Foliering av Tesla3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Adrenity
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 mar 2019 11:22

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av Adrenity »

Vad har ni fått för priser på att foliera en trea? Å vad är det för folie de räknar med då?
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av ippodrome »

Adrenity skrev:
Vad har ni fått för priser på att foliera en trea? Å vad är det för folie de räknar med då?
Betalade runt 19tkr, 3M 1080 folie.
Burt
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 okt 2019 13:34

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av Burt »

Finns nog ingen bättre firma för detta än JF Bildekor i Sollentuna. Jag började diskutera med Wrapzone men bytte till JF Bildekor pga ständiga förseningar och utebliven kommunikation. JF hjälpte mig på ett fantastiskt sätt med färgprintprover för att hitta exakt den dovt olivgröna nyans jag ville ha. Deras pris ligger på ca 19 000 kr för standardfärg och 23 000 kr för egen färg inkl printprover. OBS, bilden här är inte rättvisande, färgen på bilen visade sig vara märkligt svårfotograferad. I verkligheten känns den lite "tydligare".

Att tänka på: det är inte ovanligt att sensorer slutar fungera vid helfoliering, pga att folien kan släppa en liten aning i foliekanterna varpå "luftfickan" som uppstår stör sensorn. I mitt fall funkar alla sensorer baktill och på sidorna fast de är "in-folierade", men framtill var jag tvungen att göra ett återbesök hos JF, som då skar ur folien runt sensorerna. Mkt snyggt och exakt jobbat av dem även i det fallet.
71224373_10157680461678118_939222198453796864_o.jpg
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av mck »

Det är inte riskfritt, min bil blev repad vid foliering. De stog för kostnaden att omlackera men inte kul på en splitterny bil, och som nämnt, man får vänta några veckor och sätta folie på omlackad del, vilket inte är kul heller, och vem vet hur det står sig. Otur visst, men det är alltid risker med folk som pillar på bilen...

Dessutom, får man någon blessyr på bilen efteråt som går igenom folien måste man reparera underliggande skadan, vänta, och sätta ny folie. En annan nackdel. Det ger mycket mer meck med fler besök till olika ställen (folk som pillar på bilen) och utesluter alternativet att bara självfixa det med en lackpenna, man kan liksom inte fixa folien själv och skadad folie ser värre ut än skadad lack (sticker ut, lossnar runtom). Och bilen ser förjävlig ut med missmatchade paneler under tiden.

Efter mina erfarenheter skulle jag bara foliera igen om jag kände någon personligen i branschen.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av ippodrome »

mck skrev:
Det är inte riskfritt, min bil blev repad vid foliering. De stog för kostnaden att omlackera men inte kul på en splitterny bil, och som nämnt, man får vänta några veckor och sätta folie på omlackad del, vilket inte är kul heller, och vem vet hur det står sig. Otur visst, men det är alltid risker med folk som pillar på bilen...

Dessutom, får man någon blessyr på bilen efteråt som går igenom folien måste man reparera underliggande skadan, vänta, och sätta ny folie. En annan nackdel. Det ger mycket mer meck med fler besök till olika ställen (folk som pillar på bilen) och utesluter alternativet att bara självfixa det med en lackpenna, man kan liksom inte fixa folien själv och skadad folie ser värre ut än skadad lack (sticker ut, lossnar runtom). Och bilen ser förjävlig ut med missmatchade paneler under tiden.

Efter mina erfarenheter skulle jag bara foliera igen om jag kände någon personligen i branschen.
Samtidigt skyddar folien i viss mån mot repor som annars syns lätt i klarlacken.
Iofs har jag en satin-folie så min upplevelse gäller nog inte på samma vis om man har en blank folie.

Om man slipper dörruppslag och parkeringsskador så är lacken ju i nyskick under folien, smidigt om man ska sälja/byta bil.

Skulle lätt foliera om jag bytte bil.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av Legato »

ippodrome skrev:
mck skrev:
Det är inte riskfritt, min bil blev repad vid foliering. De stog för kostnaden att omlackera men inte kul på en splitterny bil, och som nämnt, man får vänta några veckor och sätta folie på omlackad del, vilket inte är kul heller, och vem vet hur det står sig. Otur visst, men det är alltid risker med folk som pillar på bilen...

Dessutom, får man någon blessyr på bilen efteråt som går igenom folien måste man reparera underliggande skadan, vänta, och sätta ny folie. En annan nackdel. Det ger mycket mer meck med fler besök till olika ställen (folk som pillar på bilen) och utesluter alternativet att bara självfixa det med en lackpenna, man kan liksom inte fixa folien själv och skadad folie ser värre ut än skadad lack (sticker ut, lossnar runtom). Och bilen ser förjävlig ut med missmatchade paneler under tiden.

Efter mina erfarenheter skulle jag bara foliera igen om jag kände någon personligen i branschen.
Samtidigt skyddar folien i viss mån mot repor som annars syns lätt i klarlacken.
Iofs har jag en satin-folie så min upplevelse gäller nog inte på samma vis om man har en blank folie.

Om man slipper dörruppslag och parkeringsskador så är lacken ju i nyskick under folien, smidigt om man ska sälja/byta bil.

Skulle lätt foliera om jag bytte bil.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Håller med... Tror faktiskt folien tål fler dörruppslag än de flesta tror också :) Stor skillnad med plåt mot plåt vs plåt mot en mjuk film (även om den är relativt tunn). Tror även man klarar endel mindre stenskott. Är inne på min andra helfolierade bil och har båda gångerna haft en ofolierad bil parallelt, det har för mig varit klart mer stenskott på de ofolierade bilarna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av mck »

Parkeringsskador då ett annat fordon kommer i kontakt är svårt för folien att hantera, jag har xpel som är en av de starkaste stenskottsfilmerna, såhär såg min bakbumper ut efter att en annan förare körde in bakifrån i låg hastighet:
damage.jpeg
Kanske fördel att folien tog en stor del av smällen så att bumpern gick att laga, men fick ändå gå igenom processen att både omlackera och byta folie.

Helt klart finns det fördelar med folien, stenskott och tvättrepor slipper man de mesta problemen med, och min bil ser ju ut som den där första prototypen:
bilen.jpeg
Den är lite av en otursfågel dock, senast ett stenskott i bakre glastaket (hur det gick till vet jag inte), de vanliga firmorna vägrar att laga det, har en tid inbokad på service centret så får se vad de kan göra.
Användarvisningsbild
Rigmor R
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 okt 2019 09:49

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av Rigmor R »

Tack alla för svar! Nu blev jag bättre orienterad.
Känner någon till ett nytt folieringsmaterial kallat ProTech?
Erbjuder foilfärger med skimmereffekt "pearl" som alternativ till traditionell "metallic":

https://didspade.com/collections/pearls?page=1
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av NEO »

Folien håller mycket bättre än lack. Backade lite för fort in i garaget när jag bodde i Norge och klippte till snöslungans "mun" Fick sjukt fula märken i folien men när den plockades bort såg man nästan ingenting efter en lättare polering. Hade då 3M.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av heldiggrisen »

Ronikarre skrev:
JohanTh skrev:
Hej! Vad finns det för risker med original-lacken vid foliering, och vad ska man tänka på om man gör detta? Förmodar att alla som utför tjänsten enbart kommer framhålla det som är positivt.
Skulle inte foliera en bil som blivit nylackerad då det finns risk att lacken fastnar i folien när den skall tas bort.
Hur nylackerad är nylackerad?
Hur lång tid efter leverans av bilen (nylackerad från fabrik) får man vänta med att foliera?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av Legato »

heldiggrisen skrev:
Ronikarre skrev:
JohanTh skrev:
Hej! Vad finns det för risker med original-lacken vid foliering, och vad ska man tänka på om man gör detta? Förmodar att alla som utför tjänsten enbart kommer framhålla det som är positivt.
Skulle inte foliera en bil som blivit nylackerad då det finns risk att lacken fastnar i folien när den skall tas bort.
Hur nylackerad är nylackerad?
Hur lång tid efter leverans av bilen (nylackerad från fabrik) får man vänta med att foliera?
Inget problem vid nylevererad bil. Alla moderna bilfabriker härdar lacken vid hög temperatur.

Om bilen repareras/omlackeras så kan problematiken finnas, då lackverkstäder inte alltid har tillgång till samma möjligheter att härda lacken. I värsta fall kan processen ta upp till 2 månader.

Med en nylevererad Tesla i Sverige är man alltså "dubbelt säker". Dels är den som sagt härdad från fabrik, dels tar det ju normalt ett par månader från att bilen tillverkats till du plockar ut den.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av mck »

Teoretiskt kan lacken ha skadats under transport, och sedan omlackerats innan leverans.

6-8 veckor för ommålad lack att härda innan man kunde sätta ny folie. I fabriken lackar de karossen och kör in i en ugn på hög temperatur innan elektronik och annat känsligt monteras in, man kan inte göra det med omlackade ytor på samma sätt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av Legato »

mck skrev:
Teoretiskt kan lacken ha skadats under transport, och sedan omlackerats innan leverans.

6-8 veckor för ommålad lack att härda innan man kunde sätta ny folie. I fabriken lackar de karossen och kör in i en ugn på hög temperatur innan elektronik och annat känsligt monteras in, man kan inte göra det med omlackade ytor på samma sätt.
Tja, teoretiskt möjligt såklart men extremt osannolikt/ovanligt tror jag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av HerrNilsson »

Wrappat min Model 3 hos Wrapzone med 3M-folie satin dark grey.

Sjukt nöjd! Bra kontakt med företaget, snabba svar, lånebil etc.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
benji
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 maj 2019 10:39

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av benji »

Legato skrev:
Har använt Autostripe på Tyresö tre ggr, bland annat till min svarta trea. Är mkt nöjd med dem.
Instämmer, också väldigt nöjd med Autostripes jobb på min 3a (helfoil + chrome delete).
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av nek0 »

En rolig film om Wrapzone
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av Legato »

benji skrev:
Legato skrev:
Har använt Autostripe på Tyresö tre ggr, bland annat till min svarta trea. Är mkt nöjd med dem.
Instämmer, också väldigt nöjd med Autostripes jobb på min 3a (helfoil + chrome delete).
Åtta år sedan jag första ggn gjorde en bil hos dem fick jag just upp på Facebook :lol:
FB_IMG_1572246329091.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av grenhall »

Ogillar att lyfta en tråd som har fel i rubriken men here it goes.

Finns det någon som har folierat sin bil och som bor i Skåne?

Tog kontakt med Vonne i Vellinge men fick till svar att de inte folierar förutom med skyddsfolie och transparent folie är jag inte så intresserad av. Någon som har en rekommendation?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av Snap02 »

benji skrev:
Legato skrev:
Har använt Autostripe på Tyresö tre ggr, bland annat till min svarta trea. Är mkt nöjd med dem.
Instämmer, också väldigt nöjd med Autostripes jobb på min 3a (helfoil + chrome delete).
Vilken färg/folie valde du?
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av grenhall »

Jag svarar på min egen fråga...

Foliestyle erbjuder foliering/wrap av metalliclacker för mellan 12-16 000:-. Oklart om det är inkl. eller exkl. moms dock.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Rigmor R
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 okt 2019 09:49

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av Rigmor R »

20191120_071955.jpg
Tack igen för inlägg och bilder av snygga model-treor!
Jag valde stenskottskydd & foliering med "pro tect" hos SGS Sweden i Huddinge.
Supernöjd!
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av LasseTM »

Rigmor R skrev:
20191120_071955.jpg
Tack igen för inlägg och bilder av snygga model-treor!
Jag valde stenskottskydd & foliering med "pro tect" hos SGS Sweden i Huddinge.
Supernöjd!
Vad gick kalaset på?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av Daven »

Folierade du navkapslarna med? Fler bilder tack :)
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av DrSweden »

SGS Sweden sundbyberg erbjuder helfolieng for 17 för metallic. Någon som använt dem?
Användarvisningsbild
Pigi71
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 15 jun 2014 17:09
Referralkod: ts.la/pierluigi20337

Re: Foliering av Tesla3

Inlägg av Pigi71 »

DrSweden skrev:
SGS Sweden sundbyberg erbjuder helfolieng for 17 för metallic. Någon som använt dem?
Which brand of vinyl? 3M, Oracal, Avery. It makes some difference normally.
Skriv svar