Pärlvit multicoat standard färg

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Matthiaz »

Såg att beställnings sidan är uppdaterad nu så Pärlvit multi-coat är standard färg och Solid Svart kostar 8300kr. (Som Tesla sa att det skulle ske 1:a Juli, lite försenat nu)
Kan det stämma att det är pärlvit som blir standard eller tror ni det är felskrivet så det är en solid vit?

Om det är Pärlvit man får utan extra kostnad funderar jag på att ändra min beställning av en blå till vit istället.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av vigge50 »

Ett tips är att gå till ”Senaste Inläggen”, där hittar du denna tråden under generellt eftersom samma sak gäller även S och X. ;)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=16704
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av VillHaTesla »

Någon som har erfarenhet från både Pearl white och Modnight Silver Metallic?

Favoriten färgmässigt beror såklart på tycke och smak och likaså hur ofta man vill tvätta bilen. Men tänker på repor, stenskott och andra små skavanker?

Vilken av dom är hållbarast då...eller rättare sagt, vilken av dom syns de på minst och ser fräsch ut längst? :roll:
Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 31 mar 2019 17:00
Ort: Luleå

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Ljuybos »

Jag har pearlwhite och tycker färgen är grymt snygg. Har kört lite över 400 mil hittills och även på grusväg ut till stugan, inga synliga stenskott eller blästerskador ännu, pepparpeppar. Ska dock ändå keramikbehandla via Ditech innan vintern.
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Jeppe_E »

VillHaTesla skrev:
Någon som har erfarenhet från både Pearl white och Modnight Silver Metallic?

Favoriten färgmässigt beror såklart på tycke och smak och likaså hur ofta man vill tvätta bilen. Men tänker på repor, stenskott och andra små skavanker?

Vilken av dom är hållbarast då...eller rättare sagt, vilken av dom syns de på minst och ser fräsch ut längst? :roll:

Det är en no-brainer eftersom vit multicoat är gratis och den grå metallic kostar 11.000 kr. Gissar att det är jämnt skägg när det gäller små repor och sånt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av pefreli »

Japp, verkar vara bra läge att slå till på en P nu.

Blir sugen på att byta upp mig till en P, pearl white. Rena fyndet! :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av hed »

Jeppe_E skrev:
VillHaTesla skrev:
Någon som har erfarenhet från både Pearl white och Modnight Silver Metallic?

Favoriten färgmässigt beror såklart på tycke och smak och likaså hur ofta man vill tvätta bilen. Men tänker på repor, stenskott och andra små skavanker?

Vilken av dom är hållbarast då...eller rättare sagt, vilken av dom syns de på minst och ser fräsch ut längst? :roll:

Det är en no-brainer eftersom vit multicoat är gratis och den grå metallic kostar 11.000 kr. Gissar att det är jämnt skägg när det gäller små repor och sånt.
Skulle vilja hävda att det är svårare att se microrepor i den vita multicoaten.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Mickep »

Det är bekräftat att det är pärlvit. solid skulle orsaka komplexitet vid service ärenden enligt elons tweet (16/7). Jag skulle härmed avråda att betala extra för att få en solid svart.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Surfaren »

Vi kan väl hålla oss till befintlig tråd i ämnet?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=16704
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Mickep »

Nej, detta är korrekt tråd då det handar om pärlvit är standard ( dvs multicoat vs solid)
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Snap02 »

Den absolut snyggaste färgen tycker jag silver metallic är, hade den funnits i Sverige hade jag beställt den. Jag valde svart körde en Ditec keramisk behandling på den o min lack på bilen var på det stora hela riktigt bra.

Tesla 3 ser väldigt (grodig) ut speciellt framifrån o ser sämre ut i vissa färger.
Om jag rankar färgerna så tycker jag listan ser ut så här
1 silvermetallic
2 svart
3 blå
4 vit
5 röd
6 grå

Om jag ska betala för färgen på bilen hade jag valt blå i dagsläget, men jag är riktigt nöjd med svart ser minst grodig ut.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av HelectriC »

Silver har gått att beställa ”off menu” för ett tag sen, kanske funkar fortfarande?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av anna__ »

Snap02 skrev:
Den absolut snyggaste färgen tycker jag silver metallic är, hade den funnits i Sverige hade jag beställt den. Jag valde svart körde en Ditec keramisk behandling på den o min lack på bilen var på det stora hela riktigt bra.

Tesla 3 ser väldigt (grodig) ut speciellt framifrån o ser sämre ut i vissa färger.
Om jag rankar färgerna så tycker jag listan ser ut så här
1 silvermetallic
2 svart
3 blå
4 vit
5 röd
6 grå

Om jag ska betala för färgen på bilen hade jag valt blå i dagsläget, men jag är riktigt nöjd med svart ser minst grodig ut.
Smaken är som baken, delad.
Jag kan hålla med om att den ser lite lustig ut rakt framifrån, men vit är helt klart snyggast och ser lyxigaste ut, I svart tycker jag den inte alls sticker ut och ser ut som vilken bil som helst och ingen man vänder sig om.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Snap02 »

HelectriC skrev:
Silver har gått att beställa ”off menu” för ett tag sen, kanske funkar fortfarande?
frågade när jag beställde min. Fanns inte att beställa inte ens i usa.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av pefreli »

Snap02 skrev:
HelectriC skrev:
Silver har gått att beställa ”off menu” för ett tag sen, kanske funkar fortfarande?
frågade när jag beställde min. Fanns inte att beställa inte ens i usa.
Även jag försökte få silver ”off menu” men det gick inte.

Blev white pearl istället. Sjukt nöjd med det! :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av markuswesterberg »

Någon som vet när/om MY förhandsbokning ändrar standard till vit?
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av FlyingBlue »

markuswesterberg skrev:
Någon som vet när/om MY förhandsbokning ändrar standard till vit?
Nej :D
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Bo G »

Vad innebär multicoat?
Verdi

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Verdi »

Bo G skrev:
Vad innebär multicoat?
Flera lager väl?
Avesla
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 okt 2021 18:22

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Avesla »

Är pärlvit alltid multi-coat - även då det inte skrivs ut på t.ex. Teslas begagnade bilar? Känner ni till om det finns några kända brytpunkter mellan 2019-2020 för eventuella förbättringar i lack o.s.v. Rättade man till några barnsjukdomar under första året eller gör det ingen skillnad i valet mellan t.ex. mars och juni 2019 (om det gått lika långt)?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av taliz »

Avesla skrev:
Är pärlvit alltid multi-coat - även då det inte skrivs ut på t.ex. Teslas begagnade bilar? Känner ni till om det finns några kända brytpunkter mellan 2019-2020 för eventuella förbättringar i lack o.s.v. Rättade man till några barnsjukdomar under första året eller gör det ingen skillnad i valet mellan t.ex. mars och juni 2019 (om det gått lika långt)?
Alltid multicoat.
Dom tidiga bilarna var bättre IMO. På sistone verkar man ha outsourcat lackering av stötfångare tex, vilket gjort att de ibland fått lite annan nyans än resten av bilen.
Jag hade själv en pärlvit 2019 M3P, körde 3600 mil med den. Inte ett märke. Betydligt tjockare och tåligare lack än på min nuvarande ID4 som redan efter 1400 mil har massa märken.

Fördel med 2019 juni vs mars kan vara att den förhoppningsvis har HW3 för autopiloten, det har den inte om den är tillverkad i mars.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av pefreli »

taliz skrev:
Avesla skrev:
Är pärlvit alltid multi-coat - även då det inte skrivs ut på t.ex. Teslas begagnade bilar? Känner ni till om det finns några kända brytpunkter mellan 2019-2020 för eventuella förbättringar i lack o.s.v. Rättade man till några barnsjukdomar under första året eller gör det ingen skillnad i valet mellan t.ex. mars och juni 2019 (om det gått lika långt)?
Alltid multicoat.
Dom tidiga bilarna var bättre IMO. På sistone verkar man ha outsourcat lackering av stötfångare tex, vilket gjort att de ibland fått lite annan nyans än resten av bilen.
Jag hade själv en pärlvit 2019 M3P, körde 3600 mil med den. Inte ett märke. Betydligt tjockare och tåligare lack än på min nuvarande ID4 som redan efter 1400 mil har massa märken.

Fördel med 2019 juni vs mars kan vara att den förhoppningsvis har HW3 för autopiloten, det har den inte om den är tillverkad i mars.
Jag hade inte heller några problem med min pärlvita-19 från mars/april.

Däremot fick jag en liten nyansskillnad när jag lackerade om bakre stötfångare efter en skada. Tydligen svårt att få till rätt nyanser med pärlvit…

Annars var jag mkt nöjd med pärlvit. Lättskött och faktiskt lättare att hålla ren än den midnight grey som jag nu har.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av valleb »

Någon som vet var man kan köpa bättringsfärg helst original och i lackstift, White Pearl?
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Lophornis »

valleb skrev:
Någon som vet var man kan köpa bättringsfärg helst original och i lackstift, White Pearl?

Jag är också på jakt efter lackstift, det finns i Tesla shopen i USA men det går ej beställa till Sverige. Enligt Tesla ska man kontakta ett utsett bodyshop som har licens för att göra plåtrep. Jag har kontaktat en firma i GBG, Örebro och Stockholm ingen har hört av sig om färg.

Varför finns det en produkt i USA shopen man inte i Svenska när det är samma färger i hela f....king världen.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Lophornis skrev:
valleb skrev:
Någon som vet var man kan köpa bättringsfärg helst original och i lackstift, White Pearl?

Jag är också på jakt efter lackstift, det finns i Tesla shopen i USA men det går ej beställa till Sverige. Enligt Tesla ska man kontakta ett utsett bodyshop som har licens för att göra plåtrep. Jag har kontaktat en firma i GBG, Örebro och Stockholm ingen har hört av sig om färg.

Varför finns det en produkt i USA shopen man inte i Svenska när det är samma färger i hela f....king världen.
Jag köper alltid chipex till mina bilar. Grymt bra! Köpte nyligen till min pärlvita för att fylla i en liten rackare. Chipex.com
Skriv svar