Låsa upp laddsladd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Erdu »

Låter trist om den är trasig efter 2 månader.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Trean »

Har du provat att öppna dörren först så att bilen är olåst innan du trycker på knappen?
Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Erdu »

Trean skrev:
Har du provat att öppna dörren först så att bilen är olåst innan du trycker på knappen?
Ska testa idag
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Trean »

Du ska självklart inte behöva öppna en dörr först, men det kan vara bra att testa att bilen är vaken innan du trycker på knappen.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Xeik »

Du håller in knappen va? För om bilen är låst och inte är vaken så tar det några sekunder innan den vaknar och släpper kabeln.
Jag håller alltid in ett tag tills den släpper. Funkar klockrent.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av CrazyGang »

Vår bil fick laddporten bytt förra veckan. Den vägrade släppa kabeln. Dock inte varje gång utan ibland. :?

Rangern hade inte stött på det tidigare men bytet gick snabbt och smidigt på garageuppfarten.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Fluffy »

CrazyGang skrev:
Vår bil fick laddporten bytt förra veckan. Den vägrade släppa kabeln. Dock inte varje gång utan ibland. :?

Rangern hade inte stött på det tidigare men bytet gick snabbt och smidigt på garageuppfarten.
Jag hade det också på min bil jag fick i november 2020. Kabeln behövde sitta i minst 30-40 min innan det började inträffa ibland. Ju längre den satt i desto vanligare blev det.
Lampan bytte färg och det lät som vanligt men kabeln satt fast. Det gick att få loss den om man inom 1 sekund drog ut kabeln efter man hört att den låste upp. När man provade att sätta i den direkt efter och ta ut så fungerade det.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av SkipperO »

Om man öppnar en dörr och sedan avbryter laddningen via boxen på något sätt så låses kabeln upp. Men risken är väll stor att enda sättet att avbryta laddningen den vägen är nån annan app kopplat till boxen… Skall läsa på om min Easee och se om det går att trycka på den så att laddningen avslutas.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Erdu »

Tack för alla tips. Ska få krok installerad nästa vecka så kommer ha sladden i när dom kommer så får dom testa.
AK72
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2021 13:21

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av AK72 »

Lite off topic men undertecknad har lyckats med konststycket att dra sönder den manuella öppningen av luckan, behövde inte ta i speciellt mkt innan jag fick hela sladden i handen. Tycker dessutom att laddsladden har en tendens att inte alltid vilja släppa som önskat, har en easee laddbox.
Tesla M3P 2021 - Midnight Silver - Svart Interiör.
Användarvisningsbild
Broeken
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 jan 2021 10:07

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Broeken »

Ett tips är ju att köra med Apple watch, lägg Tesla som en komplikation i hörnet så har man alla kommandon enkelt tillgängliga på handleden och slipper gräva efter mobilen. Är klockan begravd under kläder kan man be Siri fixa laddsladden. Apple watch känns som ett helt nödvändigt tillbehör då den ju är förankrad på handleden och inte ständigt försvinner, som tex mobilen. Tex appen "watch for tesla" fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av kenjon »

Bästa appen jag har i min AW!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Jeltsin
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 sep 2021 13:27

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Jeltsin »

Ett alternativ till kabel med teslaknapp kunde vara S3xy buttons och fästa en knapp på sladden eller bara använda funktionaliteten att öppna bakre dörrhandtag.

Uppskattar förslag på lösningar så familjenfriden återställs! (Fungerar det att låsa upp laddsladden med Siri? Får det inte att fungera... )
Användarvisningsbild
Nussfeldt
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 dec 2021 17:04

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Nussfeldt »

Tycker det var värt att köpa en key fob för detta och för att öppna bakluckan på håll. Långtryck låser upp laddkabeln och det har aldrig strulat med att bilen inte svarar. Har en M3 jag hämtade ut i februari.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av martinot »

Jeltsin skrev:
Ett alternativ till kabel med teslaknapp kunde vara S3xy buttons och fästa en knapp på sladden eller bara använda funktionaliteten att öppna bakre dörrhandtag.

Uppskattar förslag på lösningar så familjenfriden återställs! (Fungerar det att låsa upp laddsladden med Siri? Får det inte att fungera... )
Jag fixade en annan lösning; köpte enbart Commando-modulen från Enhance (de som gör Sexy button). Nu avslutar jag laddning och låser upp kontaktlåset med ett lätt tryck på vänster bakhandtag. Extremt smidigt när man inte har en kabel med knapp (som kanske är det allra smidigaste)! :)

Mina framhandtag är programmerade att med ett lätt tryck öppna frunke. Vilket är perfekt då jag har alla mina laddkablar där! :)

Så skippa knapparna, och köp enbart CAN-modulen är mitt tips. Köpte för €99 ex moms (med rabatt) vilket motsvarar €120 med moms. Det inkluderade CAN-bus-OBD-adapter för M3/MY och frakt.

https://enhauto.com/commander-full

Bild
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Trean »

Det absolut smidigaste är ju att skaffa en sladd med Tesla-knapp. Då kan du med fördel köpa en kabel som klarar max 20 A och är mycket tunnare och lättare. Backar du in mot laddboxen klarar du dig med 3 meter, men om du föredrar att köra med nosen in mot laddboxen kan du behöva upp till 7 meter.

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

Om du vill minska kostnaden för den kan du ju alltid sälja kabeln som följde med bilen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av martinot »

Trean skrev:
Det absolut smidigaste är ju att skaffa en sladd med Tesla-knapp. Då kan du med fördel köpa en kabel som klarar max 20 A och är mycket tunnare och lättare. Backar du in mot laddboxen klarar du dig med 3 meter, men om du föredrar att köra med nosen in mot laddboxen kan du behöva upp till 7 meter.

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

Om du vill minska kostnaden för den kan du ju alltid sälja kabeln som följde med bilen.
Håller med. Underbart smidiga kablar som man gläds åt varje gång man använder de. Otroligt mycket lättare och smidigare än Teslas egna eller medföljande. Att ha knappen direkt på handtaget är det absolut enklaste och smidigaste av alla knapp/fjärr-lösningar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av juristen »

Det smidigaste måste väl ändå vara att köpa en keyfob. Den kostar iofs 2000 kr, men då kan man enkelt fjärröppna frunken, bagaget (vilket gör att det faktiskt blir en poäng med motordriven lucka) OCH låsa upp laddkabeln, allt i ett i en smidig liten pryl som man alltid har med sig.

Jag köpte en direkt med trean, använder den jämt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Trean »

Smaken är som baken. Jag tyckte att det var otroligt skönt att slippa keyfoben när jag bytte från BMW till Tesla. Jag skulle inte betala 2000 kr för att ha en extra pryl med mig.
Jeltsin
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 sep 2021 13:27

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Jeltsin »

martinot skrev:
Jeltsin skrev:
Ett alternativ till kabel med teslaknapp kunde vara S3xy buttons och fästa en knapp på sladden eller bara använda funktionaliteten att öppna bakre dörrhandtag.

Uppskattar förslag på lösningar så familjenfriden återställs! (Fungerar det att låsa upp laddsladden med Siri? Får det inte att fungera... )
Jag fixade en annan lösning; köpte enbart Commando-modulen från Enhance (de som gör Sexy button). Nu avslutar jag laddning och låser upp kontaktlåset med ett lätt tryck på vänster bakhandtag. Extremt smidigt när man inte har en kabel med knapp (som kanske är det allra smidigaste)! :)

Mina framhandtag är programmerade att med ett lätt tryck öppna frunke. Vilket är perfekt då jag har alla mina laddkablar där! :)

Så skippa knapparna, och köp enbart CAN-modulen är mitt tips. Köpte för €99 ex moms (med rabatt) vilket motsvarar €120 med moms. Det inkluderade CAN-bus-OBD-adapter för M3/MY och frakt.

https://enhauto.com/commander-full

Bild
Kul att du kör lösningen. Får jag fråga vad för rabatt du hittade?
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av larjon »

Broeken skrev:
Ett tips är ju att köra med Apple watch, lägg Tesla som en komplikation i hörnet så har man alla kommandon enkelt tillgängliga på handleden och slipper gräva efter mobilen. Är klockan begravd under kläder kan man be Siri fixa laddsladden. Apple watch känns som ett helt nödvändigt tillbehör då den ju är förankrad på handleden och inte ständigt försvinner, som tex mobilen. Tex appen "watch for tesla" fungerar utmärkt.
Tack för tipset! Grym app!
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av martinot »

Jeltsin skrev:

Kul att du kör lösningen. Får jag fråga vad för rabatt du hittade?
Från en YT-video: "Megawatts" promo code with 10% discount at https://enhauto.com effective May 1st
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jeltsin
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 sep 2021 13:27

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Jeltsin »

martinot skrev:
Jeltsin skrev:

Kul att du kör lösningen. Får jag fråga vad för rabatt du hittade?
Från en YT-video: "Megawatts" promo code with 10% discount at https://enhauto.com effective May 1st
Tack! Kan du låsa upp laddsladden med lätt tryck? Lite oklart när jag ser videos om dörren måste öppnas eller ej. Beställning ska läggas men en knapp för autopilot hade varit riktigt bra och den funktionaliteten ser ut att komma inom kort. Men knappar kan man ju även köpa sen!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av martinot »

Jeltsin skrev:
martinot skrev:
Jeltsin skrev:

Kul att du kör lösningen. Får jag fråga vad för rabatt du hittade?
Från en YT-video: "Megawatts" promo code with 10% discount at https://enhauto.com effective May 1st
Tack! Kan du låsa upp laddsladden med lätt tryck? Lite oklart när jag ser videos om dörren måste öppnas eller ej. Beställning ska läggas men en knapp för autopilot hade varit riktigt bra och den funktionaliteten ser ut att komma inom kort. Men knappar kan man ju även köpa sen!
Ja, det fungerar utmärkt (för mig iaf.). Jag ställer in V1 istället för V2 som metod för att öppna dörrlåsen. Kan dock vara beroende på bil (har en mid 2021 MiU M3 LR). Då med V1 i appen så räcker ett "halvt" tryck på dörrhandtagen, och handlingen sker utan att dörren öppnas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar