Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Moderator: Redaktion
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Ny 3P, 498 vid 100%
449 vid 90%
Ska testa att slå om till km igen efter sommaren och se om jag får ångest...
449 vid 90%
Ska testa att slå om till km igen efter sommaren och se om jag får ångest...
P85D svart/svart med gratis SuC
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Ok skummade en tråd på teslamotorsclub kring detta att det var något sådan för Model 3 i någon uppdateringen före/efter årskiftet att man gjorde skillnade på vilken storlek på hjul man hade (alternativt man sa man hade). Men jag läste fort och kan ha fel.taliz skrev:Inte vad jag noterade när jag bytte från 20" till 18".ChristerSjo skrev:Bara en fundering, har inte Tesla ändrat så att det är skillnad på vilken grundfaktor (Typisk) som gäller beroende på vilket hjulstorlek man har?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Har för mig det är för att hastigheten ska stämma bättre.ChristerSjo skrev:Ok skummade en tråd på teslamotorsclub kring detta att det var något sådan för Model 3 i någon uppdateringen före/efter årskiftet att man gjorde skillnade på vilken storlek på hjul man hade (alternativt man sa man hade). Men jag läste fort och kan ha fel.taliz skrev:Inte vad jag noterade när jag bytte från 20" till 18".ChristerSjo skrev:Bara en fundering, har inte Tesla ändrat så att det är skillnad på vilken grundfaktor (Typisk) som gäller beroende på vilket hjulstorlek man har?
Tror även den räknar med lägre snittförbrukning. Påverkar dock inte rated range.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 202
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Har nu 435km vid 90% bilen har rullat 22100kmSyncronauten skrev:av Teslaägare Syncronauten » 12 sep 2019 06:59
416km vid 90% har laddat fullt en gång sedan jag hämtade bilen och kanske 7st laddningar på suc. Normalt laddar jag till 80% hemma. Har nog aldrig varit under 10%.
LR awd
Är troligen varmare ute, 20 grader nu och jag laddar normalt till 70% hemma och mycket sällan på suc.
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Stämmer man kan välja vilka hjul man har och dimensioner i inställningarnaChristerSjo skrev:Ok skummade en tråd på teslamotorsclub kring detta att det var något sådan för Model 3 i någon uppdateringen före/efter årskiftet att man gjorde skillnade på vilken storlek på hjul man hade (alternativt man sa man hade). Men jag läste fort och kan ha fel.taliz skrev:Inte vad jag noterade när jag bytte från 20" till 18".ChristerSjo skrev:Bara en fundering, har inte Tesla ändrat så att det är skillnad på vilken grundfaktor (Typisk) som gäller beroende på vilket hjulstorlek man har?
Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Idag visade bilen 319 km vid 90%. Det skulle innebära ett tapp ner till 96% av den tidigare kapaciteten. Men jag väljer att förhålla mig skeptisk till mätmetoden.LarsL skrev:SR+ med 330 km vid 90% om man läser av det uppe vid det lilla gröna batteriet, antar att det är typical. Bilen har gått 750 km och laddats till 80% dagligen under den tiden.
Joxa
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
SR+ 1200mil. 378km vid 100%
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
M3 LR AWD @90% 456 km 1100
km
Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
km
Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Hur många km blir det i appen om ni drar reglaget till 100% ?zerkano skrev:M3 LR AWD @90% 456 km 1100
km
Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Prick 500km
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Hm, tycker att min 1 åriga 3LR med 2000mil avviker från andra exempel med 376km på 90% och 417km på 100% enligt appen.
Jag har övervägande laddat till max 80%, och inte ens fem gånger upp till 100%. Jag har å andra sidan inte heller gått ner till mindre än 40% dagligdags. Och kommit ner till ca 10% på nån långresa.
När bilen levererades var den 90% laddad med 430km, ser jag på en bild jag tog då.
Jag tänker att jag testar att köra bilen under veckan utan att koppla in den i wallconnectorn, så den går ner till några enstaka procent för att se om det sker någon omkalibrering.
Jag har övervägande laddat till max 80%, och inte ens fem gånger upp till 100%. Jag har å andra sidan inte heller gått ner till mindre än 40% dagligdags. Och kommit ner till ca 10% på nån långresa.
När bilen levererades var den 90% laddad med 430km, ser jag på en bild jag tog då.
Jag tänker att jag testar att köra bilen under veckan utan att koppla in den i wallconnectorn, så den går ner till några enstaka procent för att se om det sker någon omkalibrering.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Jag skulle testat att ladda till 90% så att den blir stående med 85-90% så mycket som möjligt ett tag och se om det blir bättre. Användningsbeteendet du beskriver matchar nämligen det som många som fått obalans mellan batterimoduler i USA hade, det som sagts då är att att ladda till 90% och ha den ståendes så kommer de balansera sig sakta men säkert.UrbanL skrev:Hm, tycker att min 1 åriga 3LR med 2000mil avviker från andra exempel med 376km på 90% och 417km på 100% enligt appen.
Jag har övervägande laddat till max 80%, och inte ens fem gånger upp till 100%. Jag har å andra sidan inte heller gått ner till mindre än 40% dagligdags. Och kommit ner till ca 10% på nån långresa.
När bilen levererades var den 90% laddad med 430km, ser jag på en bild jag tog då.
Jag tänker att jag testar att köra bilen under veckan utan att koppla in den i wallconnectorn, så den går ner till några enstaka procent för att se om det sker någon omkalibrering.
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
494Tellus skrev:Hur många km blir det i appen om ni drar reglaget till 100% ?zerkano skrev:M3 LR AWD @90% 456 km 1100
km
Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Ok, jag tror jag testar både och först ner till 5% kanske och sedan upp till 90%OfarligTesla skrev:Jag skulle testat att ladda till 90% så att den blir stående med 85-90% så mycket som möjligt ett tag och se om det blir bättre.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Visst, kan dock säga att det kan ta veckor för obalanserade moduler att jämna ut sig, man vill helt enkelt stå parkerad med > 85% så mycket som möjligt.UrbanL skrev:Ok, jag tror jag testar både och först ner till 5% kanske och sedan upp till 90%OfarligTesla skrev:Jag skulle testat att ladda till 90% så att den blir stående med 85-90% så mycket som möjligt ett tag och se om det blir bättre.
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Såpass, ja då är det frågan om nyttan med en mer rättvisande batteriindikator uppväger det lilla extra ”slitaget” med en högre laddnivå? Jag har ju inte lidit av räckviddsångest direkt. Borde inte balanseringen kunna ske på vilken laddnivå som helst egentligen?OfarligTesla skrev:Visst, kan dock säga att det kan ta veckor för obalanserade moduler att jämna ut sig, man vill helt enkelt stå parkerad med > 85% så mycket som möjligt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Enligt vad folk fått veta av Tesla och dokument som läckt skall det vara till 90% man bör ladda för att det skall ske och att det sker vid laddnivå > 85%. Jag hade inte direkt oroat mig för slitage av att ladda till 90% faktiskt, å andra sidan kör jag 90% som standardnivå på laddningen.UrbanL skrev:
Såpass, ja då är det frågan om nyttan med en mer rättvisande batteriindikator uppväger det lilla extra ”slitaget” med en högre laddnivå? Jag har ju inte lidit av räckviddsångest direkt. Borde inte balanseringen kunna ske på vilken laddnivå som helst egentligen?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Om det minskade antalet km i ert fall beror på obalans i cellerna så är det väl minskad räckvidd i verkligheten också, då vissa celler når "botten" tidigare än andra i "onödan"UrbanL skrev:Såpass, ja då är det frågan om nyttan med en mer rättvisande batteriindikator uppväger det lilla extra ”slitaget” med en högre laddnivå? Jag har ju inte lidit av räckviddsångest direkt. Borde inte balanseringen kunna ske på vilken laddnivå som helst egentligen?OfarligTesla skrev:Visst, kan dock säga att det kan ta veckor för obalanserade moduler att jämna ut sig, man vill helt enkelt stå parkerad med > 85% så mycket som möjligt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Du måste över 93% för att BMSen ska kalibreras.UrbanL skrev:Ok, jag tror jag testar både och först ner till 5% kanske och sedan upp till 90%OfarligTesla skrev:Jag skulle testat att ladda till 90% så att den blir stående med 85-90% så mycket som möjligt ett tag och se om det blir bättre.
Det är alltså två komponenter... Balansering och kalibrering. Balansering börjar ske redan runt 70%, men kalibrering måste man upp till 93% (förut var det 100% som gällde).
Är ju inga problem att ladda till 100%. Problemet är om man lämnar bilen inkopplad på 100% så att den "toppfyller" till 100% om och om igen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Max3 här på forumet hade ju samma problem i många månader, men sen laddade han regelbundet till 90% en längre tid och sakta men säkert fick han mer och mer range.
Tror förövrigt jag också börjat få lite "osäkerhet" i BMSen.
Ofta när jag parkerar och låter den stå, så har jag någon mil extra nån timme senare om jag kollar appen.
Laddar vanligtvis till 70% och går sällan under 30%
Tror förövrigt jag också börjat få lite "osäkerhet" i BMSen.
Ofta när jag parkerar och låter den stå, så har jag någon mil extra nån timme senare om jag kollar appen.
Laddar vanligtvis till 70% och går sällan under 30%
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Var hittar du att balansering börjar ske redan vid 70%? Av vad jag sett (utdrag från vad som sägs vara en läckt servicemanual) så är det vid ca 85% det börjar ske aktivt och det interna rådet är att ladda till 90% för att balancera. Samt att den måste stå ett bra tag på de nivåerna för att reda ut en större obalans.Legato skrev:Du måste över 93% för att BMSen ska kalibreras.
Det är alltså två komponenter... Balansering och kalibrering. Balansering börjar ske redan runt 70%, men kalibrering måste man upp till 93% (förut var det 100% som gällde).
Är ju inga problem att ladda till 100%. Problemet är om man lämnar bilen inkopplad på 100% så att den "toppfyller" till 100% om och om igen.
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Har tyvärr inte sparat någon länk, men det var folk på TMC som analyserade via OBD-porten. Som jag fattar det så är detta (liksom kalibrering redan vid 93%) ganska nytt dock.OfarligTesla skrev:Var hittar du att balansering börjar ske redan vid 70%? Av vad jag sett (utdrag från vad som sägs vara en läckt servicemanual) så är det vid ca 85% det börjar ske aktivt och det interna rådet är att ladda till 90% för att balancera. Samt att den måste stå ett bra tag på de nivåerna för att reda ut en större obalans.Legato skrev:Du måste över 93% för att BMSen ska kalibreras.
Det är alltså två komponenter... Balansering och kalibrering. Balansering börjar ske redan runt 70%, men kalibrering måste man upp till 93% (förut var det 100% som gällde).
Är ju inga problem att ladda till 100%. Problemet är om man lämnar bilen inkopplad på 100% så att den "toppfyller" till 100% om och om igen.
Har också förstått det som att man måste ligga på dessa nivåer många timmar för att balanseringem ska bli klar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Okej, det kan ju mycket väl vara så också, det kan ju ha ändrats under tidens gång så båda kan ju ha varit rätt vid olika tidpunkter och vi vet inte vad som gäller nu.Legato skrev:Har tyvärr inte sparat någon länk, men det var folk på TMC som analyserade via OBD-porten. Som jag fattar det så är detta (liksom kalibrering redan vid 93%) ganska nytt dock.
Har också förstått det som att man måste ligga på dessa nivåer många timmar för att balanseringem ska bli klar.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1975
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421