Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av kikat »

Nu är bilden bytt på beställningssidan mot Aero-hjul utan Aero-täcksidor.
De har även lagt till denna text "Denna uppsättning inkluderar Pinwheel-fälgar med däck. Aero-täcksidor kan köpas separat i vår onlinebutik.". Men täcksidorna finns självklart inte att köpa i onlinebutiken "än" ;)
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av TeslaM3 »

kikat skrev:
Nu är bilden bytt på beställningssidan mot Aero-hjul utan Aero-täcksidor.
De har även lagt till denna text "Denna uppsättning inkluderar Pinwheel-fälgar med däck. Aero-täcksidor kan köpas separat i vår onlinebutik.". Men täcksidorna finns självklart inte att köpa i onlinebutiken "än" ;)
Varför ska man ha en extra uppsättning täcksidor? De flyttas ju bara över från sommar- till vinterdäcken.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av Jerker »

TeslaM3 skrev:
kikat skrev:
Nu är bilden bytt på beställningssidan mot Aero-hjul utan Aero-täcksidor.
De har även lagt till denna text "Denna uppsättning inkluderar Pinwheel-fälgar med däck. Aero-täcksidor kan köpas separat i vår onlinebutik.". Men täcksidorna finns självklart inte att köpa i onlinebutiken "än" ;)
Varför ska man ha en extra uppsättning täcksidor? De flyttas ju bara över från sommar- till vinterdäcken.
Iofs en korrekt iakttagelse. Men när de själva säger (vilket de tidigare gjorde) att det ska ingå hjulsidor så ska man ju ha dem. Och det skadar ju inte att ha extra om nån skulle gå förlorad eller gå sönder.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av kikat »

TeslaM3 skrev:
kikat skrev:
Nu är bilden bytt på beställningssidan mot Aero-hjul utan Aero-täcksidor.
De har även lagt till denna text "Denna uppsättning inkluderar Pinwheel-fälgar med däck. Aero-täcksidor kan köpas separat i vår onlinebutik.". Men täcksidorna finns självklart inte att köpa i onlinebutiken "än" ;)
Varför ska man ha en extra uppsättning täcksidor? De flyttas ju bara över från sommar- till vinterdäcken.
Ja, det stämmer. Det var menat som information då det tidigare varit oklart om de ingår eller inte. Men nu när de uppdaterat informationen har otydligheterna undanröjts så man är på det klara att man inte får kompletta vinterdäck vid köp. Kan bli problem om man har 19-tumsdäck och köper 18-tum Aero som vinterdäck för då har man inga täcksidor att flytta över.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av HelectriC »

kikat skrev:
TeslaM3 skrev:
kikat skrev:
Nu är bilden bytt på beställningssidan mot Aero-hjul utan Aero-täcksidor.
De har även lagt till denna text "Denna uppsättning inkluderar Pinwheel-fälgar med däck. Aero-täcksidor kan köpas separat i vår onlinebutik.". Men täcksidorna finns självklart inte att köpa i onlinebutiken "än" ;)
Varför ska man ha en extra uppsättning täcksidor? De flyttas ju bara över från sommar- till vinterdäcken.
Ja, det stämmer. Det var menat som information då det tidigare varit oklart om de ingår eller inte. Men nu när de uppdaterat informationen har otydligheterna undanröjts så man är på det klara att man inte får kompletta vinterdäck vid köp. Kan bli problem om man har 19-tumsdäck och köper 18-tum Aero som vinterdäck för då har man inga täcksidor att flytta över.
om man nu ska undanröja oklarheter, så kan det ju vara en fördel att faktiskt skriva det man menar? Det är skillnad på däck, fälg och hjul. Skriver man däck, så är det gummit, fälg är metallen i mitten och hjul är gummi+metall. Man får helt säkert kompletta vinterdäck (dvs 4 gummidäck) om man beställer det. Kompletta hjul däremot är ju något annat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av KalleL »

Vet någon om Aero-fälgsidorna passar att snäppa på någon "tredjepartsfälg"? I så fall börjar det kännas onödigt att betala flera tusen kronor extra för att just Tesla ska leverera mig ett gäng standardfälgar.

Jag har beställt SR+ den 3 november och lade till vinterhjul.
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av HelectriC »

KalleL skrev:
Vet någon om Aero-fälgsidorna passar att snäppa på någon "tredjepartsfälg"? I så fall börjar det kännas onödigt att betala flera tusen kronor extra för att just Tesla ska leverera mig ett gäng standardfälgar.

Jag har beställt SR+ den 3 november och lade till vinterhjul.
Dom lär inte passa några andra fälgar eftersom snäppfunktionen är anpassad exakt til ekrarna och inte kanten, som många andra fälgsidor. Men är du intresserad av vinterhjul från Tesla pga utseendet med fälgsidorna?? Dom är ju inte direkt omtalade som snygga? Du hittar ju säkert många andra fälgar till lägre pris, som ser betydligt bättre ut än plastsidorna till aerohjulen om du ändå inte bryr dig om vilken fälg det är.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av KalleL »

HelectriC skrev:
KalleL skrev:
Vet någon om Aero-fälgsidorna passar att snäppa på någon "tredjepartsfälg"? I så fall börjar det kännas onödigt att betala flera tusen kronor extra för att just Tesla ska leverera mig ett gäng standardfälgar.

Jag har beställt SR+ den 3 november och lade till vinterhjul.
Dom lär inte passa några andra fälgar eftersom snäppfunktionen är anpassad exakt til ekrarna och inte kanten, som många andra fälgsidor. Men är du intresserad av vinterhjul från Tesla pga utseendet med fälgsidorna?? Dom är ju inte direkt omtalade som snygga? Du hittar ju säkert många andra fälgar till lägre pris, som ser betydligt bättre ut än plastsidorna till aerohjulen om du ändå inte bryr dig om vilken fälg det är.
Det är mest aerodynamiken jag är intresserad av, men det kanske man kan få även med andra lösningar...
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av HelectriC »

moosix skrev:
Har tänkt samma tanke i väntan på mina vinterdäck som ska komma "inom nån vecka" (för snart 4 veckor sedan) då bilen levererades.
Man kan även tänka sig att AERO fälgar är fälgen under navkapslarna/fälgsidorna och att AERO inte alls innefattar just de för AERO utseendet så typiska navkapslar
Fast aero-fälgar utan front i plast kallas pin wheel, så det håller inte helt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av KalleL »

Tesla Täby säger ”Hemsidan uppdaterades i mitten av oktober till att inte inkludera Aero-täcksidorna för vinterdäcken” och det får man ju lita på. De bekräftar även att man måste beställa dem separat och anger ett pris av 315:- styck.
Jag beställde bilen i början av november så jag måste ha missat att detta ändrats. Det är ingen katastrof för mig eftersom jag kan flytta sidorna från 18”-sommarhjulen, men hela grejen gör att jag börjar fundera på alternativa lösningar.
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av kikat »

KalleL skrev:
Tesla Täby säger ”Hemsidan uppdaterades i mitten av oktober till att inte inkludera Aero-täcksidorna för vinterdäcken” och det får man ju lita på. De bekräftar även att man måste beställa dem separat och anger ett pris av 315:- styck.
Jag beställde bilen i början av november så jag måste ha missat att detta ändrats. Det är ingen katastrof för mig eftersom jag kan flytta sidorna från 18”-sommarhjulen, men hela grejen gör att jag börjar fundera på alternativa lösningar.
Beställde i somras, d.v.s. före de ändrade att inte inkludera täcksidorna och fick inte heller några men varför hänga upp sig på det? Är enkelt att flytta över dem och ser ingen mening med att ha dubbla uppsättningar. De måste ändå bort när man byter däck.
Går någon sönder eller blir skavd går de att köpa styckvis för 315kr/styck. Det enda negativa är att om man inte har 18-tum Aerohjul som sommardäck så blir det en prishöjning på 1260kr för täcksidor eller 520kr för Wheel Cap Kit.
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av KalleL »

Mitt problem är nog mest att det känns sniket att de tagit bort dem utan att korrigera priset på vinterhjulen. Men som du säger vill man ju inte ens ha en extra uppsättning skräpandes — tills någon går sönder vill säga. ;)
Det jag egentligen är ute efter är en lika eller nästan lika aerodynamisk fälg(sida) från någon annan leverantör, som kanske har bättre pris och låter mig välja andra däck än Nokian R3.
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Dr_bus
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 apr 2016 13:09
Ort: Örebro

Re: Inga fälgsidor med till vinterhjulen..?

Inlägg av Dr_bus »

När jag skiftade till vinterdäck upptäckte jag att samtliga 4 fälgsidor är identiska, vilket då innebär att på bilens ena sida sugs luften in i fälgen och tvärtom på den andra sidan. Om fälgsidans funktion är att minska bilens totala luftmotstånd borde höger respektive vänster fälgsida vara spegelvända. Har jag fått fel hjulsidor?
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
Skriv svar