Det räcker väll inte med WC?, ska det vara supercharger?
Har du trefas WC ?
Kolla teslabjorns filmer hur snabbt den laddar 95-100%, kommer inte ihåg men är nog <5kW de sista procenten.
På min wc får jag 11 kw ända upp till 100%
Aha!, så är jag säker på att det inte brukar vara. Borde betyda att vissa celler är fulla, därför slutar den ladda och andra(flera) celler inte alls är fulla eftersom den laddar 11kW ända till 100.
Har för mig det brukar vara ca 10kW vid 96%, 8kW vid 97%, 5kW vdi 98% och 2-3kW vid 99% på ett ungefär.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Ja, kollade faktiskt på den videon innan, efter att du skrivit ditt förra inlägg. Jag vet inte om du följer min andra tråd ( http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&start=40 ) men fick svar från tesla nu att mina batterimoduler är obalanserade. Men borde de inte balanseras ut när man laddar till 100% isåfall?
Körde en sträcka på 115 km i helgen startade med fulladdat batteri m3sr+ 370km
när jag var framme var det 184 km kvar, altså bara hälften!! Landsvägskörninig hela vägen temp. ca 8+, snitttthastighet 90-95km/h.
På tillbaka vägen gick det aningen bättre snitthastighet 85-90km/h så total räckvidd fram och tillbaka var ca 25-26 mil. Har kört ca 1200 mil hittills sen slutet på juni och laddat mest hemma 90% förutom några gånger då jag rest längre sträcka.
Lite samma här. Laddade fullt och då stod det 375 km. Körde 24 mil och hade 15 procent kvar. Drog i genomsnitt 155wh/km. Innebär att jag bara har 44,5 kWh i batteriet. Vad det beror på vet jag inte. Tesla-Björn har en fundering kring om det försvunnit en del i och med v10.
Jag har ju som tidigare berättat att jag tappat väldigt mycket räckvidd. Jag har börjat undra nu om det är lika dåligt för mig att ladda till 100% som för andra eftersom jag bara får ut 420 km vid 100%. Om det nu är något tokigt med bms:en eller liknande så borde ju 420 km vara långt från 100% i verkligheten. Är det då ingen fara att ladda till 100% i mitt fall?. Det borde ju bara slita på batteiet som att ladda till 80-90% på en bil som får närmare 500km vid 100%. LR AWD
Kanske några av dina moduler går upp till hundra medans en som strular inte gör det. Jag skulle inte ladda en massa till 100 iaf.
Här har ni mina siffror i nuläget. Hmm ligger lågt nu fast tempen ute har blivit varmare. Den dök efter 300 mil och har inte velat skutta upp. Den har laddats ur till låg soc 3 gånger 2•3% och en gång 5%. Sen 4 till 5 gånger mellan 95 till 98%. Dock visar den tillfälligt 375 km ca precis som ni andra när jag väl laddar högre . Så är ju inte någon faktisk degradering utan kyla/bms.
Dock bara en 5-98% laddning. Men annars har den laddat ett flertal 10-90 och 20-90 laddningar och liknande.
Samma uppdatering hela tiden förutom igår då jag laddade ner den nyaste.
Försökte åter igen att ladda till 100 med min SR+. Förra gången Gick den till 98% innan den stannade med temp på 3-4 grader. Denna gången gick den till 96-97% med en temp på 12 grader ute. Det stod att laddningen skulle va klar om 1,5 h ca. Sen gick den ner på 1 kw laddning och laddning klar om typ 2,5 h och sen plötsligt laddning klart. försökte starta laddningen genom att dra ner laddningen och sen upp igen men ville inte kicka igång.
läst lite om det hela. Antingen att det kan vara att det är kallt ute eller att batterierna är ojämnt fyllda så vissa är fulla medans andra inte är det.. Men jag har gett batteriet bra med motion under de 600 mil jag haft bilen och 12 grader är väll inte kallt. Läste några som skrev när jag googlade att Teslafi kanske kan göra att den inte vill ladda det sista. Satte bilen att sova i teslafi utan resultat . Vill så gärna ladda den till 100 en gång så jag kan lägga detta bakom mig haha. Några tips ?
Förövrigt så visade bilen 336 km vid 90%. Körde hem från landet 29 mil (20 mil motorväg och 9 mil landsväg) här är siffrorna.
Total Kilometers 293.15
Rated Kilometers Used 321.8
Efficiency 91.1 %
Time Driven 3
Hours
20
Minutes
kWh Used 43.64 kWh
Wh/km 149 Wh
Laddade idag igen på snabbladdare till 90% och kollade direkt när den blivit klar - 443km, vilket då skulle kunna räknas om till 494,22km vid 100%, eller 88% av 560km, så frågan är ju då om man ska tolka det som en 12% degradering.. Jag har ingen hemladdare så jag brukar ladda till en 80%, köra till en 10-20% kanske och sen ladda igen, så jag skulle tro att mitt batteri är ganska väl balanserat och kalibrerat, så det känns ju lite halvkasst med dessa siffror.. (LR AWD med 1443mil)
EDIT:
Nu är jag totalt förvirrad efter att ha läst lite tidigare inlägg, vad är meningen att den ska visa vid 100% laddning och ett "perfekt" batteri? Den ska väl visa WLTP-range då, dvs 560km? (jag kör alltid med %-display och har aldrig laddat till 100% så jag har aldrig sett vad där stod i början). Efter att ha läst några tidigare inlägg så verkar inte mina siffror konstiga alls, så något är det jag missuppfattar någonstans antagligen.
Varför ska de skriva ut wltp på displayen? Ska de då byta när man hittar på en ny standard om några år? Tesla skriver ut en någorlunda realistisk siffra vid hyffsade väderförhållanden. Wltp är ju helt ointressant. Baserat på snitt kanske hade varit bättre.
Varför ska de skriva ut wltp på displayen? Ska de då byta när man hittar på en ny standard om några år? Tesla skriver ut en någorlunda realistisk siffra vid hyffsade väderförhållanden. Wltp är ju helt ointressant. Baserat på snitt kanske hade varit bättre.
Bara för att förtydliga vad jag menar: Jag personligen är helt ointresserad av att titta på km-displayen eftersom den inte återspeglar alls min verkliga range - precis som du säger (som jag skrev kör jag med %-display och håller med dig om att den borde visat average). Men i denna tråden jämför vi ju siffror med varandra, så min fråga är alltså vad det BÖR stå vid ett icke degraderat batteri med 100% laddning. Min uppfattning var sedan innan att dom visar WLTP-rangen eftersom det är den som används när bilen marknadsförs, men du menar alltså att just på displayen i är det en tredje siffra som tesla själv tagit fram? Det är helt ok, men min fråga kvarstår, vad ska då den siffran vara vid 100% laddning på en ny bil? Det är den siffran jag frågar efter, så att jag kan förhålla mig till hur den skiljer sig mot min nuvarande siffra.
Den ska vara 500km på LR AWD och Performance vid nytt batteri som inte är kallt. Det är EPA 310 miles siffran som är omvandlad till km. Det motsvar 74kWh tillgänglig batterikapcitet, 500km>0km på km mätaren vid batteriet.
Konstanten blir då 148Wh/km.
Går rykten om att konstanten sänkts i någon uppdatering(teslabjørn), men det verkar vara fakenews.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Den ska vara 500km på LR AWD och Performance vid nytt batteri som inte är kallt. Det är EPA 310 miles siffran som är omvandlad till km. Det motsvar 74kWh tillgänglig batterikapcitet, 500km>0km på km mätaren vid batteriet.
Konstanten blir då 148Wh/km.
Går rykten om att konstanten sänkts i någon uppdatering(teslabjørn), men det verkar vara fakenews.
Tack, det var den siffran jag var ute efter, jaja, då ligger jag ju rätt gott till, kanske oväntat gott med tanke på att jag nästan bara snabbladdar.
Den ska vara 500km på LR AWD och Performance vid nytt batteri som inte är kallt. Det är EPA 310 miles siffran som är omvandlad till km. Det motsvar 74kWh tillgänglig batterikapcitet, 500km>0km på km mätaren vid batteriet.
Konstanten blir då 148Wh/km.
Går rykten om att konstanten sänkts i någon uppdatering(teslabjørn), men det verkar vara fakenews.
Tack, det var den siffran jag var ute efter, jaja, då ligger jag ju rätt gott till, kanske oväntat gott med tanke på att jag nästan bara snabbladdar.
Det var ju nyligen artiklar om en som passerat 100k miles(16k mil) med sin M3 LR, och uteslutande snabbladdat. Han hade gått från 325 miles till 308.
Så det klarar nog en hel del...
Den ska vara 500km på LR AWD och Performance vid nytt batteri som inte är kallt. Det är EPA 310 miles siffran som är omvandlad till km. Det motsvar 74kWh tillgänglig batterikapcitet, 500km>0km på km mätaren vid batteriet.
Konstanten blir då 148Wh/km.
Går rykten om att konstanten sänkts i någon uppdatering(teslabjørn), men det verkar vara fakenews.
Tack, det var den siffran jag var ute efter, jaja, då ligger jag ju rätt gott till, kanske oväntat gott med tanke på att jag nästan bara snabbladdar.
Det var ju nyligen artiklar om en som passerat 100k miles(16k mil) med sin M3 LR, och uteslutande snabbladdat. Han hade gått från 325 miles till 308.
Så det klarar nog en hel del...
Ja jag har inte varit oroad alls innan, det var bara idag när jag gjorde det felaktiva antagandet att det borde stå 560km där som jag blev lite misstänksam, men det har släppt nu igen. Rent generellt är jag en av dom som tillhör skaran som inte kladdar så mycket med SoC, jag misstänker ibland att folk orsakar sina egna felkalibrerade batterier och sånt pga allt klydd kring laddningen faktiskt.
Har försökt hänga med lite i den här tråden ett tag, men den blir lite spretig ibland.
Det verkar dock som att en och annan misstänker att det hände nåt vid v10.
Jag tappade märkbart laddning. Har alltid laddat till 80% hemma och då brukat få 397-399 km
Nu sen en tid tillbaka gick den plötsligt ned till att visa runt 375 km vid 80%. Troligen i samband med uppdateringen. Har inte stenkoll på exakta datum.
Det är alltså en degradering på ca 6% och tycker jag låter väldigt mycket.
Så är det?
Efter 800 mil och vinter så visar min bil nu drygt en mil mindre än ny . Lyckades få upp den till 37 mil nyss beräknad räckvidd vid 100 för första gången på flera veckor genom att slå på laddningen och kupévärmare innan avfärd.
Hur mycket påverkas eran soc av denna kalla årstid?
Har faktiskt tappat till 481 km på 1000 mil. Varit riktigt snäll mot batteriet så det känns lite tråkigt.
Kompisens som rullat 7000 (!) mil har degraderat mindre, han har 484 km!
Att batterierna är lite olika från start eller beter sig annorlunda verkar ibland spela mer roll än laddnings och körvanor ju mer man läser om det.
Är lite bättre att ladda till 70-80 dagligen än 90 men så lite att skillnaden i olika batterier kan göra att den som laddat till 90 har bättre batteri än de som laddat till 70-80 som ett exempel
Har faktiskt tappat till 481 km på 1000 mil. Varit riktigt snäll mot batteriet så det känns lite tråkigt.
Kompisens som rullat 7000 (!) mil har degraderat mindre, han har 484 km!
Att batterierna är lite olika från start eller beter sig annorlunda verkar ibland spela mer roll än laddnings och körvanor ju mer man läser om det.
Är lite bättre att ladda till 70-80 dagligen än 90 men så lite att skillnaden i olika batterier kan göra att den som laddat till 90 har bättre batteri än de som laddat till 70-80 som ett exempel
Ja, precis så verkar det vara. Batterierna beter sig/är annorlunda oavsett hur man laddar.
För vår del så laddar vi som standard till 70-80%, sedan så räcker det i normalfallen att vi laddar var 3:e dag ungefär, för att det ska täcka vårt behov.
Vi har kört en del resor också, uppskattningsvis 1200 av milen är resor med Supercharging. Har då försökt undvika att ladda mer än 80-90 %. Har för mig att vi har laddat till 100% 3-4 ggr totalt sett sedan ny.
Så jag gissar att exempelvis Legato varit minst lika rädd om sitt batteri. Svårt att göra mycket mer. Vårt kan ju helt plötsligt börja tappa mer också...