Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vad har du för range vid 90% soc ? M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3

Inläggav Teslaägare kenny » 31 okt 2019 10:17

Laddade idag igen på snabbladdare till 90% och kollade direkt när den blivit klar - 443km, vilket då skulle kunna räknas om till 494,22km vid 100%, eller 88% av 560km, så frågan är ju då om man ska tolka det som en 12% degradering.. Jag har ingen hemladdare så jag brukar ladda till en 80%, köra till en 10-20% kanske och sen ladda igen, så jag skulle tro att mitt batteri är ganska väl balanserat och kalibrerat, så det känns ju lite halvkasst med dessa siffror.. (LR AWD med 1443mil)

EDIT:
Nu är jag totalt förvirrad efter att ha läst lite tidigare inlägg, vad är meningen att den ska visa vid 100% laddning och ett "perfekt" batteri? Den ska väl visa WLTP-range då, dvs 560km? (jag kör alltid med %-display och har aldrig laddat till 100% så jag har aldrig sett vad där stod i början). Efter att ha läst några tidigare inlägg så verkar inte mina siffror konstiga alls, så något är det jag missuppfattar någonstans antagligen.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Referralkod: kenny70089

Inläggav Teslaägare MarkusL » 31 okt 2019 10:31

Varför ska de skriva ut wltp på displayen? Ska de då byta när man hittar på en ny standard om några år? Tesla skriver ut en någorlunda realistisk siffra vid hyffsade väderförhållanden. Wltp är ju helt ointressant. Baserat på snitt kanske hade varit bättre.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inläggav Teslaägare kenny » 31 okt 2019 10:44

MarkusL skrev:Varför ska de skriva ut wltp på displayen? Ska de då byta när man hittar på en ny standard om några år? Tesla skriver ut en någorlunda realistisk siffra vid hyffsade väderförhållanden. Wltp är ju helt ointressant. Baserat på snitt kanske hade varit bättre.

Bara för att förtydliga vad jag menar: Jag personligen är helt ointresserad av att titta på km-displayen eftersom den inte återspeglar alls min verkliga range - precis som du säger (som jag skrev kör jag med %-display och håller med dig om att den borde visat average). Men i denna tråden jämför vi ju siffror med varandra, så min fråga är alltså vad det BÖR stå vid ett icke degraderat batteri med 100% laddning. Min uppfattning var sedan innan att dom visar WLTP-rangen eftersom det är den som används när bilen marknadsförs, men du menar alltså att just på displayen i är det en tredje siffra som tesla själv tagit fram? Det är helt ok, men min fråga kvarstår, vad ska då den siffran vara vid 100% laddning på en ny bil? Det är den siffran jag frågar efter, så att jag kan förhålla mig till hur den skiljer sig mot min nuvarande siffra.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tellus » 31 okt 2019 12:25

Den ska vara 500km på LR AWD och Performance vid nytt batteri som inte är kallt. Det är EPA 310 miles siffran som är omvandlad till km. Det motsvar 74kWh tillgänglig batterikapcitet, 500km>0km på km mätaren vid batteriet.
Konstanten blir då 148Wh/km.
Går rykten om att konstanten sänkts i någon uppdatering(teslabjørn), men det verkar vara fakenews.
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

Inläggav Teslaägare kenny » 31 okt 2019 13:16

Tellus skrev:Den ska vara 500km på LR AWD och Performance vid nytt batteri som inte är kallt. Det är EPA 310 miles siffran som är omvandlad till km. Det motsvar 74kWh tillgänglig batterikapcitet, 500km>0km på km mätaren vid batteriet.
Går rykten om att konstanten sänkts i någon uppdatering(teslabjørn), men det verkar vara fakenews.

Tack, det var den siffran jag var ute efter, jaja, då ligger jag ju rätt gott till, kanske oväntat gott med tanke på att jag nästan bara snabbladdar.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 31 okt 2019 13:28

kenny skrev:
Tellus skrev:Den ska vara 500km på LR AWD och Performance vid nytt batteri som inte är kallt. Det är EPA 310 miles siffran som är omvandlad till km. Det motsvar 74kWh tillgänglig batterikapcitet, 500km>0km på km mätaren vid batteriet.

Tack, det var den siffran jag var ute efter, jaja, då ligger jag ju rätt gott till, kanske oväntat gott med tanke på att jag nästan bara snabbladdar.

Det var ju nyligen artiklar om en som passerat 100k miles(16k mil) med sin M3 LR, och uteslutande snabbladdat. Han hade gått från 325 miles till 308.
Så det klarar nog en hel del...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare kenny » 31 okt 2019 13:30

taliz skrev:
kenny skrev:

Det var ju nyligen artiklar om en som passerat 100k miles(16k mil) med sin M3 LR, och uteslutande snabbladdat. Han hade gått från 325 miles till 308.
Så det klarar nog en hel del...

Ja jag har inte varit oroad alls innan, det var bara idag när jag gjorde det felaktiva antagandet att det borde stå 560km där som jag blev lite misstänksam, men det har släppt nu igen. Rent generellt är jag en av dom som tillhör skaran som inte kladdar så mycket med SoC, jag misstänker ibland att folk orsakar sina egna felkalibrerade batterier och sånt pga allt klydd kring laddningen faktiskt. :)
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inläggav Teslaägare perre » 05 nov 2019 23:03

Har försökt hänga med lite i den här tråden ett tag, men den blir lite spretig ibland.
Det verkar dock som att en och annan misstänker att det hände nåt vid v10.
Jag tappade märkbart laddning. Har alltid laddat till 80% hemma och då brukat få 397-399 km
Nu sen en tid tillbaka gick den plötsligt ned till att visa runt 375 km vid 80%. Troligen i samband med uppdateringen. Har inte stenkoll på exakta datum.

Det är alltså en degradering på ca 6% och tycker jag låter väldigt mycket.
Så är det?

Uppdateringen
    Temperaturen
    Obalans
    Degradering

Edit. Bilen har gått ca 1800 mil sen i mars.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Referralkod: per83043

Föregående

Återgå till Model 3