Låsa upp laddsladd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Låsa upp laddsladd

Inlägg av Matthiaz »

Hur är bästa sätt att låsa upp laddsladden när man kommer ut på morgonen? Jag lyckas bara låsa upp den antigen att gå in i bilen och låsa upp på skärmen. Eller ta fram telefonen och låsa upp i appen. I manualen står det att den ska låsa upp sig när man öppnar en dörr. Men det gör inte min. Någon inställning jag missat?
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av LarsL »

Hmm, jag behöver bara klicka på knappen på laddsladden och ta det lite lugnt så är sladden upplåst. Stressar jag så hinner den inte låsa upp sig.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Matthiaz »

Glömde skriva att det inte är en teslasladd. Har min laddbox från förra bilen så den har inte knapp på sladdkontakten.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av mathiaso »

Vad har du för laddare?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Tymrev »

Matthiaz skrev:
Glömde skriva att det inte är en teslasladd. Har min laddbox från förra bilen så den har inte knapp på sladdkontakten.
Är väl enda sätten som du skriver om du inte har en Tesla-laddare eller kompatibel sladd från annan tillverkare som har knapp för upplåsning på kontakten.

Min låser i alla fall inte upp sig för att man öppnar dörren.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Svenssons »

Går det ström genom kabeln kommer den vara låst för det. Knappen på Teslaladdboxar talar om för bilen att sluta dra ström och då kan kontakten dras ut ifall bilen är olåst. Det går att fixa egen knapp för att tala om för bilen att sluta ladda.

Ett exempel även ifall det inte är det billigaste:

https://www.evchargeking.com/en/tesla-r ... button-kit

Knappen för att låsa upp kan egentligen sättas var som helst men sändare måste vara nära bilens laddport eller baklucka. Dock inte kittet ovan som är anpassat för att byggas in i handsken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Trean »

EVChargeking säljer även färdiga kablar med Tesla-knapp och dessutom kan man få dem i valfri längd. Nedanstående kabel som är för trefas 16 A är perfekt för Model 3. Köp en så kort som möjligt så slipper du ha massa kabel som ska ligga på marken och bli smutsig. Själv kör jag med två meter. Funkar perfekt när man backar in mot laddboxen.

https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av kikat »

LarsL skrev:
Hmm, jag behöver bara klicka på knappen på laddsladden och ta det lite lugnt så är sladden upplåst. Stressar jag så hinner den inte låsa upp sig.
När min bil djupsover och bilen är fulladdad så hjälper det inte att trycka på knappen för att låsa upp kabeln.
Måste väcka bilen antingen genom att öppna appen i mobilen eller öppna en dörr för att bilen ska vakna ur sin sömn. Har Teslas WC.
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Engen »

Om man trycker på bakluckeknappen på FOB:en i 5-10 sekunder så slutar laddningen och kontakten frikopplas.
Man kan även öppna laddporten om den är stängd.
Funkar så på min MS75D -17.
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av mans71 »

Engen skrev:
Om man trycker på bakluckeknappen på FOB:en i 5-10 sekunder så slutar laddningen och kontakten frikopplas.
Man kan även öppna laddporten om den är stängd.
Funkar så på min MS75D -17.
Tror frågan handlar om model 3.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Walker »

Matthiaz skrev:
Hur är bästa sätt att låsa upp laddsladden när man kommer ut på morgonen? Jag lyckas bara låsa upp den antigen att gå in i bilen och låsa upp på skärmen. Eller ta fram telefonen och låsa upp i appen. I manualen står det att den ska låsa upp sig när man öppnar en dörr. Men det gör inte min. Någon inställning jag missat?
Som svar på din fråga: eftersom du har en 3’a (utan fob) och en sladd utan knapp så måste du fibbla med app/skärm för att öppna porten. Tyvärr.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Walker »

mans71 skrev:
Engen skrev:
Om man trycker på bakluckeknappen på FOB:en i 5-10 sekunder så slutar laddningen och kontakten frikopplas.
Man kan även öppna laddporten om den är stängd.
Funkar så på min MS75D -17.
Tror frågan handlar om model 3.
Eftersom tråden ligger under ”Model 3” är det faktiskt inte så långsökt. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Matthiaz »

Ok. Stämmer att det gäller en Model 3.
Ok, då vet jag att jag måste in och trycka på skärm eller telefon. Konstigt bara att det står i manualen att ladd kabeln ska låsa upp sig när man man öppnar dörren. Tror jag såg något youtube klipp med där ett tips var att trycka lite lätt på bakre dörrhandtaget så skulle den låsa upp laddsladden utan att dörren öppnade sig. Men verkar inte funka så då....
Får kanske kolla på att fixa en knapp eller byta kontakten på min laddbox.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av UrbanL »

Nej, du måste fortfarande trycka på laddkabelns knapp (eller motsvarande i app/skärm) för att kabeln ska lossa. Du behöver t ex öppna dörren för att bilen ska vakna om den inte redan är det. Annars reagerar den inte på laddkabelknappen heller. Det är min erfarenhet.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av BrooklynS »

kikat skrev:
LarsL skrev:
Hmm, jag behöver bara klicka på knappen på laddsladden och ta det lite lugnt så är sladden upplåst. Stressar jag så hinner den inte låsa upp sig.
När min bil djupsover och bilen är fulladdad så hjälper det inte att trycka på knappen för att låsa upp kabeln.
Måste väcka bilen antingen genom att öppna appen i mobilen eller öppna en dörr för att bilen ska vakna ur sin sömn. Har Teslas WC.
Japp, så fungerar det.
Tesla Y LR -22 EAP
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Svenssons »

Som sagt var, två olika saker kan låsa kabeln och bägge måste vara lösta för att det skall gå att få ut kontakten.

1. Bilen måste vara upplåst och väckt.
2. Man måste ha sagt åt bilen att sluta dra ström genom kabeln.

Räcker inte att man löser en av sakerna, bägge sakerna måste vara fixade.

Kan visserligen tycka att Tesla skulle kunna tillfälligt under kanske en minut stänga av laddningen där bilen låses upp från låst (sett till bilen) läge för att sedan börja ladda igen ifall kontakten inte tagits ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Matthiaz »

Ok, tack för infon. Då vet jag hur det ligger till.

Så var det på min Passat GTE jag hade innan, när jag låste upp bilen så stoppade den laddning och släppte laddsladden i 30 sekunder. Om man inte tog ut sladden innom 30 sekunder startade den laddning och låste fast kontakten igen.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Elof »

Matthiaz skrev:
Ok, tack för infon. Då vet jag hur det ligger till.

Så var det på min Passat GTE jag hade innan, när jag låste upp bilen så stoppade den laddning och släppte laddsladden i 30 sekunder. Om man inte tog ut sladden innom 30 sekunder startade den laddning och låste fast kontakten igen.
Ja, det känns fel att behöva öppna dörren (eller fippla med den trögstarade appen) innan man kan få loss (original)laddkontakten. Borde ju räcka att man smyger sig nära laddporten med telefonen i fickan. Listen Elon!
Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Erdu »

När jag kommer ut på morgonen kan jag inte låsa upp laddkabeln med knappen på sladden (tesla landbos). Måste alltid ta fram appen.
Vad kan det bero på? Är en Y
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Trean »

Låter som att knappen på sladden är trasig. Blinkar lysdioden när du trycker på knappen?

Om du öppnar en dörr innan du trycker på knappen, fungerar det då?
Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Erdu »

Låter trist om den är trasig efter 2 månader.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Trean »

Har du provat att öppna dörren först så att bilen är olåst innan du trycker på knappen?
Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Erdu »

Trean skrev:
Har du provat att öppna dörren först så att bilen är olåst innan du trycker på knappen?
Ska testa idag
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Trean »

Du ska självklart inte behöva öppna en dörr först, men det kan vara bra att testa att bilen är vaken innan du trycker på knappen.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Låsa upp laddsladd

Inlägg av Xeik »

Du håller in knappen va? För om bilen är låst och inte är vaken så tar det några sekunder innan den vaknar och släpper kabeln.
Jag håller alltid in ett tag tills den släpper. Funkar klockrent.
Skriv svar