Jag har använt ett 3-fas uttag CEE som har bra kabel direkt från säkringscentralen. Från det uttaget drar jag två 1-fas kablar till min Leaf och Model 3. Bägge bilarna går 7-8 mil varje dag och är bägge fulladdade varje dag på. Det går alltså utmärkt att ladda med endast 10 A 1-fas till vardags.
Någon gång har jag åkt långt dagen innan och kommit hem sent med låg laddning i batteriet på Teslan och då inte hunnit nå 80% till nästa morgon. Men det är ingen fara eftersom batteriet är så stort att jag inte behöver mer än det jag ändå hinner få i för att klara mina vanliga 7-8 mil. Och till nästa natt är jag ikapp igen.
Enda gången jag har saknat 11 kW är när man ska iväg på en lite längre tur och vill höja till mer än 80% på lördagsmorgonen. Nu hinner jag kanske bara upp till 90% med 11 kW hade jag varit nära 100%. Men vet jag dagen innan att jag ska iväg så kan jag ju förbereda mig.
Vad har du för huvudsäkring och hur värmer du bostaden?
Jag har 20A huvudsäkring. Jag hade tidigare 16 A men bytte till då jag installerade bergvärme istället för vedpanna.
Jag har balanserat belastningarna så att många av mina förbrukare ligger på L3 fasen medan Leafen går på L1 och Teslan på L2. På det sättet får jag hyggligt jämn belastning i över faserna och bilarna kan ladda tillsammans. Hade bägge laddat på 3-fas så hade jag förmodligen fått problem, då hade jag inte haft en ledig fas för huset. Men fördelen hade varit att jag skulle kunna höja laddningen ibland vid behov och under den stunden stängt ner annat.
OK, jag skulle ta hem en duktig elektriker för att kolla förutsättningar med kablage och allt då du med badkarat och bergvärmen har en skaplig belastning redan.
EDIT. Menat till Dastysk
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jag har 20A huvudsäkring. Jag hade tidigare 16 A men bytte till då jag installerade bergvärme istället för vedpanna.
Jag har balanserat belastningarna så att många av mina förbrukare ligger på L3 fasen medan Leafen går på L1 och Teslan på L2. På det sättet får jag hyggligt jämn belastning i över faserna och bilarna kan ladda tillsammans. Hade bägge laddat på 3-fas så hade jag förmodligen fått problem, då hade jag inte haft en ledig fas för huset. Men fördelen hade varit att jag skulle kunna höja laddningen ibland vid behov och under den stunden stängt ner annat.
Jo det låter klokt. Har du kört en vinter med denna kombination?
Varför jag frågar är för att jag själv har luft -vatten på 3x13A, badkar på 1x13 och i övrigt en grundförbrukning på 15 kWh per dag då huset i princip vilar (dvs vi är bortresta).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jo det låter klokt. Har du kört en vinter med denna kombination?
Varför jag frågar är för att jag själv har luft -vatten på 3x13A, badkar på 1x13 och i övrigt en grundförbrukning på 15 kWh per dag då huset i princip vilar (dvs vi är bortresta).
Nej, jag har bara haft Leaf på L1 under snart 4 år. L1 är min absolut minst belastade fas och det var därför Leaf som inte har justerbar laddström hamnade där. Teslas laddström kan jag ju sänka om det skulle bli problem men hittills har säkringarna varit helt svala.
Jag använder Tibber för att styra laddningen hos Teslan så att den bara laddar när elen är billig. Det funkar riktigt bra och visar också vilka marginaler jag har för att få tillbaka 80% laddning, det räcker med några timmar mitt på natten. Tyvärr måste jag ha en laddbox från Tibber för att kunna styra Leafs laddning. Då skulle man kunna lägga till Watty också för att styra laddningen både mot pris och huvudsäkring.
Hej,
har bestämt ej för en M3 men inser nu att det kommer bli problematiskt. Har garage i centrala Stockholm utan laddning. Tänkte att jag kunde utnyttjat kommande supercharger som ska byggas i centrala Stockholm. Enl Tesla ska den vara klar Q2. Men vad jag läst mej till här på forumet se ser det inte ut som att detta påbörjats.
Ok - då tänkte jag att man kunde använda supercharger norr om Stockholm. Men där är det ofta kö och taxibilar använder den.
Ok - då har jag landet. Där har jag just nu bara 10 ampere ute på parkeringen och jag tror 20 ampere inkommande (stuga från -60 talet),
Hur gör jag för att ställa in i Tesla-appen att bara ladda på 6-7 ampere för fem timmar?
Är detta ens lönt? Visst kommer kolla upp laddbox i stugan men första tiden så vill jag veta om det funkar.
Hade inte förstått Teslas koncept fullt ut utan förlitade mej på superchargers som inte finns nära centrala Stockholm.
I vissa delar av Stockholm finns det gott om publika laddare, i andra är det ont om dem. Var i Stockholm bor du och ungefär hur mycket kör du en normal vecka?
I vissa delar av Stockholm finns det gott om publika laddare, i andra är det ont om dem. Var i Stockholm bor du och ungefär hur mycket kör du en normal vecka?
Hej,
jag bor i Vasastan (nära Roslagstull).
Kör under tio mil i veckan.
Hej,
jag bor i Vasastan (nära Roslagstull).
Kör under tio mil i veckan.
Det finns ju laddplats på Västmannagatan. Med så kort körsträcka behöver du bara ladda någon gång i veckan.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
I vissa delar av Stockholm finns det gott om publika laddare, i andra är det ont om dem. Var i Stockholm bor du och ungefär hur mycket kör du en normal vecka?
Hej,
jag bor i Vasastan (nära Roslagstull).
Kör under tio mil i veckan.
Aha. Jag bodde på Roslagsgatan i mitten av 1990-talet. Trevligt område. Använd chargefinder.com (som themax gjorde ovan) och leta publika laddmöjligheter i ditt närområde. Innanför tullarna finns det ganska många möjligheter. Det borde inte vara något problem för dig.
Hej,
jag bor i Vasastan (nära Roslagstull).
Kör under tio mil i veckan.
Det finns ju laddplats på Västmannagatan. Med så kort körsträcka behöver du bara ladda någon gång i veckan.
Tack för svar - laddade ner appen. Smidigt.
Men det här betyder att jag måste skaffa abonnemang hos flera leverantörer för att kunna ladda i närheten. Känns lite bökigt, men det är så det kanske funkar. Måste man ha rfid-brickor också?
Förstår att dessa frågor ställs många ggr men jag uppskattar era svar - en stor investering för mej och jag vill veta så mycket så möjligt innan jag slår till.
Tack för svar - laddade ner appen. Smidigt.
Men det här betyder att jag måste skaffa abonnemang hos flera leverantörer för att kunna ladda i närheten. Känns lite bökigt, men det är så det kanske funkar. Måste man ha rfid-brickor också?
Förstår att dessa frågor ställs många ggr men jag uppskattar era svar - en stor investering för mej och jag vill veta så mycket så möjligt innan jag slår till.
Ja, skaffa InCharge-kortet. Det använder jag själv ganska ofta (trots hemmaladdning i Spånga) eftersom det nästan alltid finns lediga parkeringsplatser längs laddgatorna när jag är inne i stan.
Skaffa bara de kort där du upptäcker du vill ladda annars. Det ÄR skit att det inte går att enkelt betala på olika leverantörers laddplatser ännu, men förhoppningsvis blir det bättre framöver.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Tack för svar - laddade ner appen. Smidigt.
Men det här betyder att jag måste skaffa abonnemang hos flera leverantörer för att kunna ladda i närheten. Känns lite bökigt, men det är så det kanske funkar. Måste man ha rfid-brickor också?
Förstår att dessa frågor ställs många ggr men jag uppskattar era svar - en stor investering för mej och jag vill veta så mycket så möjligt innan jag slår till.
Ja, skaffa InCharge-kortet. Det använder jag själv ganska ofta (trots hemmaladdning i Spånga) eftersom det nästan alltid finns lediga parkeringsplatser längs laddgatorna när jag är inne i stan.
Skaffa bara de kort där du upptäcker du vill ladda annars. Det ÄR skit att det inte går att enkelt betala på olika leverantörers laddplatser ännu, men förhoppningsvis blir det bättre framöver.
Den var smidig - bra att se kW/h priset.
Då klarar jag mig med appen enbart?
Ser att jag har en laddstation bara ett par hundra meter från bostaden. Toppen.
Nej, beställ kortet. Appar har en tendens att strula. Har aldrig haft problem med kortet. Det gäller alla operatörer. Jag har en liten plånbok med fler laddkort/taggar i bilen. Efter snart 10000 elbilsmil sedan 2019 så stannar man förr eller senare vid en laddplats där appen inte fungerar och frustrationen blir för stor så man beställer taggen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Nej, beställ kortet. Appar har en tendens att strula. Har aldrig haft problem med kortet. Det gäller alla operatörer. Jag har en liten plånbok med fler laddkort/taggar i bilen. Efter snart 10000 elbilsmil sedan 2019 så stannar man förr eller senare vid en laddplats där appen inte fungerar och frustrationen blir för stor så man beställer taggen.
Hehe förstår - var nere nu vid en laddstation (InCharge) för att testa. Appen hängde sig
Sedan har vi e-on också. Så det blir som du säger: flera kort/brickor. Inget problem.
En sista fråga:
hur många kW/h behövs det för att ladda M3 long range dual motor?
Hehe förstår - var nere nu vid en laddstation (InCharge) för att testa. Appen hängde sig
Sedan har vi e-on också. Så det blir som du säger: flera kort/brickor. Inget problem.
En sista fråga:
hur många kW/h behövs det för att ladda M3 long range dual motor?
EON är nog den jag använder näst mest efter Incharge.
Vad gäller förbrukning räknar jag med 2 kWh/mil över helåret (mindre på sommaren, mer på vintern, mycket motorväg) med min Model 3. Om du kör 10 mil i veckan behöver du således parkera knappt två timmar i veckan på Västmannagatan med sladden i (11 kW i två timmar ger ~22 kWh). Eller en natt var tredje till fjärde vecka.
Om du har fler frågor tveka inte att skicka PM.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Hehe förstår - var nere nu vid en laddstation (InCharge) för att testa. Appen hängde sig
Sedan har vi e-on också. Så det blir som du säger: flera kort/brickor. Inget problem.
En sista fråga:
hur många kW/h behövs det för att ladda M3 long range dual motor?
EON är nog den jag använder näst mest efter Incharge.
Vad gäller förbrukning räknar jag med 2 kWh/mil över helåret (mindre på sommaren, mer på vintern, mycket motorväg) med min Model 3. Om du kör 10 mil i veckan behöver du således parkera knappt två timmar i veckan på Västmannagatan med sladden i (11 kW i två timmar ger ~22 kWh). Eller en natt var tredje till fjärde vecka.
Om du har fler frågor tveka inte att skicka PM.
Lysande - tack för svar. Nu känns det bättre och valet är givet.
Lysande - tack för svar. Nu känns det bättre och valet är givet.
Glöm inte att använda referralkod när du beställer. Du och den du väljer får 150 mil gratis Supercharger för det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Hej,
har bestämt ej för en M3 men inser nu att det kommer bli problematiskt. Har garage i centrala Stockholm utan laddning. Tänkte att jag kunde utnyttjat kommande supercharger som ska byggas i centrala Stockholm. Enl Tesla ska den vara klar Q2. Men vad jag läst mej till här på forumet se ser det inte ut som att detta påbörjats.
Ok - då tänkte jag att man kunde använda supercharger norr om Stockholm. Men där är det ofta kö och taxibilar använder den.
Ok - då har jag landet. Där har jag just nu bara 10 ampere ute på parkeringen och jag tror 20 ampere inkommande (stuga från -60 talet),
Hur gör jag för att ställa in i Tesla-appen att bara ladda på 6-7 ampere för fem timmar?
Är detta ens lönt? Visst kommer kolla upp laddbox i stugan men första tiden så vill jag veta om det funkar.
Hade inte förstått Teslas koncept fullt ut utan förlitade mej på superchargers som inte finns nära centrala Stockholm.
Jag skulle avvakta med Tesla/elbil i din osäkra situation. Det bästa är om du kan få till att ditt garage hänger med i tiden och får upp laddmöjligheter.
Räkna inte med exakta tidplaner för SuC. Beror så mycket på externa faktorer som Tesla inte har kontroll över (myndighetstillstånd, kapacitet i elnäten man måste få till, etc.). Gör inget köp förens det är öppet och finns på plats.
Men se helst till att kunna ladda hemma över natten. SuC är inte bra i längden som standard laddmetod, utan bara en "plan B" om inget annat är möjligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag håller inte med Martinot om att det är lämpligast att avvakta. Jag har inte egen parkering, utan är förvisad till boendeparkering på gatan. Laddning får ske på publika laddare i omgivningarna, precis som din situation Electron. Supercharger använder jag bara vid långfärd. Vardagsladdning sker med max 11 kW på platser nära bostaden. Med tanke på hur lite du kör per vecka så är det inget stort besvär. Jag kör cirka 30 mil i veckan och det är inget stort besvär att ibland låta bilen stå och ladda nattetid.
Jag håller inte med Martinot om att det är lämpligast att avvakta. Jag har inte egen parkering, utan är förvisad till boendeparkering på gatan. Laddning får ske på publika laddare i omgivningarna, precis som din situation Electron. Supercharger använder jag bara vid långfärd. Vardagsladdning sker med max 11 kW på platser nära bostaden. Med tanke på hur lite du kör per vecka så är det inget stort besvär. Jag kör cirka 30 mil i veckan och det är inget stort besvär att ibland låta bilen stå och ladda nattetid.
Samma här. Jag kör 4 km i veckan, för veckohandling, och då kan jag ladda ungefär 12 kWh.
Tar jag bilen till jobbet hinner jag ladda 30 kWh.
Ingen möjlighet till nattladdning, Solna stad tycker inte det behövs.
Jag håller inte med Martinot om att det är lämpligast att avvakta. Jag har inte egen parkering, utan är förvisad till boendeparkering på gatan. Laddning får ske på publika laddare i omgivningarna, precis som din situation Electron. Supercharger använder jag bara vid långfärd. Vardagsladdning sker med max 11 kW på platser nära bostaden. Med tanke på hur lite du kör per vecka så är det inget stort besvär. Jag kör cirka 30 mil i veckan och det är inget stort besvär att ibland låta bilen stå och ladda nattetid.
Tror inte det blir för bökigt - har kollat runt i kvarteret och ser nog att det ska funka
Jag håller inte med Martinot om att det är lämpligast att avvakta. Jag har inte egen parkering, utan är förvisad till boendeparkering på gatan. Laddning får ske på publika laddare i omgivningarna, precis som din situation Electron. Supercharger använder jag bara vid långfärd. Vardagsladdning sker med max 11 kW på platser nära bostaden. Med tanke på hur lite du kör per vecka så är det inget stort besvär. Jag kör cirka 30 mil i veckan och det är inget stort besvär att ibland låta bilen stå och ladda nattetid.
Samma här. Jag kör 4 km i veckan, för veckohandling, och då kan jag ladda ungefär 12 kWh.
Tar jag bilen till jobbet hinner jag ladda 30 kWh.
Ingen möjlighet till nattladdning, Solna stad tycker inte det behövs.