Foliering av Tesla3
Moderator: Redaktion
Foliering av Tesla3
Två företag som gör foliering har jag kontakt med.
SGSstyling i Akalla
WrapZone i SaltsjöBoo
Tacksam för andras erfarenheter - vilket företag rekommenderas?
Hälsningar
/Rigmor R
-
- elbilist
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 30 aug 2016 02:21
Re: Foliering av Tesla3
Bägge två har överlag väldigt bra rykte. Jag har personligen inte erfarenhet av någon av dom, men känner två som använt den förstnämnda, det vill säga SGS, och är väldigt nöjda både vad gäller pris, service och arbetet.
Re: Foliering av Tesla3
Har använt Autostripe på Tyresö tre ggr, bland annat till min svarta trea. Är mkt nöjd med dem.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Pigi71
- Teslaägare
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 15 jun 2014 17:09
- Referralkod: ts.la/pierluigi20337
Re: Foliering av Tesla3
Can confirm Autostripe, really good job.Legato skrev:Har använt Autostripe på Tyresö tre ggr, bland annat till min svarta trea. Är mkt nöjd med dem.
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Re: Foliering av Tesla3
Jag har tyvärr haft negativ upplevelse utav Wrapzone. Kan rekommendera Wrapcenter precis intill SuC Bredden. Grabbarna där utförde ett kanon jobb på Xen.
Model X P100D
Re: Foliering av Tesla3
Hej! Vad finns det för risker med original-lacken vid foliering, och vad ska man tänka på om man gör detta? Förmodar att alla som utför tjänsten enbart kommer framhålla det som är positivt.
Re: Foliering av Tesla3
Kolla med JFBildekor i bredden, dom folierade min bil!
Är mycket nöjd, proffsiga, snabba och trevliga!
Är mycket nöjd, proffsiga, snabba och trevliga!
Re: Foliering av Tesla3
Tror det är väldigt små risker för originallacken i samband med foliering.JohanTh skrev:Hej! Vad finns det för risker med original-lacken vid foliering, och vad ska man tänka på om man gör detta? Förmodar att alla som utför tjänsten enbart kommer framhålla det som är positivt.
Snarare så att lacken skyddas och man får välja en egen färg!
Re: Foliering av Tesla3
Skulle inte foliera en bil som blivit nylackerad då det finns risk att lacken fastnar i folien när den skall tas bort.JohanTh skrev:Hej! Vad finns det för risker med original-lacken vid foliering, och vad ska man tänka på om man gör detta? Förmodar att alla som utför tjänsten enbart kommer framhålla det som är positivt.
Model X P100D
Re: Foliering av Tesla3
Vad har ni fått för priser på att foliera en trea? Å vad är det för folie de räknar med då?
Re: Foliering av Tesla3
Betalade runt 19tkr, 3M 1080 folie.Adrenity skrev:Vad har ni fått för priser på att foliera en trea? Å vad är det för folie de räknar med då?
Re: Foliering av Tesla3
Finns nog ingen bättre firma för detta än JF Bildekor i Sollentuna. Jag började diskutera med Wrapzone men bytte till JF Bildekor pga ständiga förseningar och utebliven kommunikation. JF hjälpte mig på ett fantastiskt sätt med färgprintprover för att hitta exakt den dovt olivgröna nyans jag ville ha. Deras pris ligger på ca 19 000 kr för standardfärg och 23 000 kr för egen färg inkl printprover. OBS, bilden här är inte rättvisande, färgen på bilen visade sig vara märkligt svårfotograferad. I verkligheten känns den lite "tydligare".
Att tänka på: det är inte ovanligt att sensorer slutar fungera vid helfoliering, pga att folien kan släppa en liten aning i foliekanterna varpå "luftfickan" som uppstår stör sensorn. I mitt fall funkar alla sensorer baktill och på sidorna fast de är "in-folierade", men framtill var jag tvungen att göra ett återbesök hos JF, som då skar ur folien runt sensorerna. Mkt snyggt och exakt jobbat av dem även i det fallet.
Att tänka på: det är inte ovanligt att sensorer slutar fungera vid helfoliering, pga att folien kan släppa en liten aning i foliekanterna varpå "luftfickan" som uppstår stör sensorn. I mitt fall funkar alla sensorer baktill och på sidorna fast de är "in-folierade", men framtill var jag tvungen att göra ett återbesök hos JF, som då skar ur folien runt sensorerna. Mkt snyggt och exakt jobbat av dem även i det fallet.
Re: Foliering av Tesla3
Det är inte riskfritt, min bil blev repad vid foliering. De stog för kostnaden att omlackera men inte kul på en splitterny bil, och som nämnt, man får vänta några veckor och sätta folie på omlackad del, vilket inte är kul heller, och vem vet hur det står sig. Otur visst, men det är alltid risker med folk som pillar på bilen...
Dessutom, får man någon blessyr på bilen efteråt som går igenom folien måste man reparera underliggande skadan, vänta, och sätta ny folie. En annan nackdel. Det ger mycket mer meck med fler besök till olika ställen (folk som pillar på bilen) och utesluter alternativet att bara självfixa det med en lackpenna, man kan liksom inte fixa folien själv och skadad folie ser värre ut än skadad lack (sticker ut, lossnar runtom). Och bilen ser förjävlig ut med missmatchade paneler under tiden.
Efter mina erfarenheter skulle jag bara foliera igen om jag kände någon personligen i branschen.
Dessutom, får man någon blessyr på bilen efteråt som går igenom folien måste man reparera underliggande skadan, vänta, och sätta ny folie. En annan nackdel. Det ger mycket mer meck med fler besök till olika ställen (folk som pillar på bilen) och utesluter alternativet att bara självfixa det med en lackpenna, man kan liksom inte fixa folien själv och skadad folie ser värre ut än skadad lack (sticker ut, lossnar runtom). Och bilen ser förjävlig ut med missmatchade paneler under tiden.
Efter mina erfarenheter skulle jag bara foliera igen om jag kände någon personligen i branschen.
Re: Foliering av Tesla3
Samtidigt skyddar folien i viss mån mot repor som annars syns lätt i klarlacken.mck skrev:Det är inte riskfritt, min bil blev repad vid foliering. De stog för kostnaden att omlackera men inte kul på en splitterny bil, och som nämnt, man får vänta några veckor och sätta folie på omlackad del, vilket inte är kul heller, och vem vet hur det står sig. Otur visst, men det är alltid risker med folk som pillar på bilen...
Dessutom, får man någon blessyr på bilen efteråt som går igenom folien måste man reparera underliggande skadan, vänta, och sätta ny folie. En annan nackdel. Det ger mycket mer meck med fler besök till olika ställen (folk som pillar på bilen) och utesluter alternativet att bara självfixa det med en lackpenna, man kan liksom inte fixa folien själv och skadad folie ser värre ut än skadad lack (sticker ut, lossnar runtom). Och bilen ser förjävlig ut med missmatchade paneler under tiden.
Efter mina erfarenheter skulle jag bara foliera igen om jag kände någon personligen i branschen.
Iofs har jag en satin-folie så min upplevelse gäller nog inte på samma vis om man har en blank folie.
Om man slipper dörruppslag och parkeringsskador så är lacken ju i nyskick under folien, smidigt om man ska sälja/byta bil.
Skulle lätt foliera om jag bytte bil.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Foliering av Tesla3
Håller med... Tror faktiskt folien tål fler dörruppslag än de flesta tror också Stor skillnad med plåt mot plåt vs plåt mot en mjuk film (även om den är relativt tunn). Tror även man klarar endel mindre stenskott. Är inne på min andra helfolierade bil och har båda gångerna haft en ofolierad bil parallelt, det har för mig varit klart mer stenskott på de ofolierade bilarna.ippodrome skrev:Samtidigt skyddar folien i viss mån mot repor som annars syns lätt i klarlacken.mck skrev:Det är inte riskfritt, min bil blev repad vid foliering. De stog för kostnaden att omlackera men inte kul på en splitterny bil, och som nämnt, man får vänta några veckor och sätta folie på omlackad del, vilket inte är kul heller, och vem vet hur det står sig. Otur visst, men det är alltid risker med folk som pillar på bilen...
Dessutom, får man någon blessyr på bilen efteråt som går igenom folien måste man reparera underliggande skadan, vänta, och sätta ny folie. En annan nackdel. Det ger mycket mer meck med fler besök till olika ställen (folk som pillar på bilen) och utesluter alternativet att bara självfixa det med en lackpenna, man kan liksom inte fixa folien själv och skadad folie ser värre ut än skadad lack (sticker ut, lossnar runtom). Och bilen ser förjävlig ut med missmatchade paneler under tiden.
Efter mina erfarenheter skulle jag bara foliera igen om jag kände någon personligen i branschen.
Iofs har jag en satin-folie så min upplevelse gäller nog inte på samma vis om man har en blank folie.
Om man slipper dörruppslag och parkeringsskador så är lacken ju i nyskick under folien, smidigt om man ska sälja/byta bil.
Skulle lätt foliera om jag bytte bil.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Foliering av Tesla3
Parkeringsskador då ett annat fordon kommer i kontakt är svårt för folien att hantera, jag har xpel som är en av de starkaste stenskottsfilmerna, såhär såg min bakbumper ut efter att en annan förare körde in bakifrån i låg hastighet:
Kanske fördel att folien tog en stor del av smällen så att bumpern gick att laga, men fick ändå gå igenom processen att både omlackera och byta folie.
Helt klart finns det fördelar med folien, stenskott och tvättrepor slipper man de mesta problemen med, och min bil ser ju ut som den där första prototypen:
Den är lite av en otursfågel dock, senast ett stenskott i bakre glastaket (hur det gick till vet jag inte), de vanliga firmorna vägrar att laga det, har en tid inbokad på service centret så får se vad de kan göra.
Kanske fördel att folien tog en stor del av smällen så att bumpern gick att laga, men fick ändå gå igenom processen att både omlackera och byta folie.
Helt klart finns det fördelar med folien, stenskott och tvättrepor slipper man de mesta problemen med, och min bil ser ju ut som den där första prototypen:
Den är lite av en otursfågel dock, senast ett stenskott i bakre glastaket (hur det gick till vet jag inte), de vanliga firmorna vägrar att laga det, har en tid inbokad på service centret så får se vad de kan göra.
Re: Foliering av Tesla3
Tack alla för svar! Nu blev jag bättre orienterad.
Känner någon till ett nytt folieringsmaterial kallat ProTech?
Erbjuder foilfärger med skimmereffekt "pearl" som alternativ till traditionell "metallic":
https://didspade.com/collections/pearls?page=1
Känner någon till ett nytt folieringsmaterial kallat ProTech?
Erbjuder foilfärger med skimmereffekt "pearl" som alternativ till traditionell "metallic":
https://didspade.com/collections/pearls?page=1
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Foliering av Tesla3
Folien håller mycket bättre än lack. Backade lite för fort in i garaget när jag bodde i Norge och klippte till snöslungans "mun" Fick sjukt fula märken i folien men när den plockades bort såg man nästan ingenting efter en lättare polering. Hade då 3M.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Foliering av Tesla3
Hur nylackerad är nylackerad?Ronikarre skrev:Skulle inte foliera en bil som blivit nylackerad då det finns risk att lacken fastnar i folien när den skall tas bort.JohanTh skrev:Hej! Vad finns det för risker med original-lacken vid foliering, och vad ska man tänka på om man gör detta? Förmodar att alla som utför tjänsten enbart kommer framhålla det som är positivt.
Hur lång tid efter leverans av bilen (nylackerad från fabrik) får man vänta med att foliera?
Re: Foliering av Tesla3
Inget problem vid nylevererad bil. Alla moderna bilfabriker härdar lacken vid hög temperatur.heldiggrisen skrev:Hur nylackerad är nylackerad?Ronikarre skrev:Skulle inte foliera en bil som blivit nylackerad då det finns risk att lacken fastnar i folien när den skall tas bort.JohanTh skrev:Hej! Vad finns det för risker med original-lacken vid foliering, och vad ska man tänka på om man gör detta? Förmodar att alla som utför tjänsten enbart kommer framhålla det som är positivt.
Hur lång tid efter leverans av bilen (nylackerad från fabrik) får man vänta med att foliera?
Om bilen repareras/omlackeras så kan problematiken finnas, då lackverkstäder inte alltid har tillgång till samma möjligheter att härda lacken. I värsta fall kan processen ta upp till 2 månader.
Med en nylevererad Tesla i Sverige är man alltså "dubbelt säker". Dels är den som sagt härdad från fabrik, dels tar det ju normalt ett par månader från att bilen tillverkats till du plockar ut den.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Foliering av Tesla3
Teoretiskt kan lacken ha skadats under transport, och sedan omlackerats innan leverans.
6-8 veckor för ommålad lack att härda innan man kunde sätta ny folie. I fabriken lackar de karossen och kör in i en ugn på hög temperatur innan elektronik och annat känsligt monteras in, man kan inte göra det med omlackade ytor på samma sätt.
6-8 veckor för ommålad lack att härda innan man kunde sätta ny folie. I fabriken lackar de karossen och kör in i en ugn på hög temperatur innan elektronik och annat känsligt monteras in, man kan inte göra det med omlackade ytor på samma sätt.
Re: Foliering av Tesla3
Tja, teoretiskt möjligt såklart men extremt osannolikt/ovanligt tror jag.mck skrev:Teoretiskt kan lacken ha skadats under transport, och sedan omlackerats innan leverans.
6-8 veckor för ommålad lack att härda innan man kunde sätta ny folie. I fabriken lackar de karossen och kör in i en ugn på hög temperatur innan elektronik och annat känsligt monteras in, man kan inte göra det med omlackade ytor på samma sätt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Foliering av Tesla3
Wrappat min Model 3 hos Wrapzone med 3M-folie satin dark grey.
Sjukt nöjd! Bra kontakt med företaget, snabba svar, lånebil etc.
Sjukt nöjd! Bra kontakt med företaget, snabba svar, lånebil etc.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Foliering av Tesla3
Instämmer, också väldigt nöjd med Autostripes jobb på min 3a (helfoil + chrome delete).Legato skrev:Har använt Autostripe på Tyresö tre ggr, bland annat till min svarta trea. Är mkt nöjd med dem.