Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Laddgräns

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Laddgräns

Inläggav Max3 » 11 aug 2019 14:36

Hej, är det på gränsen till dåligt för batteriet att ladda till 90% varje dag, kör bara upp 10% av batteriet per dag. Såg en video på Youtube där tesla hade sagt att man ska ladda till 90% oavsett hur mycket man kör för att förhindra att BMS blir okalibrerad. Stämmer detta?
Video: https://youtu.be/G5t1YOHQhlc
Max3
 
Inlägg: 128
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Laddgräns

Inläggav Teslaägare Leo » 11 aug 2019 14:52

Att BMS blir ”okalibrerad” gör mestatt räckviddsmätaren gissar aningens fel. Laddar du upp lite mer emellanåt och kör hyfsat tomt. Så ”lär den sig” och blir bättre. Så blir liksom inget trasigt/permant fel om den blir okalibrerad.

Så det kan vara vettigt att ha gränsen lite lägre om du använder så lite dagligen. 70-80% kanske. Så mår batteriet aningens bättre än 90% även om skillnaden i praktiken nog är väldigt liten.
Roadster-10 2.0 gått 1150mil
Kia e-Niro-19 2000mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2793
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Laddgräns

Inläggav Dream99 » 11 aug 2019 14:54

Vad jag ”hört” så mår batteriet bäst av att ha en laddning kring 50%.
Så jag har tänkt ladda min mellan 40-60% i det dagliga. Jag kommer sätta 60% som stopp för laddning.
Bra, dåligt?
Dream99
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 maj 2019 20:29
Referralkod: patrik65025

Re: Laddgräns

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 aug 2019 14:56

Har laddat till 90% i princip varje dag i tre år nu. Märker inte av något negativt med detta och det är inom Teslas rekommendationer.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8990
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Laddgräns

Inläggav Teslaägare loftux » 11 aug 2019 14:59

Den här artikeln har intressant info om laddnivåer

https://reddit.com/r/teslamotors/commen ... _to_every/
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
 
Inlägg: 318
Blev medlem: 16 apr 2019 07:07
Ort: Spånga
Referralkod: peter18116

Re: Laddgräns

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 11 aug 2019 15:02

Vid långvarig lagring lär det vara optimalt med ca 50% eller rent av lägre. Men det medför inga problem att ladda till 80-90% dagligen. Degraderingen är väldigt liten hur som helst
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 2883
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Laddgräns

Inläggav Teslaägare Leo » 11 aug 2019 15:13

Min Roadster har stått på typ 83% sen 2010. (annan typ av inställning) Har 97% kapacitet kvar i batteriet. Så tror inte att man behöver ställa ner ända till 50%. Även om Roadsterns ”förvaringsläge” också är neremot 50%. Dock lite tidigare batterigeneration.

Så stora vinningen är ju att undvika 100% och kanske även 90% om man använder bilen lite. Men 70-80% eller ända neremot 50% gör nog väldigt liiiiiten skillnad i praktiken. Dock blir det ju rejäl inskränkning i ”spontana användbarheten” om man dagligen bara står med 50% på en bil som också används varje vecka tex.
Roadster-10 2.0 gått 1150mil
Kia e-Niro-19 2000mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2793
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Laddgräns

Inläggav Max3 » 11 aug 2019 15:19

Leo skrev:Att BMS blir ”okalibrerad” gör mestatt räckviddsmätaren gissar aningens fel. Laddar du upp lite mer emellanåt och kör hyfsat tomt. Så ”lär den sig” och blir bättre. Så blir liksom inget trasigt/permant fel om den blir okalibrerad.

Så det kan vara vettigt att ha gränsen lite lägre om du använder så lite dagligen. 70-80% kanske. Så mår batteriet aningens bättre än 90% även om skillnaden i praktiken nog är väldigt liten.


Min model 3 har redan tappat mer än 10% av batterikapaciteten. Troligtvis något konstigt med BMSen. Får bara ut 440km vid 100 procent jämför med 500km som man bör få ut med ett nytt batteri. Lyckades Max klämma ut 61 kwh när jag körde från 100-1%. (LR har 74 kwh batteri) Har redan laddat fult och kört ned till låga nivåer flera gånger men inget hjälper. Tänkte därför att det kanske var extra viktigt för mig att ladda till 90% då. Med tanke på BMSen
Max3
 
Inlägg: 128
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Laddgräns

Inläggav Teslaägare Leo » 11 aug 2019 15:37

Du har garanterat inte tappat 10% i ”verklig kapacitet”. Det är nog snarare BMS:en som luras, möjligtvis ihop med obalanserade battericeller. Ev ihop med någon luring omkring rated/typical/historiskt räckviddsvärde. Däremot på S/X gjorde väl en uppdatering så viss användbar kapacitet ”spärrades bort” av Tesla själva?

Sen så förändras batterikapaciteten även beroende på årstid (omgivningstemp) tydligare på vissa elbilar än andra.

På Roadstern sker cellbalanseringen automatiskt FÖRUTSATT att det står på högre än 80%, dvs då ska den på Roadsterns stå i något som heter typ standardmode. Kan ta ganska många timmar/dagar på den för att cellerna ska balanseras. Skulle det vara samma på 3:an skulle den alltså behöva stå på 90% eller högre för att cellbalanseringen ska ske. Är dock för dåligt insatt på hur det funkar på just 3:an. Men du behöver inte vara orolig. Själva batteriet i din bil har nog ganska säkert inte ”tappat 10%” i verkligheten.
Roadster-10 2.0 gått 1150mil
Kia e-Niro-19 2000mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2793
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Laddgräns

Inläggav Max3 » 11 aug 2019 15:46

Ja, förstår att jag inte har tappat själva kapaciteten. Det som gör mig orolig är att jag inte lyckas få tillbaka räckvidden. Det är ju ändå 60 km jag förlorat. SC i Malmö envisas med att räkviddsdiffran beror på körstil vilket den inte gör i 3an. Har svårt att tänka mig att detta är normalt. Dem i Videon högst upp i tråden har samma problem som jag, de fick då rekommendationen att inte ladda under 90%
Max3
 
Inlägg: 128
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Nästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: cesar, HenricL och 9 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.