Max3 skrev:
Jaha, sry, ang procent vet jag inte riktigt. När jag körde ner batteriet till 1% så gick det ju bra. Vid 1% kunde jag fortfarande köra. Tror dock att procentsatsen inte kan bli okalibrerad. Detta eftersom bilen tar vad BMSen räknar ut att batteriet har tillgängligt i kapacitet och utifrån detta beräknar procent. Alltså om BMSen blir okaliberad visas ju mindre antal km då bilen läser av att mindre antal kWh finns i batteriet. I mitt fall ca 60 kWh. Detta vet bilen om och utgår då från att 100% är 60kwh. Den tar väll då 60/100 och kommer fram till att varje procent är 0,6 kWh. Skulle tro att procenten beräknas alltid utifrån vad BMSen räknar ut att batteriet har och är ganska säker på att BMSen inte kan tro att batteriet har mer energi än än vad som finns. Isåfall kanske bilen stänger av tidigare än väntat, men tror inte det ska kunna hända, brukar nog ofta vara på andra hållet istället.
Ah ja, fast det är lite det jag syftar på som du beskriver nu, dvs att bilen tror att 100% är 60kwh, dvs där är mindre kvar än man förväntar sig vid 100% (det var det jag menade med att den visar 5% men det finns bara 2%, i förhållande till batteriets totala 75kwh). Jag tycker själv det låter logiskt att procentsatsen också är fel, i förhållande till teoretisk kapacitet då. Som sagt har jag förstått det som att ett helt batteris state of charge är i princip baserat på den mest laddade cellen. Så, låt oss säga att vi har två celler, där en är laddad till 100% och den andra till 50%, då tror väl BMS'en att det är laddat till 100%, fastän i verkligheten är det laddat till 75%, varvid batteriet är att betrakta som obalanserat och behöver balanseras, genom att laddning från den ena cellen flyttas till den andra, tills båda ligger på 75%. Så när vi pratar om okalibrerad BMS, pratar vi egentligen om ett obalanserat batteri då, som behöver balanseras av BMS'en? (Jag har ställt den frågan i en annan tråd tidigare men fick inget riktigt svar då).
Det är detta jag försöker få verifierat, om min uppfattning är korrekt gällande detta, det känns som någon här borde VETA detta.

Så för att sammanfatta:
1. Procentsatsen i bilen, kan den vara fel, om batteriet är obalanserat?
2. När man läser begreppet "okalibrerad BMS" här, bör man då läsa det som "obalanserat batteri"?