Orkar inte citera alla ej helt genomtänkta kommentarer här men när kommer min syn.
Korståget i sammhället idag är mot dubbdäcken ifall ni missat vägverkets och likande instansers propaganda de senaste åren.
Gällade inbromsingar på is eller asfalt så klipper jag in resultaten från senaste AMS däcktest för SUV.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -dubbdack/
Våt asfalt:
Bästa kontinental däck: 32,6m
Bästa nordiska friktion: 38,24m
Bästa dubb: 35,21m
IS:
Bästa kontinental: 33,12
Bästa nordiska friktion: 23,48m
Bästa dubb: 18,47m
Oj hoppsan. Liten skillnad på våt asfalt men dubbla sträckan på is dubb vs kontinentaldäck.
Så när verdi som är erfaren och kan planera sin körning, på isigt underlag, hinner stanna precis på 10m med dubbdäcken. Så passerar walker förbi med sina kontinentala däck och stannar 2 billängder längre fram med mindre lyckad utkomst...
Gällande hål i huvudet så skulle jag vända på resonemanget och säga att det är de 10% dagar med dåligt väglag som är dimensionerande.
När man bygger hus i mellansverige så beräknar man snölasten till typ 2-3 ton/m2.
Det har aldrig inträffat så vitt jag vet men ändå så skulle de flesta nog inte riskera att bygga ett nytt hus och snåla på vissa säkerhetsaspekter trots att dom nog aldrig kommer inträffa.
Märkligt nog så brukar det komma en eller två snöstormar varje år och då står folk med skägget i brevlådan och undrar vad det här vita kalla kladdiga på marken är för nåt. Inga fungerande däck monterade på bilen och kaos i trafiken. Trots att meterologer och tidningar varnat flera dar i förväg. Man undrar då vem som har hål i huvudet....