AP, ny feature redan på G?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

AP, ny feature redan på G?

Inlägg av snowtroll »

Hej!
Vi har en med allt utom FSD.
Idag upptäckte jag en ny grej som inte skett förut.

Om man är på 70 väg, rattsymbolen presenteras och man för ner spaken en gång för AP.
Då kör bilen efter den givna skyltfarter som nu blir 70.
Nu här, idag när jag kom mot 50 skylt och för att sedan komma in i rondellen saktar bilen ner själv i steg 60, 50 och strax innan rondellen 40.
För varje sänkning ritar den den blå cirkeln i ett svep mot-urs och justerar sedan farten.

Vad och när började detta!?
Det dyker upp sporadiskt, så jag kan inte räkna med att det sker varje gång.

Men en sak är helt klar är att vill ha begäret kom direkt. Otroligt tacksamt att bilen saktar ner successivt och i tid. Supernajs!! :P
Acceleration är dock inte omvänt efteråt... efter rondell eller liknande ...Än. ( tillskillnad från aktivering med dubbeltryck(med styrning) i 90, då den reglerar upp och ner helt själv i alla skyltfarter.)

Någon fler som noterat detta nu och då... Lite som om bilen känner på sig att här brukar jag köra såhär.?
AI,??
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 1 gånger.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av AndreasA »

Jag har EAP/FSD och har inte märkt av det, vilket version av mjukvaran har du? 2019.32?
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2152
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av jpetters »

snowtroll skrev:
Hej!
Vi har en med allt utom FSD.
Idag upptäckte jag en ny grej som inte skett förtur.

Om man är på 70 väg, rattsymbolen presenteras och man för ner spaken en gång för AP.
Då kör bilen efter den givna skyltfarter som nu blir 70.
Nu här, idag när jag kom mot 50 skylt och för att sedan komma in i rondellen saktar bilen ner i steg 60, 50 och strax innan rondellen 40.
För varje sänkning ritar den den blå sirkeln i ett svep mot-urs och justerar sedan farten.

Vad och när började detta!?
Det dyker upp sporadiskt, så jag kan inte räkna med att det sker varje gång.

Men en sak är helt klar är att vill ha begäret kom direkt. Otroligt tacksamt att bilen saktar ner successivt och i tid. Supernajs!! :P
Acceleration är dock inte omvänt efteråt... efter rondell eller liknande ...Än.

Någon fler som noterat detta nu och då... Lite som om bilen känner på sig att här brukar jag köra såhär.?
AI,??
Jag har sett det när jag kör med NoA och närmar mig en skarpare kurva, kom nog i 2019.24.xx.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av snowtroll »

Vi har 2019.28.3.1 f9e95acd
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av oscfor »

Den funktionen kom i samband med NoA i våras.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av snowtroll »

Ok, men hur får man den alltid aktiv att justera farten efter skyltarna med Cruise control läget?
Jag får det till synes bara att hända sporadiskt/intermittent/"nu och då"
Jag tror jag aktiverar Cruise control på samma sätt, dvs när rätt skyltfart syns i displayen
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 1 gånger.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av TechNerd »

Får samma fenomen att den inte vill öka upp hastighet igen efter den gått ner.
Brukar hålla spaken mot mig någon sekund så rättar det till sig.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av oscfor »

snowtroll skrev:
Ok, men hur får man den alltid aktiv att justera farten efter skyltarna med Cruise control läget?
Jag får det till synes bara att hända sporadiskt/intermittent/"nu och då"
Jag tror jag aktiverar Cruise control på samma sätt, dvs när rätt skyltfart syns i displayen
Den justerar inte efter skyltarna utan efter kartmaterialet. Kurva A är X brant och Y lång, då bör man köra Z km/h. Ungefär.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av HelectriC »

jag har också den där svepande blå cirkeln, men den kommer helt random, tex mitt på motorvägen så ska bilen ha ner mig till 60. Fullkomligt livsfarligt! Har varit så iaf sen innan sommaren. Vågar nästan inte köra med AP längre :cry:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av hanst »

HelectriC skrev:
jag har också den där svepande blå cirkeln, men den kommer helt random, tex mitt på motorvägen så ska bilen ha ner mig till 60. Fullkomligt livsfarligt! Har varit så iaf sen innan sommaren. Vågar nästan inte köra med AP längre :cry:
Jag hörde någonstans att det finns en bugg med centry mode och ap att om man har alla val valda (hemma, jobb och favoriter) i centry så kan bilen bete sig konstigt med hastigheten vid ap.
Om du har valt alla val så kan du testa att kryssa ut ett och se om bilen beter sig bättre.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av HelectriC »

hanst skrev:
HelectriC skrev:
jag har också den där svepande blå cirkeln, men den kommer helt random, tex mitt på motorvägen så ska bilen ha ner mig till 60. Fullkomligt livsfarligt! Har varit så iaf sen innan sommaren. Vågar nästan inte köra med AP längre :cry:
Jag hörde någonstans att det finns en bugg med centry mode och ap att om man har alla val valda (hemma, jobb och favoriter) i centry så kan bilen bete sig konstigt med hastigheten vid ap.
Om du har valt alla val så kan du testa att kryssa ut ett och se om bilen beter sig bättre.
jaha, det låter ju helskumt, men enkelt att testa. Jag får återkomma.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av Dream99 »

hanst skrev:
HelectriC skrev:
jag har också den där svepande blå cirkeln, men den kommer helt random, tex mitt på motorvägen så ska bilen ha ner mig till 60. Fullkomligt livsfarligt! Har varit så iaf sen innan sommaren. Vågar nästan inte köra med AP längre :cry:
Jag hörde någonstans att det finns en bugg med centry mode och ap att om man har alla val valda (hemma, jobb och favoriter) i centry så kan bilen bete sig konstigt med hastigheten vid ap.
Om du har valt alla val så kan du testa att kryssa ut ett och se om bilen beter sig bättre.
Jag använder inte sentrymode, men jag har samma ”problem” med AP. Den ändrat hastigheten ibland och ibland inte. Hittar inte heller någon röd tråd.

Jag har även märkt att den har problem med korsande vägar, viadukter och broar som har andra hastigheter. Då kan den för ett ögonblick ändra hastighet till vad den andra vägen har...
Model X - 2019
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av snowtroll »

Samma här.

Men det jag menar här är att bilen i vissa fall fattar att det är dags att sänka farten successivt, antingen för att vägdkyltning till lägre är på G eller att det sv annan anledning är lägligt att lugna ner dig... En mycket angenäm grej som jag väldigt gärna vill se mer av på daglig konsekvent basis.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av Dream99 »

snowtroll skrev:
Samma här.

Men det jag menar här är att bilen i vissa fall fattar att det är dags att sänka farten successivt, antingen för att vägdkyltning till lägre är på G eller att det sv annan anledning är lägligt att lugna ner dig... En mycket angenäm grej som jag väldigt gärna vill se mer av på daglig konsekvent basis.
Absolut. Det gör min med. Har bara haft den i 1 vecka så jag vet inte när det kom Bild
Model X - 2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av HelectriC »

HelectriC skrev:
hanst skrev:
HelectriC skrev:
jag har också den där svepande blå cirkeln, men den kommer helt random, tex mitt på motorvägen så ska bilen ha ner mig till 60. Fullkomligt livsfarligt! Har varit så iaf sen innan sommaren. Vågar nästan inte köra med AP längre :cry:
Jag hörde någonstans att det finns en bugg med centry mode och ap att om man har alla val valda (hemma, jobb och favoriter) i centry så kan bilen bete sig konstigt med hastigheten vid ap.
Om du har valt alla val så kan du testa att kryssa ut ett och se om bilen beter sig bättre.
jaha, det låter ju helskumt, men enkelt att testa. Jag får återkomma.
det gjorde absolut ingen skillnad alls att deaktivera sentry :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av snowtroll »

Idag noterade jag något som går nästan att framtvinga detta med fartjustering neråt varje gång.
1 Skicka på självstyrning
2 Blinka åt något håll såsom för filbyte eller inför avfart
3 Nu medan blinkers är igång styr lite så att självstyrning kopplar ur men fortf Adv Cruise control.
4 nu fortsätt färden som tänkt
5 när du närmar dig rondell eller korsning saktar bilen ner till 40 i steg.

Inte helt klockrent varje gång men ofta.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av thedude »

snowtroll skrev:
Idag noterade jag något som går nästan att framtvinga detta med fartjustering neråt varje gång.
1 Skicka på självstyrning
2 Blinka åt något håll såsom för filbyte eller inför avfart
3 Nu medan blinkers är igång styr lite så att självstyrning kopplar ur men fortf Adv Cruise control.
4 nu fortsätt färden som tänkt
5 när du närmar dig rondell eller korsning saktar bilen ner till 40 i steg.

Inte helt klockrent varje gång men ofta.
Jag behöver inte ens göra allt du listar, räcker med att jag kopplar på farthållaren, inte AP, och efter avfart så sänker den ner pga svängen. Minns att jag hade det sen 2019.24 eller så.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av snowtroll »

thedude skrev:
snowtroll skrev:
Idag noterade jag något som går nästan att framtvinga detta med fartjustering neråt varje gång.
1 Skicka på självstyrning
2 Blinka åt något håll såsom för filbyte eller inför avfart
3 Nu medan blinkers är igång styr lite så att självstyrning kopplar ur men fortf Adv Cruise control.
4 nu fortsätt färden som tänkt
5 när du närmar dig rondell eller korsning saktar bilen ner till 40 i steg.

Inte helt klockrent varje gång men ofta.
Jag behöver inte ens göra allt du listar, räcker med att jag kopplar på farthållaren, inte AP, och efter avfart så sänker den ner pga svängen. Minns att jag hade det sen 2019.24 eller så.
Åfan, har du FSD annars tillgängligt ?
Vår har allt utom FSD med 2029.28.3.1 och har det du säger men inte jämnt, däremot intermittent (till synes)
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: AP, ny feature redan på G?

Inlägg av thedude »

Har bara EAP och håller med att den inte gör så alltid.
Skriv svar