Såg smidig ut, blivit en deal ännu?Jo-el skrev:Jag lockas av den här produkten. Att ha hemma och kunna flytta med till sommarställe.
https://www.carcharge.se/shop/product/g ... -home-22kw
Någon som äger och kan ge en utvärdering?
Är DC läckströmskontroll en OK teknik för att skippa typ B?
Laddar första gången hemma i garaget.
Moderator: Redaktion
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Jag köpte den sladden för 250kr sen.Svenssons skrev:Du måste koppla om sladdarna om det är fel fas eller använda ytterligare en adapter vilket inte är att rekommendera.Snubblaren skrev:https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Kan man på något sätt välja vilken fas den ska använda med denna eller måste man koppla om sladdarna i den då?
Väntar på leverans, tänkte att det kunde vara en bra lösning tills jag installerar någon laddbox framöver.
Men blir lite konfunderad nu.
Om den är på fel fas? Vad innebär det?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Typ så fort du ska koka vatten så går proppen.ville9 skrev:Jag köpte den sladden för 250kr sen.Svenssons skrev:Du måste koppla om sladdarna om det är fel fas eller använda ytterligare en adapter vilket inte är att rekommendera.Snubblaren skrev:https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Kan man på något sätt välja vilken fas den ska använda med denna eller måste man koppla om sladdarna i den då?
Väntar på leverans, tänkte att det kunde vara en bra lösning tills jag installerar någon laddbox framöver.
Men blir lite konfunderad nu.
Om den är på fel fas? Vad innebär det?
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Nej.Twoben skrev:Såg smidig ut, blivit en deal ännu?Jo-el skrev:Jag lockas av den här produkten. Att ha hemma och kunna flytta med till sommarställe.
https://www.carcharge.se/shop/product/g ... -home-22kw
Någon som äger och kan ge en utvärdering?
Är DC läckströmskontroll en OK teknik för att skippa typ B?
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Är det inte enklare o säkrare att ta ut en behörig elektriker som dels kollar om det är godkänt framdraget som även kan ta fram rätt koppling?
Vad gäller om det börjar brinna? Och det beroende på ej rätt framdragen el o fel koppling?
Vad gäller om det börjar brinna? Och det beroende på ej rätt framdragen el o fel koppling?
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Vad kopplar man in i denna änden då förresten?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
UMC som följer med nya bilar i dagsläget.ville9 skrev:Vad kopplar man in i denna änden då förresten?
De tog bort 3-fas UMC'n för ett tag sen.
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Om du inte vet vad det innebär så bör du dra ner laddströmen i bilen. Om du inte är nöjd med det kontrollera med en elektriker.ville9 skrev:Jag köpte den sladden för 250kr sen.Svenssons skrev:Du måste koppla om sladdarna om det är fel fas eller använda ytterligare en adapter vilket inte är att rekommendera.Snubblaren skrev:https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Kan man på något sätt välja vilken fas den ska använda med denna eller måste man koppla om sladdarna i den då?
Väntar på leverans, tänkte att det kunde vara en bra lösning tills jag installerar någon laddbox framöver.
Men blir lite konfunderad nu.
Om den är på fel fas? Vad innebär det?
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Okej, uppdatering!
Åkte på en motgång nu.
Har laddat från mitt trefasuttag med en sådan adapter som jag fick tips om.
Alltså UMC + den adaptern.
Har faktiskt laddat på oerhört låg nivå 6A för att vara försiktig.
Har gått bra.
Tills idag, fick meddelande i bilen som löd: ”mobilanslutning eller adapter över temperaturgräns” under: ”minskad maximal laddningstakt”.
Och det laddade nog inte alls då.
Tog bort sladden och det var väldigt varmt främst längst ut på den blå adaptern som sitter på UMC.
Laddar upp bild på den blå delen av adaptern som var het.
Samt på adaptern som jag har direkt till trefasuttaget.
Vad tror man om detta?
Har beställt en laddbox förövrigt, väntar på elektrikern som skulle installera under oktober.
Åkte på en motgång nu.
Har laddat från mitt trefasuttag med en sådan adapter som jag fick tips om.
Alltså UMC + den adaptern.
Har faktiskt laddat på oerhört låg nivå 6A för att vara försiktig.
Har gått bra.
Tills idag, fick meddelande i bilen som löd: ”mobilanslutning eller adapter över temperaturgräns” under: ”minskad maximal laddningstakt”.
Och det laddade nog inte alls då.
Tog bort sladden och det var väldigt varmt främst längst ut på den blå adaptern som sitter på UMC.
Laddar upp bild på den blå delen av adaptern som var het.
Samt på adaptern som jag har direkt till trefasuttaget.
Vad tror man om detta?
Har beställt en laddbox förövrigt, väntar på elektrikern som skulle installera under oktober.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Dåligt ihop skruvad inne i kontakten?
Om den nu var varm? Kände du på den efter att du kopplat isär?
Om den nu var varm? Kände du på den efter att du kopplat isär?
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
LarsL skrev:Dåligt ihop skruvad inne i kontakten?
Om den nu var varm? Kände du på den efter att du kopplat isär?
Om jag kände på den efter att jag kopplat isär?
Ja alltså efter laddningen slutat och jag dragit ut ifrån bil och vägg.
Dåligt skruvad inne i kontakten?
Jag har ju inte monterat isär några kablar eller adaptrar om det är det du menar? Det vågar jag mig nog inte på.
Kollade på trefasuttaget. Se bild.
Där hittade jag 12 skruvar totalt som alla gick skruva i lite ytterligare.
4 på det blå, 4 på det röda och sen 4 på det grå till väggen.
Om det var det du menade med skruvar?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
I all välmening:
Låt bli allt hemmapul och låt en riktig elektriker installera en laddbox till dig. Det blir inte så dyrt och du slipper risken för mycket allvarliga konsekvenser.
Låt bli allt hemmapul och låt en riktig elektriker installera en laddbox till dig. Det blir inte så dyrt och du slipper risken för mycket allvarliga konsekvenser.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Kunde vara intressant att se vad det berodde på. Jag tänkte verkligen inte att du ska fixa något... men jag antar att du inte kommer använda adaptern igen och då hade det varit kul att se om den var dåligt byggd.
Om den inte var varm efter att den varnat för överhettning så kan det ju vara fel på varningen.
Om den inte var varm efter att den varnat för överhettning så kan det ju vara fel på varningen.
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Om du hade läst så hade du nog sett att jag väntar på att elektriker ska komma och sätta upp laddboxen.BrooklynS skrev:I all välmening:
Låt bli allt hemmapul och låt en riktig elektriker installera en laddbox till dig. Det blir inte så dyrt och du slipper risken för mycket allvarliga konsekvenser.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Fast den var ju varm...LarsL skrev:Kunde vara intressant att se vad det berodde på. Jag tänkte verkligen inte att du ska fixa något... men jag antar att du inte kommer använda adaptern igen och då hade det varit kul att se om den var dåligt byggd.
Om den inte var varm efter att den varnat för överhettning så kan det ju vara fel på varningen.
Vad menar du?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Jag läste det. Jag menade att du borde invänta det...ville9 skrev:Om du hade läst så hade du nog sett att jag väntar på att elektriker ska komma och sätta upp laddboxen.BrooklynS skrev:I all välmening:
Låt bli allt hemmapul och låt en riktig elektriker installera en laddbox till dig. Det blir inte så dyrt och du slipper risken för mycket allvarliga konsekvenser.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Jo det inväntar jag ju förstås.BrooklynS skrev:Jag läste det. Jag menade att du borde invänta det...ville9 skrev:Om du hade läst så hade du nog sett att jag väntar på att elektriker ska komma och sätta upp laddboxen.BrooklynS skrev:I all välmening:
Låt bli allt hemmapul och låt en riktig elektriker installera en laddbox till dig. Det blir inte så dyrt och du slipper risken för mycket allvarliga konsekvenser.
Men jag är ju nyfiken på vad som hänt. Om det är någon fara, vill ju gärna gå till botten med problemet
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Du har för hög ström i förhållande till ledningsförmågan. Då utvecklas värme.
Dålig ledningsförmåga kan bero på för klena kablar, dåliga anslutningar, smuts, oxid, ej korrekt anslutna kontakter osv. Vissa "färdiga" adaptrar är helt enkelt olagliga och gjorda med felaktig kabelarea, dåligt klämda skarvningar etc.
Det kan också vara så att kontakten inte är helt inskjuten, men en vanlig 220V-anslutning brukar inte ha problem med det.
Det är helt riktigt att använda enfas 220V-uttaget på trefaskontakten som du gör. Kabeldragningen är rimligen korrekt utförd om det är en fackman som gjort det. Är det "gör-det-själv-Nisse" som pulat kan det ju sitta vanlig 1,5mm-kabel fram till 400V-kontakten... Drar du ned till 8A bör den inte bli varm över huvud taget.
Dålig ledningsförmåga kan bero på för klena kablar, dåliga anslutningar, smuts, oxid, ej korrekt anslutna kontakter osv. Vissa "färdiga" adaptrar är helt enkelt olagliga och gjorda med felaktig kabelarea, dåligt klämda skarvningar etc.
Det kan också vara så att kontakten inte är helt inskjuten, men en vanlig 220V-anslutning brukar inte ha problem med det.
Det är helt riktigt att använda enfas 220V-uttaget på trefaskontakten som du gör. Kabeldragningen är rimligen korrekt utförd om det är en fackman som gjort det. Är det "gör-det-själv-Nisse" som pulat kan det ju sitta vanlig 1,5mm-kabel fram till 400V-kontakten... Drar du ned till 8A bör den inte bli varm över huvud taget.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Ja det är ju en elektriker som byggt och kopplat ihop det.BrooklynS skrev:Du har för hög ström i förhållande till ledningsförmågan. Då utvecklas värme.
Dålig ledningsförmåga kan bero på för klena kablar, dåliga anslutningar, smuts, oxid, ej korrekt anslutna kontakter osv. Vissa "färdiga" adaptrar är helt enkelt olagliga och gjorda med felaktig kabelarea, dåligt klämda skarvningar etc.
Det kan också vara så att kontakten inte är helt inskjuten, men en vanlig 220V-anslutning brukar inte ha problem med det.
Det är helt riktigt att använda enfas 220V-uttaget på trefaskontakten som du gör. Kabeldragningen är rimligen korrekt utförd om det är en fackman som gjort det. Är det "gör-det-själv-Nisse" som pulat kan det ju sitta vanlig 1,5mm-kabel fram till 400V-kontakten... Drar du ned till 8A bör den inte bli varm över huvud taget.
Så det bör ju vara korrekt.
Men man vet aldrig, min upplevelse är att elektrikern är lite av ett stolpskott.
8A bör den inte bli varm skriver du.
Jag bar ju alltså kört 6A
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Om du vill bottna i problemet så kan du få låna en adapter av mig. PM:a mig.
Gällande go-echarger 22kW så har jag erfarenhet av den, är numera dock lite färgad
Gällande go-echarger 22kW så har jag erfarenhet av den, är numera dock lite färgad
http://www.EVConcept.se -Mobila laddare för elbilar och tillbehör till Tesla-
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Det var att hitta rotorsaken som jag försökte hjälpa dig med.ville9 skrev:Men jag är ju nyfiken på vad som hänt. Om det är någon fara, vill ju gärna gå till botten med problemet
Så vi kan alltså konstatera att den blå kontakten var varm? Det är alltså inte fel på sensor som känner av värmen?
Provanställning annan UMC om du kan.
Om du inte ska använda adaptern mer så kan du skruva isär den och kolla om kablarna sitter fast ordentligt.
Felet bör ju sitta i den blåa kontakten antingen på UMCn eller i adapter kabeln. Det finns ju ingen sensor som känner om den röda kontakten blir varm, vilket är en nackdel med den här typen av adaptrar.
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Ja alltså bilen varnade ju först då med texten: mobilanslutning eller adapter över temperaturgräns”LarsL skrev:Det var att hitta rotorsaken som jag försökte hjälpa dig med.ville9 skrev:Men jag är ju nyfiken på vad som hänt. Om det är någon fara, vill ju gärna gå till botten med problemet
Så vi kan alltså konstatera att den blå kontakten var varm? Det är alltså inte fel på sensor som känner av värmen?
Provanställning annan UMC om du kan.
Om du inte ska använda adaptern mer så kan du skruva isär den och kolla om kablarna sitter fast ordentligt.
Felet bör ju sitta i den blåa kontakten antingen på UMCn eller i adapter kabeln. Det finns ju ingen sensor som känner om den röda kontakten blir varm, vilket är en nackdel med den här typen av adaptrar.
Detta när jag laddade i 6A enbart.
Jag kopplade så bort kabeln och adaptern.
Då kände jag att den blå delen som jag tog kort på var rejält varm, alltså framförallt de tre guldfärgade ”piggarna” man ser på bilden.
Har ingen annan UMC att testa.
Men skönt ändå att bilen kände av detta och drog ner på tempot och så, kan man tycka?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Och kontakterna satt ihop ordentligt?
Lutar alltså åt en dålig adapterkabel. Var köpte du den?
Lutar alltså åt en dålig adapterkabel. Var köpte du den?
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Ja kontakterna satt bra.LarsL skrev:Och kontakterna satt ihop ordentligt?
Lutar alltså åt en dålig adapterkabel. Var köpte du den?
Köpte den adaptern som länkats i tråden.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Resterande delar kommer ju från tesla.
Till UMC finns det ju två medföljande adaptrar som man kan alternera mellan beroende på vad man ska koppla in.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Laddar första gången hemma i garaget.
Ska du reklamera adaptern? Trist om det är dålig kvalitet på den, har också införskaffat en likadan. Kanske man ska slå till på en JUICE BOOSTER2 som verkar vara solid och komplett med olika sladdar.ville9 skrev:Ja kontakterna satt bra.LarsL skrev:Och kontakterna satt ihop ordentligt?
Lutar alltså åt en dålig adapterkabel. Var köpte du den?
Köpte den adaptern som länkats i tråden.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Resterande delar kommer ju från tesla.
Till UMC finns det ju två medföljande adaptrar som man kan alternera mellan beroende på vad man ska koppla in.