SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Moderator: Redaktion
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Till Sälen kan man åka med en 24kWh Nissan leaf.
Idre med takbox i en sr+ kan däremot bli tufft om det är dåligt väder. Man måste i princip stå och gneta fullt i Mora och sedan köra långsamt till Idre.
Idre med takbox i en sr+ kan däremot bli tufft om det är dåligt väder. Man måste i princip stå och gneta fullt i Mora och sedan köra långsamt till Idre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Tufft till Åre med. Sträckan Sundsvall-Östersund/Krokom är kruxet. Värdelöst med laddstationer utmed den sträckan.
(från en som har en sr+ o kört den sträckan ett par ggr)
(från en som har en sr+ o kört den sträckan ett par ggr)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Tack för era inputs! Något i stil med denna rutten hade kunnat fungera,visst det tar en stund extra jämfört med att bränna på med fossilbil,men det är bara ett par gånger per år så det kan man ju leva med. Här är längsta sträckan 152 km.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Nu måste du räkna riktigt pessimistiskt. Jag har lagt på -20˚C och snömodd och får ändå inte till så många stopp.
Tänk att du kan börja med 100% laddning.
Tänk att du kan börja med 100% laddning.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Men har du lagt på takbox och en 12m/s nordanvind?LarsL skrev:Nu måste du räkna riktigt pessimistiskt. Jag har lagt på -20˚C och snömodd och får ändå inte till så många stopp.
Tänk att du kan börja med 100% laddning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag har gjort min rutt med takbox i åtanke och med goda marginaler,lite värsta-scenario kan man säga. Skulle det funka smidigare/gå snabbare än så är det bara bonus.
Känns det som en rimlig rutt med ovan faktorer eller kommer man bli överraskad och behöva ladda mera?
Känns det som en rimlig rutt med ovan faktorer eller kommer man bli överraskad och behöva ladda mera?
Senast redigerad av ERR, redigerad totalt 1 gånger.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Får ingen symbol för förvärmning av batteriet i appen när jag startat klimatanläggningen. Fungerar det annorlunda om jag schemalägger avfärden till en viss tid? Efter senaste laddningen hade jag 433 km och på knappt ett dygn har räckvidden gått ner 12 km trots att det inte är riktig vinter än med dock några minus i natt och kallgarage. Allt avstängt, ingen videövervakning. Laddkabel i.
Om jag laddar ca 80 procent upp till översta intervallet "dagligen" har jag 433 km prognostiserad räckvidd, vid fullt 476 km.
Om jag laddar ca 80 procent upp till översta intervallet "dagligen" har jag 433 km prognostiserad räckvidd, vid fullt 476 km.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Just fjällresor kan ju vara lite knepiga, de flesta gångerna är det okej väder, men om man har bokat en stuga vissa dagar, och det inte är halv storm, då åker man ju. En helg var det ymnigt snöfall från stockholm hela vägen upp till Tandådalen, låg 10cm på vägarna i princip hela vägen, och på natten mot söndag slog det om och blev -29 för återresan. Det var många år sedan så åkte etanolsaab då, gick klippstabilt genom snön.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Måste bara logga min bil vid 90% nu när den har gått runt 420mil, 448km vid 90% LR AWD 2020 modell uthämtad i september.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Ett tafatt försök att återuppliva denna tråden. Intressant läsning kan jag tycka.
Utplockad 2:a september 2019, har rullat 67224km. 345km vid 100% imorse.
Aldrig kalibrerat batteriet och enligt bilen hade den förbrukat 22kWh efter att ha kört ner till 50%
Så eventuellt kanske man skulle kunna ”hämta tillbaka” några kWh efter kalibrering?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Utplockad 2:a september 2019, har rullat 67224km. 345km vid 100% imorse.
Aldrig kalibrerat batteriet och enligt bilen hade den förbrukat 22kWh efter att ha kört ner till 50%
Så eventuellt kanske man skulle kunna ”hämta tillbaka” några kWh efter kalibrering?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Ja! Testa låt den sov över natten med 10-15% SOC och en annan natt 90%
Ska se vad vår sr+ visar vid tillfälle
Ska se vad vår sr+ visar vid tillfälle
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 04 jan 2021 19:26
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Min sr+ 2020 lfp ger vid 100% laddning 414km när den står kallt ute och runt 418-419km i 20 grader. Har gått drygt 900mil men aldrig laddat på suc hittills.
Kanske sliter det mycket på batteriet med suc?
Kanske sliter det mycket på batteriet med suc?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 733
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Hos mig står det 425 km när batteriet har 100%. 2021 SR+ lfp, 450 mil, uttagen i maj.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Håller med om att råden är intressant.Remih skrev:Ett tafatt försök att återuppliva denna tråden. Intressant läsning kan jag tycka.
Utplockad 2:a september 2019, har rullat 67224km. 345km vid 100% imorse.
Aldrig kalibrerat batteriet och enligt bilen hade den förbrukat 22kWh efter att ha kört ner till 50%
Så eventuellt kanske man skulle kunna ”hämta tillbaka” några kWh efter kalibrering?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag kollade min bil i morse och får 340 km räckvidd vid 100 %. Min är en SR+ 2019 uttagen i juni som gått 6 100 mil.
Jag gör som du, laddar ofta mellan 50% och 80 %. Det är min dagliga pendling till jobbet.
På semestern laddar jag till 100 % en eller två gånger. Kör sällan ner under 20-30%.
Måste prova för att se om det kan ge mer räckvidd.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Man får ju inte mer räckvidd, får man nåt får man mer fler kilometer på sin ramgemätare men man kommer inte längre.Antti V skrev:Måste prova för att se om det kan ge mer räckvidd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
AAKEE skrev:Man får ju inte mer räckvidd, får man nåt får man mer fler kilometer på sin ramgemätare men man kommer inte längre.Antti V skrev:Måste prova för att se om det kan ge mer räckvidd.
Ja, det var ju det jag menade.. Jag var något otydlig, tack för förtydligandet.
Igår körde jag ner bilen till 17%, lät den stå över natten och laddade upp den till 100% till morgonen.
Då visade rangemätaren vid batterisymbolen 340 km. bilen är en 2019, uttagen i juni 2019, gått 6100 mil.
När jag igår körde ner bilen till 17 % kunde jag erfara att när jag kört 60% av batteriet, då visade bilen att jag gjort av med 25 kWh sedan senaste laddning.
Verkar ju inte så bra..
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
SR+, 2021, 450 mil, visar 423 km vid 100% laddning.
Förbrukning motorväg 115 - 125 km/tim ca 175 wh
Förbrukning motorväg 115 - 125 km/tim ca 175 wh
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Tesla använder en buffer på 4.5% av den verkliga batterikapaciteten. 100-0% på "mätaren" är 95.5%.Antti V skrev:AAKEE skrev:Man får ju inte mer räckvidd, får man nåt får man mer fler kilometer på sin ramgemätare men man kommer inte längre.Antti V skrev:Måste prova för att se om det kan ge mer räckvidd.
Ja, det var ju det jag menade.. Jag var något otydlig, tack för förtydligandet.
Igår körde jag ner bilen till 17%, lät den stå över natten och laddade upp den till 100% till morgonen.
Då visade rangemätaren vid batterisymbolen 340 km. bilen är en 2019, uttagen i juni 2019, gått 6100 mil.
När jag igår körde ner bilen till 17 % kunde jag erfara att när jag kört 60% av batteriet, då visade bilen att jag gjort av med 25 kWh sedan senaste laddning.
Verkar ju inte så bra..
Så din beräkning på dina 25kWh blir 25/(0,6x0.955) = 43.6KWh, så en hel del degradering om det stämmer. Det är nog aningen osäkert att mäta på så liten del av batteriet. Tex kan avrundningen på använda KWh kan ställa till det.
Du kan räkna fram den batterikapacitet genom att göra på samma sätt som här: viewtopic.php?f=51&t=18975&start=60
Du bör inte ha för låg SOC när du gör det för då blir avrundningsfelen stora. 70% eller mer är rekommendabelt, även om det kan bli rätt med 40% också.
Svaret blir vilken batterikapacitet i kWh BMS räknar med att bilen har. Ett nytt SR+ 2019 verkar ligga på omkring 52kWh i praktiken.
Hur laddar du normalt? hur ser cyklerna ut ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
AAKEE skrev:Tesla använder en buffer på 4.5% av den verkliga batterikapaciteten. 100-0% på "mätaren" är 95.5%.Antti V skrev:AAKEE skrev:Man får ju inte mer räckvidd, får man nåt får man mer fler kilometer på sin ramgemätare men man kommer inte längre.Antti V skrev:Måste prova för att se om det kan ge mer räckvidd.
Ja, det var ju det jag menade.. Jag var något otydlig, tack för förtydligandet.
Igår körde jag ner bilen till 17%, lät den stå över natten och laddade upp den till 100% till morgonen.
Då visade rangemätaren vid batterisymbolen 340 km. bilen är en 2019, uttagen i juni 2019, gått 6100 mil.
När jag igår körde ner bilen till 17 % kunde jag erfara att när jag kört 60% av batteriet, då visade bilen att jag gjort av med 25 kWh sedan senaste laddning.
Verkar ju inte så bra..
Så din beräkning på dina 25kWh blir 25/(0,6x0.955) = 43.6KWh, så en hel del degradering om det stämmer. Det är nog aningen osäkert att mäta på så liten del av batteriet. Tex kan avrundningen på använda KWh kan ställa till det.
Du kan räkna fram den batterikapacitet genom att göra på samma sätt som här: viewtopic.php?f=51&t=18975&start=60
Du bör inte ha för låg SOC när du gör det för då blir avrundningsfelen stora. 70% eller mer är rekommendabelt, även om det kan bli rätt med 40% också.
Svaret blir vilken batterikapacitet i kWh BMS räknar med att bilen har. Ett nytt SR+ 2019 verkar ligga på omkring 52kWh i praktiken.
Hur laddar du normalt? hur ser cyklerna ut ?
Jag laddar normalt mellan 40-50% till 80 %. Har laddat på SuC endast 4 gånger.
Laddar med 10A från en Tesla WC i hemmet. Kan tillägga att jag hade ca 380 km räckvidd när bilen var ny i juni 2019.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Finns ett antal trådar på https://teslamotorsclub.com/tmc/forums/ ... rging.280/ kring detta ämne.
Det man kom fram specifikt med Model 3 LR var att den skullle få "sova" minst 2,5 timma i olika SoC. Hittar inte tråden nu.
Dvs det är inte bra att ladda 80% och köra ner till 60% och ladda upp den till 80% för att den skall få sova där. Model 3 BMS arbetar ganska mycket under dessa sovtimmar har jag för mig att man konstaterade. Men om det är LPF batterie kanske det är annorlunda.
Det man kom fram specifikt med Model 3 LR var att den skullle få "sova" minst 2,5 timma i olika SoC. Hittar inte tråden nu.
Dvs det är inte bra att ladda 80% och köra ner till 60% och ladda upp den till 80% för att den skall få sova där. Model 3 BMS arbetar ganska mycket under dessa sovtimmar har jag för mig att man konstaterade. Men om det är LPF batterie kanske det är annorlunda.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det är inte så mycket att BMS arbetar mycket men när bilen sover och batteriets kontaktor är öppen samtidigt som batteriet fått vila en stund kan BMS mäta batteriets spänning när det är helt obelastat. Ett belastat batteri håller en lägre spänning och hur belastat batteriet är påverkar spänningen. När kontaktorn öppnar är batteriet helt obelastat och man kan mäta vilospänningen. Vilospänningen talar om lite mer exakt vilken SOC man har.ChristerSjo skrev:Finns ett antal trådar på https://teslamotorsclub.com/tmc/forums/ ... rging.280/ kring detta ämne.
Det man kom fram specifikt med Model 3 LR var att den skullle få "sova" minst 2,5 timma i olika SoC. Hittar inte tråden nu.
Dvs det är inte bra att ladda 80% och köra ner till 60% och ladda upp den till 80% för att den skall få sova där. Model 3 BMS arbetar ganska mycket under dessa sovtimmar har jag för mig att man konstaterade. Men om det är LPF batterie kanske det är annorlunda.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det verkar relativt normalt, bara lite under genomsnittet.Antti V skrev:Jag laddar normalt mellan 40-50% till 80 %. Har laddat på SuC endast 4 gånger.
Laddar med 10A från en Tesla WC i hemmet. Kan tillägga att jag hade ca 380 km räckvidd när bilen var ny i juni 2019.
Teslaloggers data för SR+:
-Ska man ha låg degradering ska man ladda till låg SOC. Använder du 30-40% som jag förstår det, är det bättre att ladda till 60% och nå 20-30%.
-Ju mindre cyklerna är, desto bättre. Ladda alla nätter och koppla alltid in bilen när det är möjligt. Dock är lång tid med hög SOC sämre så det är bättre att ladda sent på natten så laddningen är klar före avfärd.
-Batterier degraderas av tid. SOC x tid x temperatur är det som sliter.
Min bil är Ioffsg inte riktigt ett år än, men har gått 2350mil. Jag har fortfarande full range på batteriindikatorn. Jag laddar till lägre SOC dagligen än de flesta, laddar sent på natten och laddar alla nätter.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Nu 316km @ 90%Tellus skrev:Laddade vår sr+ som är 10månader/1600mil fullt igår och idag (länge sedan sist),
360km igår
367km idag
330km @ 90%
3600 mil, 2 år
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
AAKEE skrev:Det verkar relativt normalt, bara lite under genomsnittet.Antti V skrev:Jag laddar normalt mellan 40-50% till 80 %. Har laddat på SuC endast 4 gånger.
Laddar med 10A från en Tesla WC i hemmet. Kan tillägga att jag hade ca 380 km räckvidd när bilen var ny i juni 2019.
Teslaloggers data för SR+:
-Ska man ha låg degradering ska man ladda till låg SOC. Använder du 30-40% som jag förstår det, är det bättre att ladda till 60% och nå 20-30%.
-Ju mindre cyklerna är, desto bättre. Ladda alla nätter och koppla alltid in bilen när det är möjligt. Dock är lång tid med hög SOC sämre så det är bättre att ladda sent på natten så laddningen är klar före avfärd.
-Batterier degraderas av tid. SOC x tid x temperatur är det som sliter.
Min bil är Ioffsg inte riktigt ett år än, men har gått 2350mil. Jag har fortfarande full range på batteriindikatorn. Jag laddar till lägre SOC dagligen än de flesta, laddar sent på natten och laddar alla nätter.
Tack för grafen! Den var intressant att se. Det känns bra att veta detta.
Nu är jag inte lika orolig längre!
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019