Så här års så når jag ändå inte ens upp i 100 kW. Jag gjorde det de första gångerna jag laddade men sedan dess har det stannat runt 80 (trots att batteriet är preconditionerat). Kanske på sommaren att det kan bli lite högre effekt.
Konstigt. Under min tripp till Oslo var det ordentligt kallt när jag började resan hem men jag fick ändå 100 kW under ett bra tag vid första stoppet i Rygge. Men det trappar ju av ganska tidigt när laddnivån ökar i batteriet. Trots det sjukt snabb redan innan uppdateringen med 10-80% på 20 minuter ungefär.
Jag körde en långresa förra veckan. 95 mil på en dag.
-3 grader i början. Jag hade 100 kw upp till ca 45% varje laddning så jag är övertygad om att den nya hastigheten kommer att uppnås oavsett vinterväder, bara batteriet är i rätt temperatur.
Grymt att ha en bil som bara blir bättre och bättre. Jag är redan nu imponerad av laddhastigheten.
Så här års så når jag ändå inte ens upp i 100 kW. Jag gjorde det de första gångerna jag laddade men sedan dess har det stannat runt 80 (trots att batteriet är preconditionerat). Kanske på sommaren att det kan bli lite högre effekt.
Konstigt. Under min tripp till Oslo var det ordentligt kallt när jag började resan hem men jag fick ändå 100 kW under ett bra tag vid första stoppet i Rygge. Men det trappar ju av ganska tidigt när laddnivån ökar i batteriet. Trots det sjukt snabb redan innan uppdateringen med 10-80% på 20 minuter ungefär.
Jag körde en långresa förra veckan. 95 mil på en dag.
-3 grader i början. Jag hade 100 kw upp till ca 45% varje laddning så jag är övertygad om att den nya hastigheten kommer att uppnås oavsett vinterväder, bara batteriet är i rätt temperatur.
Grymt att ha en bil som bara blir bättre och bättre. Jag är redan nu imponerad av laddhastigheten.
OK, då undrar jag naturligtvis vad som är fel. De första 2 ggr jag laddade på SuC fick jag 100 kW en stund i början. Sen, när jag åkte på långfärd och körde motorväg, lade in laddningsstopp i navigatorn och fick upp meddelandet om preconditioning så fick jag inte upp den i 100 kW vid ett enda av 4 laddningstillfällen och inte heller idag när jag åkte till Trosta och fick mina vinterhjul. Samma förutsättningar men inte mer än dryga 80 kW i början, dvs. runt 30% SOC, och sen runt 60 kW upp till 80%.
Edit: Jag har stått ensam på ett stallpar varje gång.
Nu har även jag fått uppdateringen . Jag ser dock att ökad laddeffekt är borttaget ifrån releasenotes, är det någon som testat ladda en SR+ med senaste uppdateringen på en +100kw?
Nu har även jag fått uppdateringen . Jag ser dock att ökad laddeffekt är borttaget ifrån releasenotes, är det någon som testat ladda en SR+ med senaste uppdateringen på en +100kw?
Det fanns med i 2019.36.1 men drogs tillbaka i 2019.36.2.1 som verkar gå ut till alla nu.
2019.36.1 had been stopped shortly after being released and it seems like the Supercharging increase for SR, SR+, and MR, was not quite ready since it has been pulled out from the new release. That is basically the only difference between 2019.36.2.1 and 2019.36.1, here’s the updated graph:
Finns det någon laddkurva som jämför Model3 Sr+ med Kia eniro /esoul och hyndai kona?
(de är ung i samma prisklass)
Sedan är det fler saker som är viktiga för konsumenten och framtiden får avgöra hur stor degraderingen och utbyteskostnaden för batterierna är. men om man bara ser till laddkurvan från fabrik hur ser den ut?
Blir konstigt om det finns bilar där ute som fått bootsen medan andra inte har den. De som har fått den kanske vill hänga kvar i den versionen? Det får mig att fundera på om den ändå inte kommer tillbaka snart.
Jo, de var ju tvungna att släppa det så småningom annars blir det ju konstigt.
Men då lär det ta några veckor innan det når oss andra. Man vill ju testa detta när det kommer. Har ett par långresor i höst där jag passerar några Ionity och det skulle vara intressant att testa och se vad det ger!
Någon som vet vad som hänt med den ökade laddhastigheten? Är det påväg eller lagts på is av tesla?
Den ska finnas i nästa version enligt screenshots på nätet.
2019.40.1.
Den har börjat rulla ut till bilar nu idag.
46 bilar har fått den idag enligt TeslaFi.
Nu när uppgraderingen till max 170 kW laddeffekt rullar ut så kan vi se fram emot upp till 14 minuter kortare laddtid 20-80% enligt en uppskattning gjord av en användare på teslamotorclub.com baserad på några grafer från laddande bilar. (Funkar inte på SuC än, men på t.ex vissa Ionity.) Under optimala förhållanden, givetvis.
Är det nån med bättre mattekunskaper än jag som kan uppskatta vad den teoretiskt optimala laddtiden då blir från 20 till 80%? Snackar vi 10-15 minuter?