Sida 1 av 4

dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 09 sep 2019 13:22
av MaxPower
Hej!

Nu börjar det bli dags att beställa vinterdäck till bilarna. Jag är väldigt kluven om jag ska köpa friktionsdäck eller dubbdäck. Senast jag hade friktionsdäck var för ca åtta år sedan. Då avskydde jag det och bytte till dubbdäck följande säsong. Har friktionsdäcken blivit bättre? Låter det väldigt mycket med dubbdäck i treorna?

Vi har en LR RWD och snart en LR AWD bor strax norr om Stockholm och kör mest i Mälardalen även om vi ibland åker upp till Dalarna på vintern.

Har ni några råd?

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 09 sep 2019 13:51
av Verdi
Var noga med att köpa ett nordiskt dubbfritt så kommer det gå bra. Kan inte rekommendera dubbdäck till så dåligt isolerade bilar som dessa. Dubbsmattret lär bli högst påtagligt är jag rädd.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 09 sep 2019 13:57
av Walker
Hjääääälp! Inte en till tråd i detta ämne. :shock:
En diskussion utan svar. Expressen eller Aftonbladet, vilken färg är mest lättskött och en miljon liknande frågor. Själv skulle jag aldrig sätta på dubb, andra skulle för sitt liv inte sätta på något annat än dubb.
Du har egentligen själv besvarat din fråga. Gillar du dubb, är du van vid dubb? Kör med dubb.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 09 sep 2019 14:00
av juristen
Jag tycker det här valet INTE handlar så mycket om tycke och smak, mer om var man bor och hur förhållandena är där.

Jag har kört med dubbfritt de senaste 7 åren ungefär. Fem av dessa år har jag bott längs norrlandskusten, de senaste två i norrlands inland. Längs kusten tyckte jag det fungerade bra med dubbfritt och jag har varit nöjd med valet. Fördelarna med lägre pris, lägre ljudnivå, bättre miljöval och lägre förbrukning övervägde. Sedan jag flyttade till inlandet har jag vintertid ofta sett mig bli frånkörd av tvåhjulsdrivna skrotbilar trots att jag kört en fyhjulsdriven snabb fossilbil - skillnaden är att jag kört på dubbfria vinterdäck och de kört dubbat.

Nu med en tvåhjulsdriven Tesla model S så blir det dubbade däck för min del. Jag hoppas att Michelin X-ice North 4 med fler fast mindre dubbar ska ha en acceptabel ljudnivå, men vi får se.

Det sagt, hade jag bott där du bor hade jag förmodligen köpt dubbfria däck. Det är just på is och isig packad snö som dubbarna kommer till sin rätt och det väglaget tycker jag det sällan är längs kusten.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 09 sep 2019 14:40
av LeifSundsvall
Har samma fundering att gå på odubbat, inte pga förbrukning eller ljud utan att kunna köra till Europa när det förfarande är vinter hemma i Sundsvall. Blir även ganska många fjällresor och tvekar pga av detta på om jag skall skippa dubb men skippar jag inte dubb får jag skippa Europa bilresan.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 09 sep 2019 15:39
av [JM]
Det finns massor med däcktester på nätet.
Betala någon hundring för att prenumerera tex https://www.mestmotor.se/ så får du dessutom artiklar om elbilar att läsa via Recharge :D
Däck kostar ju typiskt 5000-15000kr så några hundralappar till för att få rätt däck till dig kanske det kan vara värt.
Då slipper man ju förmodligen byta redan nästa år igen vilket garanterat blir dyrare :roll: .

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 09 sep 2019 19:19
av Verdi
LeifSundsvall skrev:
Har samma fundering att gå på odubbat, inte pga förbrukning eller ljud utan att kunna köra till Europa när det förfarande är vinter hemma i Sundsvall. Blir även ganska många fjällresor och tvekar pga av detta på om jag skall skippa dubb men skippar jag inte dubb får jag skippa Europa bilresan.
Äh, det är hur lugnt som helst med fjällen.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 09 sep 2019 19:49
av [JM]
Verdi skrev:
LeifSundsvall skrev:
Har samma fundering att gå på odubbat, inte pga förbrukning eller ljud utan att kunna köra till Europa när det förfarande är vinter hemma i Sundsvall. Blir även ganska många fjällresor och tvekar pga av detta på om jag skall skippa dubb men skippar jag inte dubb får jag skippa Europa bilresan.
Äh, det är hur lugnt som helst med fjällen.
Vet inte hur det är med däck till Tesla men det finns ju ställen i södra Sverige där man kan hyra europeiska vinterdäck när man ska över gränsen.

Skaffa däck som passar ert normala körmönster. Försöker man skaffa nåt som passar alltid till alla så blir det en kompromiss som hämmar dig till vardags.
Typ åretruntdäck. Alltid lagliga. Dåliga på alla underlag...

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 09 sep 2019 19:52
av Timpa
Dubbdäcken låter VÄLDIGT mycket när jag kör på barmark i min LR AWD. Kör man mycket på bar asfalt så skulle jag definitivt välja dubbfritt. På vintervägar med packad snö och ibland is föredrar jag dubbat alla dagar i veckan.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 10 sep 2019 10:30
av Flotten
Hur funkar det att beställa vinterdäck från annan leverantör än Tesla och Euromaster. Får då tillgång till ett däckhotell och byten av däck där jag bor. Har kollat in däckkedjan First Stop som verkar ha justa däck.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 10 sep 2019 10:40
av R2_m3
ja det brukar funka bra. Man får ange postnummer så listas närmaste däcksverkstad de har avtal med.
Hittade bra däck och fälgar på https://www.dack247.se/ där det funkar på detta sätt.Tar man det via en däcksfirma slipper man också frakten.

bythjul.com och dackonline.se har liknande service.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 10 sep 2019 12:52
av snowtroll
Bor på kusten Alnö,
Här råder ingen tvekan, dubbat om man ska komma från gården eller lämna området där vi bor.
Ända som biter på blankis som byggs på varje natt vintertid.

Var bättre för en 5 10 år sedan (+) när det var mer riktiga vintrar. Då gick det bra med dubbfritt och då de jobbiga blankperioderna var både korta och få.

I vilket fall går fäste före komfort i min värld.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 10 sep 2019 13:03
av LeifSundsvall
Har inte bestämt mig än, vet ju att om jag väljer odubbat och det inte funkar till 100% Så blir kritiken 100%ig.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 10 sep 2019 13:16
av Verdi
snowtroll skrev:
Bor på kusten Alnö,
Här råder ingen tvekan, dubbat om man ska komma från gården eller lämna området där vi bor.
Ända som biter på blankis som byggs på varje natt vintertid.

Var bättre för en 5 10 år sedan (+) när det var mer riktiga vintrar. Då gick det bra med dubbfritt och då de jobbiga blankperioderna var både korta och få.

I vilket fall går fäste före komfort i min värld.

Alltså, så snabbt går inte klimatförändringarna. Jag tycker det är väldigt olika hur vintrarna blir. Kommer även ihåg i princip snöfria vintrar i slutet av 80-talet/början på 90-talet uppe i Ljusdal som har minst lika kallt klimat som Sundsvall.

Fascinerande ändå att det har blivit en etablerad sanning att klimatet blivit markant annorlunda på bara ett par år.

OBS! Detta innebär alltså inte att jag är klimatskeptiker på nåt sätt. Men ändå kanske dags att hejda sig lite och kapa de värsta överdrifterna?

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 10 sep 2019 13:29
av snowtroll
Jag har enkelt fått acceptera att tvåhjusdrift är inte längre ett val där jag bor. Och dubbfritt .. hehe nej, inte ens med awd.
Men alla bor inte som oss i vårt område där kustvattnet och älv värmer den annars kalla frostiga marken.
Men å andra sidan vi har fantastiskt fint spark-före dec-feb ish :P

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 10 sep 2019 13:51
av kikat
Kör på dubb om du tycker du behöver det där du kör. Om du kört på dubb tidigare så varför inte göra det nu med?

Själv har jag alltid kört dubbfritt. Där jag bor kan jag räkna snö och is-dagarna på mina händer så tycker det är onödigt att slita upp asfalten och höra dubbknattret i onödan. Här saltar de överallt för minsta lilla snöflinga som råkar falla på vägbanorna. Om det någon gång skulle vara snöstorm eller blankis och det inte hunnits skotta och salta så anpassar jag min körning istället. Beställde dubbfria från Tesla för ville ha de snygga Aero-fälgarna även på vintern.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 10 sep 2019 17:24
av [JM]
Bor i Stockholm och antalet dagar med snökaos och superhalt brukar man ju kunna räkna på båda händerna.
Men efter att ha kört fast 3ggr samma vecka mindre än 500m hemifrån så blev AWD obligatoriskt på mina bilar.
Samma med dubb. Har ju bogserat upp ett antal grannar som kör odubbat och sen kanat ner i diket för att det är blankpolerat i korsningarna/kurvorna.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 02 okt 2019 11:43
av dhanjel
Lite off topic, men man kan inte beställa Aero-fälgarna för sig?

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 02 okt 2019 12:28
av kikat
dhanjel skrev:
Lite off topic, men man kan inte beställa Aero-fälgarna för sig?
Nej! Det går tyvärr inte. Har själv försökt på SC.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 02 okt 2019 14:39
av markusn
dubbdäck är nog de som gäller, iaf om man frågar mig. Bild

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 02 okt 2019 15:35
av OfarligTesla
markusn skrev:
dubbdäck är nog de som gäller, iaf om man frågar mig.
Tror andelen som kör året-runtdäck i Sverige är försvinnande låg faktiskt.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 02 okt 2019 15:41
av Verdi
OfarligTesla skrev:
markusn skrev:
dubbdäck är nog de som gäller, iaf om man frågar mig.
Tror andelen som kör året-runtdäck i Sverige är försvinnande låg faktiskt.

Året-runt-däck är väl samma sak som centraleuropeiska friktionsdäck?

I övrigt funkar nordiska dubbfria jättebra. Så skönt att slippa slamret från dubben.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 02 okt 2019 16:21
av Teslaspolen
Vi har alltid varit helt inne på dubbdäck. Sedan fick vi en loaner MS85D förra vintern med dubbfritt (trots att vi bad specifikt om dubbar på grund av branta backen på enskild väg ned mot där vi bor, men det är en annan story).

Den fixade biffen galant. Och så mycket skönare att köra på friktionsdäck på vägen också. Provade inte i värsta scenariot dock (vårvintern, vägen smälter på dagen och blir isbacke på kväll-natt-morgon). Men överallt annars så...

Har nog fått mig att tänka om, i alla fall när det gäller el+AWD.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 02 okt 2019 17:17
av OfarligTesla
Verdi skrev:
Året-runt-däck är väl samma sak som centraleuropeiska friktionsdäck?

I övrigt funkar nordiska dubbfria jättebra. Så skönt att slippa slamret från dubben.
Jag vet faktiskt inte eftersom jag inte hittar någon regelrätt definition, men skulle svara nej baserat på vad mina vänner som bor i centraleuropa säger. De väljer iaf mellan sommar, vinter eller året-runt-däck de också, även om deras vinterdäck är av centraleuropeisk typ. Om det är samma däck med olika namn vet jag dock inte.

Re: dubbdäck eller friktionsdäck

Postat: 02 okt 2019 17:19
av Verdi
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Året-runt-däck är väl samma sak som centraleuropeiska friktionsdäck?

I övrigt funkar nordiska dubbfria jättebra. Så skönt att slippa slamret från dubben.
Jag vet faktiskt inte eftersom jag inte hittar någon regelrätt definition, men skulle svara nej baserat på vad mina vänner som bor i centraleuropa säger. De väljer iaf mellan sommar, vinter eller året-runt-däck de också, även om deras vinterdäck är av centraleuropeisk typ. Om det är samma däck med olika namn vet jag dock inte.

Ok, men ännu hårdare gummiblandningar än det som är i centraleuropeiska dubbfria är väl inte tillåtna på vintern här i Sverige?