Husvagn för Tesla 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ducke80
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 08 maj 2019 10:17
Ort: Hudiksvall

Re: Husvagn för Tesla 3

Inlägg av Ducke80 »

Som jag förstår det får inte tjänstevikten på vagnen vara högre än 910, och ligger tjänstevikten på 910, får man lasta 0kg.., så en vagn med kanske 750-800kg tjänstevikt och lätt packning funkar, sen går det ju lasta en del i bilen, men total tågvikt får heller inte överskridas!

Testa bil och vagn här:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... anguage=sv
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Husvagn för Tesla 3

Inlägg av Fredrik j »

Nä. Tjänstevikten används bara som hjälp med att beräkna bruttovikt. Det är husvagnens bruttovikt som inte får överskrida bilens max släpvagnsvikt. För var det teoretiskå totalvikten. Kanske är det fortfarande så för b-kort. Tjänstevikt är ganska ointressant om man vet vad vagnen väger.
Användarvisningsbild
Ducke80
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 08 maj 2019 10:17
Ort: Hudiksvall

Re: Husvagn för Tesla 3

Inlägg av Ducke80 »

Fast visst var det precis det jag skrev?!, är tjänstevikten 910, får du lasta 0kg.

Är tjänstevikten 810 kan du lasta 100kg mat kläder och prylar.

Sen har tjänstevikten på nyare vagnar ändrats, så det inkluderar extrautrustning och liknande, det gjorde det inte förr, utan tjänstevikten var en ”ren” vagn, vilket gjorde att vagnar med tjänstevikt på 700kg kunde väga mer om man valt till ex.vis markis.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Husvagn för Tesla 3

Inlägg av bylund »

tessanclub skrev:
Sorry för att jag inte är så påläst men på reg beviset för min 3a står det högsta vikt släpkärra 910 kg och sedan högsta totalvikt 1 195kg (samt även 1 945 med uttökat b körkort). Vad betyder det, kan jag köra en vagn som väger 1 195 (eller tom 1 945 om jag har kortet)? eller får inte vagnen väga mer än 910 oavsätt?

Har någon på forumet dragit släpp i 900 kg klassen med 3an? Erfarenhet?
910 kg är vad bilen får dra.

De övriga vikterna handlar om vad det skulle krävas för körkort för olika vikter, oavsett om bilen får dra dem eller inte. Du får alltså inte dra en vagn på 1945 kg även om du har högre körkortsklasser.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Husvagn för Tesla 3

Inlägg av Fredrik j »

Ducke80 skrev:
Fast visst var det precis det jag skrev?!, är tjänstevikten 910, får du lasta 0kg.

Är tjänstevikten 810 kan du lasta 100kg mat kläder och prylar.

Sen har tjänstevikten på nyare vagnar ändrats, så det inkluderar extrautrustning och liknande, det gjorde det inte förr, utan tjänstevikten var en ”ren” vagn, vilket gjorde att vagnar med tjänstevikt på 700kg kunde väga mer om man valt till ex.vis markis.
Som sagt är tjänstevikten bara en referens för att kunden ska kunna räkna ut bruttovikten. Tjänstevikten är inget polisen bryr sig om vid kontroll. Det är vagnens registrerade totalvikt, vagnens bruttovikt och bilens tekniska dragvikt som verifieras. Och sen förarens körkort räcker.
Jah tror vi egentligen menar samma sak. Men tjänsteviktsuppgiften är inte så användbar om man inte vet vad som räknas in. När man köper en husvagn är det lämpligt att väga den så man har koll. Sen använder man badrumsvågen när man lastar in prylarna.
Frågan är hur en model3 hanterar överlast?
För en fossilbil är max släpvikt dimensionerat för worst case. Hög värme på hög höjd under kraftig stigning med sämsta bränsle.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Husvagn för Tesla 3

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
tessanclub skrev:
Sorry för att jag inte är så påläst men på reg beviset för min 3a står det högsta vikt släpkärra 910 kg och sedan högsta totalvikt 1 195kg (samt även 1 945 med uttökat b körkort). Vad betyder det, kan jag köra en vagn som väger 1 195 (eller tom 1 945 om jag har kortet)? eller får inte vagnen väga mer än 910 oavsätt?

Har någon på forumet dragit släpp i 900 kg klassen med 3an? Erfarenhet?
910 kg är vad bilen får dra.

De övriga vikterna handlar om vad det skulle krävas för körkort för olika vikter, oavsett om bilen får dra dem eller inte. Du får alltså inte dra en vagn på 1945 kg även om du har högre körkortsklasser.
Nja.. Alltså man får hänga på ett släp med totalvikt på 1945kg på en model 3 om man har utökat B. (B96) Så länge släpet inte väger över 910kg när du kör. D.v.s väger släpet 700kg får du lasta 210kg.

Totalvikten har betydelse för om du har tillåtelse att köra kombinationen. Och så länge man har B eller B96 räknas det alltid på totalvikt där.

Vad bilen får dra räknas alltid mot bruttovikt, och så länge du har körkort för det får du alltså hänga på en vagn/släp med högre totalvikt än vad bilens maxvikt tillåter så länge bruttovikten (verklig vikt) inte överstiger vad bilen "klarar".
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Husvagn för Tesla 3

Inlägg av kanylbullen »

Precis, min X får dra 2250 men med B kort får den bara dra 750. Med utökad B 1265. Alltså krävs BE för att dra allt över det. Jag drog en vagn på 1500 idag. Det gick väldigt bra!Bild
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Husvagn för Tesla 3

Inlägg av LarsL »

tessanclub skrev:
Sorry för att jag inte är så påläst men på reg beviset för min 3a står det högsta vikt släpkärra 910 kg och sedan högsta totalvikt 1 195kg (samt även 1 945 med uttökat b körkort). Vad betyder det, kan jag köra en vagn som väger 1 195 (eller tom 1 945 om jag har kortet)? eller får inte vagnen väga mer än 910 oavsätt?

Har någon på forumet dragit släpp i 900 kg klassen med 3an? Erfarenhet?
Släpet får inte väga mer än 910kg när det dras av bilen. Men det får ha en totalvikt på 1195 kg om du bara har vanligt B-körkort.
Hyr du alltså ett släpp på macken med totalvikt på 1000 kg, vilket är ganska vanligt. Så får du dra det efter bilen bara du ser till att lasten plus vagnen inte väger mer än 910 kg.

Väljer man en SR+ så får totalvikten vara ännu mer, typ 1500 kg. Men fortfarande får släpet inte väga mer än 910 kg i verkligheten.
Skriv svar