Åtminstone i appen verkar det inte som den "snappar" till exakt tex 80 eller 90%, utan det kan nog bli tex 89% eller kanske t.o.m. 89,3%. Sen står det ju inte heller vad det är, vissa verkar tro att 90% är 80% och tvärtom.
Sen alla variabler runt BMS balansering osv gör detta till långt ifrån en exakt vetenskap...
Inte min erfarenhet. Den låser sig till 90%. Om man drar i reglaget på appen (den är inte helt enkel). Men det är för mig väldigt tydligt när den hoppar till 90% Alla andra, typ 60, 70 och 80% är det ingen låsning på. Men just 90% är <snap> och det är det som indikeras tydligt mellan daglig och resa. Strecken indikerar 50-80 och 90%
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
416km vid 90% har laddat fullt en gång sedan jag hämtade bilen och kanske 7st laddningar på suc. Normalt laddar jag till 80% hemma. Har nog aldrig varit under 10%.
LR awd
Say what? 416k på 90%? (LR AWD?)
Kör ofta under milen och bilen kanske tar hänsyn till körmönster och sånt i beräkningen, eller är det klarlagt hur den räknar ut räckvidden?
Missade att skriva att bilen rullat 11600km på 18"
416km vid 90% har laddat fullt en gång sedan jag hämtade bilen och kanske 7st laddningar på suc. Normalt laddar jag till 80% hemma. Har nog aldrig varit under 10%.
LR awd
Say what? 416k på 90%? (LR AWD?)
Kör ofta under milen och bilen kanske tar hänsyn till körmönster och sånt i beräkningen, eller är det klarlagt hur den räknar ut räckvidden?
Missade att skriva att bilen rullat 11600km
Nej, siffran baseras ej på körmönster, utan en konstant. Du bör få närmare 450 km så i ditt fall är den väldigt låg.
416km vid 90% har laddat fullt en gång sedan jag hämtade bilen och kanske 7st laddningar på suc. Normalt laddar jag till 80% hemma. Har nog aldrig varit under 10%.
LR awd
Say what? 416k på 90%? (LR AWD?)
Kör ofta under milen och bilen kanske tar hänsyn till körmönster och sånt i beräkningen, eller är det klarlagt hur den räknar ut räckvidden?
Missade att skriva att bilen rullat 11600km
Nej, siffran baseras ej på körmönster, utan en konstant. Du bör få närmare 450 km så i ditt fall är den väldigt låg.
Finns garanti om det skulle bli för lågt så inget som oroar i dagsläget. Verkar pendla lite upp och ner enligt de som loggar och jag har bara kontrollerat vid ett tillfälle. Skall ställa om till km istället för % och hålla lite koll vid 80% som jag normalt laddar till.
416km vid 90% har laddat fullt en gång sedan jag hämtade bilen och kanske 7st laddningar på suc. Normalt laddar jag till 80% hemma. Har nog aldrig varit under 10%.
LR awd
Say what? 416k på 90%? (LR AWD?)
Kör ofta under milen och bilen kanske tar hänsyn till körmönster och sånt i beräkningen, eller är det klarlagt hur den räknar ut räckvidden?
Missade att skriva att bilen rullat 11600km
Nej, siffran baseras ej på körmönster, utan en konstant. Du bör få närmare 450 km så i ditt fall är den väldigt låg.
Finns garanti om det skulle bli för lågt så inget som oroar i dagsläget. Verkar pendla lite upp och ner enligt de som loggar och jag har bara kontrollerat vid ett tillfälle. Skall ställa om till km istället för % och hålla lite koll vid 80% som jag normalt laddar till.
Kan vara att du behöver kalibrera. Dra ner batteriet till några procent sen upp till 100 en liten stund och ner och lägg dig 80-90 . Förhoppningsvis får du upp siffrorna.
416km vid 90% har laddat fullt en gång sedan jag hämtade bilen och kanske 7st laddningar på suc. Normalt laddar jag till 80% hemma. Har nog aldrig varit under 10%.
LR awd
Say what? 416k på 90%? (LR AWD?)
Kör ofta under milen och bilen kanske tar hänsyn till körmönster och sånt i beräkningen, eller är det klarlagt hur den räknar ut räckvidden?
Missade att skriva att bilen rullat 11600km
Nej, siffran baseras ej på körmönster, utan en konstant. Du bör få närmare 450 km så i ditt fall är den väldigt låg.
Finns garanti om det skulle bli för lågt så inget som oroar i dagsläget. Verkar pendla lite upp och ner enligt de som loggar och jag har bara kontrollerat vid ett tillfälle. Skall ställa om till km istället för % och hålla lite koll vid 80% som jag normalt laddar till.
Ja såklart men då måste det komma under 70% av orginalkapaciteten vilket är ca 350km, det är ganska mycket, säg tex att batteriet slutar tappa räckvidd vid 400 km då är du fast där. Har inskrivande stund 390 km vid 90% men Tesla vill inte göra något åt saken.
Max3, hoppas du ej gett upp kampen. Jag tror det är något fel på din bil/batteri. Kanske kan TeslaBjørn hjälpa dig, han gillar testa räckvidd och undersöka saker. Annars kanske någon tidning är intresserad.
För hur är andrahandsvärdet på bilen om du skulle sälja den?! En likadan bil visar 450km och din 390km, vilken väljer kunden...
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Max3, hoppas du ej gett upp kampen. Jag tror det är något fel på din bil/batteri. Kanske kan TeslaBjørn hjälpa dig, han gillar testa räckvidd och undersöka saker. Annars kanske någon tidning är intresserad.
För hur är andrahandsvärdet på bilen om du skulle sälja den?! En likadan bil visar 450km och din 390km, vilken väljer kunden...
Nej kämpar fortfarande på, har just nu kontakt med någon på Tillburg så vi får se hur detta går. Men är mest besviken på SC här i Malmö.
Kör ofta under milen och bilen kanske tar hänsyn till körmönster och sånt i beräkningen, eller är det klarlagt hur den räknar ut räckvidden?
Missade att skriva att bilen rullat 11600km
Nej, siffran baseras ej på körmönster, utan en konstant. Du bör få närmare 450 km så i ditt fall är den väldigt låg.
Finns garanti om det skulle bli för lågt så inget som oroar i dagsläget. Verkar pendla lite upp och ner enligt de som loggar och jag har bara kontrollerat vid ett tillfälle. Skall ställa om till km istället för % och hålla lite koll vid 80% som jag normalt laddar till.
Ja såklart men då måste det komma under 70% av orginalkapaciteten vilket är ca 350km, det är ganska mycket, säg tex att batteriet slutar tappa räckvidd vid 400 km då är du fast där. Har inskrivande stund 390 km vid 90% men Tesla vill inte göra något åt saken.
Bland annat därför jag valde stora batteriet, då har man råd med en del degradering, är en relativt ny batterimodell så ingen vet väl hur de håller i längden. Man får hoppas att det är någon bugg /drift i bms och att räckvidden kommer tillbaka, skall bli spännande att se hur det utvecklar sig.
Har läst om ditt batteriproblem och hoppas du får rätsida på det.
SR+ med 330 km vid 90% om man läser av det uppe vid det lilla gröna batteriet, antar att det är typical. Bilen har gått 750 km och laddats till 80% dagligen under den tiden.
Joxa
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Har en LR AWD med 448km vid 90%. Har kört 15753km, laddar varje natt till 90%, pendlar 50km om dagen och har flera gånger laddat över 95% när jag åker långt. SuC har används fler talet gånger.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Min SR+ uttagen 2019-06-30, gått 478 mil. Har laddat några ggr (5?) på SuC och färre än det till 100%. Laddar annars till 80% hemma på WC 13A. Har kanske 1 eller 2 ggr varit under 20%.
I början hade den vid 80% 308 km och 368 km vid 100%, nu har den 291 km vid 80%, vilket är dryga 5% mindre. Jag vet inte hur det korrelerar med software updates, är nu på 2019.32.1.
Räknar man 80% av 368 km, då blir det 294,4 km och inte 308 km, så jag undrar nu om "80%" inställningen inte har rätt stor variation vi inte ser. Eller för den delen "100%" inställningen.
Jag gör vad jag kan för att inte bry mig...
Laddade till 90% nu, visade 328 km.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
LR AWD, 3,5mån gammal och 1550mil.
447km vid 90%.
Laddar 80-90% till vardags, 3ggr till 100% och några fler gånger till 95-98%.
Första 1000milen laddade jag enbart SuC i väntan på hemmaladdning, vilket jag har idag (3fas 13A).
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Vid 1320 mil hade jag 448 km vid 90%. 250 mil efter så gick mitt batteri ner till 430 km rätt fort av någon anledning. Körde då en 0-100% och fick ut 483 km vid 100% och 435 km vid 90%. Varit så under 300 mil nu.
Någon annan med likadan erfarenhet?
Edit: Laddar till 80-90% varje dag med 10A 3-fas. Kör runt 11-12 mil om dagen. Laddat på SuC runt 20 gånger, resten är mer eller mindre AC-laddning.
Senast redigerad av 100procent, redigerad totalt 1 gånger.
Vid 1320 mil hade jag 448 km vid 90%. 250 mil efter så gick mitt batteri ner till 430 km rätt fort av någon anledning. Körde då en 0-100% och fick ut 483 km vid 100% och 435 km vid 90%. Varit så under 300 mil nu.
Någon annan med likadan erfarenhet?
Edit: Laddar till 80-90% varje dag med 10A 3-fas. Kör runt 11-12 mil om dagen. Laddat på SuC runt 20 gånger, resten är mer eller mindre AC-laddning.
Ja, min har också tappat en del. Dock tappar min lite i taget och verkar inte stanna av. Tappade din allt på en gång?
Vid 1320 mil hade jag 448 km vid 90%. 250 mil efter så gick mitt batteri ner till 430 km rätt fort av någon anledning. Körde då en 0-100% och fick ut 483 km vid 100% och 435 km vid 90%. Varit så under 300 mil nu.
Någon annan med likadan erfarenhet?
Edit: Laddar till 80-90% varje dag med 10A 3-fas. Kör runt 11-12 mil om dagen. Laddat på SuC runt 20 gånger, resten är mer eller mindre AC-laddning.
Ja, min har också tappat en del. Dock tappar min lite i taget och verkar inte stanna av. Tappade din allt på en gång?
Performance, 448km, 1780mil, 186 snitt förbrukning sen första milen. Mesta dels av milen har spenderats på motorväg och laddning vid SC. Laddar oftast till 90%. Enstaka gånger 100% med Track mode. Förväntar mig att batteriet blir en bit sämre när jag besöker ringen snart