Model 3 - bullerdämpning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av Arn »

Tack för svar. Imorse var det stormbyar och det hördes tydligt brus från taket. Samtidigt kom jag att tänka på om Tesla kanske skulle frånsäga sig ansvar om man monterar gummilisten runt glastaket och något händer taket? Glaset expanderar väl vid värme och ligger gummit tätt emot....

Vad tar det annars för tidsåtgång för tak + dörrar? Gummi runt dem är väl lite mek, då bilen först skatvättas sedan limmas
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av SkipperO »

Märkte att det kommer in mycket vägljud i dörrspringan på framsidan av dörren, dvs mellan dörr och framskärm. Mätte upp det till ca +6dB jämfört med inne i kupén, mycket mer än t ex kring sidorutslisterna. Tror listen är tät, men inte räcker till mot ljudet. Noterade att utrymmet innanför framskärmen, framför dörrgångjärnen, är tomt, så inte mycket som dämpar vägljudet den vägen. På vår andra bil (Kia) är det fyllt med ljudabsorberande material. Någon annan som reagerat på detta, kanske tom hittat någon fix?
Har tänkt att fylla både dörrglipan från typ backspegel till golv och framskärmsutrymmet med dämpande material, men väntar nog till sommardäcken är på så eventuell skillnad märks bättre.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Hellplant
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 nov 2019 14:07
Ort: Värmdö

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av Hellplant »

Arn skrev:
Tack för svar. Imorse var det stormbyar och det hördes tydligt brus från taket. Samtidigt kom jag att tänka på om Tesla kanske skulle frånsäga sig ansvar om man monterar gummilisten runt glastaket och något händer taket? Glaset expanderar väl vid värme och ligger gummit tätt emot....

Vad tar det annars för tidsåtgång för tak + dörrar? Gummi runt dem är väl lite mek, då bilen först skatvättas sedan limmas
Jag satte på lister på dörrarna för drygt en månad sedan och tror att det tog mellan 1 och 2 timmar inklusive noggrann tvättning av områdena.
Vet inte om det hjälper så mycket mot buller men det är definitivt renare och bara för det så är det väl värt att sätta dit listerna.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av DrSweden »

Någon som har beställt gummilister och testat? YouTube-videos hävdar cirka 3db i reduktion?





Sedan frågan om man behöver köpa just dessa el funkar kina-grejerna?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av Bjelke »

DrSweden skrev:
Någon som har beställt gummilister och testat? YouTube-videos hävdar cirka 3db i reduktion?





Sedan frågan om man behöver köpa just dessa el funkar kina-grejerna?
3db precis allra närmast kanske men knappast i hela kupén, men det kanske dom nämner i filmerna?
3db typ några cm ifrån glipan är ju alltid något iaf och vissa typer av ljud kan man ju uppleva som mer
störande än andra vilket kan göra en sån list värd att montera ändå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av DrSweden »

Bjelke skrev:
DrSweden skrev:
Någon som har beställt gummilister och testat? YouTube-videos hävdar cirka 3db i reduktion?





Sedan frågan om man behöver köpa just dessa el funkar kina-grejerna?
3db precis allra närmast kanske men knappast i hela kupén, men det kanske dom nämner i filmerna?
3db typ några cm ifrån glipan är ju alltid något iaf och vissa typer av ljud kan man ju uppleva som mer
störande än andra vilket kan göra en sån list värd att montera ändå :)
De hävdar i kupén, mobilen (ja, det kan man diskutera) sitter vid ratten.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av perre »

Jag hade också massa vindbrus. Trodde det var listerna runt fönster och dörrar. Skapade ett service appointment. Till min förvåning fick jag höra att det var taket som inte var rätt monterat och vips så hade jag fått ett nytt tak. Nu är det noll vindbrus i bilen och kan jag nu bara få bort vägljudet också så blir det fantastiskt.

De ville först ha typ 500 för att åka ut och testa bilen i motorvägsfart. Det gick jag så klart med på och då de konstaterade att det var en garantiåtgärd så behövde jag inte betala någonting.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av arena999 »

Känns lite konstigt att köpa en bil för närmre en miljon så får man hålla på att sätta gummilister själv för den ska komma upp i normal standard....
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av thnis »

arena999 skrev:
Känns lite konstigt att köpa en bil för närmre en miljon så får man hålla på att sätta gummilister själv för den ska komma upp i normal standard....
Jo tyvärr skulle inget annat bilmärke komma undan med det.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av ChristerSjo »

Bjelke skrev:
DrSweden skrev:
Någon som har beställt gummilister och testat? YouTube-videos hävdar cirka 3db i reduktion?





Sedan frågan om man behöver köpa just dessa el funkar kina-grejerna?
3db precis allra närmast kanske men knappast i hela kupén, men det kanske dom nämner i filmerna?
3db typ några cm ifrån glipan är ju alltid något iaf och vissa typer av ljud kan man ju uppleva som mer
störande än andra vilket kan göra en sån list värd att montera ändå :)
Observera att dB är en logaritmisk skala. Man måste alltid veta vad man mäter ifrån, en reduktion på 3 dB säger ingenting om du inte säger från vilken nivå du mäter.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av kenjon »

Inte i ett absolut värde, men 3 dB är väl en halvering av ljudnivån? I alla fall mäter vi så på radiosidan, 3 dB ner är en halvering och 3 dB upp är en dubblering.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av AAKEE »

kenjon skrev:
Inte i ett absolut värde, men 3 dB är väl en halvering av ljudnivån? I alla fall mäter vi så på radiosidan, 3 dB ner är en halvering och 3 dB upp är en dubblering.
Ja, 3db = halvera eller fördubbla ljudeffekten.

För att örat ska uppleva en fördubbling är det mer, har för mig man brukar säga 6 eller 9 db.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av kenjon »

Eller använda dBA
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av AAKEE »

kenjon skrev:
Eller använda dBA
dB(A) är fortfarande logaritmisk, ingen skillnad där.
Däremot är den anpassad till örats olika känslighet för olika frekvenser. Detta påverkar i huvudsak bara ljudnivån på ljud under 1000hz om jag inte minns fel.

dB= det verkliga ljudtrycket

dB(A)= Hur örat uppfattar det
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av kenjon »

Precis, min mening var att 3 dBA borde vara dubbelt för örat, även om 3 dB inte är det...?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av AAKEE »

kenjon skrev:
Precis, min mening var att 3 dBA borde vara dubbelt för örat, även om 3 dB inte är det...?
Nej, 8 eller 10db uppfattas som en fördubbling.
10db är 10ggr mer ljudeffekt.

Db(A) innebär en anpassning så att örat uppfattar decibeltalet lika oavsett frekvens.
Örat är dåligt på att uppfatta låga frekvenser så kurvan är justeras så att 1db skillnad uppfattas lika oavsett frekvens.
För 1000-5000hz är det i praktiken ingen skillnad mellan db och db(A) då örat är som mest känsligt där.

Vilket innebär att det fortfarande är 8-10db för att upplevas dubbelt.

Det här är ju av intresse för tråden resonerar jag, så att man inte ser en modifiering med någon gummilist och tror att 3db upplevs som halverat ljud.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar