Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR

Inlägg av VillHaTesla »

Är mer och mer inne på att det blir en Model 3 för min del! Dock har jag fortfarande inte helt 100% kunnat sortera ut skillnaden på de olika modellerna mer än räckvidden då såklart.. :lol:

Vad har jag för vinst/förlust att köra på en beställningsbil från deras sida gentemot en lagerbil? Den summan jag har varit i kontakt med DNB och börjat förbereda ett finansieringsalternativ för är drygt 650k.

Finns det någon vänlig skäl som skulle kunna vägleda mig lite grann mot var jag får mest bil för pengarna för 650k mellan en av deras lagerbilar alternativt beställning? :shock: Hade för räckviddens skull klarat mig på en SR+ men vad jag kan utläsa från sidan så är det då enbart bakhjulsdrift vilket jag är lite osäker på när det blir vinterväglag? Eller har jag missuppfattat något?

Alternativt vad ni själva iallafall har prioriterat när ni har köpt era modell 3.

Såklart kommer jag gärna ner i pris om möjligt, så behöver inte fastna på de höga 650k bara för att det är de vi har räknat på nu om det finns något alternativ (beställning eller lagerbil) som är billigare :D :roll:

De frågeställningar jag har är alltså hur de är med enbart bakhjulsdrift på SR+, om det i sådana fall är värt att köra på en sådan och t.ex. lägga till Totalt självkörningsförmåga? (Värt hela 66'? )
Vad tycker ni experter ÄVEN om jag SÅKLART vet att de är personliga uppfattningar också? :P

https://www.tesla.com/sv_SE/model3/design
https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/new/m3
Senast redigerad av VillHaTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR

Inlägg av TiborBlomhall »

Du behöver inte vara rädd om bakhjulsdrift på vintern. Tesla har så bra antisladdsystem så det är hur stabilt som helst även med bara bakhjulsdrift.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

fyrhjulsdriften hos Tesla är outstanding, men även bahjulsdriften är betydligt bättre än vad jag är van vid från andra bilar. Min förra Model S var bakhjulsdriven och den funkade lika bra på vinterväglag som tidigare Volvo med fyrhjulsdrift.
Total självkörningsförmåga FSD kan du spara dig, det ger så extremt lite i dagsläget och om du inte är väldigt dålig på att parkera själv eller tycker det är skitkul att köra bilen med mobilen 5 meter fram och bak, så hade jag inte lagt pengar på det. Avancerade självkörningsfunktioner kommer inte i den närmsta framtiden. Vanliga autopiloten som följer med räcker långt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Tibors inlägg är sant.

Men det hindrar inte att AWDn är löjligt bra.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Jag bor i södra Sverige och överväger inte ens AWD.
Kör du långt ofta och behöver stora batteriet så är LR bättre men jag tycker det är onödiga pengar.
Ljudet är subjektivt, får du själv "lyssna" på.
FSD är heller inget för mig, byter nog bil innan det blir "användbart"...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

bonath skrev:
Kör du långt ofta och behöver stora batteriet så är LR bättre men jag tycker det är onödiga pengar.
Tack för ditt svar, även jag bor i södra Sverige.
Så inte ens om man ska köra mycket på vintern så funderar du inte ens på det då våra vintrar är så korta?
De veckor och dagar när det väl är vinterväglag så är det inget problem om man bara tar de lugnt då?
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

Okej, tack för svar allihop!
Då börjar jag snart få koll på vilken konfiguration man ska köra på, det blir nog att beställa en Model 3 SR+ med den vanliga autopiloten inkluderad.

Då är det två val som jag har kvar att välja på:

"Val 1":
På LR är det Premium interiör vilket har följande skillnader mot Reducerad premium interiör vilket är den som är i SR+ bilarna:

* Uppvärmda baksäten
* Premium-ljudsystem – 14 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
* Premium Connectivity (1 år ingår):
- Satellitkartor med visualisering av trafik i realtid
- Streamad musik och media i bilen via internet
- Mer frekventa trådlösa uppdateringar via mobilanslutning
- Webbläsare
* LED-dimljus

Någon som har åkt båda två?
Uppvärmda baksäten förstår jag ju skillnaden på såklart :lol: Men däremot ljudsystemet (så mycket bättre??), Premium Connectivity samt LED-dimljus. Är det stor skillnad att ha de sakerna som man får i LR eller är det mest lull lull som inte tillför särskilt mycket?

Samt val nr 2:
Ska man köpa till vinterdäck inkl. Aero fälgarna för 21 150:- inkl. moms eller ska man köpa vinterdäck inkl. fälg vid sidan av på någon annan verkstad sedan? Har dålig koll på kvalitén på vinterdäck och ifall de man köper från Tesla är prisvärda med det priset?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

VillHaTesla skrev:
bonath skrev:
Så inte ens om man ska köra mycket på vintern så funderar du inte ens på det då våra vintrar är så korta?
De veckor och dagar när det väl är vinterväglag så är det inget problem om man bara tar de lugnt då?

Har ingen, har inte haft nån Tesla men vad ägarna skriver så är jag väldigt lugn med bakhjulsdrift.
Som sagt, kör därefter!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

* Uppvärmda baksäten
skönt på vintern

* Premium-ljudsystem – 14 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
vanliga låter också OK

bor du i storstad underbart att ha! Annars klarar du dig utan.

kör du utan får du förlita dig på FM/DAB radio som i andra bilar. Och vill du kan du fortfarande streama över blåtand från mobilen.

se till att du har WiFi-täckning i garaget så är det inga problem

- Webbläsare
aldrig använt min

* LED-dimljus
no big deal

Ska man köpa till vinterdäck inkl. Aero fälgarna för 21 150:- inkl. moms eller ska man köpa vinterdäck inkl. fälg vid sidan av på någon annan verkstad sedan? Har dålig koll på kvalitén på vinterdäck och ifall de man köper från Tesla är prisvärda med det priset?

Köper du online kan du få snyggare fälgar för halva priset. Exempel
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

VillHaTesla skrev:
Samt val nr 2:
Jag beställde utan vinterdäck för jag hade bråttom att beställa och ville kolla upp lite. Det ser ut som att man kan komma undan med cirka 17' om man beställer från nån av de däckleverantörerna som har webbshoppar, men då får man inte vara så kräsen med fälgarnas exakta utseende. Själva däcken måste vara 18" även på en SR+ och då kostar de en slant, förutsatt att man vill ha riktiga vinterdäck dvs nåt av de välkända märkena. Michelin X-Ice 3 tror jag det blir för egen del, Nokian Hakka har bättre grepp men väldigt sladdriga däcksidor vilket inte passar på denna typ av bil.

Var inne på att köpa av Megahjul ett tag då de har väldigt bra pris på fälgar men när man plockat på TPMS-sensorer, riktiga däck (istf "Nereus") och frakt till sverige så är det 17.000 SEK där med.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

TiborBlomhall skrev:
* Uppvärmda baksäten
skönt på vintern

vanliga låter också OK

bor du i storstad underbart att ha! Annars klarar du dig utan.

kör du utan får du förlita dig på FM/DAB radio som i andra bilar. Och vill du kan du fortfarande streama över blåtand från mobilen.

se till att du har WiFi-täckning i garaget så är det inga problem

- Webbläsare
aldrig använt min

* LED-dimljus
no big deal

Köper du online kan du få snyggare fälgar för halva priset. Exempel

Men vad jag förstår går det inte att välja till det riktiga Interiör premiumpaketet till SR+ just nu, eller det har kanske aldrig gått? Är det SR+ så är det kanske det reducerade premiumpaketet som gäller och alltid har gällt?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

VillHaTesla skrev:
bonath skrev:
Även de med bakhjulsdrift är fyrhjulsbromsade. Det är väl mest om man skulle vara nära att köra fast som fyrhjulsdrift är viktigt? Det är ju inte direkt så att man får okontrollerade släng med enbart bakhjulsdrift.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Undrar om det i framtiden kommer gå att köpa till premium interiör? Allt förutom ljudet är ju bara mjukvara så det borde gå rent praktiskt. Jag saknar framförallt värme i baksätet och uppkopplade streaming, men det är inte värt 100 000kr.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

LarsL skrev:
Undrar om det i framtiden kommer gå att köpa till premium interiör? Allt förutom ljudet är ju bara mjukvara så det borde gå rent praktiskt. Jag saknar framförallt värme i baksätet och uppkopplade streaming, men det är inte värt 100 000kr.
LarsL skrev:
Så det har aldrig gått fram till dagens läge iallafall att köpa till premium till SR+? Det har alltid bara varit Reducerade premium interiören?
Baksätesvärmen är ju såklart jävligt go, särskilt då det är läder, även om det i ärlighetens namn är rätt sällan jag har folk i baksätet då vi är utan barn i dagsläget.
Däremot premium connectivityn känns som det bör finnas möjlighet att köpa till i framtiden? Bör väl inte vara någon hårdvara som skiljer?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, det borde komma tycker man. Varför skulle Tesla inte vilja ha in de pengarna av mig?

Varför det inte går att beställa nu? Ja det är ju lite konstigt, men väldigt Tesla och Elon Musk att försöka locka folk ganska bryskt och osmidigt in i en dyrare bil.

Och nej, SR+ har aldrig gått att få med premium interiör.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Synd att LR RWD försvann. Tycker den var en sweet-spot på många vis: Längst räckvidd, Premium interiör, rimligt pris om man inte behöver 4WD och mer prestanda.

Men, men - den dyker säkert upp igen när marknaden på LR AWD är mättad :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Bejje

Inlägg av Bejje »

VillHaTesla skrev:
Då börjar jag snart få koll på vilken konfiguration man ska köra på, det blir nog att beställa en Model 3 SR+ med den vanliga autopiloten inkluderad.

"Val 1":
På LR är det Premium interiör vilket har följande skillnader mot Reducerad premium interiör vilket är den som är i SR+ bilarna:

* Uppvärmda baksäten
- Webbläsare
* LED-dimljus

Uppvärmda baksäten förstår jag ju skillnaden på såklart :lol: Men däremot ljudsystemet (så mycket bättre??), Premium Connectivity samt LED-dimljus. Är det stor skillnad att ha de sakerna som man får i LR eller är det mest lull lull som inte tillför särskilt mycket?

Samt val nr 2:

Jag skulle bestämt vilja påstå att det INTE är skillnad på uppdateringsfrekvensen mellan SR+ och övriga versioner.

24 Juni 2019, 15:17: Pearl White SR+ Model 3 Uthämtad
4 Juni 2021, 14:40: Ultra Red SR+ Modell 3 Uthämtad!

20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare

Inlägg av VillHaTesla »

Bejje skrev:
VillHaTesla skrev:

"Val 1":

* Uppvärmda baksäten
- Webbläsare
* LED-dimljus

Samt val nr 2:

Jag skulle bestämt vilja påstå att det INTE är skillnad på uppdateringsfrekvensen mellan SR+ och övriga versioner.
Hängde inte riktigt med på denna!
Vilken uppdateringsfrekvens är det du har i tanken? :)
Skriv svar