Ni som haft MS och nu har M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Alzie
Inlägg: 297
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Alzie »

..vad känner ni för största skillnader rent spontant?

Vi har endast haft MS men vi åker nästan alltid själva, så det är sällan vi behöver det stora utrymmet som MS erbjuder. Hur är det med körkänsla osv?

För er referens så har jag spenderat mest tid i en fullutr MS från 2017.

Tack snälla på förhand för feedback!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10731
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Legato »

Överlägset största enskilda skillnaden för mig är att Model 3 är en riktig körmaskin/Go Cart. Model S känna väldigt stor och osmidig i jämförelse, det är dock trevligt på motorväg.

Sen tycker jag Model 3 känns mycket modernare. Personligen tycker jag trean är en betydligt bättre bil och skulle bara välja S om man är fem i familjen och/eller verkligen behöver stort lastutrymme.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Alzie
Inlägg: 297
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Alzie »

Legato skrev:
Överlägset största enskilda skillnaden för mig är att Model 3 är en riktig körmaskin/Go Cart. Model S känna väldigt stor och osmidig i jämförelse, det är dock trevligt på motorväg.

Sen tycker jag Model 3 känns mycket modernare. Personligen tycker jag trean är en betydligt bättre bil och skulle bara välja S om man är fem i familjen och/eller verkligen behöver stort lastutrymme.
Tack Legato. Låter som något för mig. Får nog boka in en provkörning.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Johnalm »

Model 3 roligare att köra, men inte samma kvalitetskänsla i dörrar som bankar när man stänger mm. Saknar rattvärme och en större baklucka, gärna elektrisk sådan dessutom.
Nu går det ju att köpa en keyfob igen vad jag förstår, men ibland känner den inte av mobilen och kräver att man gräver fram Tesla-kortet för att låsa upp och starta bilen. Småsaker men ändå något som gnager lite.
Trivs bra med formatet, funkar att åka 2 vuxna fram och 2 barn i baksätet i bilstolar.
Blev en lång utläggning, om du inte behöver lastutrymme bak eller rattvärme så byt :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Smutt »

Men S är ju så mycket snyggare :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Hebbe »

Trean är smidigare och modernare än S.
Det jag saknar i 3:an är luftfjädringen, manövrerad baklucka och den tystare gången.
Ljudnivån kan förbättras med enkla åtgärder och till bakluckan finns det lösningar för ca 5000:-.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av jpetters »

Jag valde att fortsätta med en S istället för 3a. Då var solluckan en viktig fördel för S, men den finns ju inte längre. Även ventilerade stolar var en fördel som är borta. Så två saker mindre som väger över till S fördel i dagsläget.
Hade nog blivit en 3P idag. Jag har redan en X också så storleken är inget hinder.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Verdi »

Att 3:an är modernare är det många som tycker. Men exakt vad består moderniteten av? Jo, jag vet att det är andra battericeller som tål snabbare laddning och att interiören är ännu mer avskalad.

Men i allt väsentligt är det väl samma eller liknande funktioner funktioner? Samma grundtänk, samma AP, samma Spötify... Inte mycket har förändrats från grundreceptet från de första Model S.

Att en mindre bil är roligare att köra säger sig självt. Men jag vet inte hur många som så tvärsäkert skulle säga att en BMW 3-serie är en mycket bättre bil än en 5-serie pga det. Det är en egenskap hos bilen bland många andra egenskaper.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Kirre »

Viktigaste fördelarna med M3 LR AWD vs MS 75D, enligt mig.

+ Mycket "sportigare" att köra
+ Skärmen och gränssnittet
+ Smalare och därmed lättare att hantera i stadstrafik och att parkera
+ Fler förvaringsutrymmen i kupen
+ RÄCKVIDDEN!!!
+ LADDTIDEN vid SuC!!!

Nackdelar vs MS
- Autopiloten. Hade AP1 på min MS och den är bra mycket bättre än den AP(3?) jag har nu
- Helljus- och regnsensorautomatik. Mycket sämre än på min gamla MS
- Utseendet. MS är enligt mig en av de 10 snyggaste bilarna som har funnits
- MS känns mer Premium
- Lastutrymmet. MS sväljer mer än mina fd Passat och XC90. M3 känns som en BMW 3-serie.
- Avsaknaden av luftfjädring
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av helix »

Som det mesta annat handlar det om tycke/smak samt vad man är ute efter. För min del som gillar sportig körning och vill ha en lite mindre och smidigare bil så väljer jag 3:an framför S. Detta då efter 2,5 år med Model S och nu ett halvår med Model 3. Model 3 är mycket roligare att köra och på det hela taget en modernare bil med nyare teknik. Tycker själv jag fått det bekräftat efter att både kört Model S som lånebil samt provkört en S Raven Performance.

Några saker som jag uppskattar med 3:an som jag skulle saknar om jag bytte till S:
- Lamporna är betydligt bättre och ger en bredare och mer jämn ljusbild. Samtliga mina S (facelift) hade ganska dåliga lampor. Gäller även hel-ljuset.
- Vindrutetorkare och spolning fungerar betydligt bättre än i S där det var en utmaning att få rutan ren i motorvägsfart
- Förvaring inne i kupén är smart med gott om plats i mittkonsol, fack i dörrar samt fack för solglasögon och andra småpryttlar som jag aldrig visste var jag skulle göra av i S:en
- Placering av mobiltelefon(er) under skärmen. Har man trådlös laddplatta blir det ännu bättre. Man kan se mobildisplayen när den laddas och den ligger still även vid "inspirerande körning"
- Sportigare och mindre ratt
- Modernare och mer clean interiör som känns framtid (smaksak). Dock tycker jag det behövs en wrap av träplankan och pianolacken i centerkonsolen för att det ska komma till sin rätt.
- Skönt att slippa instrumenteringen framför ratten och få bättre sikt framåt. Ratten kan då ställas in utan att ta hänsyn till att man ska se en display genom rattkransen.
- Skärmen i 3:an är enklare att arbeta med under körning då den sitter närmare föraren. Tycker också det är skönt att ha allt på en skärm. Jag var också skeptisk innan, men efter att jag vant mig så tycker jag denna lösningen är helt optimal och saknar varken skärm eller HUD.
- Utrymmet fram är luftigare och för min del (187cm) får jag bättre plats för huvudet då takhöjden är högre i Model 3.
- Tycker även baksätet är bekvämare för två personer (tre personer åker bättre i S då den är bredare). Gillar mittarmstödet i baksätet och stolarna är sköna även detta såklart smaksak och baserat på kroppsbyggnad.
- Klimatanläggningen i 3:an ger en jämnare temperatur och mer inställningsmöjligheter för hur luftutsläppen blåser.
- Mobilen som nyckel och slippa key-fob är hur skönt som helst. Har funkat 100% för mig med öppning/stängning (använt iPhone X och numera iPhone 11 Pro, vilket funkar felfritt).
- Stereon upplever jag som bättre och ger en skönare spridning av ljudet jämfört med Ultra-Hifi i S:en.

Snabbare laddhastighet, CCS-port utan adapter, nyare batteriteknik, nästan obefintlig Vampire drain, "tyskt" chassi som är en skön blandning av komfort/sport trots 20" på min bil samt betydligt bättre bromsar (på P) är ytterligare sådant som är fördel.

Elbaklucka, rattvärme, större bagage och något mjukare/tystare är fördelar på S, men sådant jag personligen inte alls saknar. Här får man såklart göra en egen bedömning vad man tycker är viktigt.

På tal om bagage så noterade jag att Tesla uppdaterat på hemsidan och nu deklarerar 542 liter för Model 3. Tror det är enligt den europeiska mätningen och det är denna siffra man ska jämföra med andra europeiska bilar. Bagaget i 3:an är riktig bra om man kan leva med den lite mindre öppningen.

Fram till häromdagen var mitt enda problem med 3:an att det var lite knarrande i kupén (som jag skrev om i en separat tråd), men nu när detta problem är löst och kupén är fri från skrammel är det verkligen en suverän bil och jag är riktigt nöjd. Det säger väl en del när man längtar tillbaka till sin 3P efter att ha lånat en Porsche 911 (992 Carrera S) och kört en hel del inspirerande mil :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10731
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Att 3:an är modernare är det många som tycker. Men exakt vad består moderniteten av? Jo, jag vet att det är andra battericeller som tål snabbare laddning och att interiören är ännu mer avskalad.

Men i allt väsentligt är det väl samma eller liknande funktioner funktioner? Samma grundtänk, samma AP, samma Spötify... Inte mycket har förändrats från grundreceptet från de första Model S.

Att en mindre bil är roligare att köra säger sig självt. Men jag vet inte hur många som så tvärsäkert skulle säga att en BMW 3-serie är en mycket bättre bil än en 5-serie pga det. Det är en egenskap hos bilen bland många andra egenskaper.
Jag tycker skillnaden i körglädje är betydligt mycket större mellan en Model 3 och en Model S, än mellan BMW 3 och BMW 5. Det är väl ingen här som hävdat att Model 3 är bättre enbart pga körglädjen. Däremot är det i mitt tycke den viktigaste (av många) faktorer.

Gällande modernitet så är Helix lista bra. Ett par saker ytterligare som jag gillar:
* Skärmen är ljusstarkare och kanske även mer högupplöst än i min X (vet ej om det ändrats i Raven osv). Kan även vara att man upplever den som mer högupplöst pga något mindre storlek och därmed tätare mellan pixlarna.
* Ventilationsutblåsen! Jag tycker det är en otroligt cool och futuristisk lösning i Model 3.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Att 3:an är modernare är det många som tycker. Men exakt vad består moderniteten av? Jo, jag vet att det är andra battericeller som tål snabbare laddning och att interiören är ännu mer avskalad.

Men i allt väsentligt är det väl samma eller liknande funktioner funktioner? Samma grundtänk, samma AP, samma Spötify... Inte mycket har förändrats från grundreceptet från de första Model S.

Att en mindre bil är roligare att köra säger sig självt. Men jag vet inte hur många som så tvärsäkert skulle säga att en BMW 3-serie är en mycket bättre bil än en 5-serie pga det. Det är en egenskap hos bilen bland många andra egenskaper.
Jag tycker skillnaden i körglädje är betydligt mycket större mellan en Model 3 och en Model S, än mellan BMW 3 och BMW 5. Det är väl ingen här som hävdat att Model 3 är bättre enbart pga körglädjen. Däremot är det i mitt tycke den viktigaste (av många) faktorer.

Gällande modernitet så är Helix lista bra. Ett par saker ytterligare som jag gillar:
* Skärmen är ljusstarkare och kanske även mer högupplöst än i min X (vet ej om det ändrats i Raven osv). Kan även vara att man upplever den som mer högupplöst pga något mindre storlek och därmed tätare mellan pixlarna.
* Ventilationsutblåsen! Jag tycker det är en otroligt cool och futuristisk lösning i Model 3.

Som andrabil för dig så förstår jag din prioritering. Men varför säljer du inte din X och köper en till 3:a om nu körglädjen är viktigast och 3:an är den överlägset bästa Teslan? ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10731
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Att 3:an är modernare är det många som tycker. Men exakt vad består moderniteten av? Jo, jag vet att det är andra battericeller som tål snabbare laddning och att interiören är ännu mer avskalad.

Men i allt väsentligt är det väl samma eller liknande funktioner funktioner? Samma grundtänk, samma AP, samma Spötify... Inte mycket har förändrats från grundreceptet från de första Model S.

Att en mindre bil är roligare att köra säger sig självt. Men jag vet inte hur många som så tvärsäkert skulle säga att en BMW 3-serie är en mycket bättre bil än en 5-serie pga det. Det är en egenskap hos bilen bland många andra egenskaper.
Jag tycker skillnaden i körglädje är betydligt mycket större mellan en Model 3 och en Model S, än mellan BMW 3 och BMW 5. Det är väl ingen här som hävdat att Model 3 är bättre enbart pga körglädjen. Däremot är det i mitt tycke den viktigaste (av många) faktorer.

Gällande modernitet så är Helix lista bra. Ett par saker ytterligare som jag gillar:
* Skärmen är ljusstarkare och kanske även mer högupplöst än i min X (vet ej om det ändrats i Raven osv). Kan även vara att man upplever den som mer högupplöst pga något mindre storlek och därmed tätare mellan pixlarna.
* Ventilationsutblåsen! Jag tycker det är en otroligt cool och futuristisk lösning i Model 3.

Som andrabil för dig så förstår jag din prioritering. Men varför säljer du inte din X och köper en till 3:a om nu körglädjen är viktigast och 3:an är den överlägset bästa Teslan? ;)
För att jag inom kort (förhoppningsvis) har en stor familj :o
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av mati »

Begreppet andrabil är ju en definitionsfråga. För mig är förstabilen den bil jag använder hela tiden, andrabilen är "reserv" som används främst när förstabilen är upptagen eller inte fungerar lika bra för ett visst ändamål.
Jag har ju i över ett år betraktat min Model S som andrabil och e-Golfen som förstabil, just för att jag ansåg att Golfen i nästan samtliga fall är den bättre bilen. Bättre är ett relativt begrepp. Det är två helt olika bilar såklart. Men Teslan tog jag bara när jag skulle åka längre än 30 mil, behövde ta med mig båda hundarna eller lasta mycket grejor. Så är det än idag med e-tron. Jag tar fortfarande Golfen när jag har båda bilarna till mitt förfogande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Alzie
Inlägg: 297
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Alzie »

Tack grabbar. Vilken bra feedback.

Hur stor ljudskillnad tycker ni att det är mellan M3 och MS? Typ 20%? Eller går det att säga? Det är ganska viktigt i mitt tycke.
Verdi

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
För att jag inom kort (förhoppningsvis) har en stor familj :o
Grattis! :)

Men jag förstår ändå inte? Körglädje och modernitet var ju viktigast. ;)

Nej men tack för att du bekräftar att det inte alls är viktigast när det väl kommer till kritan. Ni hade säkert kunnat klämma in 3 barn i baksätet på en 3:a om ni verkligen velat. :D

Jag hade faktiskt kunnat tänka mig en Model 3 istället för vår Model S nu när vi går ifrån barnvagnsåldern för gott. Skulle dock innebära takbox på sommarsemestern med allt vad det innebär i form av oljud och ökad förbrukning. Men det hade det väl varit värt om det även blivit betydligt billigare. Tyvärr är besparingen på att byta från S till 3 inte särskilt stor (om den alls finns) för just mig som fick värdet saboterat i och med prissänkningen i våras. Eftersom jag har garanterat återköpspris så är det bara att ha den kvar och se glad ut. :)

Men hur var det nu? Ingen förlorade egentligen på prissänkningen? Var bara fördelar va? ;)
Verdi

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Begreppet andrabil är ju en definitionsfråga. För mig är förstabilen den bil jag använder hela tiden, andrabilen är "reserv" som används främst när förstabilen är upptagen eller inte fungerar lika bra för ett visst ändamål.
Jag har ju i över ett år betraktat min Model S som andrabil och e-Golfen som förstabil, just för att jag ansåg att Golfen i nästan samtliga fall är den bättre bilen. Bättre är ett relativt begrepp. Det är två helt olika bilar såklart. Men Teslan tog jag bara när jag skulle åka längre än 30 mil, behövde ta med mig båda hundarna eller lasta mycket grejor. Så är det än idag med e-tron. Jag tar fortfarande Golfen när jag har båda bilarna till mitt förfogande.

Förstabilen är för mig den som används när hela familjen ska åka tillsammans. Förslagsvis på längre resor osv. Mao den bil som används när den andra inte räcker till.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Men hur var det nu? Ingen förlorade egentligen på prissänkningen? Var bara fördelar va? ;)
Hur du än vänder och vrider på det blir ju nästa bil billigare, oavsett om det är en S, X, 3 eller Y.

Det är som på fastighetsmarknaden. Även om priserna går ner så blir ju då nästa boende billigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10731
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
För att jag inom kort (förhoppningsvis) har en stor familj :o
Grattis! :)

Men jag förstår ändå inte? Körglädje och modernitet var ju viktigast. ;)

Nej men tack för att du bekräftar att det inte alls är viktigast när det väl kommer till kritan. Ni hade säkert kunnat klämma in 3 barn i baksätet på en 3:a om ni verkligen velat. :D

Jag hade faktiskt kunnat tänka mig en Model 3 istället för vår Model S nu när vi går ifrån barnvagnsåldern för gott. Skulle dock innebära takbox på sommarsemestern med allt vad det innebär i form av oljud och ökad förbrukning. Men det hade det väl varit värt om det även blivit betydligt billigare. Tyvärr är besparingen på att byta från S till 3 inte särskilt stor (om den alls finns) för just mig som fick värdet saboterat i och med prissänkningen i våras. Eftersom jag har garanterat återköpspris så är det bara att ha den kvar och se glad ut. :)

Men hur var det nu? Ingen förlorade egentligen på prissänkningen? Var bara fördelar va? ;)
Tack!

Ja körglädje och modernitet är viktigast för mig. Men en grundförutsättning är faktiskt att alla överhuvudtaget kan åka med i bilen. Vem har pratat om 3 barn? ;)

TS skrev "vi åker nästan alltid själva, så det är sällan vi behöver det stora utrymmet som MS erbjuder.". Jag har i annan tråd i veckan rekommenderat Model S för nån som hade 3 barn, men är man för det mesta 2 personer totalt i bilen så tycker jag Model 3 är överlägsen. Det är fritt fram för dig att anse att Model S är överlägsen, men TS frågade ju om åsikter från oss som haft båda delarna.

Jag har alltid sagt att de förlorar på prissänkningen som "nedgraderar" till annat märke eller mindre bil/prestanda. Om du köper en ny SLR eller än mer en SP så har du tjänat eller tjänat mycket på prissänkningen. Så ja, prissänkningen är bra för konsumenten. Lite oklart var du står i frågan dock, sist du skrev något så var du plötsligt irriterad över höga andrahandsvärden istället för på låga :lol:

Till min stora förvåning så påverkades dock inte min S75D överhuvudtaget av prissänkningen. Andrahandsmarknaden verkar fortfarande släpa efter. "OfarligTeslas" 700k var ytterligare en datapunkt på det imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10731
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Men hur var det nu? Ingen förlorade egentligen på prissänkningen? Var bara fördelar va? ;)
Hur du än vänder och vrider på det blir ju nästa bil billigare, oavsett om det är en S, X, 3 eller Y.

Det är som på fastighetsmarknaden. Även om priserna går ner så blir ju då nästa boende billigare.
Exakt... De flesta "uppgraderar" ju faktiskt även när det gäller boende och då sparar man pengar om priserna går ner.

Är lika fascinerad där som när det gäller Teslas prissänkning när folk tror att de tjänar på att priserna går upp (återigen, även där finns givetvis undantag, om man tex ska byta ner sig eller flytta utomlands, men det vanligaste är ju ändå att man byter upp sig inom samma stad).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Men hur var det nu? Ingen förlorade egentligen på prissänkningen? Var bara fördelar va? ;)
Hur du än vänder och vrider på det blir ju nästa bil billigare, oavsett om det är en S, X, 3 eller Y.

Det är som på fastighetsmarknaden. Även om priserna går ner så blir ju då nästa boende billigare.

En trea har väl inte blivit billigare? Måste ha missat den prissänkningen. :)

Jämförelsen med fastighetsmarknaden haltar. Där är det faktiskt bättre om priserna går upp då det för de flesta är enda sättet att tjäna ihop till insatsen på ett större boende. Vad spelar det för roll om lägenheten kostar 3 eller 4 miljoner om jag inte har nån kontantinsats? Särskilt i dessa dagar med, till synes permanent, låga räntor.
Verdi

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Tack!

Ja körglädje och modernitet är viktigast för mig. Men en grundförutsättning är faktiskt att alla överhuvudtaget kan åka med i bilen. Vem har pratat om 3 barn? ;)

TS skrev "vi åker nästan alltid själva, så det är sällan vi behöver det stora utrymmet som MS erbjuder.". Jag har i annan tråd i veckan rekommenderat Model S för nån som hade 3 barn, men är man för det mesta 2 personer totalt i bilen så tycker jag Model 3 är överlägsen. Det är fritt fram för dig att anse att Model S är överlägsen, men TS frågade ju om åsikter från oss som haft båda delarna.

Jag har alltid sagt att de förlorar på prissänkningen som "nedgraderar" till annat märke eller mindre bil/prestanda. Om du köper en ny SLR eller än mer en SP så har du tjänat eller tjänat mycket på prissänkningen. Så ja, prissänkningen är bra för konsumenten. Lite oklart var du står i frågan dock, sist du skrev något så var du plötsligt irriterad över höga andrahandsvärden istället för på låga :lol:

Till min stora förvåning så påverkades dock inte min S75D överhuvudtaget av prissänkningen. Andrahandsmarknaden verkar fortfarande släpa efter. "OfarligTeslas" 700k var ytterligare en datapunkt på det imo.
4 barn? :shock:

2 barn går ju lätt in i en Model 3. ;) Och absolut in i en S. Som väl trots allt är roligare att köra än en X? :?

Att jag tycker uppenbara ockerpriser är irriterande är en helt annan sak. Tycker inte om oärlighet och säljare som ska lura folk. Och jag gillar inte när någonting är ologiskt... :)

Jag tycker prisbilden på begagnat är alldeles för hopklämd. Jag tycker det borde skilja mer mellan en 85D -15 och en helt ny Raven LR än vad det gör nu. De flesta vill ha över 600 tkr för sin 85D. Du får ju en ny med all utrustning (förutom 21" och FSD) för 886 080:- inkl destinationsavgift och bonus. Får man en ny Raven för 886, hur ska jag då få vettigt betalt för min 1 år gamla som gått 4200 mil och har sämre räckvidd? När Tesla dessutom erbjuder fri SuC, lägre ränta osv än vad jag kan göra? Rimligt värde för min är väl faktiskt runt 730' (18% ner mot nypris). Ett nätt litet tapp på 370' på 1 år. Nu kommer jag tappa ca 230' under de 2 kommande åren (inkl 5000 övermil). Då blir beslutet lätt att behålla. Men raset kanske bromsar upp? Får jag 700' om ett år så är det ju helt plötsligt mycket mer attraktivt att sälja för då har jag 200' framför mig under tredje året...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10731
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Tack!

Ja körglädje och modernitet är viktigast för mig. Men en grundförutsättning är faktiskt att alla överhuvudtaget kan åka med i bilen. Vem har pratat om 3 barn? ;)

TS skrev "vi åker nästan alltid själva, så det är sällan vi behöver det stora utrymmet som MS erbjuder.". Jag har i annan tråd i veckan rekommenderat Model S för nån som hade 3 barn, men är man för det mesta 2 personer totalt i bilen så tycker jag Model 3 är överlägsen. Det är fritt fram för dig att anse att Model S är överlägsen, men TS frågade ju om åsikter från oss som haft båda delarna.

Jag har alltid sagt att de förlorar på prissänkningen som "nedgraderar" till annat märke eller mindre bil/prestanda. Om du köper en ny SLR eller än mer en SP så har du tjänat eller tjänat mycket på prissänkningen. Så ja, prissänkningen är bra för konsumenten. Lite oklart var du står i frågan dock, sist du skrev något så var du plötsligt irriterad över höga andrahandsvärden istället för på låga :lol:

Till min stora förvåning så påverkades dock inte min S75D överhuvudtaget av prissänkningen. Andrahandsmarknaden verkar fortfarande släpa efter. "OfarligTeslas" 700k var ytterligare en datapunkt på det imo.
4 barn? :shock:

2 barn går ju lätt in i en Model 3. ;) Och absolut in i en S. Som väl trots allt är roligare att köra än en X? :?

Att jag tycker uppenbara ockerpriser är irriterande är en helt annan sak. Tycker inte om oärlighet och säljare som ska lura folk. Och jag gillar inte när någonting är ologiskt... :)

Jag tycker prisbilden på begagnat är alldeles för hopklämd. Jag tycker det borde skilja mer mellan en 85D -15 och en helt ny Raven LR än vad det gör nu. De flesta vill ha över 600 tkr för sin 85D. Du får ju en ny med all utrustning (förutom 21" och FSD) för 886 080:- inkl destinationsavgift och bonus. Får man en ny Raven för 886, hur ska jag då få vettigt betalt för min 1 år gamla som gått 4200 mil och har sämre räckvidd? När Tesla dessutom erbjuder fri SuC, lägre ränta osv än vad jag kan göra? Rimligt värde för min är väl faktiskt runt 730' (18% ner mot nypris). Ett nätt litet tapp på 370' på 1 år. Nu kommer jag tappa ca 230' under de 2 kommande åren (inkl 5000 övermil). Då blir beslutet lätt att behålla. Men raset kanske bromsar upp? Får jag 700' om ett år så är det ju helt plötsligt mycket mer attraktivt att sälja för då har jag 200' framför mig under tredje året...
Med 0-2 barn hade jag valt en 3a.
Med 3 barn S eller X.
Med 4 barn+ en X.

Så även om jag tycker S är långt roligare att köra än X så skulle valet ändå sällan falla på S i dagsläget.

Är som sagt helt enig i att begagnatpriserna är för höga. Precis som jag rekommenderade "OfarligTesla" så hade jag även i ditt läge sålt bilen och köpt en nyare (och/eller performance) om du nu vill ha S. Spelar ju ingen roll vilka "sunk costs" du har, det relevanta är ju att du kommer få betala mindre vid "uppgraderingen" än du hade gjort utan prissänkning och rimligtvis mindre än du får göra om du "väntar in" att begagnatmarknaden korrigeras.

730' tycker jag också vore rimligt om marknaden hade anpassat sig, men jag tror du kan få klart mer för den. Jag fick som sagt 725 för min S75D och "Ofarlig" fick ju 700... I relation till de priserna är 730 för lågt imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Är som sagt helt enig i att begagnatpriserna är för höga. Precis som jag rekommenderade "OfarligTesla" så hade jag även i ditt läge sålt bilen och köpt en nyare (och/eller performance) om du nu vill ha S. Spelar ju ingen roll vilka "sunk costs" du har, det relevanta är ju att du kommer få betala mindre vid "uppgraderingen" än du hade gjort utan prissänkning och rimligtvis mindre än du får göra om du "väntar in" att begagnatmarknaden korrigeras.

730' tycker jag också vore rimligt om marknaden hade anpassat sig, men jag tror du kan få klart mer för den. Jag fick som sagt 725 för min S75D och "Ofarlig" fick ju 700... I relation till de priserna är 730 för lågt imo.
Ja jag kände lite så, jag tog pengarna och sprang och så får jag bestämma mig nu i efterhand vad jag gör. Lyxen med att egentligen inte behöva bilen från första början är ju att man är flexibel. Hur länge klarar jag utan en Tesla tro? :D

Förväntar mig en justering närmsta 1-2 åren på de begagnade när andrahandsmarknaden hinner ikapp prissänkningen på de nya, speciellt 75:orna och jag hade inget garanterat restvärde.
Verdi

Re: Ni som haft MS och nu har M3

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:

Med 0-2 barn hade jag valt en 3a.
Med 3 barn S eller X.
Med 4 barn+ en X.

Så även om jag tycker S är långt roligare att köra än X så skulle valet ändå sällan falla på S i dagsläget.

Är som sagt helt enig i att begagnatpriserna är för höga. Precis som jag rekommenderade "OfarligTesla" så hade jag även i ditt läge sålt bilen och köpt en nyare (och/eller performance) om du nu vill ha S. Spelar ju ingen roll vilka "sunk costs" du har, det relevanta är ju att du kommer få betala mindre vid "uppgraderingen" än du hade gjort utan prissänkning och rimligtvis mindre än du får göra om du "väntar in" att begagnatmarknaden korrigeras.

730' tycker jag också vore rimligt om marknaden hade anpassat sig, men jag tror du kan få klart mer för den. Jag fick som sagt 725 för min S75D och "Ofarlig" fick ju 700... I relation till de priserna är 730 för lågt imo.
Det _är_ alltså fjärde ungen som är på väg? Shit. :o 8-)

Ja, det är möjligt att det vore rimligt att byta till en ny S nu och försöka utnyttja trögheten i marknaden. Dock känns det av nån anledning inte lika rimligt att sälja för att köpa en Model 3. Men det är väl bara psykologiskt?

Synd att de höjt priset på P och inkluderat L igen. Annars hade man ju som befintlig S-ägare en rabatt där... :(

Edit:

Gjorde en liten räkneövning där jag förutsätter att jag måste utnyttja garanterat restvärde (50%) både på min nuvarande och på en ny Raven S LR och att jag får 800' för min och kan köpa en ny för 900' efter bonus (blå metallic enda tillvalet).

Garanterat restvärde på min, exklusive övermil, är 580'. På en ny vore det 475'.

Fall 1: Behålla nuvarande. (800'-580')/2 = 110' per år i värdeminskning.
Fall 2: Byta mot en ny. (100' + 475' - 60' + 10')/3 = 175' per år i värdeminskning.

Hade jag däremot inte haft garanterat restvärde så hade det varit en helt annan grej. Då hade 100' för en ny Raven med 4200 färre mil på mätaren varit ett kap. :)
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar