Ladda M3 hemma?
Moderator: Redaktion
Re: Ladda M3 hemma?
Tack för alla svar! Måste utredas!
Huset 5år gammalt så sladdarna är ok.
Har 3x16A ner till carporten men därifrån går det vidare till ett Spa bad som ju vill ha en skvätt!
Huset 5år gammalt så sladdarna är ok.
Har 3x16A ner till carporten men därifrån går det vidare till ett Spa bad som ju vill ha en skvätt!
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Ladda M3 hemma?
Då överlever du fint på vanligt uttag tills du fått upp en ordentlig laddstation. Guldvärt de gångerna du verkligen behöver vakna upp till fulltank och kunna ladda med 11kW över natten.Dastysk skrev:Tack för alla svar! Måste utredas!
Huset 5år gammalt så sladdarna är ok.
Har 3x16A ner till carporten men därifrån går det vidare till ett Spa bad som ju vill ha en skvätt!
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Ladda M3 hemma?
Är spabadet en fas eller tre fas?Dastysk skrev:Tack för alla svar! Måste utredas!
Huset 5år gammalt så sladdarna är ok.
Har 3x16A ner till carporten men därifrån går det vidare till ett Spa bad som ju vill ha en skvätt!
Jag har enfas spabad och det drar som mest cirka 2,5 kW vilket innebär att det kräver drygt 10A på en fas. Jag delade den från en central i garaget med 13A på spabadet och WC på en trefas 16A och sedan en trefas 16A för hela centralen i garaget i huvudcentralen. Funkade inte att köra över 10A i på tre faser i WC, en fas gick i huvudcentralen.
Hade bara 2,5 kvadrat från garagecentralen till huvudcentralen. Då jag ändå skall installera solceller, drog jag om så att jag har 6,5 kvadrat kabel mellan garage och huvudcentral och 25 A i huvudcentralen (huvudsäkring på 25A också).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Ladda M3 hemma?
Jag har använt ett 3-fas uttag CEE som har bra kabel direkt från säkringscentralen. Från det uttaget drar jag två 1-fas kablar till min Leaf och Model 3. Bägge bilarna går 7-8 mil varje dag och är bägge fulladdade varje dag på. Det går alltså utmärkt att ladda med endast 10 A 1-fas till vardags.
Någon gång har jag åkt långt dagen innan och kommit hem sent med låg laddning i batteriet på Teslan och då inte hunnit nå 80% till nästa morgon. Men det är ingen fara eftersom batteriet är så stort att jag inte behöver mer än det jag ändå hinner få i för att klara mina vanliga 7-8 mil. Och till nästa natt är jag ikapp igen.
Enda gången jag har saknat 11 kW är när man ska iväg på en lite längre tur och vill höja till mer än 80% på lördagsmorgonen. Nu hinner jag kanske bara upp till 90% med 11 kW hade jag varit nära 100%. Men vet jag dagen innan att jag ska iväg så kan jag ju förbereda mig.
Någon gång har jag åkt långt dagen innan och kommit hem sent med låg laddning i batteriet på Teslan och då inte hunnit nå 80% till nästa morgon. Men det är ingen fara eftersom batteriet är så stort att jag inte behöver mer än det jag ändå hinner få i för att klara mina vanliga 7-8 mil. Och till nästa natt är jag ikapp igen.
Enda gången jag har saknat 11 kW är när man ska iväg på en lite längre tur och vill höja till mer än 80% på lördagsmorgonen. Nu hinner jag kanske bara upp till 90% med 11 kW hade jag varit nära 100%. Men vet jag dagen innan att jag ska iväg så kan jag ju förbereda mig.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Ladda M3 hemma?
Vad har du för huvudsäkring och hur värmer du bostaden?LarsL skrev:Jag har använt ett 3-fas uttag CEE som har bra kabel direkt från säkringscentralen. Från det uttaget drar jag två 1-fas kablar till min Leaf och Model 3. Bägge bilarna går 7-8 mil varje dag och är bägge fulladdade varje dag på. Det går alltså utmärkt att ladda med endast 10 A 1-fas till vardags.
Någon gång har jag åkt långt dagen innan och kommit hem sent med låg laddning i batteriet på Teslan och då inte hunnit nå 80% till nästa morgon. Men det är ingen fara eftersom batteriet är så stort att jag inte behöver mer än det jag ändå hinner få i för att klara mina vanliga 7-8 mil. Och till nästa natt är jag ikapp igen.
Enda gången jag har saknat 11 kW är när man ska iväg på en lite längre tur och vill höja till mer än 80% på lördagsmorgonen. Nu hinner jag kanske bara upp till 90% med 11 kW hade jag varit nära 100%. Men vet jag dagen innan att jag ska iväg så kan jag ju förbereda mig.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Ladda M3 hemma?
Asså jag är så sjukt dålig på detta .... men ganska säker på att spat har 2 faser.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Ladda M3 hemma?
I säkringsskået i din Carport där spabadet sitter är det en eller två säkringar för att stänga av/slå på spabadet?Dastysk skrev:Asså jag är så sjukt dålig på detta .... men ganska säker på att spat har 2 faser.
EDIT: eller förgrenar du ut trefasen 16A som går till Carporten utan mellanliggande säkringsskåp?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Ladda M3 hemma?
Nä det sitter ju 3x16A ner till carport men sen går det som sagt vidare till spa, som enl kopplingsschemat har 2 faser 16A
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Ladda M3 hemma?
OK vad har du för huvudsäkring och värmer du huset med el på något sätt (luft-luft, luft-vatten, jord-vatten etc) och med vilken A.Dastysk skrev:Nä det sitter ju 3x16A ner till carport men sen går det som sagt vidare till spa, som enl kopplingsschemat har 2 faser 16A
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Ladda M3 hemma?
Jag har 20A huvudsäkring. Jag hade tidigare 16 A men bytte till då jag installerade bergvärme istället för vedpanna.ChristerSjo skrev:Vad har du för huvudsäkring och hur värmer du bostaden?LarsL skrev:Jag har använt ett 3-fas uttag CEE som har bra kabel direkt från säkringscentralen. Från det uttaget drar jag två 1-fas kablar till min Leaf och Model 3. Bägge bilarna går 7-8 mil varje dag och är bägge fulladdade varje dag på. Det går alltså utmärkt att ladda med endast 10 A 1-fas till vardags.
Någon gång har jag åkt långt dagen innan och kommit hem sent med låg laddning i batteriet på Teslan och då inte hunnit nå 80% till nästa morgon. Men det är ingen fara eftersom batteriet är så stort att jag inte behöver mer än det jag ändå hinner få i för att klara mina vanliga 7-8 mil. Och till nästa natt är jag ikapp igen.
Enda gången jag har saknat 11 kW är när man ska iväg på en lite längre tur och vill höja till mer än 80% på lördagsmorgonen. Nu hinner jag kanske bara upp till 90% med 11 kW hade jag varit nära 100%. Men vet jag dagen innan att jag ska iväg så kan jag ju förbereda mig.
Jag har balanserat belastningarna så att många av mina förbrukare ligger på L3 fasen medan Leafen går på L1 och Teslan på L2. På det sättet får jag hyggligt jämn belastning i över faserna och bilarna kan ladda tillsammans. Hade bägge laddat på 3-fas så hade jag förmodligen fått problem, då hade jag inte haft en ledig fas för huset. Men fördelen hade varit att jag skulle kunna höja laddningen ibland vid behov och under den stunden stängt ner annat.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Ladda M3 hemma?
OK, jag skulle ta hem en duktig elektriker för att kolla förutsättningar med kablage och allt då du med badkarat och bergvärmen har en skaplig belastning redan.
EDIT. Menat till Dastysk
EDIT. Menat till Dastysk
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Ladda M3 hemma?
Jo det låter klokt. Har du kört en vinter med denna kombination?LarsL skrev:Jag har 20A huvudsäkring. Jag hade tidigare 16 A men bytte till då jag installerade bergvärme istället för vedpanna.
Jag har balanserat belastningarna så att många av mina förbrukare ligger på L3 fasen medan Leafen går på L1 och Teslan på L2. På det sättet får jag hyggligt jämn belastning i över faserna och bilarna kan ladda tillsammans. Hade bägge laddat på 3-fas så hade jag förmodligen fått problem, då hade jag inte haft en ledig fas för huset. Men fördelen hade varit att jag skulle kunna höja laddningen ibland vid behov och under den stunden stängt ner annat.
Varför jag frågar är för att jag själv har luft -vatten på 3x13A, badkar på 1x13 och i övrigt en grundförbrukning på 15 kWh per dag då huset i princip vilar (dvs vi är bortresta).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Ladda M3 hemma?
Har som sagt 25 A som huvudsäkring och redan nu blir en av faserna (huvudsäkringen) ganska varm när jag laddar i 3x13 på Teslan.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Ladda M3 hemma?
Nej, jag har bara haft Leaf på L1 under snart 4 år. L1 är min absolut minst belastade fas och det var därför Leaf som inte har justerbar laddström hamnade där. Teslas laddström kan jag ju sänka om det skulle bli problem men hittills har säkringarna varit helt svala.ChristerSjo skrev:
Jo det låter klokt. Har du kört en vinter med denna kombination?
Varför jag frågar är för att jag själv har luft -vatten på 3x13A, badkar på 1x13 och i övrigt en grundförbrukning på 15 kWh per dag då huset i princip vilar (dvs vi är bortresta).
Jag använder Tibber för att styra laddningen hos Teslan så att den bara laddar när elen är billig. Det funkar riktigt bra och visar också vilka marginaler jag har för att få tillbaka 80% laddning, det räcker med några timmar mitt på natten. Tyvärr måste jag ha en laddbox från Tibber för att kunna styra Leafs laddning. Då skulle man kunna lägga till Watty också för att styra laddningen både mot pris och huvudsäkring.
Re: Ladda M3 hemma?
Hej,
har bestämt ej för en M3 men inser nu att det kommer bli problematiskt. Har garage i centrala Stockholm utan laddning. Tänkte att jag kunde utnyttjat kommande supercharger som ska byggas i centrala Stockholm. Enl Tesla ska den vara klar Q2. Men vad jag läst mej till här på forumet se ser det inte ut som att detta påbörjats.
Ok - då tänkte jag att man kunde använda supercharger norr om Stockholm. Men där är det ofta kö och taxibilar använder den.
Ok - då har jag landet. Där har jag just nu bara 10 ampere ute på parkeringen och jag tror 20 ampere inkommande (stuga från -60 talet),
Hur gör jag för att ställa in i Tesla-appen att bara ladda på 6-7 ampere för fem timmar?
Är detta ens lönt? Visst kommer kolla upp laddbox i stugan men första tiden så vill jag veta om det funkar.
Hade inte förstått Teslas koncept fullt ut utan förlitade mej på superchargers som inte finns nära centrala Stockholm.
har bestämt ej för en M3 men inser nu att det kommer bli problematiskt. Har garage i centrala Stockholm utan laddning. Tänkte att jag kunde utnyttjat kommande supercharger som ska byggas i centrala Stockholm. Enl Tesla ska den vara klar Q2. Men vad jag läst mej till här på forumet se ser det inte ut som att detta påbörjats.
Ok - då tänkte jag att man kunde använda supercharger norr om Stockholm. Men där är det ofta kö och taxibilar använder den.
Ok - då har jag landet. Där har jag just nu bara 10 ampere ute på parkeringen och jag tror 20 ampere inkommande (stuga från -60 talet),
Hur gör jag för att ställa in i Tesla-appen att bara ladda på 6-7 ampere för fem timmar?
Är detta ens lönt? Visst kommer kolla upp laddbox i stugan men första tiden så vill jag veta om det funkar.
Hade inte förstått Teslas koncept fullt ut utan förlitade mej på superchargers som inte finns nära centrala Stockholm.
Model 3 LR -21
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ladda M3 hemma?
I vissa delar av Stockholm finns det gott om publika laddare, i andra är det ont om dem. Var i Stockholm bor du och ungefär hur mycket kör du en normal vecka?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ladda M3 hemma?
Hej,Niklas Z skrev:I vissa delar av Stockholm finns det gott om publika laddare, i andra är det ont om dem. Var i Stockholm bor du och ungefär hur mycket kör du en normal vecka?
jag bor i Vasastan (nära Roslagstull).
Kör under tio mil i veckan.
Model 3 LR -21
Ladda M3 hemma?
Electron skrev:
Hej,
jag bor i Vasastan (nära Roslagstull).
Kör under tio mil i veckan.
Det finns ju laddplats på Västmannagatan. Med så kort körsträcka behöver du bara ladda någon gång i veckan.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ladda M3 hemma?
Aha. Jag bodde på Roslagsgatan i mitten av 1990-talet. Trevligt område. Använd chargefinder.com (som themax gjorde ovan) och leta publika laddmöjligheter i ditt närområde. Innanför tullarna finns det ganska många möjligheter. Det borde inte vara något problem för dig.Electron skrev:Hej,Niklas Z skrev:I vissa delar av Stockholm finns det gott om publika laddare, i andra är det ont om dem. Var i Stockholm bor du och ungefär hur mycket kör du en normal vecka?
jag bor i Vasastan (nära Roslagstull).
Kör under tio mil i veckan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ladda M3 hemma?
Tack för svar - laddade ner appen. Smidigt.themax skrev:Electron skrev:
Hej,
jag bor i Vasastan (nära Roslagstull).
Kör under tio mil i veckan.
Det finns ju laddplats på Västmannagatan. Med så kort körsträcka behöver du bara ladda någon gång i veckan.
Men det här betyder att jag måste skaffa abonnemang hos flera leverantörer för att kunna ladda i närheten. Känns lite bökigt, men det är så det kanske funkar. Måste man ha rfid-brickor också?
Förstår att dessa frågor ställs många ggr men jag uppskattar era svar - en stor investering för mej och jag vill veta så mycket så möjligt innan jag slår till.
Model 3 LR -21
Ladda M3 hemma?
Ja, skaffa InCharge-kortet. Det använder jag själv ganska ofta (trots hemmaladdning i Spånga) eftersom det nästan alltid finns lediga parkeringsplatser längs laddgatorna när jag är inne i stan.Electron skrev:Tack för svar - laddade ner appen. Smidigt.
Men det här betyder att jag måste skaffa abonnemang hos flera leverantörer för att kunna ladda i närheten. Känns lite bökigt, men det är så det kanske funkar. Måste man ha rfid-brickor också?
Förstår att dessa frågor ställs många ggr men jag uppskattar era svar - en stor investering för mej och jag vill veta så mycket så möjligt innan jag slår till.
https://incharge.vattenfall.se
Skaffa bara de kort där du upptäcker du vill ladda annars. Det ÄR skit att det inte går att enkelt betala på olika leverantörers laddplatser ännu, men förhoppningsvis blir det bättre framöver.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Ladda M3 hemma?
Den var smidig - bra att se kW/h priset.themax skrev:Ja, skaffa InCharge-kortet. Det använder jag själv ganska ofta (trots hemmaladdning i Spånga) eftersom det nästan alltid finns lediga parkeringsplatser längs laddgatorna när jag är inne i stan.Electron skrev:Tack för svar - laddade ner appen. Smidigt.
Men det här betyder att jag måste skaffa abonnemang hos flera leverantörer för att kunna ladda i närheten. Känns lite bökigt, men det är så det kanske funkar. Måste man ha rfid-brickor också?
Förstår att dessa frågor ställs många ggr men jag uppskattar era svar - en stor investering för mej och jag vill veta så mycket så möjligt innan jag slår till.
https://incharge.vattenfall.se
Skaffa bara de kort där du upptäcker du vill ladda annars. Det ÄR skit att det inte går att enkelt betala på olika leverantörers laddplatser ännu, men förhoppningsvis blir det bättre framöver.
Då klarar jag mig med appen enbart?
Ser att jag har en laddstation bara ett par hundra meter från bostaden. Toppen.
Model 3 LR -21
Re: Ladda M3 hemma?
Nej, beställ kortet. Appar har en tendens att strula. Har aldrig haft problem med kortet. Det gäller alla operatörer. Jag har en liten plånbok med fler laddkort/taggar i bilen. Efter snart 10000 elbilsmil sedan 2019 så stannar man förr eller senare vid en laddplats där appen inte fungerar och frustrationen blir för stor så man beställer taggen.Electron skrev:Då klarar jag mig med appen enbart?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Ladda M3 hemma?
Hehe förstår - var nere nu vid en laddstation (InCharge) för att testa. Appen hängde sigthemax skrev:Nej, beställ kortet. Appar har en tendens att strula. Har aldrig haft problem med kortet. Det gäller alla operatörer. Jag har en liten plånbok med fler laddkort/taggar i bilen. Efter snart 10000 elbilsmil sedan 2019 så stannar man förr eller senare vid en laddplats där appen inte fungerar och frustrationen blir för stor så man beställer taggen.Electron skrev:Då klarar jag mig med appen enbart?
Sedan har vi e-on också. Så det blir som du säger: flera kort/brickor. Inget problem.
En sista fråga:
hur många kW/h behövs det för att ladda M3 long range dual motor?
Model 3 LR -21