Hej,
jag bor i Vasastan (nära Roslagstull).
Kör under tio mil i veckan.
Det finns ju laddplats på Västmannagatan. Med så kort körsträcka behöver du bara ladda någon gång i veckan.
Tack för svar - laddade ner appen. Smidigt.
Men det här betyder att jag måste skaffa abonnemang hos flera leverantörer för att kunna ladda i närheten. Känns lite bökigt, men det är så det kanske funkar. Måste man ha rfid-brickor också?
Förstår att dessa frågor ställs många ggr men jag uppskattar era svar - en stor investering för mej och jag vill veta så mycket så möjligt innan jag slår till.
Tack för svar - laddade ner appen. Smidigt.
Men det här betyder att jag måste skaffa abonnemang hos flera leverantörer för att kunna ladda i närheten. Känns lite bökigt, men det är så det kanske funkar. Måste man ha rfid-brickor också?
Förstår att dessa frågor ställs många ggr men jag uppskattar era svar - en stor investering för mej och jag vill veta så mycket så möjligt innan jag slår till.
Ja, skaffa InCharge-kortet. Det använder jag själv ganska ofta (trots hemmaladdning i Spånga) eftersom det nästan alltid finns lediga parkeringsplatser längs laddgatorna när jag är inne i stan.
Skaffa bara de kort där du upptäcker du vill ladda annars. Det ÄR skit att det inte går att enkelt betala på olika leverantörers laddplatser ännu, men förhoppningsvis blir det bättre framöver.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Tack för svar - laddade ner appen. Smidigt.
Men det här betyder att jag måste skaffa abonnemang hos flera leverantörer för att kunna ladda i närheten. Känns lite bökigt, men det är så det kanske funkar. Måste man ha rfid-brickor också?
Förstår att dessa frågor ställs många ggr men jag uppskattar era svar - en stor investering för mej och jag vill veta så mycket så möjligt innan jag slår till.
Ja, skaffa InCharge-kortet. Det använder jag själv ganska ofta (trots hemmaladdning i Spånga) eftersom det nästan alltid finns lediga parkeringsplatser längs laddgatorna när jag är inne i stan.
Skaffa bara de kort där du upptäcker du vill ladda annars. Det ÄR skit att det inte går att enkelt betala på olika leverantörers laddplatser ännu, men förhoppningsvis blir det bättre framöver.
Den var smidig - bra att se kW/h priset.
Då klarar jag mig med appen enbart?
Ser att jag har en laddstation bara ett par hundra meter från bostaden. Toppen.
Nej, beställ kortet. Appar har en tendens att strula. Har aldrig haft problem med kortet. Det gäller alla operatörer. Jag har en liten plånbok med fler laddkort/taggar i bilen. Efter snart 10000 elbilsmil sedan 2019 så stannar man förr eller senare vid en laddplats där appen inte fungerar och frustrationen blir för stor så man beställer taggen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Nej, beställ kortet. Appar har en tendens att strula. Har aldrig haft problem med kortet. Det gäller alla operatörer. Jag har en liten plånbok med fler laddkort/taggar i bilen. Efter snart 10000 elbilsmil sedan 2019 så stannar man förr eller senare vid en laddplats där appen inte fungerar och frustrationen blir för stor så man beställer taggen.
Hehe förstår - var nere nu vid en laddstation (InCharge) för att testa. Appen hängde sig
Sedan har vi e-on också. Så det blir som du säger: flera kort/brickor. Inget problem.
En sista fråga:
hur många kW/h behövs det för att ladda M3 long range dual motor?
Hehe förstår - var nere nu vid en laddstation (InCharge) för att testa. Appen hängde sig
Sedan har vi e-on också. Så det blir som du säger: flera kort/brickor. Inget problem.
En sista fråga:
hur många kW/h behövs det för att ladda M3 long range dual motor?
EON är nog den jag använder näst mest efter Incharge.
Vad gäller förbrukning räknar jag med 2 kWh/mil över helåret (mindre på sommaren, mer på vintern, mycket motorväg) med min Model 3. Om du kör 10 mil i veckan behöver du således parkera knappt två timmar i veckan på Västmannagatan med sladden i (11 kW i två timmar ger ~22 kWh). Eller en natt var tredje till fjärde vecka.
Om du har fler frågor tveka inte att skicka PM.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Hehe förstår - var nere nu vid en laddstation (InCharge) för att testa. Appen hängde sig
Sedan har vi e-on också. Så det blir som du säger: flera kort/brickor. Inget problem.
En sista fråga:
hur många kW/h behövs det för att ladda M3 long range dual motor?
EON är nog den jag använder näst mest efter Incharge.
Vad gäller förbrukning räknar jag med 2 kWh/mil över helåret (mindre på sommaren, mer på vintern, mycket motorväg) med min Model 3. Om du kör 10 mil i veckan behöver du således parkera knappt två timmar i veckan på Västmannagatan med sladden i (11 kW i två timmar ger ~22 kWh). Eller en natt var tredje till fjärde vecka.
Om du har fler frågor tveka inte att skicka PM.
Lysande - tack för svar. Nu känns det bättre och valet är givet.
Lysande - tack för svar. Nu känns det bättre och valet är givet.
Glöm inte att använda referralkod när du beställer. Du och den du väljer får 150 mil gratis Supercharger för det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Hej,
har bestämt ej för en M3 men inser nu att det kommer bli problematiskt. Har garage i centrala Stockholm utan laddning. Tänkte att jag kunde utnyttjat kommande supercharger som ska byggas i centrala Stockholm. Enl Tesla ska den vara klar Q2. Men vad jag läst mej till här på forumet se ser det inte ut som att detta påbörjats.
Ok - då tänkte jag att man kunde använda supercharger norr om Stockholm. Men där är det ofta kö och taxibilar använder den.
Ok - då har jag landet. Där har jag just nu bara 10 ampere ute på parkeringen och jag tror 20 ampere inkommande (stuga från -60 talet),
Hur gör jag för att ställa in i Tesla-appen att bara ladda på 6-7 ampere för fem timmar?
Är detta ens lönt? Visst kommer kolla upp laddbox i stugan men första tiden så vill jag veta om det funkar.
Hade inte förstått Teslas koncept fullt ut utan förlitade mej på superchargers som inte finns nära centrala Stockholm.
Jag skulle avvakta med Tesla/elbil i din osäkra situation. Det bästa är om du kan få till att ditt garage hänger med i tiden och får upp laddmöjligheter.
Räkna inte med exakta tidplaner för SuC. Beror så mycket på externa faktorer som Tesla inte har kontroll över (myndighetstillstånd, kapacitet i elnäten man måste få till, etc.). Gör inget köp förens det är öppet och finns på plats.
Men se helst till att kunna ladda hemma över natten. SuC är inte bra i längden som standard laddmetod, utan bara en "plan B" om inget annat är möjligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag håller inte med Martinot om att det är lämpligast att avvakta. Jag har inte egen parkering, utan är förvisad till boendeparkering på gatan. Laddning får ske på publika laddare i omgivningarna, precis som din situation Electron. Supercharger använder jag bara vid långfärd. Vardagsladdning sker med max 11 kW på platser nära bostaden. Med tanke på hur lite du kör per vecka så är det inget stort besvär. Jag kör cirka 30 mil i veckan och det är inget stort besvär att ibland låta bilen stå och ladda nattetid.
Jag håller inte med Martinot om att det är lämpligast att avvakta. Jag har inte egen parkering, utan är förvisad till boendeparkering på gatan. Laddning får ske på publika laddare i omgivningarna, precis som din situation Electron. Supercharger använder jag bara vid långfärd. Vardagsladdning sker med max 11 kW på platser nära bostaden. Med tanke på hur lite du kör per vecka så är det inget stort besvär. Jag kör cirka 30 mil i veckan och det är inget stort besvär att ibland låta bilen stå och ladda nattetid.
Samma här. Jag kör 4 km i veckan, för veckohandling, och då kan jag ladda ungefär 12 kWh.
Tar jag bilen till jobbet hinner jag ladda 30 kWh.
Ingen möjlighet till nattladdning, Solna stad tycker inte det behövs.
Jag håller inte med Martinot om att det är lämpligast att avvakta. Jag har inte egen parkering, utan är förvisad till boendeparkering på gatan. Laddning får ske på publika laddare i omgivningarna, precis som din situation Electron. Supercharger använder jag bara vid långfärd. Vardagsladdning sker med max 11 kW på platser nära bostaden. Med tanke på hur lite du kör per vecka så är det inget stort besvär. Jag kör cirka 30 mil i veckan och det är inget stort besvär att ibland låta bilen stå och ladda nattetid.
Tror inte det blir för bökigt - har kollat runt i kvarteret och ser nog att det ska funka
Jag håller inte med Martinot om att det är lämpligast att avvakta. Jag har inte egen parkering, utan är förvisad till boendeparkering på gatan. Laddning får ske på publika laddare i omgivningarna, precis som din situation Electron. Supercharger använder jag bara vid långfärd. Vardagsladdning sker med max 11 kW på platser nära bostaden. Med tanke på hur lite du kör per vecka så är det inget stort besvär. Jag kör cirka 30 mil i veckan och det är inget stort besvär att ibland låta bilen stå och ladda nattetid.
Samma här. Jag kör 4 km i veckan, för veckohandling, och då kan jag ladda ungefär 12 kWh.
Tar jag bilen till jobbet hinner jag ladda 30 kWh.
Ingen möjlighet till nattladdning, Solna stad tycker inte det behövs.
Jag håller inte med Martinot om att det är lämpligast att avvakta. Jag har inte egen parkering, utan är förvisad till boendeparkering på gatan. Laddning får ske på publika laddare i omgivningarna, precis som din situation Electron. Supercharger använder jag bara vid långfärd. Vardagsladdning sker med max 11 kW på platser nära bostaden. Med tanke på hur lite du kör per vecka så är det inget stort besvär. Jag kör cirka 30 mil i veckan och det är inget stort besvär att ibland låta bilen stå och ladda nattetid.
Samma här. Jag kör 4 km i veckan, för veckohandling, och då kan jag ladda ungefär 12 kWh.
Tar jag bilen till jobbet hinner jag ladda 30 kWh.
Ingen möjlighet till nattladdning, Solna stad tycker inte det behövs.
Tack tror inte det blir några större problem:-)
Jag bor också i Vasastan Roslagstull, finns en 50kw laddare som ofta är ledig. Man får max stå där 30min tror jag, så är perfekt ifall man inte kan ladda hemma. Du kan ladda och springa in på ICA butiken och handla under tiden. Då får du i teorin 25kwh, vilket motsvarar ca 12-15mil. Jag har dock själv en egen laddstolpe
Jag håller inte med Martinot om att det är lämpligast att avvakta. Jag har inte egen parkering, utan är förvisad till boendeparkering på gatan. Laddning får ske på publika laddare i omgivningarna, precis som din situation Electron. Supercharger använder jag bara vid långfärd. Vardagsladdning sker med max 11 kW på platser nära bostaden. Med tanke på hur lite du kör per vecka så är det inget stort besvär. Jag kör cirka 30 mil i veckan och det är inget stort besvär att ibland låta bilen stå och ladda nattetid.
Samma här. Jag kör 4 km i veckan, för veckohandling, och då kan jag ladda ungefär 12 kWh.
Tar jag bilen till jobbet hinner jag ladda 30 kWh.
Ingen möjlighet till nattladdning, Solna stad tycker inte det behövs.
Tack tror inte det blir några större problem:-)
Jag bor också i Vasastan Roslagstull, finns en 50kw laddare som ofta är ledig. Man får max stå där 30min tror jag, så är perfekt ifall man inte kan ladda hemma. Du kan ladda och springa in på ICA butiken och handla under tiden. Då får du i teorin 25kwh, vilket motsvarar ca 12-15mil. Jag har dock själv en egen laddstolpe
Jag håller inte med Martinot om att det är lämpligast att avvakta. Jag har inte egen parkering, utan är förvisad till boendeparkering på gatan. Laddning får ske på publika laddare i omgivningarna, precis som din situation Electron. Supercharger använder jag bara vid långfärd. Vardagsladdning sker med max 11 kW på platser nära bostaden. Med tanke på hur lite du kör per vecka så är det inget stort besvär. Jag kör cirka 30 mil i veckan och det är inget stort besvär att ibland låta bilen stå och ladda nattetid.
Samma här. Jag kör 4 km i veckan, för veckohandling, och då kan jag ladda ungefär 12 kWh.
Tar jag bilen till jobbet hinner jag ladda 30 kWh.
Ingen möjlighet till nattladdning, Solna stad tycker inte det behövs.
Tack tror inte det blir några större problem:-)
Jag bor också i Vasastan Roslagstull, finns en 50kw laddare som ofta är ledig. Man får max stå där 30min tror jag, så är perfekt ifall man inte kan ladda hemma. Du kan ladda och springa in på ICA butiken och handla under tiden. Då får du i teorin 25kwh, vilket motsvarar ca 12-15mil. Jag har dock själv en egen laddstolpe
Aha den har jag missat. Kanon.
I morse stod där en Mercedes med fyra avgasrör, ingen kabel ansluten.
Hade troligen stått där hela natten.
Efter 2år och +8000mil med Tesla model 3 kan jag säga följande (som boende i regionen utan möjlighet att ladda hemma). Bor man i Stockholm idag är det utan problem att äga Tesla Model 3 även fast man inte kan ladda hemma.
Bara kolla på uppladdning.nu på alla ställen som finns för laddning.
Hej,
har bestämt ej för en M3 men inser nu att det kommer bli problematiskt. Har garage i centrala Stockholm utan laddning. Tänkte att jag kunde utnyttjat kommande supercharger som ska byggas i centrala Stockholm. Enl Tesla ska den vara klar Q2. Men vad jag läst mej till här på forumet se ser det inte ut som att detta påbörjats.
Ok - då tänkte jag att man kunde använda supercharger norr om Stockholm. Men där är det ofta kö och taxibilar använder den.
Ok - då har jag landet. Där har jag just nu bara 10 ampere ute på parkeringen och jag tror 20 ampere inkommande (stuga från -60 talet),
Hur gör jag för att ställa in i Tesla-appen att bara ladda på 6-7 ampere för fem timmar?
Är detta ens lönt? Visst kommer kolla upp laddbox i stugan men första tiden så vill jag veta om det funkar.
Hade inte förstått Teslas koncept fullt ut utan förlitade mej på superchargers som inte finns nära centrala Stockholm.
Jag skulle avvakta med Tesla/elbil i din osäkra situation. Det bästa är om du kan få till att ditt garage hänger med i tiden och får upp laddmöjligheter.
Räkna inte med exakta tidplaner för SuC. Beror så mycket på externa faktorer som Tesla inte har kontroll över (myndighetstillstånd, kapacitet i elnäten man måste få till, etc.). Gör inget köp förens det är öppet och finns på plats.
Men se helst till att kunna ladda hemma över natten. SuC är inte bra i längden som standard laddmetod, utan bara en "plan B" om inget annat är möjligt.
Teslaägare, jag står i begrepp att införskaffa en M3 och funderar på laddfrågan. Jag bor i en samfällighet med laddare i området och där kan jag ladda lite närsom. Men jag tänker att bilen mestadels kommer stå på ”min” parkeringsplats utan laddkabel i. Finns det några uppenbara nackdelar med detta? Hur länge kan bilen stå okörd utan laddning? Som ni förstår har jag inte ägt elbil innan. Jag har förstått det som att det bekvämaste och bästa är att stoppa laddaren i Teslan varje gång man har varit ute, men jag har ingen egen uppfart med laddare så det kan jag icke göra.
Teslaägare, jag står i begrepp att införskaffa en M3 och funderar på laddfrågan. Jag bor i en samfällighet med laddare i området och där kan jag ladda lite närsom. Men jag tänker att bilen mestadels kommer stå på ”min” parkeringsplats utan laddkabel i. Finns det några uppenbara nackdelar med detta? Hur länge kan bilen stå okörd utan laddning? Som ni förstår har jag inte ägt elbil innan. Jag har förstått det som att det bekvämaste och bästa är att stoppa laddaren i Teslan varje gång man har varit ute, men jag har ingen egen uppfart med laddare så det kan jag icke göra.
Hur mycket kör du per dag eller per vecka? Det är annars inga problem att låta bilen så utan laddkabel inkopplad.
Hej,
har bestämt ej för en M3 men inser nu att det kommer bli problematiskt. Har garage i centrala Stockholm utan laddning. Tänkte att jag kunde utnyttjat kommande supercharger som ska byggas i centrala Stockholm. Enl Tesla ska den vara klar Q2. Men vad jag läst mej till här på forumet se ser det inte ut som att detta påbörjats.
Ok - då tänkte jag att man kunde använda supercharger norr om Stockholm. Men där är det ofta kö och taxibilar använder den.
Ok - då har jag landet. Där har jag just nu bara 10 ampere ute på parkeringen och jag tror 20 ampere inkommande (stuga från -60 talet),
Hur gör jag för att ställa in i Tesla-appen att bara ladda på 6-7 ampere för fem timmar?
Är detta ens lönt? Visst kommer kolla upp laddbox i stugan men första tiden så vill jag veta om det funkar.
Hade inte förstått Teslas koncept fullt ut utan förlitade mej på superchargers som inte finns nära centrala Stockholm.
Jag skulle avvakta med Tesla/elbil i din osäkra situation. Det bästa är om du kan få till att ditt garage hänger med i tiden och får upp laddmöjligheter.
Räkna inte med exakta tidplaner för SuC. Beror så mycket på externa faktorer som Tesla inte har kontroll över (myndighetstillstånd, kapacitet i elnäten man måste få till, etc.). Gör inget köp förens det är öppet och finns på plats.
Men se helst till att kunna ladda hemma över natten. SuC är inte bra i längden som standard laddmetod, utan bara en "plan B" om inget annat är möjligt.
Teslaägare, jag står i begrepp att införskaffa en M3 och funderar på laddfrågan. Jag bor i en samfällighet med laddare i området och där kan jag ladda lite närsom. Men jag tänker att bilen mestadels kommer stå på ”min” parkeringsplats utan laddkabel i. Finns det några uppenbara nackdelar med detta? Hur länge kan bilen stå okörd utan laddning? Som ni förstår har jag inte ägt elbil innan. Jag har förstått det som att det bekvämaste och bästa är att stoppa laddaren i Teslan varje gång man har varit ute, men jag har ingen egen uppfart med laddare så det kan jag icke göra.
Tänk på att många korta körningar på vintern ÄTER räckvidd...
Sen vill du ju kunna förvärma bilen på vintern för att slippa skrapa rutor.
Men kan du ladda upp den till 90% 1 gång/vecka så bör det ju funka ok även på vintern. Sen får du kanske fylla på ytterligare vid helg/långkörning.
Har man ett eluttag vid sitt boende är man helt fri att nyttja bilen som man vill. Man kommer hem tom i tanken - inga problem. Alltid 20 grader i bilen- inga problem. Ungarna vill övernatta i bilen - inga problem.
Det är såklart en stor fördel med ett uttag men inte ett måste (vilket många här kan intyga).
Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”