dubbdäck eller friktionsdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Verdi »

[JM] skrev:
Eller så hoppar det ut en älg eller ett barn mitt framför näsan och då spelar det ingen roll hur långt avstånd du håller till framförvarande bil.

Då spelar det ingen roll vad du har för däck. Jag har kört med dubb i 20 vintrar och det är fan jävligt halt ändå. Märker ingen praktisk skillnad på de vintrarna och de senaste 2 när jag haft dubbfria.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Walker »

MangeT skrev:
Richardk skrev:
Det är inte däcken som är viktiga utan hastigheten. Man kan utan problem köra med sommardäck hela vintern om man bara anpassar hastigheten!
Håller med om att det gäller att anpassa farten efter underlaget men sommardäck är verkligen no, no på vintern. Kan räcka med minsta lutning och du kan inte stanna bilen hur sakta du än kör om det är tillräckligt halt.
Lagen om vinterdäck är inte så gammal. Jag har tidigare kört sommardäck på vintern utan större problem. Som jag tidigare nämnt har jag bara kört av vägen en gång- då med dubb.
Jag växte upp på den tiden då det inte fanns barnstolar, bälteskuddar, cykelhjälmar, bilbälteslag, vinterdäckslag mm och jag och många jämnåriga lever fortfarande :lol:
Det handlar mycket om ansvar och omdöme. Tyvärr kör många omdömeslöst med sina fulldubbade, testvinnande vinterdäck och är farligare i trafiken än de som kör försiktigare. Folk dör även idag trots, bilbälten, bättre däck och säkrare bilar. ...för att inte tala om cykelhjälmar. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Blev lite besviken på ljudet från R3. Läste att r2 skulle vara tystare än sommardäcken.Det var inte fallet med R3 iaf, låter visserligen mindre än mina förra hakka8 dubb, men klart mer än originaldäcken.
Konstigt. De är ju så mjuka. Borde vara tystare än sommardäcken. Hur låter det? Buller från asfalten eller nåt annat? Mina Hakka R2 hade ett märkligt vinande ljud. Men de var rätt slitna.
Ja, det blir ett ljud som kanske kan beskrivas som ett vinande. Tänker att det beror på att vinterdäcksmönstret består av ”klackar” medan sommardäcken består av ”lameller”. Ljudet vid rull borde påverkas av det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Eller så hoppar det ut en älg eller ett barn mitt framför näsan och då spelar det ingen roll hur långt avstånd du håller till framförvarande bil.

Då spelar det ingen roll vad du har för däck. Jag har kört med dubb i 20 vintrar och det är fan jävligt halt ändå. Märker ingen praktisk skillnad på de vintrarna och de senaste 2 när jag haft dubbfria.
Tack Verdi! Äntligen lite balans i detta korståg mot dubbfritt!
Jag delar HELT din uppfattning. (Kört bil i 37 år)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Walker »

https://www.megahjul.no/nb/content/tips ... vinterdekk

Mycket intressant artikel (även om den är på Norsk)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Blev lite besviken på ljudet från R3. Läste att r2 skulle vara tystare än sommardäcken.Det var inte fallet med R3 iaf, låter visserligen mindre än mina förra hakka8 dubb, men klart mer än originaldäcken.
Konstigt. De är ju så mjuka. Borde vara tystare än sommardäcken. Hur låter det? Buller från asfalten eller nåt annat? Mina Hakka R2 hade ett märkligt vinande ljud. Men de var rätt slitna.
Ja, det blir ett ljud som kanske kan beskrivas som ett vinande. Tänker att det beror på att vinterdäcksmönstret består av ”klackar” medan sommardäcken består av ”lameller”. Ljudet vid rull borde påverkas av det.

Kanske. Vill dock minnas att de Continental dubbfria jag köpte till min första Tesla inte lät så. Fick med en uppsättning Hakka när jag köpte min andra Model S begagnad. Nu är de sålda och jag ska köra på Goodyear i vinter. Har inte monterat de än så vet inte hur de låter
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av juristen »

Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Blev lite besviken på ljudet från R3. Läste att r2 skulle vara tystare än sommardäcken.Det var inte fallet med R3 iaf, låter visserligen mindre än mina förra hakka8 dubb, men klart mer än originaldäcken.
Konstigt. De är ju så mjuka. Borde vara tystare än sommardäcken. Hur låter det? Buller från asfalten eller nåt annat? Mina Hakka R2 hade ett märkligt vinande ljud. Men de var rätt slitna.
Ja, det blir ett ljud som kanske kan beskrivas som ett vinande. Tänker att det beror på att vinterdäcksmönstret består av ”klackar” medan sommardäcken består av ”lameller”. Ljudet vid rull borde påverkas av det.
De Pirelli SottoZero jag kör på nu låter också så, ett vinande som kommer från ca 50 km/h och ökar i frekvens och intensitet proportionellt mot hastigheten. Klart mer ljud i dem än sommardäcken, Goodyear Eagle... Mina däck är inte slitna.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Black »

Till er alla som förfäras av att inte hela Sverige kör med dubb.
Tänk om det springer ut ett barn vid kraftigt regn (våt väg) som faktiskt förekommer oftare än snö på vinterhalvåret, speciellt i de södra delarna...
Då önskar man att man hade haft de där continentala vinterdäcken som är bäst i väta...
Vinterdäck är alltid en kompromiss och det är inte många som har fräscha dubbdäck på bilarna...
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av jpetters »

juristen skrev:
Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Blev lite besviken på ljudet från R3. Läste att r2 skulle vara tystare än sommardäcken.Det var inte fallet med R3 iaf, låter visserligen mindre än mina förra hakka8 dubb, men klart mer än originaldäcken.
Konstigt. De är ju så mjuka. Borde vara tystare än sommardäcken. Hur låter det? Buller från asfalten eller nåt annat? Mina Hakka R2 hade ett märkligt vinande ljud. Men de var rätt slitna.
Ja, det blir ett ljud som kanske kan beskrivas som ett vinande. Tänker att det beror på att vinterdäcksmönstret består av ”klackar” medan sommardäcken består av ”lameller”. Ljudet vid rull borde påverkas av det.
De Pirelli SottoZero jag kör på nu låter också så, ett vinande som kommer från ca 50 km/h och ökar i frekvens och intensitet proportionellt mot hastigheten. Klart mer ljud i dem än sommardäcken, Goodyear Eagle... Mina däck är inte slitna.
Jag hade samma vinande på det Sottozero (21") jag körde på förut. Nokian WR A4 är klart bättre. Lite tendens till vinande i kurvor men annars riktigt tysta och bra grepp.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Efter att ha testat Michelin X-Ice North 4 rekommenderar jag den till alla elbilister som vill ha dubbdäck.

Fler men mindre dubbar ger bra väggrepp och mycket mindre smatter!

Svenskutvecklad.

http://teslaclubsweden.se/michelin-x-ic ... xperience/

https://www.aftonbladet.se/bil/a/AdkzJM ... acken-2019
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
[JM] skrev:
Eller så hoppar det ut en älg eller ett barn mitt framför näsan och då spelar det ingen roll hur långt avstånd du håller till framförvarande bil.
Och då stannar du på 10 m eftersom du har dubbdäck?
Det förekommer krock med älg och barn på sommaren också. Det är som det nämnts tidigare, ditt ansvar som förare att inte köra fortare än du kan stanna. På vintern är det lägre hastighet än på sommaren. Oftast låter det i dessa trådar som om dubbar löser alla problem men som det nämns i en artikel på megahjul så åker de flesta kanske upp till 90% på vintervägar där det är viktigare att klara modd och snöslask. Att då utrusta bilen med däck som bara täcker kanske 10% av ens körning är ju hål i huvudet. Dubbar kan även ha den egenskapen att de glider som medar på underlaget (prova att springa med broddar i en trappuppgång, jag har gjort det som tidningsbud = Aj!)
Personligen föredrar jag då att ha däck som passar merparten av mina körningar på vintern och istället anpassa hastighet och körsätt de få gånger det råder blixthalka (istället för att lita på mina dubbar och ändå köra av - inte helt ovanligt)
Jag ska inte påstå något, men läs det här :)
https://www.expressen.se/motor/dack/vin ... h-odubbat/
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Tjosansa »

Walker skrev:
Verdi skrev:
[JM] skrev:
Eller så hoppar det ut en älg eller ett barn mitt framför näsan och då spelar det ingen roll hur långt avstånd du håller till framförvarande bil.

Då spelar det ingen roll vad du har för däck. Jag har kört med dubb i 20 vintrar och det är fan jävligt halt ändå. Märker ingen praktisk skillnad på de vintrarna och de senaste 2 när jag haft dubbfria.
Tack Verdi! Äntligen lite balans i detta korståg mot dubbfritt!
Jag delar HELT din uppfattning. (Kört bil i 37 år)
Gött. Så när dubbarna flyger av efter några vintrar så kan jag gott fortsätta med mina dubbfria vinterdäck då. :D
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av [JM] »

Orkar inte citera alla ej helt genomtänkta kommentarer här men när kommer min syn.

Korståget i sammhället idag är mot dubbdäcken ifall ni missat vägverkets och likande instansers propaganda de senaste åren.

Gällade inbromsingar på is eller asfalt så klipper jag in resultaten från senaste AMS däcktest för SUV.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -dubbdack/
Våt asfalt:
Bästa kontinental däck: 32,6m
Bästa nordiska friktion: 38,24m
Bästa dubb: 35,21m

IS:
Bästa kontinental: 33,12
Bästa nordiska friktion: 23,48m
Bästa dubb: 18,47m

Oj hoppsan. Liten skillnad på våt asfalt men dubbla sträckan på is dubb vs kontinentaldäck.
Så när verdi som är erfaren och kan planera sin körning, på isigt underlag, hinner stanna precis på 10m med dubbdäcken. Så passerar walker förbi med sina kontinentala däck och stannar 2 billängder längre fram med mindre lyckad utkomst...

Gällande hål i huvudet så skulle jag vända på resonemanget och säga att det är de 10% dagar med dåligt väglag som är dimensionerande.
När man bygger hus i mellansverige så beräknar man snölasten till typ 2-3 ton/m2.
Det har aldrig inträffat så vitt jag vet men ändå så skulle de flesta nog inte riskera att bygga ett nytt hus och snåla på vissa säkerhetsaspekter trots att dom nog aldrig kommer inträffa.

Märkligt nog så brukar det komma en eller två snöstormar varje år och då står folk med skägget i brevlådan och undrar vad det här vita kalla kladdiga på marken är för nåt. Inga fungerande däck monterade på bilen och kaos i trafiken. Trots att meterologer och tidningar varnat flera dar i förväg. Man undrar då vem som har hål i huvudet....
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av [JM] »

Klistrar in mer fakta härifrån:
https://www.forskning.se/2018/10/01/dub ... de-raddar/
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har i två större rapporter granskat skillnaden i väggrepp mellan dubbade och odubbade däck. Enligt rapporterna har dubbdäck ett klart bättre isgrepp jämfört med dubbfria däck av både nordisk och europeisk typ, men när det gäller snö som underlag är skillnaderna mellan de olika däcktyperna mindre. När väglaget är vått, asfalten saltad och temperaturen kring noll är broms- och styrprestanda för dubbdäck och dubbfria nordiska däck praktiskt taget likvärdiga.

Enligt en norsk studie minskar dubbdäck antalet personbilsolyckor med 2 procent på barmark och 5 procent på vägar täckta av is eller snö, jämfört med odubbade vinterdäck.
Statistik och tester pekar alla åt samma håll....
Sen får var och en välja att tro eller förneka.
Verdi

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Verdi »

[JM] skrev:
Orkar inte citera alla ej helt genomtänkta kommentarer här men när kommer min syn.

Korståget i sammhället idag är mot dubbdäcken ifall ni missat vägverkets och likande instansers propaganda de senaste åren.

Gällade inbromsingar på is eller asfalt så klipper jag in resultaten från senaste AMS däcktest för SUV.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -dubbdack/
Våt asfalt:
Bästa kontinental däck: 32,6m
Bästa nordiska friktion: 38,24m
Bästa dubb: 35,21m

IS:
Bästa kontinental: 33,12
Bästa nordiska friktion: 23,48m
Bästa dubb: 18,47m

Oj hoppsan. Liten skillnad på våt asfalt men dubbla sträckan på is dubb vs kontinentaldäck.
Så när verdi som är erfaren och kan planera sin körning, på isigt underlag, hinner stanna precis på 10m med dubbdäcken. Så passerar walker förbi med sina kontinentala däck och stannar 2 billängder längre fram med mindre lyckad utkomst...

Gällande hål i huvudet så skulle jag vända på resonemanget och säga att det är de 10% dagar med dåligt väglag som är dimensionerande.
När man bygger hus i mellansverige så beräknar man snölasten till typ 2-3 ton/m2.
Det har aldrig inträffat så vitt jag vet men ändå så skulle de flesta nog inte riskera att bygga ett nytt hus och snåla på vissa säkerhetsaspekter trots att dom nog aldrig kommer inträffa.

Märkligt nog så brukar det komma en eller två snöstormar varje år och då står folk med skägget i brevlådan och undrar vad det här vita kalla kladdiga på marken är för nåt. Inga fungerande däck monterade på bilen och kaos i trafiken. Trots att meterologer och tidningar varnat flera dar i förväg. Man undrar då vem som har hål i huvudet....

1. Jag vet att dubbdäck är bättre på allt jämfört med nordiska friktionsdäck. Förutom rullmotstånd och komfort.
2. Nordiska dubbfria är inte så usla att de inte fungerar när det snöar.

Du vet den där inbromsningen på is. Kör man 80 km/h med nordiska dubbfria så stannar man mycket snabbare än någon med dubbdäck som håller 90 km/h.

Visst kan man BÅDE köra långsammare och ha de bästa däcken. Man kan även minimera andra risker. In absurdum. Jag tycker nordiska dubbfria är tillräckligt bra. Jag använder inte alltid cykelhjälm heller. Inte har jag broddar när jag är ute och går när det är isigt. Och ibland kör jag för fort.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av LarsL »

Men dubbarna har väl inget effekt på snö?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av tor-ake »

Vintertid är oftast väglagets variation större från dag till dag, än vad variationen är mellan de bästa däcken och "dugliga" däck.

Det där "en älg springer ut" eller "ett barn springer ut" helt oväntat, kan precis lika gärna inträffa vid usla förhållanden, där inte ens de bästa däcken hjälper, som vid lite bättre förhållanden. Marginal måste man alltid ha. Och när vi slagit fast det, då återstår bara bedömningen av hur stor marginalen skall vara.

Så en isig dag får den med dubbdäck se till att 19 m bromssträcka är tillräckligt, och den med dubbfritt får ha marginal för 24. En våt dag 36 resp 39. (Exempel från ovan, jag har inte kontrollerat siffrorna, de är inte jätteviktiga för detta exempel)

Och marginalen är inte svår att åstadkomma, det är bara hastighet och avstånd till andra trafikanter. Förutsatt att inte väglaget eller däcken är sådana att bromssträckan går mot oändlighet (sommardäck på blankis i kombination med nedförsbacke t.ex.), vilket innebär att hastigheten skulle behöva vara noll.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Jjakobb »

Tycker det är märkligt i ett Teslaforum att inte lyfta miljöaspekten med skillnaden mellan friktion och dubbat. Det snackas dock gärna hur hemskt det är med utsläppen från dieslar men inget om dubbdäck (gäller förstås bara i städer). Själv funderar jag på att köpa Michelin pilot alpin a5 eller Pirelli sottozero 3, någon som har några erfarenheter av dessa?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Legato »

Jjakobb skrev:
Tycker det är märkligt i ett Teslaforum att inte lyfta miljöaspekten med skillnaden mellan friktion och dubbat. Det snackas dock gärna hur hemskt det är med utsläppen från dieslar men inget om dubbdäck (gäller förstås bara i städer). Själv funderar jag på att köpa Michelin pilot alpin a5 eller Pirelli sottozero 3, någon som har några erfarenheter av dessa?
Håller helt med ang miljöaspekten.

Har erfarenhet av Sottozero, men inga bra sådana. Beror ju helt på var man bor dock. I Stockholm (eller mer norrut) är de ej att rekommendera imo. Även hört skräckhistorier från säljare på Tesla UV om provkörningar med X på Sottozero.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av R2D2 »

1 till 5.5 kN/m2 plus eventuella snöfickor.
(100-550kg/m2 med snö)
:)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Walker »

[JM] skrev:
Orkar inte citera alla ej helt genomtänkta kommentarer här men när kommer min syn.

Korståget i sammhället idag är mot dubbdäcken ifall ni missat vägverkets och likande instansers propaganda de senaste åren.

Gällade inbromsingar på is eller asfalt så klipper jag in resultaten från senaste AMS däcktest för SUV.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -dubbdack/
Våt asfalt:
Bästa kontinental däck: 32,6m
Bästa nordiska friktion: 38,24m
Bästa dubb: 35,21m

IS:
Bästa kontinental: 33,12
Bästa nordiska friktion: 23,48m
Bästa dubb: 18,47m

Oj hoppsan. Liten skillnad på våt asfalt men dubbla sträckan på is dubb vs kontinentaldäck.
Så när verdi som är erfaren och kan planera sin körning, på isigt underlag, hinner stanna precis på 10m med dubbdäcken. Så passerar walker förbi med sina kontinentala däck och stannar 2 billängder längre fram med mindre lyckad utkomst...

Gällande hål i huvudet så skulle jag vända på resonemanget och säga att det är de 10% dagar med dåligt väglag som är dimensionerande.
När man bygger hus i mellansverige så beräknar man snölasten till typ 2-3 ton/m2.
Det har aldrig inträffat så vitt jag vet men ändå så skulle de flesta nog inte riskera att bygga ett nytt hus och snåla på vissa säkerhetsaspekter trots att dom nog aldrig kommer inträffa.

Märkligt nog så brukar det komma en eller två snöstormar varje år och då står folk med skägget i brevlådan och undrar vad det här vita kalla kladdiga på marken är för nåt. Inga fungerande däck monterade på bilen och kaos i trafiken. Trots att meterologer och tidningar varnat flera dar i förväg. Man undrar då vem som har hål i huvudet....
Halva bromssträckan på is mot våt asfalt??? Ingen som reagerar på det? Då borde det vara livsfarligt att köra en regnig sommardag. Bara den detaljen gör att jag inte riiiiiiktig litar på just det testet kanske.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av BrooklynS »

TiborBlomhall skrev:
Bild

Efter att ha testat Michelin X-Ice North 4 rekommenderar jag den till alla elbilister som vill ha dubbdäck.

Fler men mindre dubbar ger bra väggrepp och mycket mindre smatter!

Svenskutvecklad.

http://teslaclubsweden.se/michelin-x-ic ... xperience/

https://www.aftonbladet.se/bil/a/AdkzJM ... acken-2019
Hade dem på förra bilen och har ”SUV”- motsvarigheten i 265/70-16 på Landcruisern. Är mycket nöjd och konstaterar att Michelin aldrig hittills gjort mig besviken, vare sig på två eller fyra hjul. Detta sedan 1986 och jag kör konsekvent Michelin på veteranbilarna också...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av [JM] »

Walker skrev:
[JM] skrev:
Orkar inte citera alla ej helt genomtänkta kommentarer här men när kommer min syn.

Korståget i sammhället idag är mot dubbdäcken ifall ni missat vägverkets och likande instansers propaganda de senaste åren.

Gällade inbromsingar på is eller asfalt så klipper jag in resultaten från senaste AMS däcktest för SUV.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -dubbdack/
Våt asfalt:
Bästa kontinental däck: 32,6m
Bästa nordiska friktion: 38,24m
Bästa dubb: 35,21m

IS:
Bästa kontinental: 33,12
Bästa nordiska friktion: 23,48m
Bästa dubb: 18,47m

Oj hoppsan. Liten skillnad på våt asfalt men dubbla sträckan på is dubb vs kontinentaldäck.
Så när verdi som är erfaren och kan planera sin körning, på isigt underlag, hinner stanna precis på 10m med dubbdäcken. Så passerar walker förbi med sina kontinentala däck och stannar 2 billängder längre fram med mindre lyckad utkomst...

Gällande hål i huvudet så skulle jag vända på resonemanget och säga att det är de 10% dagar med dåligt väglag som är dimensionerande.
När man bygger hus i mellansverige så beräknar man snölasten till typ 2-3 ton/m2.
Det har aldrig inträffat så vitt jag vet men ändå så skulle de flesta nog inte riskera att bygga ett nytt hus och snåla på vissa säkerhetsaspekter trots att dom nog aldrig kommer inträffa.

Märkligt nog så brukar det komma en eller två snöstormar varje år och då står folk med skägget i brevlådan och undrar vad det här vita kalla kladdiga på marken är för nåt. Inga fungerande däck monterade på bilen och kaos i trafiken. Trots att meterologer och tidningar varnat flera dar i förväg. Man undrar då vem som har hål i huvudet....
Halva bromssträckan på is mot våt asfalt??? Ingen som reagerar på det? Då borde det vara livsfarligt att köra en regnig sommardag. Bara den detaljen gör att jag inte riiiiiiktig litar på just det testet kanske.
Som sagt inte helt genomtänkta kommentarer.
Kan det vara så att dom testar olika egenskaper vid olika hastigheter kanske.....
Verdi

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av Verdi »

Jjakobb skrev:
Tycker det är märkligt i ett Teslaforum att inte lyfta miljöaspekten med skillnaden mellan friktion och dubbat. Det snackas dock gärna hur hemskt det är med utsläppen från dieslar men inget om dubbdäck (gäller förstås bara i städer). Själv funderar jag på att köpa Michelin pilot alpin a5 eller Pirelli sottozero 3, någon som har några erfarenheter av dessa?
Hur är det med storleken på partiklarna? Är det ens bevisat att dubbdäck är dåliga för luften?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Jjakobb skrev:
Tycker det är märkligt i ett Teslaforum att inte lyfta miljöaspekten med skillnaden mellan friktion och dubbat. Det snackas dock gärna hur hemskt det är med utsläppen från dieslar men inget om dubbdäck (gäller förstås bara i städer). Själv funderar jag på att köpa Michelin pilot alpin a5 eller Pirelli sottozero 3, någon som har några erfarenheter av dessa?
Hur är det med storleken på partiklarna? Är det ens bevisat att dubbdäck är dåliga för luften?
Jag har hört lite olika. Skulle ju faktiskt kunna vara så chockerande att dubbfria däck är sämre då de är mjukare och avger fler fina gummipartiklar?
Skriv svar