Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av OfarligTesla »

bonath skrev:
Så för att sammanfatta, Preem Kloka bilextra är en bra försäkring????
Givet att man faktiskt får pengar utbetalt är den hos klokförsäkring bättre om vi pratar på en Model 3 (vilket verkar safe med Allianz som försäkringsgivare). Preems är dock inte dålig men sämre och dyrare. På S/X kommer Preems täcka högre belopp vid skada i Norden men lägre om det sker utanför så där får man själv kika på hur stor risken är att man behöver utnyttja den utanför Norden.
Användarvisningsbild
Rikardr
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 dec 2018 10:31

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Rikardr »

Jag fick en lackskada första månaden. Skulle kosta mig 6000:- att måla om. Trygg Hansas självrisk är på otroligt höga 13.000:- och de var inte hjälpsamma. Efter det valde jag Klok försäkring Själriskförsäkring för hem, resa, bil för 44 kr per månad. Känns skönt att ha. Har inte hänt någonting sedan dess :D Får se hur de är den dag jag behöver dom. https://klokforsakring.se/
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Jo-el »

Rikardr skrev:
Jag fick en lackskada första månaden. Skulle kosta mig 6000:- att måla om. Trygg Hansas självrisk är på otroligt höga 13.000:- och de var inte hjälpsamma. Efter det valde jag Klok försäkring Själriskförsäkring för hem, resa, bil för 44 kr per månad. Känns skönt att ha. Har inte hänt någonting sedan dess :D Får se hur de är den dag jag behöver dom. https://klokforsakring.se/
Klok försäkring hade inte hjälpt dig med din lacksakada heller, tyvärr.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Walker »

Jo-el skrev:
Rikardr skrev:
Jag fick en lackskada första månaden. Skulle kosta mig 6000:- att måla om. Trygg Hansas självrisk är på otroligt höga 13.000:- och de var inte hjälpsamma. Efter det valde jag Klok försäkring Själriskförsäkring för hem, resa, bil för 44 kr per månad. Känns skönt att ha. Har inte hänt någonting sedan dess :D Får se hur de är den dag jag behöver dom. https://klokforsakring.se/
Klok försäkring hade inte hjälpt dig med din lacksakada heller, tyvärr.
Kan du förklara varför? Om skadan kostar 6000.- och självrisken är hela beloppet så kickar den väl in och betalar det....? :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Tellus »

Walker skrev:
Jo-el skrev:
Rikardr skrev:
Jag fick en lackskada första månaden. Skulle kosta mig 6000:- att måla om. Trygg Hansas självrisk är på otroligt höga 13.000:- och de var inte hjälpsamma. Efter det valde jag Klok försäkring Själriskförsäkring för hem, resa, bil för 44 kr per månad. Känns skönt att ha. Har inte hänt någonting sedan dess :D Får se hur de är den dag jag behöver dom. https://klokforsakring.se/
Klok försäkring hade inte hjälpt dig med din lacksakada heller, tyvärr.
Kan du förklara varför? Om skadan kostar 6000.- och självrisken är hela beloppet så kickar den väl in och betalar det....? :roll:
De flesta tilläggsförsäkringar sänker självrisken OM du utnyttjar vagnskadegarantin. Alltså om skadan kostar mer än 13000kr kan du använda tilläggsförsäkringen.
Finns det någon tilläggsförsäkring som täcker skador då vagnskadegarantin ej används?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Walker »

Tellus skrev:
Walker skrev:
Jo-el skrev:
Rikardr skrev:
Jag fick en lackskada första månaden. Skulle kosta mig 6000:- att måla om. Trygg Hansas självrisk är på otroligt höga 13.000:- och de var inte hjälpsamma. Efter det valde jag Klok försäkring Själriskförsäkring för hem, resa, bil för 44 kr per månad. Känns skönt att ha. Har inte hänt någonting sedan dess :D Får se hur de är den dag jag behöver dom. https://klokforsakring.se/
Klok försäkring hade inte hjälpt dig med din lacksakada heller, tyvärr.
Kan du förklara varför? Om skadan kostar 6000.- och självrisken är hela beloppet så kickar den väl in och betalar det....? :roll:
De flesta tilläggsförsäkringar sänker självrisken OM du utnyttjar vagnskadegarantin. Alltså om skadan kostar mer än 13000kr kan du använda tilläggsförsäkringen.
Finns det någon tilläggsförsäkring som täcker skador då vagnskadegarantin ej används?
Men man ANVÄNDER ju VSG även om beloppet inte når över självrisken. Det handlar väl om man anmäler skadan eller inte.
Man anmäler skadan och kickar igång VSG, sedan visar det sig att kostnaden inte överstiger självrisken men anmälan är aktiv och man söker ersättning motsvarande det man får betala i självrisk.
...i min värld i a f.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Jo-el »

Walker skrev:
Tellus skrev:
Walker skrev:
Jo-el skrev:
Rikardr skrev:
Jag fick en lackskada första månaden. Skulle kosta mig 6000:- att måla om. Trygg Hansas självrisk är på otroligt höga 13.000:- och de var inte hjälpsamma. Efter det valde jag Klok försäkring Själriskförsäkring för hem, resa, bil för 44 kr per månad. Känns skönt att ha. Har inte hänt någonting sedan dess :D Får se hur de är den dag jag behöver dom. https://klokforsakring.se/
Klok försäkring hade inte hjälpt dig med din lacksakada heller, tyvärr.
Kan du förklara varför? Om skadan kostar 6000.- och självrisken är hela beloppet så kickar den väl in och betalar det....? :roll:
De flesta tilläggsförsäkringar sänker självrisken OM du utnyttjar vagnskadegarantin. Alltså om skadan kostar mer än 13000kr kan du använda tilläggsförsäkringen.
Finns det någon tilläggsförsäkring som täcker skador då vagnskadegarantin ej används?
Men man ANVÄNDER ju VSG även om beloppet inte når över självrisken. Det handlar väl om man anmäler skadan eller inte.
Man anmäler skadan och kickar igång VSG, sedan visar det sig att kostnaden inte överstiger självrisken men anmälan är aktiv och man söker ersättning motsvarande det man får betala i självrisk.
...i min värld i a f.
Tror inte att det är så man jag har inte hunnit läsa villkoren. I min värld reducerar en självriskminimering en triggad självrisk. Kostar en reparation 8000 så kickar inte självrisken in och det finns inget att minimera.
Användarvisningsbild
Rikardr
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 dec 2018 10:31

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Rikardr »

Vagnskadegarantins självrisk hos TH var på 13750 kr så det är den jag vill försäkra mig emot med självriskförsäkringen framåt. TH hade en självriskförmån vid vagnskadegaranti som reducerade självrisken med 3000 kr till 10750 så det var maxbeloppet för mig. Jag har ställt frågan till klok försäkring. Får se vad de svarar.
Användarvisningsbild
Rikardr
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 dec 2018 10:31

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Rikardr »

Rikardr skrev:
Vagnskadegarantins självrisk hos TH var på 13750 kr så det är den jag vill försäkra mig emot med självriskförsäkringen framåt. TH hade en självriskförmån vid vagnskadegaranti som reducerade självrisken med 3000 kr till 10750 så det var maxbeloppet för mig. Jag har ställt frågan till klok försäkring. Får se vad de svarar.
Fick svar från Klok försäkring. Jag ”får ersättning från försäkringsbolaget för nämnda försäkring som överstiger självriskbeloppet för den aktuella försäkringen.” Så om skadan kostar mer än 13750 så löser självrisken ut och jag får ersättning för självrisken (Max 10000 per år). Så de täcken inte del av självrisken tex 6000 kr, vilket jag trodde :? Man lär sig varje dag... Tycker i alla fall att det är skönt att slippa ev självrisk på 10000 kr och den självriskförsäkringen täcker en eller flera försäkringar. Nu har de höjt priset till 59 kr / månad. https://klokforsakring.se/insurance/lifestyle
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Remuz »

Jag fick tillbaka 1500kr (självrisken) när mina 22” blev stulna. Tog lång tid men inget ”snack”
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Lars Json »

Remuz skrev:
Jag fick tillbaka 1500kr (självrisken) när mina 22” blev stulna. Tog lång tid men inget ”snack”
Oj oj, det där lät riktigt tråkigt och stökigt.

Hur gick det med bilen i övrigt?

Stod den på batteripacket eller på stöttor?
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Remuz »

Lars Json skrev:
Remuz skrev:
Jag fick tillbaka 1500kr (självrisken) när mina 22” blev stulna. Tog lång tid men inget ”snack”
Oj oj, det där lät riktigt tråkigt och stökigt.

Hur gick det med bilen i övrigt?

Stod den på batteripacket eller på stöttor?
Den stod på några gummigrejer. Inga skador egentligen. Finns en tråd om det nånstans (16e oktober tror jag) med filmer
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Walker »

Rikardr skrev:
Rikardr skrev:
Vagnskadegarantins självrisk hos TH var på 13750 kr så det är den jag vill försäkra mig emot med självriskförsäkringen framåt. TH hade en självriskförmån vid vagnskadegaranti som reducerade självrisken med 3000 kr till 10750 så det var maxbeloppet för mig. Jag har ställt frågan till klok försäkring. Får se vad de svarar.
Fick svar från Klok försäkring. Jag ”får ersättning från försäkringsbolaget för nämnda försäkring som överstiger självriskbeloppet för den aktuella försäkringen.” Så om skadan kostar mer än 13750 så löser självrisken ut och jag får ersättning för självrisken (Max 10000 per år). Så de täcken inte del av självrisken tex 6000 kr, vilket jag trodde :? Man lär sig varje dag... Tycker i alla fall att det är skönt att slippa ev självrisk på 10000 kr och den självriskförsäkringen täcker en eller flera försäkringar. Nu har de höjt priset till 59 kr / månad. https://klokforsakring.se/insurance/lifestyle
Jaha....ser man på. Fel (igen) av mig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Goran Broman
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jun 2020 16:02

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Goran Broman »

Finns det någon självriskförsäkring som gäller för belopp under hela självrisken?

Kan man ha mer än en självriskförsäkring? T.ex. en självriskförsäkring som gäller även för belopp under hela självrisken (men där ersättningsbeloppet kanske är förhållandevis lågt), och en självriskförsäkring med större ersättningsbelopp (men där den då inte brukar gälla för belopp under hela självrisken).
Goran
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Kolbackx »

Nej och nej. Det finns ingen självriskförsäkring på marknaden som löser ut under vagnskadeförsäkringens självrisk, jag har letat.

Vill du ha låg självrisk, teckna Watercircles superbil-försäkring, då är vagnskadan på 3500 kr.
Goran Broman
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jun 2020 16:02

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Goran Broman »

Kolbackx skrev:
Nej och nej. Det finns ingen självriskförsäkring på marknaden som löser ut under vagnskadeförsäkringens självrisk, jag har letat.

Vill du ha låg självrisk, teckna Watercircles superbil-försäkring, då är vagnskadan på 3500 kr.
Stort tack för info. Då slipper jag leta mer.

Fick inte fram något på Watercircles hemsida. Får ta och ringa dit. Men med en ny bil finns ju vagnskadegaranti och då är det väl självrisken för den som gäller oavsett, och alltså ingen mening att teckna en vagnskadeförsäkring med låg självrisk?

Ser att andra rekommenderat klokförsäkring men där står nu följande på hemsidan: "Försäljning av försäkringar upphör från och med 2020-09-01".

Har fått ett erbjudande om självriskförsäkring från Assistansbolaget. Någon som har erfarenhet av detta bolag?
Goran
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Kolbackx »

Goran Broman skrev:
Fick inte fram något på Watercircles hemsida. Får ta och ringa dit. Men med en ny bil finns ju vagnskadegaranti och då är det väl självrisken för den som gäller oavsett, och alltså ingen mening att teckna en vagnskadeförsäkring med låg självrisk?
Jodå, Watercircles går in och täcker upp den höga självrisken på vagnskadegarantin, så istället för 13500 kr i självrisk så kommer du att få betala 3500 kr i självrisk (förutsatt att du tecknar deras "superbil-försäkring"). Det är den lägsta självrisken som något försäkringsbolag erbjuder på Tesla. Deras premie verkar dessutom ligga ganska lågt, så ring och kolla med dem (det går nästan aldrig att få prisuppgift på en Tesla direkt på webben hos något bolag). Du kan dock bara försäkra bilen hos WC om du köpt den privat.
Användarvisningsbild
freten
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 feb 2020 22:23

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av freten »

Hej, hänger på denna tråden då jag tecknade klokförsäkring i våras som nu då kommer upphöra när min försäkringsperiod löper ut i slutet av mars. Kollade på Watercircles försäkring som verkar bra men jag tolkar det som att vagnskadegaranti-självrisken bara ersätts vid parkeringsskada...?

Tittade även på Assistansbolaget nu (tack för tipset) och den ser ut att vara ett väldigt bra alternativ till klok.Den ser ut att täcka "10 000 kr under försäkringsperioden" som är ett år. Dock personlig och inte för hushållet som klok var. Dvs den gäller enbart fordon som du äger själv privat, eller privatleasar. Men 10 000 kr är riktigt bra för 69 kr per månad.Men, denna precis som alla andra, gäller bara om vagnskadegaranti nyttjas, dvs skadekostnaden överstiger självrisken.

EDIT: Nu läste jag villkoren i Superbilsförsäkringen :) Helt korrekt, max 3 500 kr i självrisk vid nyttjad vagnskadegaranti! Blir ett samtal till dom imorgon. Tack för tipset!
Model 3 LR AWD Midnight Grey Svart inredning Dragkrok 19" sportfälgar
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Black »

Tecknade själv till slut watercircles med superbil för några hundralappar mindre än TH.
Prisvärd till 2500mil, sedan sticker den uppåt rejält. (M3 LRawd småstad)
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av CrazyGang »

Har pratat med TryggHansa och i InsureMyTesla så ingår självriskreducering på VSG med 3000kr. Dessutom finns en separat självriskreducering för 170 kr som ger 3000 kr till och som gäller vid djurkollision, parkeringsskada eller skadegörelse. Sammantaget landar självrisken då på ca. 7750 kr och steget till WC blir svårare att motivera. (WC kostar för mig, 40 år boende i Spånga, 4.000kr extra per år vid 2.500 mil).

Om VSG behöver nyttjas minst varje år är WC att föredra, annars blir TH billigare.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Goran Broman
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jun 2020 16:02

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Goran Broman »

Ja, Assistansbolaget har bra ersättningsbelopp. Dock står det att försäkringen inte gäller för självrisk i samband med glasskada på grund av stenskott eller räddningsskada. Detta må vara hänt för självrisken för glasskada är oftast bara 1500 kr. Men glasskada brukar inte inkludera skada på glastak. Jag antar att stenskott i glastak då går på vagnskedegarantin? och om Assistansbolagets försäkring inte gäller då (för att det handlar om glas) så är det ju en klar brist. Lite oklart i deras villkor.

När jag pratade med Trygg Hansa så var de tydliga med att man förvisso kan teckna en helförsäkring hos dem (med självrisk på vagnskadedelen på t.ex. 3000 kr) även om man har vagnskadegaranti men att man inte har någon nytta av det vid skada. Så länge det finns vagnskadegaranti är vagnskadeförsäkringen verkningslös sa personen jag pratade med. Man betalar alltså då för vagnskadeförsäkringen i onödan. Men Water Circle tycks faktisk ha en försäkring som innehåller en komplettering av vagnskadegarantin. Ur deras villkor:

"D4.2 Självriskreducering vid godkänd vagnskadegarantiskada
Med vagnskadegarantiskada avses skada som ersätts via vagnskadegarantin. Möjlighet att få ersättning grundas på intyg från vagnskadegarantibolaget för inträffad godkänd skada. Ersättning gäller för den del av vagnskadegarantisjälvrisken som överstiger 3 500 kr."

Men är det samma problem här, att hela självrisken i vagnskadegarantin måste lösa ut för att det ska räknas som en vagnskadegarantiskada?
Goran
Goran Broman
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jun 2020 16:02

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av Goran Broman »

Kollade med Water Circle. Kompletteringen av vagnskadegarantin går in även om vagnskadegarantisjälvrisken inte uppnås helt. Och premien helt OK. Någon som har erfarenhet av deras skadehantering? Är servicenivån god eller är det mycket krångel? Är det ett stabilt bolag som funnits länge? Jag har inte hört talas om detta bolag förut.
Goran
jrichtmann
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 feb 2020 15:34

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av jrichtmann »

Nån som har erfarenhet av självriskförsäkring.se?

De ger upp till 7500kr i reducering för 69 kr/mån, även till företag vilket verkar vara ovanligare bland dessa tilläggsförsäkringar.

Hade inte hört talas om dessa innan och att det står "page not found" när man ska klicka fram villkoren gjorde att man kanske bör kolla upp om nån haft med dem att göra?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering

Inlägg av tor-ake »

jrichtmann skrev:
Nån som har erfarenhet av självriskförsäkring.se?

De ger upp till 7500kr i reducering för 69 kr/mån, även till företag vilket verkar vara ovanligare bland dessa tilläggsförsäkringar.

Hade inte hört talas om dessa innan och att det står "page not found" när man ska klicka fram villkoren gjorde att man kanske bör kolla upp om nån haft med dem att göra?

Bluffvarning.

https://www.flashback.org/p52167057
https://www.allabolag.se/5569618092/sal ... dinavia-ab
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar