Bevisa att service tekniker har fel!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av Max3 »

vibrationsfri skrev:
Vad ligger rangen på nu i dagsläget ?

Idag så var 70% 296km, vilket blir ungefär 423 km vid 100%, så det verkar ju inte stanna av, hoppas att det snart dyker upp något typ av felmeddelande.
Inte långt kvar tills min range är som en SR+ :D .
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av vibrationsfri »

Max3 skrev:
vibrationsfri skrev:
Vad ligger rangen på nu i dagsläget ?

Idag så var 70% 296km, vilket blir ungefär 423 km vid 100%, så det verkar ju inte stanna av, hoppas att det snart dyker upp något typ av felmeddelande.
Inte långt kvar tills min range är som en SR+ :D .
Bättre för dig att det går fort utför så att du får ett nytt batteri. Det värsta är ju om det stannar på denna nivå. Att batteriet är kallt kan ge dig lite ytterligare tapp i beräkningen. Min tappar något om det är en riktigt kylig morgon.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av Max3 »

Ja synd bara när man ska på långresa, vilket jag ska om några veckor. Hinner ju inte komma under 30% deg tills dess tyvärr.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av Max3 »

Goda nyheter :D

Bokade ännut ett SC center besök igår och idag skrev de att de har kikat en del på min bil och: "mycket riktigt så är det obalans i batterimodulerna"

Äntligen!!!!!

Det var en kille från Göteborg som hade kollat min bil och skrev att han har skickat infon till Malmö för diagnos. Men ni vet ju hur SC i Malmö behandlat mig innan så jag är inte säker på om det kommer bli något av detta. Men vi får se, något har ju hittats i alla fall
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av Max3 »

Ny uppdatering :? :

Senast hade de konstaterat att mina batterimoduler var i obalans, att de skulle skicka vidare informationen till mitt lokala service center och min bokade tid låg kvar. Idag fick jag följande meddelande och min bokade tid var borta.
Skärmavbild 2019-11-20 kl. 14.34.02.png
Jag ser ej detta som en lösning på mitt problem. Enligt dem kommer det lösas med kommande uppdateringar men detta är ju uppdateringar alla får och är ej just för mitt problem. Dessutom säger de att det är ett "firmware issue". Såklart kan ett firmware issue ha skapat detta fel, men obalansen i cellerna är ju obalans i "kemisk energi" mellan modulerna alltså något fysiskt, problemet jag har nu ligger ju inte i mjukvaran.

Det känns även som detta är ett standard svar som de skickar till alla som får minskad räckvidd. Egentligen passar inte detta svaret in på mitt problem. Jag har ju obalans i modulerna, då hjälper det väll inte att låta bilen vara på olika SoC, det gör man väll när BMSen är okalibrerad? Inte när modulerna är ur balans.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare nu. Ska jag kräva att de balanserar modulerna? Går det ens att göra, alltså har SC centret någon metod för detta?
Just nu känns det lite snopet när man betalat för en LR, men inte får mycket längre räckvidd än en SR+.

Just nu ligger 90% på 380km => 100% ≈ 420km
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av EnTraktor »

Om du köpt bilen privat så är ARN bästa lösningen. Kräv i så fall återköp på bilen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av BjornS »

Max3 skrev:
Senast hade de konstaterat att mina batterimoduler var i obalans, att de skulle skicka vidare informationen till mitt lokala service center och min bokade tid låg kvar. Idag fick jag följande meddelande och min bokade tid var borta.
Skärmavbild 2019-11-20 kl. 14.34.02.png
Detta låter väldigt likt vad de svarade mig om min dåliga range. Och på sätt och vis stämmer det också med min ScanMyTesla-avläsning som visar att jag har hela 200 mV obalans i batteripacket. Friska 3:or har mellan 4 och 10 mV obalans. 200 mV är en rejäl andel av cellernas totala spänningsomfång, vilket också motsvarar väl hur mycket kapacitet mitt batteri förlorat.

En optimistisk tolkning av Teslas besked är att detta faktiskt beror på en firmware-bugg i batterihanteringssystemet, som pga buggen inte håller cellerna balanserade som de ska. En fix av denna bugg skulle då kunna återbalansera cellerna och därmed åter låta oss använda batteriets fulla kapacitet.

Denna tolkning skulle också innebära att ingenting faktiskt är trasigt i batteriet, förutom denna bugg. Cellerna mår bra, men eftersom de inte balanseras jämnt kan celler varken laddas eller tömmas helt utan ligger (i genomsnitt) och skvalpar i ett mittenspann.

Frågan är hur länge man vill "sitta still i båten" och vänta på den där buggfixen.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av Tellus »

Oj 200mV.
På Nissan Leaf bilar som fått fel på battericeller brukar cell diffen bli så, normalt på en Leaf är det 10-20mV

Så i detta fall är det väl svårt att veta om celler är defekta eller bmsen inte kan balansera, oavsett tycker jag det är ett självklart garantiärende då kunden får en kraftigt minskad räckvidd.

Ser ut som ARN eller pressen är enda utvägen, jag tror inte på att någon uppdatering fixar detta, isåfall borde den ha kommit för länge sedan.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av LarsL »

Max3 skrev:
Ny uppdatering :? :

Senast hade de konstaterat att mina batterimoduler var i obalans, att de skulle skicka vidare informationen till mitt lokala service center och min bokade tid låg kvar. Idag fick jag följande meddelande och min bokade tid var borta.
Skärmavbild 2019-11-20 kl. 14.34.02.png
Jag ser ej detta som en lösning på mitt problem. Enligt dem kommer det lösas med kommande uppdateringar men detta är ju uppdateringar alla får och är ej just för mitt problem. Dessutom säger de att det är ett "firmware issue". Såklart kan ett firmware issue ha skapat detta fel, men obalansen i cellerna är ju obalans i "kemisk energi" mellan modulerna alltså något fysiskt, problemet jag har nu ligger ju inte i mjukvaran.
Det låter visst som en lösning tycker jag. BMS klarar inte balansera batteriet ordentligt och kan inte uppskatta laddningsnivån. Detta kommer att åtgärdas i en OTA när den är klar för release. Fram tills dess ska du vara medveten om problemet och följa deras rekommendation.

Låter som ungefär samma fel som det var på Leaf bilarna för något år sedan. Då hade min bil tappat oroväckande mycket batterikapacitet. Men det handlade bara om ett fel i BMS som inte såg nivåerna på ett korrekt sätt. Efter uppdateringen fick jag tillbaka 5-6% i SOH. Men jag var naturligtvis tvungen att åka in till återförsäljaren och betala för att få uppdateringen.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av Max3 »

EnTraktor skrev:
Om du köpt bilen privat så är ARN bästa lösningen. Kräv i så fall återköp på bilen.
Företag tyvärr
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av OfarligTesla »

Max3 skrev:
EnTraktor skrev:
Om du köpt bilen privat så är ARN bästa lösningen. Kräv i så fall återköp på bilen.
Företag tyvärr
Då kontaktar du de som sköter din juridiska rådgivning och kan säkert rekommenderas till någon som kan skriva ihop något bra så de får en chans att lösa det innan du går vidare till domstol. De har ju själva erkänt att de levererat en defekt produkt till dig, att det beror på den mjukvaran spelar ingen roll. Du skall inte behöva betala fullpris för något defekt så de får kompensera dig så du blir nöjd fram tills de löser problemet alternativt återköpa bilen.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av Max3 »

LarsL skrev:
Max3 skrev:
Ny uppdatering :? :

Senast hade de konstaterat att mina batterimoduler var i obalans, att de skulle skicka vidare informationen till mitt lokala service center och min bokade tid låg kvar. Idag fick jag följande meddelande och min bokade tid var borta.
Skärmavbild 2019-11-20 kl. 14.34.02.png
Jag ser ej detta som en lösning på mitt problem. Enligt dem kommer det lösas med kommande uppdateringar men detta är ju uppdateringar alla får och är ej just för mitt problem. Dessutom säger de att det är ett "firmware issue". Såklart kan ett firmware issue ha skapat detta fel, men obalansen i cellerna är ju obalans i "kemisk energi" mellan modulerna alltså något fysiskt, problemet jag har nu ligger ju inte i mjukvaran.
Det låter visst som en lösning tycker jag. BMS klarar inte balansera batteriet ordentligt och kan inte uppskatta laddningsnivån. Detta kommer att åtgärdas i en OTA när den är klar för release. Fram tills dess ska du vara medveten om problemet och följa deras rekommendation.

Låter som ungefär samma fel som det var på Leaf bilarna för något år sedan. Då hade min bil tappat oroväckande mycket batterikapacitet. Men det handlade bara om ett fel i BMS som inte såg nivåerna på ett korrekt sätt. Efter uppdateringen fick jag tillbaka 5-6% i SOH. Men jag var naturligtvis tvungen att åka in till återförsäljaren och betala för att få uppdateringen.
Nja, jag har läst om folk som fått samma svar som mig och att en uppdatering ska komma, detta var under andra halvan av 2018. Nu har det gått mer än ett år och fortfarande ingen uppdatering. Jag tror att jag har så pass mycket obalans i mina celler att en uppdatering inte kommer lösa det för mig. Dessutom har jag inte tid att vänta på någon uppdatering som vi inte ens vet kommer. Jag har ju köpt en LR för att jag behöver räckvidden nu! Jag är säker på att det kan lösa det på något sätt om de tar in bilen, men såklart är det enklare för dem att säga att det kommer "snart" i en uppdatering. Jag kommer boka en ny SC tid.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av taliz »

Max3 skrev:
LarsL skrev:
Max3 skrev:
Ny uppdatering :? :

Senast hade de konstaterat att mina batterimoduler var i obalans, att de skulle skicka vidare informationen till mitt lokala service center och min bokade tid låg kvar. Idag fick jag följande meddelande och min bokade tid var borta.
Skärmavbild 2019-11-20 kl. 14.34.02.png
Jag ser ej detta som en lösning på mitt problem. Enligt dem kommer det lösas med kommande uppdateringar men detta är ju uppdateringar alla får och är ej just för mitt problem. Dessutom säger de att det är ett "firmware issue". Såklart kan ett firmware issue ha skapat detta fel, men obalansen i cellerna är ju obalans i "kemisk energi" mellan modulerna alltså något fysiskt, problemet jag har nu ligger ju inte i mjukvaran.
Det låter visst som en lösning tycker jag. BMS klarar inte balansera batteriet ordentligt och kan inte uppskatta laddningsnivån. Detta kommer att åtgärdas i en OTA när den är klar för release. Fram tills dess ska du vara medveten om problemet och följa deras rekommendation.

Låter som ungefär samma fel som det var på Leaf bilarna för något år sedan. Då hade min bil tappat oroväckande mycket batterikapacitet. Men det handlade bara om ett fel i BMS som inte såg nivåerna på ett korrekt sätt. Efter uppdateringen fick jag tillbaka 5-6% i SOH. Men jag var naturligtvis tvungen att åka in till återförsäljaren och betala för att få uppdateringen.
Nja, jag har läst om folk som fått samma svar som mig och att en uppdatering ska komma, detta var under andra halvan av 2018. Nu har det gått mer än ett år och fortfarande ingen uppdatering. Jag tror att jag har så pass mycket obalans i mina celler att en uppdatering inte kommer lösa det för mig. Dessutom har jag inte tid att vänta på någon uppdatering som vi inte ens vet kommer. Jag har ju köpt en LR för att jag behöver räckvidden nu! Jag är säker på att det kan lösa det på något sätt om de tar in bilen, men såklart är det enklare för dem att säga att det kommer "snart" i en uppdatering. Jag kommer boka en ny SC tid.
Kanske kan testa förslaget åtminstone?
Dvs låta den stå på olika SOC.
Tex en natt på 90, en på 80, en på 70 osv.
Då kan du ju skriva det i ticketen sen att du testat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av EnTraktor »

Max3 skrev:
EnTraktor skrev:
Om du köpt bilen privat så är ARN bästa lösningen. Kräv i så fall återköp på bilen.
Företag tyvärr
Teslas egna garantivillkor säger att fel ska åtgärdas skyndsamt. Att vänta månader på en uppdatering är verkligen inte skyndsamt. Jag skulle göra som ofarligtesla rekommenderar, ta hjälp av en jurist. Behöver inte alls vara nått avancerat. Beskriv felet, beskriv hur lång tid som du haft felet, kräv åtgärd och hänvisa till köplagen och deras garantivillkor samt sätt en deadline att du vill ha det fixat inom typ ca 3-4 veckor och skicka till Tesla.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av BjornS »

Idag sade min bil själv ifrån att batteriet är paj:
batteripaj.jpg
Så tydligen finns det någon gräns på batteriparametrarna där bilen själv anser att det är för illa.

Märkligt bara att serviceteknikerna inte kunde (ville?) se dessa värden för några veckor sedan. Vi får se vad de säger denna gång.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av LarsL »

EnTraktor skrev:
Max3 skrev:
EnTraktor skrev:
Om du köpt bilen privat så är ARN bästa lösningen. Kräv i så fall återköp på bilen.
Företag tyvärr
Teslas egna garantivillkor säger att fel ska åtgärdas skyndsamt. Att vänta månader på en uppdatering är verkligen inte skyndsamt. Jag skulle göra som ofarligtesla rekommenderar, ta hjälp av en jurist. Behöver inte alls vara nått avancerat. Beskriv felet, beskriv hur lång tid som du haft felet, kräv åtgärd och hänvisa till köplagen och deras garantivillkor samt sätt en deadline att du vill ha det fixat inom typ ca 3-4 veckor och skicka till Tesla.
Håller med om de inte reagerar på en tydlig beskrivning av felet och åtgärdar det och att du inte är privatperson.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av Max3 »

BjornS skrev:
Idag sade min bil själv ifrån att batteriet är paj:
batteripaj.jpg
Så tydligen finns det någon gräns på batteriparametrarna där bilen själv anser att det är för illa.

Märkligt bara att serviceteknikerna inte kunde (ville?) se dessa värden för några veckor sedan. Vi får se vad de säger denna gång.
Det meddelandet har jag väntat på i ett år snart...
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av Tellus »

Max3 skrev:
BjornS skrev:
Idag sade min bil själv ifrån att batteriet är paj:
batteripaj.jpg
Så tydligen finns det någon gräns på batteriparametrarna där bilen själv anser att det är för illa.

Märkligt bara att serviceteknikerna inte kunde (ville?) se dessa värden för några veckor sedan. Vi får se vad de säger denna gång.
Det meddelandet har jag väntat på i ett år snart...
Celldiffen kanske stiger när batteriet är kallt, eller har BjornS nått tips hur han gjorde? :)

Trots allt konstigt att inte Tesla vill åtgärda en så stor celldiff. Kan det vara så att en stor batch bilar har defekta celler som gör att celldiffen blir stor och Tesla försöker utveckla en mjukvara för att rädda dom dåliga cellerna istället för att byta ut dom.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av B99 »

Är inte batterigarantin 70% av ursprunglig kapacitet? Kanske blir svårt att få saken åtgärdad innan man kommit ner till den nivån.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av BjornS »

B99 skrev:
Är inte batterigarantin 70% av ursprunglig kapacitet? Kanske blir svårt att få saken åtgärdad innan man kommit ner till den nivån.
Det skulle innebära att det är okej att leverera en bil från fabriken med 71% kapacitet. Det är knappast avsikten med batterigarantin.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av BjornS »

Max3 skrev:
Det meddelandet har jag väntat på i ett år snart...
Var försiktig med vad du önskar... I natt slutade bilen helt ta emot laddning. Jag har provat omstart av både bil och wallcharger, samt UMC:n. Inget funkar.

Så nu sitter jag här med 14 kWh i bilen, inget sätt att ladda och knappast troligt att någon på Tesla vill hjälpa till på en helg. Det får bli en hemmasittarhelg.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av Max3 »

BjornS skrev:
Max3 skrev:
Det meddelandet har jag väntat på i ett år snart...
Var försiktig med vad du önskar... I natt slutade bilen helt ta emot laddning. Jag har provat omstart av både bil och wallcharger, samt UMC:n. Inget funkar.

Så nu sitter jag här med 14 kWh i bilen, inget sätt att ladda och knappast troligt att någon på Tesla vill hjälpa till på en helg. Det får bli en hemmasittarhelg.
Försiktig? Alla som fått det meddelandet har fått ett nytt batteri...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av Bjelke »

BjornS skrev:
Max3 skrev:
Det meddelandet har jag väntat på i ett år snart...
Var försiktig med vad du önskar... I natt slutade bilen helt ta emot laddning. Jag har provat omstart av både bil och wallcharger, samt UMC:n. Inget funkar.

Så nu sitter jag här med 14 kWh i bilen, inget sätt att ladda och knappast troligt att någon på Tesla vill hjälpa till på en helg. Det får bli en hemmasittarhelg.
Centrala supporten lär kunna hjälpa (dvs hämta upp den) och fixa en lånebil/hyrbil ganska omgående om den
blivit obrukbar...
Nåja nu är iaf trådens titel besvarad iaf... ;)
Tråkigt men samtidigt bra såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av BjornS »

Bjelke skrev:
Centrala supporten lär kunna hjälpa (dvs hämta upp den) och fixa en lånebil/hyrbil ganska omgående om den blivit obrukbar...
Hur når jag den? Vägassistansnumret?
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av Bjelke »

BjornS skrev:
Bjelke skrev:
Centrala supporten lär kunna hjälpa (dvs hämta upp den) och fixa en lånebil/hyrbil ganska omgående om den blivit obrukbar...
Hur når jag den? Vägassistansnumret?
Japp :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar