Moderator: Redaktion
UrbanL skrev:Hm, tycker att min 1 åriga 3LR med 2000mil avviker från andra exempel med 376km på 90% och 417km på 100% enligt appen.
Jag har övervägande laddat till max 80%, och inte ens fem gånger upp till 100%. Jag har å andra sidan inte heller gått ner till mindre än 40% dagligdags. Och kommit ner till ca 10% på nån långresa.
När bilen levererades var den 90% laddad med 430km, ser jag på en bild jag tog då.
Jag tänker att jag testar att köra bilen under veckan utan att koppla in den i wallconnectorn, så den går ner till några enstaka procent för att se om det sker någon omkalibrering.
Tellus skrev:zerkano skrev:M3 LR AWD @90% 456 km 1100
km
Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Hur många km blir det i appen om ni drar reglaget till 100% ?
OfarligTesla skrev:Jag skulle testat att ladda till 90% så att den blir stående med 85-90% så mycket som möjligt ett tag och se om det blir bättre.
UrbanL skrev:OfarligTesla skrev:Jag skulle testat att ladda till 90% så att den blir stående med 85-90% så mycket som möjligt ett tag och se om det blir bättre.
Ok, jag tror jag testar både ochförst ner till 5% kanske och sedan upp till 90%
OfarligTesla skrev:Visst, kan dock säga att det kan ta veckor för obalanserade moduler att jämna ut sig, man vill helt enkelt stå parkerad med > 85% så mycket som möjligt.
UrbanL skrev:
Såpass, ja då är det frågan om nyttan med en mer rättvisande batteriindikator uppväger det lilla extra ”slitaget” med en högre laddnivå? Jag har ju inte lidit av räckviddsångest direkt. Borde inte balanseringen kunna ske på vilken laddnivå som helst egentligen?
UrbanL skrev:OfarligTesla skrev:Visst, kan dock säga att det kan ta veckor för obalanserade moduler att jämna ut sig, man vill helt enkelt stå parkerad med > 85% så mycket som möjligt.
Såpass, ja då är det frågan om nyttan med en mer rättvisande batteriindikator uppväger det lilla extra ”slitaget” med en högre laddnivå? Jag har ju inte lidit av räckviddsångest direkt. Borde inte balanseringen kunna ske på vilken laddnivå som helst egentligen?
UrbanL skrev:OfarligTesla skrev:Jag skulle testat att ladda till 90% så att den blir stående med 85-90% så mycket som möjligt ett tag och se om det blir bättre.
Ok, jag tror jag testar både ochförst ner till 5% kanske och sedan upp till 90%
Användare som besöker denna kategori: MarkusL och 10 gäster