Avbruten laddning, max antal avbrott?
Moderator: Redaktion
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Avbruten laddning, max antal avbrott?
Hej.
Lite svårt att sätta en helt vettig rubrik men har en fundering enligt följande :
Jag laddar hemma på nätterna och eftersom vi också har en elpanna på 12kW som nu och då går in och värmer så har jag fixat en lösning som kopplar från laddaren under tiden pannan värmer.
Nu märker jag dock att bilen inte verkar återuppta laddningen då den blivit avbruten tillräckligt många gånger.
Alltså den börjar ladda igen då laddaren återfår strömmen de 2-3 första gångerna men efter det verkar den ge upp även om den fått tillbaka strömmen till laddaren.
Nån som känner till om det finns ett "max antal försök" att återuppta efter avbrott i laddningen?
Lite svårt att sätta en helt vettig rubrik men har en fundering enligt följande :
Jag laddar hemma på nätterna och eftersom vi också har en elpanna på 12kW som nu och då går in och värmer så har jag fixat en lösning som kopplar från laddaren under tiden pannan värmer.
Nu märker jag dock att bilen inte verkar återuppta laddningen då den blivit avbruten tillräckligt många gånger.
Alltså den börjar ladda igen då laddaren återfår strömmen de 2-3 första gångerna men efter det verkar den ge upp även om den fått tillbaka strömmen till laddaren.
Nån som känner till om det finns ett "max antal försök" att återuppta efter avbrott i laddningen?
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Kan tänka mig att det både kan ligga som skydd i bilen och laddboxen. Vissa laddboxar tillåter ju inte laddning efter ett avbrott. Andra kan ju ha X antal där x>1. Kan ligga i bilen för att på samma sätt som låg spänning skydda lokala elnätet och bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Vad är det "lösning" du pratar om ? Har du en laddbox som är lastbalanserad mot husets huvudsäkring ?
Om din panna drar 12kW (i värsta senario) så är ju detta ca 17A ,så vad har du för huvudsäkring , kanske du skulle säkra upp huset ,alt ladda med en lägre strömstyrka ?
Om din panna drar 12kW (i värsta senario) så är ju detta ca 17A ,så vad har du för huvudsäkring , kanske du skulle säkra upp huset ,alt ladda med en lägre strömstyrka ?
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Laddaren i sig (metron) är gjord för dessa scenarion men jag kan absolut tänka mig att bilen "ger upp" efter x antal avbrott, skulle vara intressant att få det bekräftat bara.Svenssons skrev:Kan tänka mig att det både kan ligga som skydd i bilen och laddboxen. Vissa laddboxar tillåter ju inte laddning efter ett avbrott. Andra kan ju ha X antal där x>1. Kan ligga i bilen för att på samma sätt som låg spänning skydda lokala elnätet och bilen.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Kan säkert anpassa laddningen, inget av detta hör dock till min frågeställning.Eliard skrev:Vad är det "lösning" du pratar om ? Har du en laddbox som är lastbalanserad mot husets huvudsäkring ?
Om din panna drar 12kW (i värsta senario) så är ju detta ca 17A ,så vad har du för huvudsäkring , kanske du skulle säkra upp huset ,alt ladda med en lägre strömstyrka ?
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
hur slår du ifrån laddningen ? bara genom att bryta strömmen till laddaren eller genom att signalera till den att sluta ladda ?
Jag har en ChargeAmps Halo som man kan styra via REST-API och kan då tala om för den att sluta ladda,
och tänker att då kan den signalera til bilen att det är en kontrollerad avslutning av laddning.Har också avläsning av
strömförbrukning i huset och kan då sluta ladda om strömförbrukningen överstiger huvudsäkringen.
Jag har en ChargeAmps Halo som man kan styra via REST-API och kan då tala om för den att sluta ladda,
och tänker att då kan den signalera til bilen att det är en kontrollerad avslutning av laddning.Har också avläsning av
strömförbrukning i huset och kan då sluta ladda om strömförbrukningen överstiger huvudsäkringen.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Intressant.R2_m3 skrev:hur slår du ifrån laddningen ? bara genom att bryta strömmen till laddaren eller genom att signalera till den att sluta ladda ?
Jag har en ChargeAmps Halo som man kan styra via REST-API och kan då tala om för den att sluta ladda,
och tänker att då kan den signalera til bilen att det är en kontrollerad avslutning av laddning.Har också avläsning av
strömförbrukning i huset och kan då sluta ladda om strömförbrukningen överstiger huvudsäkringen.
Jag bryter bara strömmen via en kontaktor i nuläget.
Man skulle ju faktiskt kunna stänga av och starta laddningen via bilens api när pannan går in också men det är ju alltid en viss fördröjning innan webanropen når fram.
Bilen sover väl aldrig då den laddas så det kanske skulle vara idé att testa iaf.
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Fördröjning spelar ingen roll. Det är troligen inga problem att dra 25A från en 16A säkring i en minut. Den kommer troligen inte lösa ut pga det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Vulgarsonic skrev:Kan säkert anpassa laddningen, inget av detta hör dock till min frågeställning.Eliard skrev:Vad är det "lösning" du pratar om ? Har du en laddbox som är lastbalanserad mot husets huvudsäkring ?
Om din panna drar 12kW (i värsta senario) så är ju detta ca 17A ,så vad har du för huvudsäkring , kanske du skulle säkra upp huset ,alt ladda med en lägre strömstyrka ?
Nej det var kanske inte svaret på din fråga , men jag ville gärna hjälpa dig med ditt "problem" ,och undrade då således hur detta sköts , då jag misstänkte att du hade en lösning så som nu framkommit ,att du en kontaktor släpper ,när pannan går igång .
Vilket jag inte skulle rekommendera överhuvudtaget , måste vara mycket bättre att låta kommunikation "sköta" start/stopp ,då du får upprepade sessioner ,av att pannan gör till/frånslag.
Har du en laddbox som inte har möjlighet till lastbalansering ,så skulle jag överväga att införskaffa en sådan , alternativ om pannan har möjlighet till effektvakt, och låta denna "gå ner" ,och samtidigt överväga höja huvudsäkringarna .
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Så länge bilen är ok med start/stopp är nog detta den mest robusta lösningen som jag ser det.Eliard skrev:Vulgarsonic skrev:Kan säkert anpassa laddningen, inget av detta hör dock till min frågeställning.Eliard skrev:Vad är det "lösning" du pratar om ? Har du en laddbox som är lastbalanserad mot husets huvudsäkring ?
Om din panna drar 12kW (i värsta senario) så är ju detta ca 17A ,så vad har du för huvudsäkring , kanske du skulle säkra upp huset ,alt ladda med en lägre strömstyrka ?
Nej det var kanske inte svaret på din fråga , men jag ville gärna hjälpa dig med ditt "problem" ,och undrade då således hur detta sköts , då jag misstänkte att du hade en lösning så som nu framkommit ,att du en kontaktor släpper ,när pannan går igång .
Vilket jag inte skulle rekommendera överhuvudtaget , måste vara mycket bättre att låta kommunikation "sköta" start/stopp ,då du får upprepade sessioner ,av att pannan gör till/frånslag.
Har du en laddbox som inte har möjlighet till lastbalansering ,så skulle jag överväga att införskaffa en sådan , alternativ om pannan har möjlighet till effektvakt, och låta denna "gå ner" ,och samtidigt överväga höja huvudsäkringarna .
Aldrig beroende av krånglande nätverk, api-problem etc.
Nu om det visar sig att bilen inte gillar det så får jag ta till nåt annat såklart.
Jag har 25A huvudsäkringar så det är klart att det finns möjlighet utrymme om man laddar på lägre strömstyrka, höja ytterligare är inte aktuellt.
Jag kör också lite per dag så jag MÅSTE inte heller ladda med hög effekt för den sakens skull.
Däremot vill jag ladda endast på låglasttid.
Frågan är ställd av nyfikenhet och tillfredsställande lösningar vid behov finns alltså, det är inte det som är problemet, tack för förslag dock.
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Jag skulle schemalägga laddningen så att den går när inte andra förbrukare än pannan är igång. Sedan ställa ner laddningen så att den funkar tillsammans med elpannan, alltså typ 8-9 A.
Jag har gjort så men använder Tibber som schemalägger, de styr bilen direkt. Jag har ännu bara Teslas UMC och laddar med 1-fas, vilket funkar bra då jag har två elbilar med en fas till varje och en till huset.
Kan vara bra att ha kvar belastningsvakten ändå men att använda den som ett skyddsnät. Kanske vore smartare att sätta den mot elpannan istället för bilen också? Pannan kanske tål att startas och stoppas?
Jag har gjort så men använder Tibber som schemalägger, de styr bilen direkt. Jag har ännu bara Teslas UMC och laddar med 1-fas, vilket funkar bra då jag har två elbilar med en fas till varje och en till huset.
Kan vara bra att ha kvar belastningsvakten ändå men att använda den som ett skyddsnät. Kanske vore smartare att sätta den mot elpannan istället för bilen också? Pannan kanske tål att startas och stoppas?
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Ja du gör ju såklart som du vill med din installation .Vulgarsonic skrev:Så länge bilen är ok med start/stopp är nog detta den mest robusta lösningen som jag ser det.Eliard skrev:Vulgarsonic skrev:Kan säkert anpassa laddningen, inget av detta hör dock till min frågeställning.Eliard skrev:Vad är det "lösning" du pratar om ? Har du en laddbox som är lastbalanserad mot husets huvudsäkring ?
Om din panna drar 12kW (i värsta senario) så är ju detta ca 17A ,så vad har du för huvudsäkring , kanske du skulle säkra upp huset ,alt ladda med en lägre strömstyrka ?
Nej det var kanske inte svaret på din fråga , men jag ville gärna hjälpa dig med ditt "problem" ,och undrade då således hur detta sköts , då jag misstänkte att du hade en lösning så som nu framkommit ,att du en kontaktor släpper ,när pannan går igång .
Vilket jag inte skulle rekommendera överhuvudtaget , måste vara mycket bättre att låta kommunikation "sköta" start/stopp ,då du får upprepade sessioner ,av att pannan gör till/frånslag.
Har du en laddbox som inte har möjlighet till lastbalansering ,så skulle jag överväga att införskaffa en sådan , alternativ om pannan har möjlighet till effektvakt, och låta denna "gå ner" ,och samtidigt överväga höja huvudsäkringarna .
Aldrig beroende av krånglande nätverk, api-problem etc.
Nu om det visar sig att bilen inte gillar det så får jag ta till nåt annat såklart.
Jag har 25A huvudsäkringar så det är klart att det finns möjlighet utrymme om man laddar på lägre strömstyrka, höja ytterligare är inte aktuellt.
Jag kör också lite per dag så jag MÅSTE inte heller ladda med hög effekt för den sakens skull.
Däremot vill jag ladda endast på låglasttid.
Frågan är ställd av nyfikenhet och tillfredsställande lösningar vid behov finns alltså, det är inte det som är problemet, tack för förslag dock.
Vet av erfarenhet att ombordladdaren kan vara känslig ,och är en ganska vanligt förekommande "fel" på elbilar .
Teslas WC har jag bytt ett att antal av i mitt yrke ,som gett upp . Vad dessa orsaker är, som gjort att dom gett upp ,kan jag inte svara på .
Men elektronik är känsligt för "hårdstopp" ,speciellt med höga belastningar .( kanske därför bilen "skyddas" i ditt fall ,och inte startar laddningen)
En lastbalansering/effektvakt är ju inte beroende av "nätverk" ,det är ju en trådbunden kommunikation mellan laddare/panna och mot huvudsäkringar .
Har du även 25A HS ,så skulle JAG ta bort den styrningen som du har idag .
Men det kan ju vara så att detta inte kommer ge framtida problem , det får tiden utvisa . Jag är lite intresserad av att veta detta .
Som sagt inget svar på din fråga , och hoppas du får det .
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Tror jag upplevde samma sak när jag parkerade vid en 2kW-stolpe vid Örebro flygplats under veckan. Sentry mode drog ström hela tiden och laddstolpen hade SMS-aktivering av 8h-laddsessioner, sedan bröts strömmen. Fjärde 8h-sessionen vägrade gå igång trots att jag försökte med att låsa upp laddporten på distans.Vulgarsonic skrev:Hej.
Lite svårt att sätta en helt vettig rubrik men har en fundering enligt följande :
Jag laddar hemma på nätterna och eftersom vi också har en elpanna på 12kW som nu och då går in och värmer så har jag fixat en lösning som kopplar från laddaren under tiden pannan värmer.
Nu märker jag dock att bilen inte verkar återuppta laddningen då den blivit avbruten tillräckligt många gånger.
Alltså den börjar ladda igen då laddaren återfår strömmen de 2-3 första gångerna men efter det verkar den ge upp även om den fått tillbaka strömmen till laddaren.
Nån som känner till om det finns ett "max antal försök" att återuppta efter avbrott i laddningen?
Elbilist sedan 2014
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Min erfarenhet är att vid för låg spänning på matningen så stoppar bilen laddningen. Om spänningen ökar igen så återupptar den laddningen. Om spänningen blir för låg igen så stoppas laddningen och om detta upprepas fler (vet inte exakt hur många) gånger så ger bilen upp. Detta drabbades jag av i Italien i våras när jag laddade bilen och hotellet där jag laddade låg sist på matningen och hade sjuka variationer i spänning. När bilens laddning drog igång så blinkade lamporna i hela huset/hotellet.
Du drabbas nog av liknande problem skulle jag tro då laddspänningen sjunker brutalt för dig då du bryter matningen till laddboxen.
Du drabbas nog av liknande problem skulle jag tro då laddspänningen sjunker brutalt för dig då du bryter matningen till laddboxen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Jo, det är nog nog troligen så att bilen ger upp efter några gånger då spänningen försvinner.
Får sänka laddströmmen helt enkelt.
Skall nog bara på kul också testa att knåpa ihop nåt som stoppar/startar laddningen via api:et när pannan går i också.
Får sänka laddströmmen helt enkelt.
Skall nog bara på kul också testa att knåpa ihop nåt som stoppar/startar laddningen via api:et när pannan går i också.
- tompanhuhu
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 13 jul 2019 20:06
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Väcker liv i denna äldre tråd då jag upplever liknande problem med easee + watty. Tibber pausar laddningen emellanåt eftersom det är mindre än 6A kvar till huvudsäkringen emellanåt och bilen går med på att återstarta laddningen 2-3 gånger men efter det måste jag gå ut och rycka ut kabeln för att bilen ska vilja ladda vidare.
Någon som upplevt samma problem eller har likadan lösning som fungerar ?
Jag har felsökt noggrant med olika kablar osv och är säker på att detta är felet, kopplar jag bort wattyn så laddar den på obehindrat. Har provat pausa laddningen manuellt och får samma fenomen även då.
Någon som upplevt samma problem eller har likadan lösning som fungerar ?
Jag har felsökt noggrant med olika kablar osv och är säker på att detta är felet, kopplar jag bort wattyn så laddar den på obehindrat. Har provat pausa laddningen manuellt och får samma fenomen även då.
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Jag har precis samma problem som du. Använder kombinationen tibber/easee/watty och efter ett antal stopp pga att wattyn begränsar uttaget så startar inte laddningen upp igen.
Nu är jag helt ny i elbilsvärlden och således också med ladduppsättningen och har inte rotat djupare men är intresserad om någon känner till nån lösning på situationen (annan än att höja huvudsäkringen/sänka laddeffekten).
Nu är jag helt ny i elbilsvärlden och således också med ladduppsättningen och har inte rotat djupare men är intresserad om någon känner till nån lösning på situationen (annan än att höja huvudsäkringen/sänka laddeffekten).
-
- elbilist
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 05 nov 2020 08:01
- Ort: Uppsala
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Mailade Tibbers kundtjänst om att bilen slutar ladda efter ett visst antal nedregleringar/laddstopp det är ett känt fel i kontakten mellan Easees gränssnitt mot Tesla:
”Detta angående Telsa är ett problem vi känner till och vi kallar det "Vampire Drain" . Under det senaste året har vi arbetat med att förbättra algoritmerna för att hålla nere det till ett minimum. Vi har minskat antalet gånger vi ansluter till bilen och kontrollerar också om bilen "sover" för att undvika att onödigt vakna upp bilen.
Ändå ser vi att vissa fortfarande kommer att uppleva Vampire Drain till följd av smart laddning och vi är nu i direktkontakt med Tesla för att se om vi kan ytterligare minska omfattningen.
Vi arbetar ständigt med att förbättra Tibbers tjänster och funktioner så vi uppskattar att ni belyser detta. Tills vi lyckats lösa problemet rekommenderar vi att du kopplar bort teslakontot från tibber under powerups -tesla.”
”Detta angående Telsa är ett problem vi känner till och vi kallar det "Vampire Drain" . Under det senaste året har vi arbetat med att förbättra algoritmerna för att hålla nere det till ett minimum. Vi har minskat antalet gånger vi ansluter till bilen och kontrollerar också om bilen "sover" för att undvika att onödigt vakna upp bilen.
Ändå ser vi att vissa fortfarande kommer att uppleva Vampire Drain till följd av smart laddning och vi är nu i direktkontakt med Tesla för att se om vi kan ytterligare minska omfattningen.
Vi arbetar ständigt med att förbättra Tibbers tjänster och funktioner så vi uppskattar att ni belyser detta. Tills vi lyckats lösa problemet rekommenderar vi att du kopplar bort teslakontot från tibber under powerups -tesla.”
- tompanhuhu
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 13 jul 2019 20:06
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Känns som att dom inte riktigt svarade/förstod problemet med att watty slår ifrån, jag har inte Tesla kontot kopplat mot tibber.
Re: Avbruten laddning, max antal avbrott?
Är det sju gånger innan den stoppar? BMS_chargeRetryCount finns bland canbus meddelandena och har ett maxvärden på 7.