Antar att du räknade på min bil.Tellus skrev:80,75kWh tillgänglig om man räknar ut från energiskärmen.
Det finns en (för mig) nyupptäckt issue med att räkna på energiskärmen. Den har ett ”max-tak” på cirka 80.5kWh. Avrundningsfelet som uppstår med att läsa hela kWh gör att man kan komma aningen över. Vid tillfället hade bilen 90.4% SOC, vilket flyttar energiskärmens beräkning till 80.4kWh, detta är säkerligen en avrundningsfråga det med. Tar man snittet på flera mätningar samt 10/25/50km hamnar man runt 80.5kWh.
Men: Kom just från en SuC-session där jag hade laddat till 82.0 Nominal remaining( använder SMT) och jag har 81.4 kWh som Nominal full pack sedan en dryg månad. Igår blev nominal full pack 81.6 under laddningen.
De två sista full-laddningarna innan( en SuC och en hemma) gav 81.9kWh som nominal remaining och nominal full pack 81.5kwh.
Min batterikapacitet är alltså runt 1.5-2kWh högre än de värden man får från energy screen. Värdena stämde bra tidigare när jag hade 80.5-80.6 nominal full pack men när batteriets beräknade kapacitet for iväg uppåt stämmer inte längre energy screenen.
Slutsatsen är att energy-screenen inte ger rätt beräkning för baterikapacitet, i alla fall om man har över energy screenens cap/maxgräns av maxkapacitet.