Vid det här laget borde alla veta att "från priser" angivet i dollar inte säger speciellt mycket om vad priset blir i Sverige. Tesla är väl dessutom ganska unika med att den mesta utrustningen är standard och tillvalen är få.
Många motortidningar skrev exempelvis tidigare att Porsche Taycan ska kosta från $75000. Verkar snarare bli från 1,5MSEK i Sverige när den kommer
Den som gör 0-100 <3 sek (ändrat från <3.5 sek) kommer kosta det ja. Men den med 80 kWh-batteri och RWD kommer antagligen väga in på under miljonen i Sverige.
Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.
Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.
Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
Nja inte att du får behålla saker, snarare att Tesla inte tagit fram det som lovades. 35k bilen finns inte bara låsta plus. Manuella stolar och manuell ratt är ju inget alternativ om det bara finns elektriskt styrda diton.
Du får även på gott och ont släpa runt på ett större batteri som är strypt
Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.
Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.
Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
Nja inte att du får behålla saker, snarare att Tesla inte tagit fram det som lovades. 35k bilen finns inte bara låsta plus. Manuella stolar och manuell ratt är ju inget alternativ om det bara finns elektriskt styrda diton.
Du får även på gott och ont släpa runt på ett större batteri som är strypt
Det var väl inte så att Tesla 2016 lovade vad bilen inte skulle ha för utrustning? Känns som att ingen kan rimligen klaga på att de får mer utrustning? $35.000 bilen finns visst ($36.200 inkl. dokumentsavgifterna) att beställa off-menu i USA. Vad jag menar är att man får en bättre bil än vad de lovade för sina $35.000. Men tyvärr så finns den inte att beställa här...
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.
Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.
Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
Nja inte att du får behålla saker, snarare att Tesla inte tagit fram det som lovades. 35k bilen finns inte bara låsta plus. Manuella stolar och manuell ratt är ju inget alternativ om det bara finns elektriskt styrda diton.
Du får även på gott och ont släpa runt på ett större batteri som är strypt
Det var väl inte så att Tesla 2016 lovade vad bilen inte skulle ha för utrustning? Känns som att ingen kan rimligen klaga på att de får mer utrustning? $35.000 bilen finns visst ($36.200 inkl. dokumentsavgifterna) att beställa off-menu i USA. Vad jag menar är att man får en bättre bil än vad de lovade för sina $35.000. Men tyvärr så finns den inte att beställa här...
Varför försvara Tesla med näbbar och klor när det inte är sant? 35k bilen finns inte. Det som finns är en strypt SR+ som råkar ha elsäten och elstyrd ratt av enda anledningen att det är omöjligt att göra dom manuella eftersom det fortfarande är en Premiuminredning. Bilen går att beställa off menu, men det är ju gjort på så vis att du inte skall kunna göra det i praktiken. Vem lägger 450k på någonting utan sätesvärme om vi nu pratar bruksbil för familjen.
Teslas budskap har hela tiden varit att göra dyrare bilar först för att sedan gå neråt, vilket dom också gjort utan att som med model X fippla bort sig med vatten över huvudet. Dom har inte gått ner till den enkla instegsbilen som utlovades.
Tesla gör många fantasirika saker för att sopa framför egen dörr. Hålla leveranser för att maxa Tax-credit i USA, Model 3 med 15mil räckvidd i Kanada, Komfortpaket i Tyskland för €5200 för att få Model S under €60k, Byter till multi coat vit som standardfärg för att den gula primern syntes bättre mot svart osv osv osv.
Sen var det väl kanske ingen som trodde att den billigaste versionen inte skulle utrustas med ens de simplaste bekvämligheter som t.ex. värme i stolarna. Det har ju den billigaste skitbil man köper ny idag.
Håller med lite, men också inte. Visst de tar bort stolsvärme, för de kan göra det med mjukvara, men man får behålla el-justerbara stolar i låsseläder, el-justerbar ratt, glastak, navigation, appstöd, nyckellös upplåsning mm. som andra skitbilar knappast har.
Sedan var väl egentligen tanken att Standard Range skulle ha manuella tygsäten, enklare mittkonsoll mm. men så blev det inte (för tillfället iaf). Tycker att en Standard Range + med multi coat vit är riktigt vettig bil för pengarna.
Stora missförståndet här är nog som någon redan varit inne på. Att $35.000 aldrig skulle kunna bli 350.000 kr.
Nja inte att du får behålla saker, snarare att Tesla inte tagit fram det som lovades. 35k bilen finns inte bara låsta plus. Manuella stolar och manuell ratt är ju inget alternativ om det bara finns elektriskt styrda diton.
Du får även på gott och ont släpa runt på ett större batteri som är strypt
Det var väl inte så att Tesla 2016 lovade vad bilen inte skulle ha för utrustning? Känns som att ingen kan rimligen klaga på att de får mer utrustning? $35.000 bilen finns visst ($36.200 inkl. dokumentsavgifterna) att beställa off-menu i USA. Vad jag menar är att man får en bättre bil än vad de lovade för sina $35.000. Men tyvärr så finns den inte att beställa här...
Varför försvara Tesla med näbbar och klor när det inte är sant? 35k bilen finns inte. Det som finns är en strypt SR+ som råkar ha elsäten och elstyrd ratt av enda anledningen att det är omöjligt att göra dom manuella eftersom det fortfarande är en Premiuminredning. Bilen går att beställa off menu, men det är ju gjort på så vis att du inte skall kunna göra det i praktiken. Vem lägger 450k på någonting utan sätesvärme om vi nu pratar bruksbil för familjen.
Teslas budskap har hela tiden varit att göra dyrare bilar först för att sedan gå neråt, vilket dom också gjort utan att som med model X fippla bort sig med vatten över huvudet. Dom har inte gått ner till den enkla instegsbilen som utlovades.
Tesla gör många fantasirika saker för att sopa framför egen dörr. Hålla leveranser för att maxa Tax-credit i USA, Model 3 med 15mil räckvidd i Kanada, Komfortpaket i Tyskland för €5200 för att få Model S under €60k, Byter till multi coat vit som standardfärg för att den gula primern syntes bättre mot svart osv osv osv.
Jag hör dig! Och jag försvarar inte Tesla med näbbar och klor, jag bara genuint tycker att den strypta SR med partial premium interiör utan stolsvärme är bättre än den som de egentligen skulle leverera. Även det faktum att batteriet är strypt och dagligen kan laddas till "100%" är ett plus. Men, ja, håller med om att de misslyckats att leverera det som de sa de skulle leverera.
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Varför försvara Tesla med näbbar och klor när det inte är sant? 35k bilen finns inte. Det som finns är en strypt SR+ som råkar ha elsäten och elstyrd ratt av enda anledningen att det är omöjligt att göra dom manuella eftersom det fortfarande är en Premiuminredning. Bilen går att beställa off menu, men det är ju gjort på så vis att du inte skall kunna göra det i praktiken. Vem lägger 450k på någonting utan sätesvärme om vi nu pratar bruksbil för familjen.
Det finns ju rapporter om att SR för $35k (plus avgift) har levererats så nog finns den. Se tex.
Tesla vill sedan inte sälja denna så det går inte att beställa direkt från sidan.
PS Till Sverige kommer aldrig någon Tesla Model 3 för $35k att levereras från Tesla. Ser inte heller att någon Model 3 för 350kkr kommer att levereras. Detta har aldrig varit planen eller något som sagts från Teslas håll (dock av flera journalister som har gjort felaktiga antaganden och som vi har pekat ut här på forumet i många år).
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag har sen länge accepterat att Model 3 blev dyrare än Tesla först lovade. Kan det inte bara få vara så den här gången? De försökte bygga en bil för 35 000 dollar och misslyckades - det blev istället en bil för 39 000 dollar (jag tror en SR+ kostar 38 990 USD just nu). Men det är okej med mig! Det är ingen som har betalt det priset och nu går och väntar på sin bil. Ja, reservationsavgiften då, men den går att få återbetald om man vill.
Visst är det synd att bilen inte blivit riktigt så billig som utlovat, men Tesla är inte skyldiga oss att sälja en bil för det priset. Ett löfte om en framtida produkt är inget kontrakt. Då tycker jag det är långt värre att de säljer FSD-tillbehöret för dyra pengar utan att ha en aning om ifall de någonsin kommer kunna leverera det.
Jag har sen länge accepterat att Model 3 blev dyrare än Tesla först lovade. Kan det inte bara få vara så den här gången? De försökte bygga en bil för 35 000 dollar och misslyckades - det blev istället en bil för 39 000 dollar (jag tror en SR+ kostar 38 990 USD just nu). Men det är okej med mig! Det är ingen som har betalt det priset och nu går och väntar på sin bil. Ja, reservationsavgiften då, men den går att få återbetald om man vill.
Visst är det synd att bilen inte blivit riktigt så billig som utlovat, men Tesla är inte skyldiga oss att sälja en bil för det priset. Ett löfte om en framtida produkt är inget kontrakt. Då tycker jag det är långt värre att de säljer FSD-tillbehöret för dyra pengar utan att ha en aning om ifall de någonsin kommer kunna leverera det.
Va? Dom går ju att köpa för just 35k. Så nog har de hållit vad de "lovat".
När jag först hoppades på en Tesla så var det en till priset $35000 och sen med alla påslag ett pris runt 420000-440000 i Sverige som det först såg ut att bli. Men sen blev dollarn dyrare och den billigaste kom aldrig i produktion etc. Under åren så försköts min mentala beredskap för var min smärtgräns rent ekonomiskt låg från 360000-380000 efter bonus till nån stans runt 500000, men när ingen dragkrok kom från början så bröts förtrollningen och jag började se klart igen och insåg att det var en alldeles för dyr bil för mig i vilket fall som helst. Med den ekonomi jag har idag så kan jag inte spendera så mycket pengar på en bil, så jag har släppt tanken på en Tesla nu. Det kommer aldrig att komma en som passar min plånbok.
Ha lite tålamod, det är bara 4 månader sedan SR+ kom till Europa. Det är företagsekonomiskt vansinne att ta upp tillverkningskapacitet med en billigare produkt om efterfrågan är tillräcklig på en dyrare produkt som tar nästan exakt samma tillverkningskapacitet i anspråk.
När de byggt lite mer tillverkningskapacitet finns det utrymme att laborera med produkten för att sälja fler enheter. De kan använda skalfördelar för att få ned priset på nuvarande konfiguration, och då få utrymme att använda lite bättre material och kasta in mer lull-lull i de nuvarande varianterna, och skära lite kostnader för en riktig "snikvariant" genom att plocka bort nån servomotor här och där i t.ex. stolarna och rattkonstruktionen. Man kan plocka bort frunk-funktionaliteten, plocka bort hela plastarrangemanget och servomotorerna, sätt en gammaldags huv-wire istället. Trimma ned motoreffekten lite till så att man kan sätta dit mindre bromsar och därmed billigare hjul, finns massor att göra. Billigare backspeglar som inte autodimmar och fäller in elektriskt. Behöver inte vara just det, bara mina simpla exempel.
Det där är affärsmässigt finlir, men det är inte dags för det än, nu är det optimering för att få ut mest bang for the buck av den produktionsapparaten man har, som gäller.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Ha lite tålamod, det är bara 4 månader sedan SR+ kom till Europa. Det är företagsekonomiskt vansinne att ta upp tillverkningskapacitet med en billigare produkt om efterfrågan är tillräcklig på en dyrare produkt som tar nästan exakt samma tillverkningskapacitet i anspråk.
När de byggt lite mer tillverkningskapacitet finns det utrymme att laborera med produkten för att sälja fler enheter. De kan använda skalfördelar för att få ned priset på nuvarande konfiguration, och då få utrymme att använda lite bättre material och kasta in mer lull-lull i de nuvarande varianterna, och skära lite kostnader för en riktig "snikvariant" genom att plocka bort nån servomotor här och där i t.ex. stolarna och rattkonstruktionen. Man kan plocka bort frunk-funktionaliteten, plocka bort hela plastarrangemanget och servomotorerna, sätt en gammaldags huv-wire istället. Trimma ned motoreffekten lite till så att man kan sätta dit mindre bromsar och därmed billigare hjul, finns massor att göra. Billigare backspeglar som inte autodimmar och fäller in elektriskt. Behöver inte vara just det, bara mina simpla exempel.
Det där är affärsmässigt finlir, men det är inte dags för det än, nu är det optimering för att få ut mest bang for the buck av den produktionsapparaten man har, som gäller.
Det där tror jag nog inte riktigt på vad gäller Tesla. Det är inte deras grej. De vill lansera den ena häpnadsväckande produkten efter den andra. Som Elon sa vid presentationen av 3:an: We don't make slow cars.
Nej, det är Kia och liknande företag som bygger de enkla och billiga bilarna.
Jag har sen länge accepterat att Model 3 blev dyrare än Tesla först lovade. Kan det inte bara få vara så den här gången? De försökte bygga en bil för 35 000 dollar och misslyckades - det blev istället en bil för 39 000 dollar (jag tror en SR+ kostar 38 990 USD just nu). Men det är okej med mig! Det är ingen som har betalt det priset och nu går och väntar på sin bil. Ja, reservationsavgiften då, men den går att få återbetald om man vill.
Visst är det synd att bilen inte blivit riktigt så billig som utlovat, men Tesla är inte skyldiga oss att sälja en bil för det priset. Ett löfte om en framtida produkt är inget kontrakt. Då tycker jag det är långt värre att de säljer FSD-tillbehöret för dyra pengar utan att ha en aning om ifall de någonsin kommer kunna leverera det.
Va? Dom går ju att köpa för just 35k. Så nog har de hållit vad de "lovat".
Ja, det har du rätt i. 35 400 USD och de bekräftade så sent som 16 juli till InsideEVs att den fortfarande fanns tillgänglig "off menu".
När jag först hoppades på en Tesla så var det en till priset $35000 och sen med alla påslag ett pris runt 420000-440000 i Sverige som det först såg ut att bli. Men sen blev dollarn dyrare och den billigaste kom aldrig i produktion etc. Under åren så försköts min mentala beredskap för var min smärtgräns rent ekonomiskt låg från 360000-380000 efter bonus till nån stans runt 500000, men när ingen dragkrok kom från början så bröts förtrollningen och jag började se klart igen och insåg att det var en alldeles för dyr bil för mig i vilket fall som helst. Med den ekonomi jag har idag så kan jag inte spendera så mycket pengar på en bil, så jag har släppt tanken på en Tesla nu. Det kommer aldrig att komma en som passar min plånbok.
Det kommer ju även börja komma lätt begangnade SR+ med dragkrok under nästa år och framåt och då kommer ju priserna vara lägre på dem.
Att kronan blir starkare behöver ju inte per automatik betyda att en Tesla får lägre pris. Om den rörde sig med dollarpriset så strikt borde en Tesla blivit dyrare sedan årsskiftet men istället har den blivit billigare.
Att kronan blir starkare behöver ju inte per automatik betyda att en Tesla får lägre pris. Om den rörde sig med dollarpriset så strikt borde en Tesla blivit dyrare sedan årsskiftet men istället har den blivit billigare.
Tror Tesla har övergivit taktiken med att låta priset på alla marknader följa valutarörelserna. Antagligen har de börjat valutasäkra som de andra tillverkarna.
Ser ingen anledning till att kronan skulle bli starkare närmaste åren, snarare tvärtom.
Trots högkonjunktur har börsutvecklingen varit usel i Sverige. Globala investerare tror helt enkelt inte på Sverige, och med annalkande lågkonjunktur lär det knappast bli bättre. Särskilt med den samhällsutveckling vi har där varken rättsväsende, vård eller skola fungerar.
När jag beställde en SR+ (som aldrig hämtades ut) fick jag besked från Tesla att det senare skulle gå att nedgradera till vanlig SR, då hade man kunnat få en M3 billigare än eGolf i Norge
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skulle bli väldigt förvånad om någon utanför Nordamerika lyckas.
Marginalerna på den bilen är typ noll, så skeppning och allt runt kring det blir för dyrt helt enkelt.
Sen tycker jag att när det gäller Model 3 i Sverige bör man satsa på toppmodellen, dvs Performance.
Galet prisvärd. De billigare varianterna är helt enkelt inte tillräckligt billiga(vilket i sin tur beror mest på den usla kronan).
Skulle bli väldigt förvånad om någon utanför Nordamerika lyckas.
Marginalerna på den bilen är typ noll, så skeppning och allt runt kring det blir för dyrt helt enkelt.
Sen tycker jag att när det gäller Model 3 i Sverige bör man satsa på toppmodellen, dvs Performance.
Galet prisvärd. De billigare varianterna är helt enkelt inte tillräckligt billiga(vilket i sin tur beror mest på den usla kronan).
Kan man off menu få till toppmodellen ännu dyrare så Tesla tjänar mer då? Jag menar, vi har ju ton av flis att sprida.