Det ser ut att fungera ungefär så. Kolla på denna graf över range vs yttertemperatur, tror det är data från teslafi:Elix747 skrev:Jag tycker min räckvidd sjunker mer på vintern när det är kallt. En del räckvidd kommer tillbaka sakta på våren. I någon form upplever jag att den beräknar degenerering över tid, men att den ”råkar” ta med att räckvidden sjunker på vintern och kommer tillbaka på våren. Det verkar också finnas en viss tröghet i beräkningen så det ändras sakta.
Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Moderator: Redaktion
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Jag har gjort en resa Göteborg - Stockholm t/r plus några små avstickare. M3 LR 2021, 200 mil
101 mil
Batteri laddat 3 ggr, totalt i procent 282%
Förbrukning enligt tripmätare: 169 kWh
Gissad kapacitet i laddat batteri: 2,82 x 75 kWh = 211,5 kWh
Differens 211,5-169 = 42,5 kWh för ”värme”?
Totalt tillbringade jag ca 14 timmar i varm bil vilket skulle visa ca 3 kW kontinuerlig effekt för att hålla kupén vid 22 grader med en utetemp på ca 8 grader.
Verkar detta vettigt? Tycker att min räckvidd är mycket sämre än de flesta inläggen i denna tråd...
101 mil
Batteri laddat 3 ggr, totalt i procent 282%
Förbrukning enligt tripmätare: 169 kWh
Gissad kapacitet i laddat batteri: 2,82 x 75 kWh = 211,5 kWh
Differens 211,5-169 = 42,5 kWh för ”värme”?
Totalt tillbringade jag ca 14 timmar i varm bil vilket skulle visa ca 3 kW kontinuerlig effekt för att hålla kupén vid 22 grader med en utetemp på ca 8 grader.
Verkar detta vettigt? Tycker att min räckvidd är mycket sämre än de flesta inläggen i denna tråd...
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Hur pass länge har du haft bilen? Som jag minns det fick jag konstiga värden i början efter leverans, vilket jag tror beror på att BMS inte var korrekt kalibrerat.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Tog ut bilen 19 dec 2020. Inför resan hade den gått 230 mil. Nu följaktligen 331 mil.
Vet inte om jag har konstiga värden - jag har ju verkligheten som facit. 2,1 kWh/mil.
Vet inte om jag har konstiga värden - jag har ju verkligheten som facit. 2,1 kWh/mil.
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Enkel resa till Alingsås från Enskede
452km 108kWh 239Wh/km
Farten var motorväg plus moms.
Disclaimer, den som skriver inlägget är inte den som körde bilen.
452km 108kWh 239Wh/km
Farten var motorväg plus moms.
Disclaimer, den som skriver inlägget är inte den som körde bilen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Vilket batteri har du? Har bilen variant E3D/E3CD eller E5D?thogler skrev:Jag har gjort en resa Göteborg - Stockholm t/r plus några små avstickare. M3 LR 2021, 200 mil
101 mil
Batteri laddat 3 ggr, totalt i procent 282%
Förbrukning enligt tripmätare: 169 kWh
Gissad kapacitet i laddat batteri: 2,82 x 75 kWh = 211,5 kWh
Differens 211,5-169 = 42,5 kWh för ”värme”?
Totalt tillbringade jag ca 14 timmar i varm bil vilket skulle visa ca 3 kW kontinuerlig effekt för att hålla kupén vid 22 grader med en utetemp på ca 8 grader.
Verkar detta vettigt? Tycker att min räckvidd är mycket sämre än de flesta inläggen i denna tråd...
Oavsett är den totala kapaciteten i batteriet cirka 74.5kwh( E5D har 74.5kwh storlek och man har begränsat E3D/E3CD till ungefär samma storlek.)
Batteriet använder 4.5% buffert vilket i ditt fall bör bli 3.3kwh som du inte kommer åt. Dessa ligger under dina 0%.
Utöver det är det inte säkert att batteriet blir 100% fullt enligt den specificerade storleken. Det kan bla bero på degradering, men också beroende på annat, tex att sättet du använt batteriet på gjort att 100% inte är lika med 74.5kwh.
Säg att du har 70 kwh användbart så är 282% = 197.4kWh laddat.
Har du tagit hänsyn till laddningsstatus före och efter resan? ( dvs om du avslutar resan med mer % i batteriet måste den skillnaden räknas av)
Förbrukningen för värme räknas in när du kör bilen, däremot inte när den står parkerad( värme på, förvärmning etc)
Värmepumpen drar inte alls mycket ström för att hålla värmen när allt fungerar. Vid +8 bör det ibte gå specielkt mycket. Jag har kopplat in mig så jag kan läsa av värdena men har inte kollat vid så varmt som 8 grader än.
Du kan räkna ut ditt batteris faktiska kapacitet med stöd av energiappen. Du bör ha minst 50% laddning, sen kollar du på energiappen och väljer genomsnittslig,och tex 50km.
Där syns genomsnittsförbrukning och kvarvarande räckvidd. Multiplicera genomsnittsförbrukning och dividera senan med laddningsstatus i absolut tal( 50% = 0.5). Svaret blir batteriets faktiska storlek, alltså kapaciteten det i verkligheten har.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
För att någon momsat för att få upp förbrukningen ?Remuz skrev:Enkel resa till Alingsås från Enskede
452km 108kWh 239Wh/km
Farten var motorväg plus moms.
Disclaimer, den som skriver inlägget är inte den som körde bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Verkar sjukt komplicerat att vara Tesla ägare, som att beräkna en resa till Mars. Man märker att E-tron är en supermodern elbil.
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Vet ej. Låter likt åt mitt håll, men vår M3 drog nog lite mer (dock 2019 som saknar värmepump, och kör aldrig "snålt"). Fick dock "mycket skit" från forumet att jag laddade tre gånger.thogler skrev:Jag har gjort en resa Göteborg - Stockholm t/r plus några små avstickare. M3 LR 2021, 200 mil
101 mil
Batteri laddat 3 ggr, totalt i procent 282%
Förbrukning enligt tripmätare: 169 kWh
Gissad kapacitet i laddat batteri: 2,82 x 75 kWh = 211,5 kWh
Differens 211,5-169 = 42,5 kWh för ”värme”?
Totalt tillbringade jag ca 14 timmar i varm bil vilket skulle visa ca 3 kW kontinuerlig effekt för att hålla kupén vid 22 grader med en utetemp på ca 8 grader.
Verkar detta vettigt? Tycker att min räckvidd är mycket sämre än de flesta inläggen i denna tråd...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Laddningen går snabbare än äta, kissa, leka osv ändå så föraren brukar satsa på 0% vid ankomst till SuC.AAKEE skrev:För att någon momsat för att få upp förbrukningen ?Remuz skrev:Enkel resa till Alingsås från Enskede
452km 108kWh 239Wh/km
Farten var motorväg plus moms.
Disclaimer, den som skriver inlägget är inte den som körde bilen.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Vad är det som är så sjukt komplicerat?Henriksson skrev:Verkar sjukt komplicerat att vara Tesla ägare, som att beräkna en resa till Mars. Man märker att E-tron är en supermodern elbil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Vågar påstå att det är mycket enkelt att planera en resa. Knappa in slutdestination i navigatorn och kör. Laddplatser med tid kommer upp i displayen. Sedan anpassar sig navigatorn direkt om du drar på lite moms på hastigheten.
Förr innan v10 var ju navigatorn helt rökt, men då körde man uteslutande med abrp som brukade vara exakt rätt hela tiden.
Förr innan v10 var ju navigatorn helt rökt, men då körde man uteslutande med abrp som brukade vara exakt rätt hela tiden.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Du fick "skit" för att du hävdade att ditt körsätt var vanligt och därmed skulle vara ett hinder för den breda massan att köra elbil. Dessutom skrev du att du laddade tre gånger på enkel resa, inte 3 gånger på tur och retur. Viss skillnad.martinot skrev:Vet ej. Låter likt åt mitt håll, men vår M3 drog nog lite mer (dock 2019 som saknar värmepump, och kör aldrig "snålt"). Fick dock "mycket skit" från forumet att jag laddade tre gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Med 20" så är väl inte 239 så hög förbrukning på motorväg?AAKEE skrev:För att någon momsat för att få upp förbrukningen ?Remuz skrev:Enkel resa till Alingsås från Enskede
452km 108kWh 239Wh/km
Farten var motorväg plus moms.
Disclaimer, den som skriver inlägget är inte den som körde bilen.
Har för mig jag snittade 270 under tiden jag hade 20", och jag brukar "köra på kortet", så inte helt crazy fast.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Nej, säkert inte, och inte riktigt så jag menade. Jag drog dock fett på läpparna åt disclaimern om att det inte var du som körde, för jag tolkade det lite som ”Jag frågar åt en kompis”.taliz skrev:Med 20" så är väl inte 239 så hög förbrukning på motorväg?
Har för mig jag snittade 270 under tiden jag hade 20", och jag brukar "köra på kortet", så inte helt crazy fast.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Det var enkel resa, ja. Uppfattade laddningen ovan på 100 mil också som enkel resa.Niklas Z skrev:Du fick "skit" för att du hävdade att ditt körsätt var vanligt och därmed skulle vara ett hinder för den breda massan att köra elbil. Dessutom skrev du att du laddade tre gånger på enkel resa, inte 3 gånger på tur och retur. Viss skillnad.martinot skrev:Vet ej. Låter likt åt mitt håll, men vår M3 drog nog lite mer (dock 2019 som saknar värmepump, och kör aldrig "snålt"). Fick dock "mycket skit" från forumet att jag laddade tre gånger.
Gällande statistik så behöver jag inte bevisa att elbilar inte alltid klockrena för allmänheten på alla typer av långresor. Sedan får folk vara spydiga och kasta så mycket "skit" på mig och andra som de vill.
Det ändrar inte på faktum.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Enkel resa i ditt exempel var Göteborg - Stockholm, dvs cirka 50 mil.martinot skrev:Det var enkel resa, ja. Uppfattade laddningen ovan på 100 mil också som enkel resa.Niklas Z skrev:Du fick "skit" för att du hävdade att ditt körsätt var vanligt och därmed skulle vara ett hinder för den breda massan att köra elbil. Dessutom skrev du att du laddade tre gånger på enkel resa, inte 3 gånger på tur och retur. Viss skillnad.martinot skrev:Vet ej. Låter likt åt mitt håll, men vår M3 drog nog lite mer (dock 2019 som saknar värmepump, och kör aldrig "snålt"). Fick dock "mycket skit" från forumet att jag laddade tre gånger.
Gällande statistik så behöver jag inte bevisa att elbilar inte alltid klockrena för allmänheten på alla typer av långresor. Sedan får folk vara spydiga och kasta så mycket "skit" på mig och andra som de vill.
Det ändrar inte på faktum.
Saker och ting blir inte faktum för att du påstår det. Världen är inte centrerad kring dig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
M3 LR 2021 har gått 150 mil med 18 tum dubbdäck. 430 km vid 80% laddning. Blir teoretiskt ca 484 km vid 90%.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Det har jag aldrig påstått heller, Niklas.Niklas Z skrev:Enkel resa i ditt exempel var Göteborg - Stockholm, dvs cirka 50 mil.
Saker och ting blir inte faktum för att du påstår det. Världen är inte centrerad kring dig.
Men det elbilar drar för mig beror ju på hur jag som förare kör. Jag kör som jag alltid kört, och då blir förbrukningen, även med en (i jämförelse med andra elbilar) fantastisk Tesla, så som den blir. Detta är verkliga data.
Kan ju inte ducka och förneka verkligheten så som den fungerar för mig (även om jag är ett fan av Tesla och elbilar i stort och mycket).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
483km vid 100%
Har aldrig varit längre än det sedan ny (!)
2019 M3 LR AWD 5100mil.
Laddar varje dag till 90%
Har aldrig varit längre än det sedan ny (!)
2019 M3 LR AWD 5100mil.
Laddar varje dag till 90%
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
493km vid 80% (max daily?)
545km vid 100% (indikerat, inte laddat 100% än)
2021 LR AWD 411km
545km vid 100% (indikerat, inte laddat 100% än)
2021 LR AWD 411km
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
493km vid 90% (max daily) stämmer med 545 vid 100%pp3 skrev:493km vid 80% (max daily?)
545km vid 100% (indikerat, inte laddat 100% än)
2021 LR AWD 411km
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
M3P
2019 juli
2100 mil.
Jag har vid 100% 466
och vid 90% 424
Jag undrar om det är för mycket degradering?
2019 juli
2100 mil.
Jag har vid 100% 466
och vid 90% 424
Jag undrar om det är för mycket degradering?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Fullt normalt (kan vara så att du får mer om "BMSen" får kalibrera genom att du laddar till lite olika nivåer med sentrymode av och låter bli att väcka bilen minst 2tim eft laddning som jag förstått).Giggsy skrev:M3P
2019 juli
2100 mil.
Jag har vid 100% 466
och vid 90% 424
Jag undrar om det är för mycket degradering?
Jag har också 424km vid 90% (Model 3 LR AWD från 2019 med +8000mil körda).
MVH