Pärlvit multicoat standard färg

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av taliz »

Avesla skrev:
Är pärlvit alltid multi-coat - även då det inte skrivs ut på t.ex. Teslas begagnade bilar? Känner ni till om det finns några kända brytpunkter mellan 2019-2020 för eventuella förbättringar i lack o.s.v. Rättade man till några barnsjukdomar under första året eller gör det ingen skillnad i valet mellan t.ex. mars och juni 2019 (om det gått lika långt)?
Alltid multicoat.
Dom tidiga bilarna var bättre IMO. På sistone verkar man ha outsourcat lackering av stötfångare tex, vilket gjort att de ibland fått lite annan nyans än resten av bilen.
Jag hade själv en pärlvit 2019 M3P, körde 3600 mil med den. Inte ett märke. Betydligt tjockare och tåligare lack än på min nuvarande ID4 som redan efter 1400 mil har massa märken.

Fördel med 2019 juni vs mars kan vara att den förhoppningsvis har HW3 för autopiloten, det har den inte om den är tillverkad i mars.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av pefreli »

taliz skrev:
Avesla skrev:
Är pärlvit alltid multi-coat - även då det inte skrivs ut på t.ex. Teslas begagnade bilar? Känner ni till om det finns några kända brytpunkter mellan 2019-2020 för eventuella förbättringar i lack o.s.v. Rättade man till några barnsjukdomar under första året eller gör det ingen skillnad i valet mellan t.ex. mars och juni 2019 (om det gått lika långt)?
Alltid multicoat.
Dom tidiga bilarna var bättre IMO. På sistone verkar man ha outsourcat lackering av stötfångare tex, vilket gjort att de ibland fått lite annan nyans än resten av bilen.
Jag hade själv en pärlvit 2019 M3P, körde 3600 mil med den. Inte ett märke. Betydligt tjockare och tåligare lack än på min nuvarande ID4 som redan efter 1400 mil har massa märken.

Fördel med 2019 juni vs mars kan vara att den förhoppningsvis har HW3 för autopiloten, det har den inte om den är tillverkad i mars.
Jag hade inte heller några problem med min pärlvita-19 från mars/april.

Däremot fick jag en liten nyansskillnad när jag lackerade om bakre stötfångare efter en skada. Tydligen svårt att få till rätt nyanser med pärlvit…

Annars var jag mkt nöjd med pärlvit. Lättskött och faktiskt lättare att hålla ren än den midnight grey som jag nu har.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 aug 2021 12:37
Ort: Oxie

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av valleb »

Någon som vet var man kan köpa bättringsfärg helst original och i lackstift, White Pearl?
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Lophornis »

valleb skrev:
Någon som vet var man kan köpa bättringsfärg helst original och i lackstift, White Pearl?

Jag är också på jakt efter lackstift, det finns i Tesla shopen i USA men det går ej beställa till Sverige. Enligt Tesla ska man kontakta ett utsett bodyshop som har licens för att göra plåtrep. Jag har kontaktat en firma i GBG, Örebro och Stockholm ingen har hört av sig om färg.

Varför finns det en produkt i USA shopen man inte i Svenska när det är samma färger i hela f....king världen.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Lophornis skrev:
valleb skrev:
Någon som vet var man kan köpa bättringsfärg helst original och i lackstift, White Pearl?

Jag är också på jakt efter lackstift, det finns i Tesla shopen i USA men det går ej beställa till Sverige. Enligt Tesla ska man kontakta ett utsett bodyshop som har licens för att göra plåtrep. Jag har kontaktat en firma i GBG, Örebro och Stockholm ingen har hört av sig om färg.

Varför finns det en produkt i USA shopen man inte i Svenska när det är samma färger i hela f....king världen.
Jag köper alltid chipex till mina bilar. Grymt bra! Köpte nyligen till min pärlvita för att fylla i en liten rackare. Chipex.com
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av SuperDUDE »

Halloj!

Body shopen som gör jobb åt Tesla i Uppsala har lackstift:
https://skadeverkstaduppsala.se/nu-saljer-vi-lackstift

Mobila serviceteknikern som har varit hemma hos mig hade med sig chipexkit för att fixa smågrejer. Blev sådär.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Lophornis »

Joakimgabrielsson skrev:
Lophornis skrev:
valleb skrev:
Någon som vet var man kan köpa bättringsfärg helst original och i lackstift, White Pearl?

Jag är också på jakt efter lackstift, det finns i Tesla shopen i USA men det går ej beställa till Sverige. Enligt Tesla ska man kontakta ett utsett bodyshop som har licens för att göra plåtrep. Jag har kontaktat en firma i GBG, Örebro och Stockholm ingen har hört av sig om färg.

Varför finns det en produkt i USA shopen man inte i Svenska när det är samma färger i hela f....king världen.
Jag köper alltid chipex till mina bilar. Grymt bra! Köpte nyligen till min pärlvita för att fylla i en liten rackare. Chipex.com

Tackar nu har jag köpt färg.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av Joakimgabrielsson »

SuperDUDE skrev:
Halloj!

Body shopen som gör jobb åt Tesla i Uppsala har lackstift:
https://skadeverkstaduppsala.se/nu-saljer-vi-lackstift

Mobila serviceteknikern som har varit hemma hos mig hade med sig chipexkit för att fixa smågrejer. Blev sådär.
Handhavandefel.
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av SuperDUDE »

Joakimgabrielsson skrev:
SuperDUDE skrev:
Halloj!

Body shopen som gör jobb åt Tesla i Uppsala har lackstift:
https://skadeverkstaduppsala.se/nu-saljer-vi-lackstift

Mobila serviceteknikern som har varit hemma hos mig hade med sig chipexkit för att fixa smågrejer. Blev sådär.
Handhavandefel.
Ja, det kan det absolut vara. Jag har själv använt chipex till annat märke än Tesla, vilket blev otroligt bra.

Bara en fråga, har du testat pearl white från chipex?
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av gasgaraget »

Den Pearl White jag har använt av annat fabrikat är en tvåstegslack. Vit basfärg samt en klarlack med pärleffekten. Lägger du bara på baslacken blir det inte exakt lika.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Pärlvit multicoat standard färg

Inlägg av linx »

Lyfter en gammal tråd.
Den länken som postats i första inlägget fungerar inte längre. Är det Werksta i Uppsala som säljer lackstift nu då det verkar vara dom som gör skadearbetena på Tesla nu för tiden i Uppsala?
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Skriv svar