Laddar första gången hemma i garaget.
Moderator: Redaktion
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Har testat 7A nu ett tag och det funkar bra, inte varmt alls på schuko-uttaget.
Nu laddar den 10-11km/h så nu hjälper det ju till lite iaf.
Men jag ska testa 10A sen.
Borde ju funka.
Det är ett ganska nybyggt hus och inte mkt grejer på vägen, uttagen sitter nära fasadmätarskåpet.
Men, sen har jag faktiskt ett trefasuttag i garaget med.
Har frågat tidigare om jag kan använda det men då fått höra att man måste ha en speciell sladd för det. Men då den verkar kosta 5-6tkr så är det inte aktuellt.
Men, på trefasuttaget så sitter också ett vanligt schuko-uttag.
Hur är detta jämfört med andra schuko-uttag i garaget?
Se bild.
Det blå som sitter på ett trefasuttag.
Nu laddar den 10-11km/h så nu hjälper det ju till lite iaf.
Men jag ska testa 10A sen.
Borde ju funka.
Det är ett ganska nybyggt hus och inte mkt grejer på vägen, uttagen sitter nära fasadmätarskåpet.
Men, sen har jag faktiskt ett trefasuttag i garaget med.
Har frågat tidigare om jag kan använda det men då fått höra att man måste ha en speciell sladd för det. Men då den verkar kosta 5-6tkr så är det inte aktuellt.
Men, på trefasuttaget så sitter också ett vanligt schuko-uttag.
Hur är detta jämfört med andra schuko-uttag i garaget?
Se bild.
Det blå som sitter på ett trefasuttag.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Jag skulle säga att du utan problem kan testa 13A på det uttaget som sitter på trefasuttaget. Till det uttaget ska det vara rejäla kablar, och det bör dessutom vara säkrat med 16A.
Om någon vet bättre så får ni hojta till. Men något bättre än det kan iallafall inte jag tänka mig om du vill använda den medföljande laddaren.
Om någon vet bättre så får ni hojta till. Men något bättre än det kan iallafall inte jag tänka mig om du vill använda den medföljande laddaren.
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Varför satsar du inte på en Wall connektor? Med min laddar jag 6,9 mil i timmen. Fyller min tesla 3 long range på 5-6 timmar. Installationen med en egen central i förrådet betalade jag bara dryga 5000 kr för sedan tillkom wall connektorn.
Kör 16a utan några problem har kört diskmaskin ugn o spis samtidigt.
Kör 16a utan några problem har kört diskmaskin ugn o spis samtidigt.
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Ja, det är ju helt klart bästa alternativet. Jag kör samma. Skönt också att slippa dra fram och mecka med den portabla laddaren varje gång.Snap01 skrev:Varför satsar du inte på en Wall connektor? Med min laddar jag 6,9 mil i timmen. Fyller min tesla 3 long range på 5-6 timmar. Installationen med en egen central i förrådet betalade jag bara dryga 5000 kr för sedan tillkom wall connektorn.
Kör 16a utan några problem har kört diskmaskin ugn o spis samtidigt.
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Ja i den där är det bara att flånga på 13A. Om inte elektrikern gjort något fel i installationen av trefasuttaget.ville9 skrev:Har testat 7A nu ett tag och det funkar bra, inte varmt alls på schuko-uttaget.
Nu laddar den 10-11km/h så nu hjälper det ju till lite iaf.
Men jag ska testa 10A sen.
Borde ju funka.
Det är ett ganska nybyggt hus och inte mkt grejer på vägen, uttagen sitter nära fasadmätarskåpet.
Men, sen har jag faktiskt ett trefasuttag i garaget med.
Har frågat tidigare om jag kan använda det men då fått höra att man måste ha en speciell sladd för det. Men då den verkar kosta 5-6tkr så är det inte aktuellt.
Men, på trefasuttaget så sitter också ett vanligt schuko-uttag.
Hur är detta jämfört med andra schuko-uttag i garaget?
Se bild.
Det blå som sitter på ett trefasuttag.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Okej, ska testa köra schuko-uttaget på trefasen.
13A borde funka alltså?
Då ser jag ingen anledning att köpa en Wall connector som jag annars funderat på.
Kör inte bilen jättemkt och inte så ofta långs sträckor, så når jag laddning på 20 mil per dag så klarar jag mig nog 99ggr av 100 iaf
13A borde funka alltså?
Då ser jag ingen anledning att köpa en Wall connector som jag annars funderat på.
Kör inte bilen jättemkt och inte så ofta långs sträckor, så når jag laddning på 20 mil per dag så klarar jag mig nog 99ggr av 100 iaf
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Från det blå uttaget på 3-fas ska du kunna gå upp emot 16A, åtminstone 13A ska vara lugnt. Fortsätt att bevaka lite då och då så att det inte blir varmt, om nu elektrikern klantat sig.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Körde leaf i 4år, laddade 18A i schucko, aldrig problem.ville9 skrev:Bra svar!
Har laddat ngt timme nu på 5a.
Känner på sladdarna, schuko-kontakten är sval.
Det är dock lite varmt på klumpen med tesla-logon som blinkar grönt.
Är det ok?
Om det är ok så testar jag väl höja till 7A kanske och sen successivt upp till 10A?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Tänkte på en sak...
Om jag nu då ställt in laddning på 7A idag när jag laddar hemma.
Imorgon åker jag till en supercharger och laddar, den begränsas inte till 7A då?
Eller samma fråga för en random laddare på en parkeringsplats inne i stan?
Måste jag själv ändra varje gång?
Om jag nu då ställt in laddning på 7A idag när jag laddar hemma.
Imorgon åker jag till en supercharger och laddar, den begränsas inte till 7A då?
Eller samma fråga för en random laddare på en parkeringsplats inne i stan?
Måste jag själv ändra varje gång?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Sipercharger har inget med den här begränsningen att göra.
Tesla kommer ihåg inställningen för varje plats. Såsom du begränsar till 10A hemma så kommer den ihåg det till nästa gång.
Tesla kommer ihåg inställningen för varje plats. Såsom du begränsar till 10A hemma så kommer den ihåg det till nästa gång.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Supercharger är DC och använder inte den inbyggda laddaren öht, du kan inte påverka effekten på SuC, bilen och laddaren kommer överens om maxeffekt utan att fråga dig.ville9 skrev:Tänkte på en sak...
Om jag nu då ställt in laddning på 7A idag när jag laddar hemma.
Imorgon åker jag till en supercharger och laddar, den begränsas inte till 7A då?
Eller samma fråga för en random laddare på en parkeringsplats inne i stan?
Måste jag själv ändra varje gång?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Ingen som addresserar elefanten i rummet?
Varför inte plugga in i trefasuttaget istället för enfas/schuko?
Trefas - 5A = mycket bättre än enfas 13A. Dels för att du får bättre effektuttag, men också för att du belastar varje fas mindre.
Kanske har du inte trefasadaptern/röda kontakten till Teslaladdaren, men det är en bra investering. Den öppnar upp för mycket bättre laddhastighet. Då kan du eftersom du faktiskt har ett trefasuttag dra på med tre gånger 16A istället för de en gånger fem du kör nu, eller en gång 13A max. Dessutom behöver du egentligen då inte investera i en laddbox ur säkerhetsskäl, även om jag också instämmer i att det ä värt det från bekvämlighetsskäl. Men säkerhetsmässigt kan du köra på med trefassladd.
Varför inte plugga in i trefasuttaget istället för enfas/schuko?
Trefas - 5A = mycket bättre än enfas 13A. Dels för att du får bättre effektuttag, men också för att du belastar varje fas mindre.
Kanske har du inte trefasadaptern/röda kontakten till Teslaladdaren, men det är en bra investering. Den öppnar upp för mycket bättre laddhastighet. Då kan du eftersom du faktiskt har ett trefasuttag dra på med tre gånger 16A istället för de en gånger fem du kör nu, eller en gång 13A max. Dessutom behöver du egentligen då inte investera i en laddbox ur säkerhetsskäl, även om jag också instämmer i att det ä värt det från bekvämlighetsskäl. Men säkerhetsmässigt kan du köra på med trefassladd.
MYP
X90d
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Var det inte nån för ca ett år sen där hela garaget brann ner (och elbilen) som hade en timer mellan uttaget och laddsladden. Inte smart, det är små kontaktytor på schuko uttagen, de är gjorda för max 20 A i en timme, sen ytterligare en liten kontaktyta med timer. Så råden att kolla så att det inte blir varmt/hett nånstans är viktiga. Verkar som säkringarna inte löser ut? Lite ljummet efter en timme är ok enligt min erfarenhet, men inte mer, inte varmt så plasten riskerar att smälta.Svenssons skrev:Medföljande laddbox klarar av minst 13A, 16A skulle jag gissa. Det är vägguttaget som eventuellt skulle kunna vara den svaga länken om det är ett gammalt slitet uttag. Sätt ingen timmer eller grenkontakt mellan och kontrollera vägguttaget så är det mycket liten risk för några problem.ville9 skrev:Och ingen fara att den här blir lite varm?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
UMCn är väl bara 1-fas numera, så det blir ju lite knepigt att dra 3-fas med den.macksie skrev:Ingen som addresserar elefanten i rummet?
Varför inte plugga in i trefasuttaget istället för enfas/schuko?
Trefas - 5A = mycket bättre än enfas 13A. Dels för att du får bättre effektuttag, men också för att du belastar varje fas mindre.
Kanske har du inte trefasadaptern/röda kontakten till Teslaladdaren, men det är en bra investering. Den öppnar upp för mycket bättre laddhastighet. Då kan du eftersom du faktiskt har ett trefasuttag dra på med tre gånger 16A istället för de en gånger fem du kör nu, eller en gång 13A max. Dessutom behöver du egentligen då inte investera i en laddbox ur säkerhetsskäl, även om jag också instämmer i att det ä värt det från bekvämlighetsskäl. Men säkerhetsmässigt kan du köra på med trefassladd.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Timmers är gjorda för julgransbelysningar, absolut inte i närheten av 20A.Swede1 skrev:Vsr det inte nån för ca ett år sen där hela garaget brann ner (och elbilen) som hade en timer mellan uttaget och laddsladden. Inte smart, det är små kontaktytor på schuko uttagen, de är gjorda för max 20 A i en timme, sen ytterligare en liten kontaktyta med timer. Så råden att kolla så att det inte blir varmt/hett nånstans är viktiga. Verkar som säkringarna inte löser ut? Lite ljummet efter en timme är ok enligt min erfarenhet, men inte mer, inte varmt så plasten riskerar att smälta.
Det blå uttaget är konstruerat för högre effektuttag och ska klara en resistivbelastning på 16A. 10-13A kan därför vara okej.
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Förstår!fth skrev:Supercharger är DC och använder inte den inbyggda laddaren öht, du kan inte påverka effekten på SuC, bilen och laddaren kommer överens om maxeffekt utan att fråga dig.ville9 skrev:Tänkte på en sak...
Om jag nu då ställt in laddning på 7A idag när jag laddar hemma.
Imorgon åker jag till en supercharger och laddar, den begränsas inte till 7A då?
Eller samma fråga för en random laddare på en parkeringsplats inne i stan?
Måste jag själv ändra varje gång?
/fth
Men när används den inbyggda laddaren utöver min hemmaplan då?
Har aldrig laddar någon annanstans är garaget eller SuC.
Men kollade tex på laddplatser på ett IKEA, där såg det ut som vanliga uttag som man fick plugga in sin egen sladd.
Då antar jag att det är smart att ställa in en maxeffekt i min bil innan jag sätter i sladden?
Hur gör man på IONITY och liknande?
Man vill ju inte gå bort sig...
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Tesla har platsminne för DC laddning så den kommer ihåg om du ställt mer till 10A hemma, tex.
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
När du kommer till en ny plats så är full effekt förinställd. Du måste alltså specifikt ställa ner strömmen på varje plats du vill begränsa laddningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Den inbyggda laddaren används då du laddar med växelström/(AC), dvs när du använder bara den övre delen (Typ-2) av laddintaget. När du laddar med hela CCS handsken är det alltid likström (DC) och då används laddaren som sitter monterad på platsen du är på.ville9 skrev:Förstår!fth skrev:Supercharger är DC och använder inte den inbyggda laddaren öht, du kan inte påverka effekten på SuC, bilen och laddaren kommer överens om maxeffekt utan att fråga dig.ville9 skrev:Tänkte på en sak...
Om jag nu då ställt in laddning på 7A idag när jag laddar hemma.
Imorgon åker jag till en supercharger och laddar, den begränsas inte till 7A då?
Eller samma fråga för en random laddare på en parkeringsplats inne i stan?
Måste jag själv ändra varje gång?
/fth
Men när används den inbyggda laddaren utöver min hemmaplan då?
Har aldrig laddar någon annanstans är garaget eller SuC.
Men kollade tex på laddplatser på ett IKEA, där såg det ut som vanliga uttag som man fick plugga in sin egen sladd.
Då antar jag att det är smart att ställa in en maxeffekt i min bil innan jag sätter i sladden?
Hur gör man på IONITY och liknande?
Man vill ju inte gå bort sig...
Laddbegränsningen sker endast med AC, och ställs in per geografisk plats. Har inget angetts för en ny plats så tar den maxinställningen. Om du laddar ifrån ett vägguttag (schuko), blå eller röd CEE handske eller en laddstolpe så som t.ex IKEA ofta har eller annan laddbox spelar ingen roll, alla dessa är växelström. Skillnaden mellan att använda vägguttag och en Typ-2 laddbox är att i det senare fallet så ska den vara inställd av installatören (dvs så att du inte själv behöver tänka på det) så att säkringar inte kan blåsa.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Överallt där du laddar AC (läs med växelström) används den interna laddaren i bilen. Det är alltså hemma, utanför IKEA osv. Oftast använder man då en typ2-kabel och inte schuko-kontaken. Den inställda strömstyrkan är GPS-styrd. Bilen kommer alltså ihåg vilken strömstyrka du har ställt in på en viss plats. Om du vill ladda med 5A på hemmaplan så gäller denna inställning bara hemma hos dig. Någon annanstans får du ställa in nåt annat. Fast i vanliga fall vill man ju ladda med maxeffekt vid publika laddstolpar, man behöver alltså inte ställa in nånting alls.ville9 skrev:Förstår!fth skrev:Supercharger är DC och använder inte den inbyggda laddaren öht, du kan inte påverka effekten på SuC, bilen och laddaren kommer överens om maxeffekt utan att fråga dig.ville9 skrev:Tänkte på en sak...
Om jag nu då ställt in laddning på 7A idag när jag laddar hemma.
Imorgon åker jag till en supercharger och laddar, den begränsas inte till 7A då?
Eller samma fråga för en random laddare på en parkeringsplats inne i stan?
Måste jag själv ändra varje gång?
/fth
Men när används den inbyggda laddaren utöver min hemmaplan då?
Har aldrig laddar någon annanstans är garaget eller SuC.
Men kollade tex på laddplatser på ett IKEA, där såg det ut som vanliga uttag som man fick plugga in sin egen sladd.
Då antar jag att det är smart att ställa in en maxeffekt i min bil innan jag sätter i sladden?
Hur gör man på IONITY och liknande?
Man vill ju inte gå bort sig...
Ionity eller andra snabbladdare fungerar på samma sätt som en supercharger. Det är DC (likström) som körs rätt in i batteriet. Du kan inte välja hur fort eller långsamt det ska gå. Det är en sak mellan bilen och laddaren.
Edit: teslaspolen hann före
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Tack för svar!
Testar idag ladda från blått schuko på trefasuttaget.
Kör 10A nu och det flyter på bra.
Pendlar mellan 14-15km/h.
Själva uttaget är inte varmt överhuvudtaget.
Jag ska testa 13A sen då =)
Ingen fara att kabeln/laddaren hänger lite som på bilden?
Testar idag ladda från blått schuko på trefasuttaget.
Kör 10A nu och det flyter på bra.
Pendlar mellan 14-15km/h.
Själva uttaget är inte varmt överhuvudtaget.
Jag ska testa 13A sen då =)
Ingen fara att kabeln/laddaren hänger lite som på bilden?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Att den hänger ner gör inget. Fast jag skulle försöka hänga upp "klumpen" nånstans så att dess vikt inte drar i schuko-kontakten. Framförallt om du rycker ut den varje dag kan det så småningom leda till dålig kontakt och därmed värmeutveckling osv. Tänker du ha detta som en permament lösning så rekommenderar jag att bygga en snajsig hållare till kabeln. Men som andra redan har skrivit så är bästa lösningen ändå en wall connector, dvs en laddbox. Den kan du ansluta i trefasuttaget, du får en jämn lastfördelning mellan faserna, och framförallt är det den säkraste lösningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Ge stöd åt klumpen så att den inte hänger i kontakten.
Dra aldrig ur kontakten ur väggen när bilen laddar. Lossa alltid kontakten från bilen först. Om du inte behöver ha med sladden låt den sitta i så sliter du inte på kontakten.
Nu har du en bra lösning tills du kan skaffa en laddbox.
Personligen är jag sugen på den här som passar i det röda uttaget och har inbyggd jordfelsbrytare.
https://laddstoppet.se/laddkablar/laddk ... 16-a-11-kw
Dra aldrig ur kontakten ur väggen när bilen laddar. Lossa alltid kontakten från bilen först. Om du inte behöver ha med sladden låt den sitta i så sliter du inte på kontakten.
Nu har du en bra lösning tills du kan skaffa en laddbox.
Personligen är jag sugen på den här som passar i det röda uttaget och har inbyggd jordfelsbrytare.
https://laddstoppet.se/laddkablar/laddk ... 16-a-11-kw
-
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Känn på säkringen också. Jag laddade 13A hemma hos mina svärföräldrar som påstod att de hade 16A och 25A huvudsäkring. Kabeln och uttaget var svalt men det visade sig senare att det var en 10A säkring och 15A huvudsäkring. Säkringen var glödhet.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Bra tips!kanylbullen skrev:Känn på säkringen också. Jag laddade 13A hemma hos mina svärföräldrar som påstod att de hade 16A och 25A huvudsäkring. Kabeln och uttaget var svalt men det visade sig senare att det var en 10A säkring och 15A huvudsäkring. Säkringen var glödhet.
Kikade i elskåpet.
Där står 3-fasuttag på position 16,17 och 18.
Det står area mm2 = 2,5. Osäker på vad som menas med det?
Det står även Märkström A = 16.
Verkar rätt?
Menar du att de vipporna kan bli varma eller är det bara i äldre hus som har proppar?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---