står parkerad (har alltså laddat "på stan" innan jag körde hem och parkerade).
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det fetade:Dinsdale skrev:((147*358)/0,98)/1000 menar du?
Det innebär om jag inte räknar helt fel 2,36% degradering (53,7/55)
Räknar man istället påstådd räckvidd 417/424 blir det 1,65% degradering.
Vilket av dessa värden är närmast sanningen tro?
Och hur står det där sig jämfört med ett "vanligt" batteri efter samma tid? Det påstås väl att den här batteritypen ska degraderas mindre än ett "vanligt" batteri. Kan vara värt att veta att jag brukar ligga mellan 80 och 95% SOC då bilen står parkerad (har alltså laddat "på stan" innan jag körde hem och parkerade).
De flesta teslor har en degradation threshold, dvs man kan tappa lite kapacitet innan rangen börjar droppa. Det innebär att kilometervisningen vid batteriet döljer lite degradering.
= Den mest korrekta degraderingen får man genom att räkna fram vilken kapacitet batteriet har enligt BMS och jämföra med den specificerade kapaciteten.
Sen är det ibland så att BMS ofta inte beräknar full kapacitet ens när man får ut bilen. Degraderingen av batteriet börjar ju redan när batteripacket börjar tillverkas och BMS är ibte alltid 100% exakt. I visaa fall kan man nog räkna mot den ”normala kapaciteten” bilmodellen brukar ha när man hömtar ut dem. Det gör ofta ägarn mindre missnöjd
[Edit]Glömde ju det med LFP.
Lite oklart, tidigare LFP har visat samma beteende som andra batterityper(MCA, NMC) avseende calendar aging.
LFP är relativt okänsliga för stora cykler så de klarar många 100-0 cykler. Att ladda till 100% är av den anledningen inget problem.
Gissningsvis tär tiden på dessa LFP precis som tidigare vilket gör att man ändå kanske kommer tappa 3-5% första året och lanske 8-10% efter 4 år (iSverige med de temperaturer vi har).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Tack för svar. Intressant information som alltid.AAKEE skrev:Det fetade:Dinsdale skrev:((147*358)/0,98)/1000 menar du?
Det innebär om jag inte räknar helt fel 2,36% degradering (53,7/55)
Räknar man istället påstådd räckvidd 417/424 blir det 1,65% degradering.
Vilket av dessa värden är närmast sanningen tro?
Och hur står det där sig jämfört med ett "vanligt" batteri efter samma tid? Det påstås väl att den här batteritypen ska degraderas mindre än ett "vanligt" batteri. Kan vara värt att veta att jag brukar ligga mellan 80 och 95% SOC då bilen står parkerad (har alltså laddat "på stan" innan jag körde hem och parkerade).
De flesta teslor har en degradation threshold, dvs man kan tappa lite kapacitet innan rangen börjar droppa. Det innebär att kilometervisningen vid batteriet döljer lite degradering.
= Den mest korrekta degraderingen får man genom att räkna fram vilken kapacitet batteriet har enligt BMS och jämföra med den specificerade kapaciteten.
Sen är det ibland så att BMS ofta inte beräknar full kapacitet ens när man får ut bilen. Degraderingen av batteriet börjar ju redan när batteripacket börjar tillverkas och BMS är ibte alltid 100% exakt. I visaa fall kan man nog räkna mot den ”normala kapaciteten” bilmodellen brukar ha när man hömtar ut dem. Det gör ofta ägarn mindre missnöjd
[Edit]Glömde ju det med LFP.
Lite oklart, tidigare LFP har visat samma beteende som andra batterityper(MCA, NMC) avseende calendar aging.
LFP är relativt okänsliga för stora cykler så de klarar många 100-0 cykler. Att ladda till 100% är av den anledningen inget problem.
Gissningsvis tär tiden på dessa LFP precis som tidigare vilket gör att man ändå kanske kommer tappa 3-5% första året och lanske 8-10% efter 4 år (iSverige med de temperaturer vi har).
Undrar hur lång tid med 50% laddning det skulle ta innan BMS börjar visa fel, samt hur lätt det är att få den att visa rätt igen. Det kanske räcker att man håller sig kring 50% laddning normalt (eller vad man nu behöver för vanliga resor) och sen laddar man upp till 100% dagen före långresa och låter bilen sova med det. Vips har BMS rättat till sig.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
När det gäller att BMS ska ha track på SOC lär det räcka med att ladda fullt.Dinsdale skrev:Undrar hur lång tid med 50% laddning det skulle ta innan BMS börjar visa fel, samt hur lätt det är att få den att visa rätt igen. Det kanske räcker att man håller sig kring 50% laddning normalt (eller vad man nu behöver för vanliga resor) och sen laddar man upp till 100% dagen före långresa och låter bilen sova med det. Vips har BMS rättat till sig.
Full laddning( 100% SOC) är definierat som en viss spänning*. När laddningen är korrekt avslutad är SOC = 100%
*) En sanning med modifikation. BMS bedömer kapaciteten i förväg och räknar ut SOC med påfyllda antal kWh. Därför kan man ibland se tex 101% när man just laddat klart men i normalfallet justerar BMS om sin uppfattning av kapaciteten till nästa laddning.
När det gäller för BMS att hålla koll på och få en korrekt uppfattning av batterikapaciteten kan det behövas både hög och låg SOC. Helst ska bilen sova med både hög och låg SOC så att BMS kan mäta batterispänningen när batteriet är i vila.
Har inte så bra koll på hur känsligt det är med LFP och BMS ”kalibrering”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Har sedan april tagit för vana att ladda till max 65% dagligdags. Dels för att se om det går att sakta ner degraderingen, dels för att se om det innebär några problem på långresor (plötslig soppatorsk). Laddar upp till 65% igen när batteriet börjar närma sig 30%. Småladdar inte nån procent här och där utan laddar rejält när jag väl laddar. Ska vi åka nån längre utflykt till vardags ställer jag upp laddningen inför resan så att jag ska komma tillbaka med som högst 65%. Inför långresor laddar jag till 100% kvällen före, så bilen får stå med 100% över natten. Uttagen maj 21, batterityp E6R, 1550 mil.
Har inte märkt några som helst problem till vardags, men ser för säkerhets skull till att inte köra ner under 20%. Har inte märkt några problem på långresor heller, som lägst har jag varit nere på 7%.
3 jan hade jag 53,7 (Degradering -2,36% baserat på 55 kWh som antaget original) enligt tidigare inlägg i tråden.
slutet av april 52,83 (-3,9%)
slutet av maj 52,58 (-4,4%) dvs efter ett år
slutet av juni 52,34 (-4,8%)
Idag 7 aug 52,505 (-4,5%)
Blir intressant att se om man märker nån skillnad gentemot snittet i april nästa år.
Kan även nämna att den här degraderingen inte märks i praktiken, senaste långresan kunde vi köra 35 mil och ändå ha 6% kvar (laddade dock vid 14% pga barn). Utan degradering hade vi haft 6,27% kvar. Men det är intressant att se hur batteriet beter sig, och har vi kvar bilen väldigt länge får vi förr eller senare nytta av att den då har mer kapacitet kvar.
Är väldigt nöjd med LFP, tycker den batteritypen erbjuder ett väldigt enkelt handhavande.
Har inte märkt några som helst problem till vardags, men ser för säkerhets skull till att inte köra ner under 20%. Har inte märkt några problem på långresor heller, som lägst har jag varit nere på 7%.
3 jan hade jag 53,7 (Degradering -2,36% baserat på 55 kWh som antaget original) enligt tidigare inlägg i tråden.
slutet av april 52,83 (-3,9%)
slutet av maj 52,58 (-4,4%) dvs efter ett år
slutet av juni 52,34 (-4,8%)
Idag 7 aug 52,505 (-4,5%)
Blir intressant att se om man märker nån skillnad gentemot snittet i april nästa år.
Kan även nämna att den här degraderingen inte märks i praktiken, senaste långresan kunde vi köra 35 mil och ändå ha 6% kvar (laddade dock vid 14% pga barn). Utan degradering hade vi haft 6,27% kvar. Men det är intressant att se hur batteriet beter sig, och har vi kvar bilen väldigt länge får vi förr eller senare nytta av att den då har mer kapacitet kvar.
Är väldigt nöjd med LFP, tycker den batteritypen erbjuder ett väldigt enkelt handhavande.
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag har faktiskt aldrig sett procenten gå över 100 någon gång, men det kan förstås inte uteslutas att det sett ut så vid någon av nattladdningarna.AAKEE skrev:
När det gäller att BMS ska ha track på SOC lär det räcka med att ladda fullt.
Full laddning( 100% SOC) är definierat som en viss spänning*. När laddningen är korrekt avslutad är SOC = 100%
*) En sanning med modifikation. BMS bedömer kapaciteten i förväg och räknar ut SOC med påfyllda antal kWh. Därför kan man ibland se tex 101% när man just laddat klart men i normalfallet justerar BMS om sin uppfattning av kapaciteten till nästa laddning.
När det gäller för BMS att hålla koll på och få en korrekt uppfattning av batterikapaciteten kan det behövas både hög och låg SOC. Helst ska bilen sova med både hög och låg SOC så att BMS kan mäta batterispänningen när batteriet är i vila.
Har inte så bra koll på hur känsligt det är med LFP och BMS ”kalibrering”.
Har heller aldrig låtit bilen sova med låg soc (pga långsam laddning på destinationerna har jag behövt koppla in direkt vid ankomst). Men ska försöka testa det vid tillfälle.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det kanske bara ser ut så i BMS-data (tex med Scan My Tesla), på skärmen visas nog trokigen högst 100%.Dinsdale skrev:Jag har faktiskt aldrig sett procenten gå över 100 någon gång, men det kan förstås inte uteslutas att det sett ut så vid någon av nattladdningarna.
(Inte helt säker, tror inte jag sett 101% på skärmen heller).
Se nedan: BMS bedömde kapaciteten till 81.6kWh men det gick klämma in 81.9, vilket är ”mer än 100%” jämfört med nominella kapaciteten.
Har ingen bild på procentsatsen på skärmen tror jag.
Kom på att jag hade en video med SuC-laddning. Där står det 100% på skärmen trots att BMS räknar med 101% då nominal remaining är 82.0 kWh och nominal dull pack är 81.6kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5