SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Tellus »

Standard Range Plus ägare, vad får ni för indikerad räckvidd vid olika laddnivåer?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Albin »

Jag har 304km vid 80%
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av pinussen »

377 på 100%

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Raoulen
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 02 jan 2019 14:52
Ort: Lerum

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Raoulen »

Har inte varit uppe på 100% än men hade 333km vid senaste laddningen till 90%
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av NEO »

Raoulen skrev:
Har inte varit uppe på 100% än men hade 333km vid senaste laddningen till 90%
Markant skillnad från LR. Jag får 451km vid 90%.

Hur långt kommer ni på en 100-5% körning utan stopp motorväg?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Jeppe_E »

MDurante skrev:
Raoulen skrev:
Har inte varit uppe på 100% än men hade 333km vid senaste laddningen till 90%
Markant skillnad från LR. Jag får 451km vid 90%.

Hur långt kommer ni på en 100-5% körning utan stopp motorväg?
Om 100% ger 377 km, så är 5% 18 km. Så 360 km rated. Om man bara kör motorväg, så ligger effektiviteten på ca 85% av rated. Detta ger således ca 300 km faktisk räckvidd.

För en LR blir det ca 400 km.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av iAkita »

Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Raoulen skrev:
Har inte varit uppe på 100% än men hade 333km vid senaste laddningen till 90%
Markant skillnad från LR. Jag får 451km vid 90%.

Hur långt kommer ni på en 100-5% körning utan stopp motorväg?
Om 100% ger 377 km, så är 5% 18 km. Så 360 km rated. Om man bara kör motorväg, så ligger effektiviteten på ca 85% av rated. Detta ger således ca 300 km faktisk räckvidd.

För en LR blir det ca 400 km.
Motorvägskörning ger alltså en förbrukning på 175 wh/km? Är det vid 110 km/h? Funderar på hur långt man skulle komma mellan laddstopp i en Modell Y SR i motorvägsfart om den får samma batteri. Med 10% högre konsumtion känns det som om det blir i kortaste laget. Attans!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Jeppe_E »

iAkita skrev:
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Raoulen skrev:
Har inte varit uppe på 100% än men hade 333km vid senaste laddningen till 90%
Markant skillnad från LR. Jag får 451km vid 90%.

Hur långt kommer ni på en 100-5% körning utan stopp motorväg?
Om 100% ger 377 km, så är 5% 18 km. Så 360 km rated. Om man bara kör motorväg, så ligger effektiviteten på ca 85% av rated. Detta ger således ca 300 km faktisk räckvidd.

För en LR blir det ca 400 km.
Motorvägskörning ger alltså en förbrukning på 175 wh/km? Är det vid 110 km/h? Funderar på hur långt man skulle komma mellan laddstopp i en Modell Y SR i motorvägsfart om den får samma batteri. Med 10% högre konsumtion känns det som om det blir i kortaste laget. Attans!

Räknade nog lite högt, kollade på en tur som jag gjorde mellan Ödeshög & Toftaholm, 152 km med en snitthastighet av 108 km/h. Då drog min LR AWD 167 Wh/km. SR+ är förmodligen ännu lite snålare.

En LR AWD bör således komma 426 km från fullt till 5% Men hur troligt är det att man kör så? Då ska det finnas en laddstation där :)
En SR+ har väl 54kWh. Således ca 51kWh från fullt till 5% och med 160 Wh/km kommer man 318 km.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Carman
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 aug 2018 21:13

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Carman »

310 km vid 80%
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av iAkita »

Jeppe_E skrev:
iAkita skrev:
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Raoulen skrev:
Har inte varit uppe på 100% än men hade 333km vid senaste laddningen till 90%
Markant skillnad från LR. Jag får 451km vid 90%.

Hur långt kommer ni på en 100-5% körning utan stopp motorväg?
Om 100% ger 377 km, så är 5% 18 km. Så 360 km rated. Om man bara kör motorväg, så ligger effektiviteten på ca 85% av rated. Detta ger således ca 300 km faktisk räckvidd.

För en LR blir det ca 400 km.
Motorvägskörning ger alltså en förbrukning på 175 wh/km? Är det vid 110 km/h? Funderar på hur långt man skulle komma mellan laddstopp i en Modell Y SR i motorvägsfart om den får samma batteri. Med 10% högre konsumtion känns det som om det blir i kortaste laget. Attans!

Räknade nog lite högt, kollade på en tur som jag gjorde mellan Ödeshög & Toftaholm, 152 km med en snitthastighet av 108 km/h. Då drog min LR AWD 167 Wh/km. SR+ är förmodligen ännu lite snålare.

En LR AWD bör således komma 426 km från fullt till 5% Men hur troligt är det att man kör så? Då ska det finnas en laddstation där :)
En SR+ har väl 54kWh. Således ca 51kWh från fullt till 5% och med 160 Wh/km kommer man 318 km.
Jag tänker att man i normalfallet utnyttjar ca 70% av batterikapaciteten mellan laddningar vid långkörningar (laddning till 80% och sen kör man till 10-15% återstår). Det innebär ca 22,5 mil mellan laddstoppen om man räknar med ett batteri på 54 kWh och en konsumption på 167 Wh/km. För Model Y SR skulle det alltså i bästa fall skulle bli ca 20 mil (räknat på 10% högre konsumption) och vintertid neråt 15-16 mil mellan laddstopp vid motorvägskörning. Hmm, känns som det är dags att börja spara pengar till en LR och vässa argumenten jämtemot sambon om det ska bli en Model Y framöver. Tack till er som bidragit med siffror för en Model 3 SR+, det är mycket hjälpfullt!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Mysman »

iAkita skrev:
Motorvägskörning ger alltså en förbrukning på 175 wh/km? Är det vid 110 km/h? Funderar på hur långt man skulle komma mellan laddstopp i en Modell Y SR i motorvägsfart om den får samma batteri. Med 10% högre konsumtion känns det som om det blir i kortaste laget. Attans!
Model Y kommer sannolikt med ca. 10% större batteri. ;)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av NEO »

iAkita skrev:
Jag tänker att man i normalfallet utnyttjar ca 70% av batterikapaciteten mellan laddningar vid långkörningar (laddning till 80% och sen kör man till 10-15% återstår). Det innebär ca 22,5 mil mellan laddstoppen om man räknar med ett batteri på 54 kWh och en konsumption på 167 Wh/km. För Model Y SR skulle det alltså i bästa fall skulle bli ca 20 mil (räknat på 10% högre konsumption) och vintertid neråt 15-16 mil mellan laddstopp vid motorvägskörning. Hmm, känns som det är dags att börja spara pengar till en LR och vässa argumenten jämtemot sambon om det ska bli en Model Y framöver. Tack till er som bidragit med siffror för en Model 3 SR+, det är mycket hjälpfullt!
70% av batterikapacitet vid långkörning? Det lät snålt. Ska jag på långtur är det 100% som gäller vid avfärd.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av iAkita »

MDurante skrev:
iAkita skrev:
Jag tänker att man i normalfallet utnyttjar ca 70% av batterikapaciteten mellan laddningar vid långkörningar (laddning till 80% och sen kör man till 10-15% återstår). Det innebär ca 22,5 mil mellan laddstoppen om man räknar med ett batteri på 54 kWh och en konsumption på 167 Wh/km. För Model Y SR skulle det alltså i bästa fall skulle bli ca 20 mil (räknat på 10% högre konsumption) och vintertid neråt 15-16 mil mellan laddstopp vid motorvägskörning. Hmm, känns som det är dags att börja spara pengar till en LR och vässa argumenten jämtemot sambon om det ska bli en Model Y framöver. Tack till er som bidragit med siffror för en Model 3 SR+, det är mycket hjälpfullt!
70% av batterikapacitet vid långkörning? Det lät snålt. Ska jag på långtur är det 100% som gäller vid avfärd.
Ja, självklart, men jag skrev mellan laddningar. Jag menar såklart mellan laddningar längs vägen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Tjamotis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 jul 2019 11:28

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Tjamotis »

Flikar in lite eftersom det är räckvidden jag funderar över, speciellt vintertid i höjd med polcirkeln. I jobbet kör jag i snitt 18 mil per dag när jag kör. Men kan även bli Luleå - Kiruna och då är det 344km. Det borde vara i det närmaste omöjligt med en SR+ i -30 grader? Frågan är om det ens går med en LR?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av LarsL »

Och en Tesla borde man kunna dra ner till åtminstone 5% om inte lägre. Man vet ju att det finns fungerande laddning på en Supercharger. Det är lite som att kör mot hemmet i en Leaf, där vet jag att jag kommer kunna ladda så jag kör ner mot nästan tomt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av LarsL »

Tjamotis skrev:
Flikar in lite eftersom det är räckvidden jag funderar över, speciellt vintertid i höjd med polcirkeln. I jobbet kör jag i snitt 18 mil per dag när jag kör. Men kan även bli Luleå - Kiruna och då är det 344km. Det borde vara i det närmaste omöjligt med en SR+ i -30 grader? Frågan är om det ens går med en LR?
Det kommer ju upp en Supercharger emellan Luleå och Kiruna så då borde det problemet vara löst.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 45&t=16538
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Jeppe_E »

Tjamotis skrev:
Flikar in lite eftersom det är räckvidden jag funderar över, speciellt vintertid i höjd med polcirkeln. I jobbet kör jag i snitt 18 mil per dag när jag kör. Men kan även bli Luleå - Kiruna och då är det 344km. Det borde vara i det närmaste omöjligt med en SR+ i -30 grader? Frågan är om det ens går med en LR?

Beror ju på hur fort du kör, men jag tror det pratades om SuC i Skaulo?

Kör du 18 mil i snitt om dagen ska du ju inte ens fundera över en SR+
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Gustafsson »

Inga problem att använda mer batteri än så. Ner till 1-3 % ger ju mer räckvidd och är lätt att planera för med Tesla.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av iAkita »

LarsL skrev:
Och en Tesla borde man kunna dra ner till åtminstone 5% om inte lägre. Man vet ju att det finns fungerande laddning på en Supercharger. Det är lite som att kör mot hemmet i en Leaf, där vet jag att jag kommer kunna ladda så jag kör ner mot nästan tomt.
Visst, men det är inte så sannolikt att Superchargern ligger på det ställe där du har 5% eller ännu mindre kvar. Snarare blir det väl att man inte kan hoppa över superchargers utan måste ladda på alla man passerar, om man vill hålla sig till enbart supercharging (och de ligger tätt nog).

Hur som helst, det funkar garanterat för många men för min del skulle det inte vara aktuellt med en Model Y SR, baserat på räckvidden för Model 3 SR plus 10% högre förbrukning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Gustafsson »

Mer batteri känns alltid bättre men är för majoriteten inte alls nödvändigt.
Friare ? Visst, men med min förra bil 70D med 345 km på 100% funkade väldigt bra. Hade den laddat snabbare hade jag nog inte bytt till 100D.
Upprepar att räckviddens betydelse är otroligt överdriven.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mysnisse
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 feb 2017 18:18
Ort: Göteborg

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av mysnisse »

Har en SR+ och den säger 363 km vid 95% SOC
Tesla Model 3 SR+ Grå
Mitsubishi I-Miev 2011
Användarvisningsbild
Tjamotis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 jul 2019 11:28

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Tjamotis »

Jeppe_E skrev:
Beror ju på hur fort du kör, men jag tror det pratades om SuC i Skaulo?

Kör du 18 mil i snitt om dagen ska du ju inte ens fundera över en SR+
Då är det en SuC i Töre och en i Skaulo. Men är egentligen inte hjälpt av någon av dom eftersom jag måste ladda på bägge ställena och dessutom ligger ingen mitt mellan där jag kör.

Tycker SR+ ligger så bra i pris men kanske får tänka om.
Användarvisningsbild
Eric Exar
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 aug 2018 20:45

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av Eric Exar »

Det verkar som att SR+ är jämförbar med min TMS75D i räckvidd, kanske lite bättre pga lägre förbrukning.
Låter rimligt tycker jag, helt klart värdigt köp för många pendlare!
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av ellerstrom »

Tjamotis skrev:
Jeppe_E skrev:
Beror ju på hur fort du kör, men jag tror det pratades om SuC i Skaulo?

Kör du 18 mil i snitt om dagen ska du ju inte ens fundera över en SR+
Då är det en SuC i Töre och en i Skaulo. Men är egentligen inte hjälpt av någon av dom eftersom jag måste ladda på bägge ställena och dessutom ligger ingen mitt mellan där jag kör.

Tycker SR+ ligger så bra i pris men kanske får tänka om.
Testa att lägga in rutterna i abetterrouteplanner.com och välj Model 3 SR+. Sedan kan du laborera med hastighet/temperatur/väglag och kolla om det funkar för dig.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning

Inlägg av LarsL »

iAkita skrev:
LarsL skrev:
Och en Tesla borde man kunna dra ner till åtminstone 5% om inte lägre. Man vet ju att det finns fungerande laddning på en Supercharger. Det är lite som att kör mot hemmet i en Leaf, där vet jag att jag kommer kunna ladda så jag kör ner mot nästan tomt.
Visst, men det är inte så sannolikt att Superchargern ligger på det ställe där du har 5% eller ännu mindre kvar. Snarare blir det väl att man inte kan hoppa över superchargers utan måste ladda på alla man passerar, om man vill hålla sig till enbart supercharging (och de ligger tätt nog).

Hur som helst, det funkar garanterat för många men för min del skulle det inte vara aktuellt med en Model Y SR, baserat på räckvidden för Model 3 SR plus 10% högre förbrukning.
Om du åker mellan Kiruna och Luleå så finns det väl ingen som helst att inte stanna på Superchargern sim ligger mellan dessa orter?

Nu får ju alla göra som de vill och tycker de det är värt 100kkr att inte stanna en extra gång på en 50 mils resa så är det ju bara att pynta.
Skriv svar