vinterdäck och regen - model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av SALVETA »

tr1 skrev:
Var försiktiga med regen. Jag var så nöjd med att nästan helt slippa bromsa tills att jag fick byta skivor och klossar efter 6000 mil. Bromsar pajar om de inte används frekvent. Tesla rekommenderar att man gör ett par kraftiga inbromsningar per månad. Från motorvägsfart till noll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast frågan är om en helt ny bil har ett lite annorlunda ytskikt på skivorna som motverkar rost? Har fortfarande inte sett någon rost på skivorna på min bil medans dom flesta begagnade bilar får lite ytrost efter bara några timmar i detta blöta och fuktiga väder.
I så fall vore det ju synd att bromsa bort det snabbare än det man behöver bromsa vid normal körning.
Men har det börjat komma rost på dom håller jag med om att man bör bromsa ordentligt då och då för att få bort det.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3626
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Tellus »

SALVETA skrev:
tr1 skrev:
Var försiktiga med regen. Jag var så nöjd med att nästan helt slippa bromsa tills att jag fick byta skivor och klossar efter 6000 mil. Bromsar pajar om de inte används frekvent. Tesla rekommenderar att man gör ett par kraftiga inbromsningar per månad. Från motorvägsfart till noll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast frågan är om en helt ny bil har ett lite annorlunda ytskikt på skivorna som motverkar rost? Har fortfarande inte sett någon rost på skivorna på min bil medans dom flesta begagnade bilar får lite ytrost efter bara några timmar i detta blöta och fuktiga väder.
I så fall vore det ju synd att bromsa bort det snabbare än det man behöver bromsa vid normal körning.
Men har det börjat komma rost på dom håller jag med om att man bör bromsa ordentligt då och då för att få bort det.
Ska vara förbättrat på 3an. Jag har heller inte sett någon ytrost på skivorna, som det blir snabbt på andra bilar.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... -revealed/
2DCB0358-DBD1-4FD9-AA11-2F155CF6F118.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Eftersom det nu är ett flertal varmgrader både dag och natt, att prognosen säger att det vädret ska fortsätta minst 10 dagar samt att jag ska företa en långresa med riktning söderut i mitten av nästa vecka så bestämde jag mig idag för att byta tillbaka till sommardäcken.

Min regen kom tillbaka omedelbart med full styrka, precis så som det fungerade från början. Men plötsligt kom det varningsmeddelande om att det var fel på däcktrycksövervakningen och att bilen inte kunde läsa av däcktrycket. Jag startade om bilen, men det hjälpte inte. Jag gick in på däckkonfiguration och eftersom jag har samma dimension på sommar- och vinterdäck så kunde jag ju inte ändra nåt, men tryckte på Confirm ändå. Ingen skillnad. Jag hade direkt efter bytet tryckt på Kalibrera TPMS-sensorer, med påföljden att den knappen stod bara och snurrade hela tiden sedan dess. Men jag fortsatte att köra och så plötsligt kom det ett meddelande att den hade upptäckt nya däck på bilen med en uppmaning att gå in i servicemenyn och meddela vilken däcktyp jag monterat. Varningen om däcktryck hade försvunnit så jag gjorde inget alls och allt verka nu vara frid och fröjd.
johanok
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jun 2019 19:22

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av johanok »

renes skrev:
Jerker skrev:
Nu har jag uppdaterat bilen, vilket väl bör innefatta en rejäl reboot, gjort en manuell omstart från skärmen (stängt av bilen), kalibrerat TPMS-sensorerna, kört mer än en vecka med bilen och ändå får jag inte tillbaka min regen. Nu när jag var ute och körde spelade jag in två filmsnuttar som jag satt samman i den här lilla videon och upprepar dem 3 ggr för att man ska hinna uppfatta vad som sker. Jag släpper gasen och då åker stapeln iväg åt det gröna hållet men "studsar" snabbt tillbaka och lägger sig på en regen som motsvarar ungefär friktionen i en fossilmotor. Om jag släpper ner den helt i hastighet så händer nåt först vid c:a 25 km/h. Då plötsligt tar regen precis så som den ska göra.
Jag har exakt samma beteende i min. Men om man går på känslan så känns det faktiskt rätt smooth på nåt vis. Jag börjar tro att det kommer att vara så här hela vintern, eller åtminstone så länge vinterdäcken sitter på, så det är nog lika bra att vänja sig. Men jag skulle gärna få en förklaring av beteendet, förstås. Intressant blir om det kommer att variera med väglag och temperatur, men det återstår att se.

Hur bilen vet att det är vinterdäck är ju en annan fråga.
Beteendet beror på att anti-sladd-systemet har mycket svårare med nordiska vinterdäck att se skillnad på när bilen har bra grepp eller när den är på väg att tappa. Med sommardäck och europeiska och amerikanska vinterdäck så slirar däcken bara lite grann när man lägger på ett bromsmoment för regen, och då är det lättare för bilen att se om hjulen plötsligt saktar in mer än bilen i övrigt, och då snabbt minska regen innan man får sladd. Men våra mjuka nordiska gummi+mönster ger efter lika mycket när man bromsar bara lite grann som sommardäck gör när de redan har tappat greppet, därav att den vill slå av regen. Och även när bilen fått tid på sig att se hur däcken som sitter på beter sig så är nordiska vinterdäck mycket svårare att reglera emot.

Problemet bör minska med att däcken åldras, med att de slits, och troligen även med ordentligt kalla temperaturer (men då kanske vägbanan är hal, så då kanske man inte ha någon regen på grund av det).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

johanok skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Nu har jag uppdaterat bilen, vilket väl bör innefatta en rejäl reboot, gjort en manuell omstart från skärmen (stängt av bilen), kalibrerat TPMS-sensorerna, kört mer än en vecka med bilen och ändå får jag inte tillbaka min regen. Nu när jag var ute och körde spelade jag in två filmsnuttar som jag satt samman i den här lilla videon och upprepar dem 3 ggr för att man ska hinna uppfatta vad som sker. Jag släpper gasen och då åker stapeln iväg åt det gröna hållet men "studsar" snabbt tillbaka och lägger sig på en regen som motsvarar ungefär friktionen i en fossilmotor. Om jag släpper ner den helt i hastighet så händer nåt först vid c:a 25 km/h. Då plötsligt tar regen precis så som den ska göra.
Jag har exakt samma beteende i min. Men om man går på känslan så känns det faktiskt rätt smooth på nåt vis. Jag börjar tro att det kommer att vara så här hela vintern, eller åtminstone så länge vinterdäcken sitter på, så det är nog lika bra att vänja sig. Men jag skulle gärna få en förklaring av beteendet, förstås. Intressant blir om det kommer att variera med väglag och temperatur, men det återstår att se.

Hur bilen vet att det är vinterdäck är ju en annan fråga.
Beteendet beror på att anti-sladd-systemet har mycket svårare med nordiska vinterdäck att se skillnad på när bilen har bra grepp eller när den är på väg att tappa. Med sommardäck och europeiska och amerikanska vinterdäck så slirar däcken bara lite grann när man lägger på ett bromsmoment för regen, och då är det lättare för bilen att se om hjulen plötsligt saktar in mer än bilen i övrigt, och då snabbt minska regen innan man får sladd. Men våra mjuka nordiska gummi+mönster ger efter lika mycket när man bromsar bara lite grann som sommardäck gör när de redan har tappat greppet, därav att den vill slå av regen. Och även när bilen fått tid på sig att se hur däcken som sitter på beter sig så är nordiska vinterdäck mycket svårare att reglera emot.

Problemet bör minska med att däcken åldras, med att de slits, och troligen även med ordentligt kalla temperaturer (men då kanske vägbanan är hal, så då kanske man inte ha någon regen på grund av det).
Jo, jag förstår allt det där, men det som är märkligt är att olika model 3 med nya vinterdäck av samma fabrikat och modell och samma mjukvara installerad beter sig olika. Förklara det för mig, den som kan!
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av R1883RM4n »

Allt handlar om friktion.

Även med samma drivlina, däck, softvara, väg och väderförhållanden borde du kunna få olika regen.

Rimligen kaliberaras systemet utifrån allt den kan detektera och härleda till fäste. Inte bara ren retardation.

Skillnaden sitter då i föraren. En väldigt väldigt försiktig förare kan då få en regen som är högre än en som konstant låter både antispinn och antisladd arbeta vid gaspådrag.

På sommaren märker inte systemet någon större skillnad på den försiktige och den gasglade. Fäste finns i överflöd. På vintern åkandes på svajiga supermjuka vinterpuckar är det däremot lätt att hitta skillnader och kalibrera mot. :-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

R1883RM4n skrev:
Allt handlar om friktion.

Även med samma drivlina, däck, softvara, väg och väderförhållanden borde du kunna få olika regen.

Rimligen kaliberaras systemet utifrån allt den kan detektera och härleda till fäste. Inte bara ren retardation.

Skillnaden sitter då i föraren. En väldigt väldigt försiktig förare kan då få en regen som är högre än en som konstant låter både antispinn och antisladd arbeta vid gaspådrag.

På sommaren märker inte systemet någon större skillnad på den försiktige och den gasglade. Fäste finns i överflöd. På vintern åkandes på svajiga supermjuka vinterpuckar är det däremot lätt att hitta skillnader och kalibrera mot. :-)
Visst, det köper jag också - i teorin, men hur jag än kör så sker ingen skillnad. Jag har verkligen testat detta eftersom jag har letat efter vad som kan styra regen, men det blev aldrig nån skillnad efter att jag hade fått på vinterdäcken första gången. Den har betett sig i princip likadant hela tiden, endast med mycket små variationer. Jag är en förarare som normalt kör väldigt lugnt och i princip aldrig pressar bilen. Är inte särskilt förtjust i höga farter och provocerar inte fram svåra situationer. När vinterhjulen var nypåsatta så körde jag från Trosta genom Stockholm och vidare söderut på E4:an. Jag lät AP köra mesta tiden. Det var hur lugnt som helst och om man ska tvingas köra ännu lugnare och provocera bilen ännu mindre så vet jag inte hur det skulle gå till.

Nej, det kan inte vara det som är orsaken, det måste vara nåt annat som styr detta. Andra här har haft full regen direkt från första ggn de släppte upp gaspedalen med nypåsatta vinterhjul medan jag hade i princip noll regen från första försöket. Hur ska bilen hinna uppfatta några skillnader under dessa första millisekunder och sen hålla fast vid det under alla sedan följande förhållanden? Det var torr väg när jag körde iväg, så den kan inte ha känt av det heller. Och meningen är väl dessutom att den ska anpassa sig under olika förhållanden och vara så säker som möjligt när underlaget inte svarar? Nu är bilens sätt att hantera regen totalt statiskt med inriktning på så lite regen som möjligt. Så sätter jag på sommardäcken igen och den svarar med max regen omedebart. Den måste ha lagrat sin förutfattade mening i minnet kopplat till TPMS-sensorerna eller nåt, för jag bytte däck på min uppfart som är grusad och när jag rullade nerför den igen efter däckbytet så tog regen omedelbart när jag lättade på gasen, något som vinterdäcken aldrig gjorde på samma sätt.

Det är nåt lurt här. Jag tror på en alldeles för hög ambitionsnivå hos mjukvaruutvecklarna och nån slags AI-funktion (som utvecklarna inte behärskar följderna av) som har blivit så mänsklig att den inte beter sig likadant i två bilar utan det blir lite godtyckligt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av taliz »

Det är så många olika variabler att det är omöjligt att jämföra riktigt.
SOC och temperatur på batteri och motorer. Om man har RWD eller AWD.
Vilken mjukvara man har. Vilka däck och hur gamla/slitna de är.
Etc etc etc.

Att du får full regen med sommardäck tyder ju på att det inte är ngt fel på bilen åtminstone.

Jag har ju P, dvs AWD, och det varierar väldigt nu vad jag får för regen.
När bilen rullat många mil en dag och det inte är alltför kallt verkar jag få typ full regen, även med nordiska friktionsdäck. Andra dagar får jag varningsmeddelanden om att den är begränsad och ”förbättras vid körning” och liknande.
Hur som helst är det inget jag bryr mig om. Så fort det blir riktigt kallt kommer jag sätta ner regen på low för att motionera bromsarna ordentligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Det är så många olika variabler att det är omöjligt att jämföra riktigt.
Precis, det var därför jag startade den här tråden. Det skulle isf bli så nära man kan komma lika förhållanden mellan två bilar:
viewtopic.php?f=51&t=18996
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av pinussen »

Har SR+ men dubbfria R3. Inga problem alls med regen annat än när batteriet är kallt. Funderade på däcktryck och rotationsriktning på däcken, men det har du redan kollat antar jag? Skumt problem, abs-sensorn sitter väl tillsammans med skivbromsen så den borde ju inte bry sig om vilket däck du har. Borde väl va den som indikerar när däcken släpper, kanske helt annorlunda i en Tesla iofs :)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Det är så många olika variabler att det är omöjligt att jämföra riktigt.
Precis, det var därför jag startade den här tråden. Det skulle isf bli så nära man kan komma lika förhållanden mellan två bilar:
viewtopic.php?f=51&t=18996
Det där med många variabler är jag skeptisk emot. Jag har exakt samma beteende som Jerker SR+, men med friktionsdäck. Regen tar nästan normalt någon sekund i hög hastighet, sen väldigt svag ned till 30-40 och sen normal igen. Oavsett väglag, väder, tid på dygnet, SoC, om jag kört en minut eller en timme. Helt oförändrat.

Jag har också märkt att accelerationen verkar ha blivit begränsad (stor besvikelse när jag ville demonstrera hur snabb en SR+ är, och det var den inte längre). Det är väl logiskt att den inte vill riva iväg på det vanliga sättet om den tror att däcken inte fäster väl.

Så antingen underskattar bilen väglaget och däcken rätt grovt, eller så har bilen rätt och däcken är opålitliga. Fast regen är ju faktiskt oresonabelt. svag i "mellanregistret".

Personligen stör det mig egentligen inte så mycket. Bromsskivorna får ju nåt att göra nu också. Men skillnaden i regenbromsning i hög och låg hastighet är så markant att det blir svårt att köra med jämvikt, så att säga. Man får ju släppa gasen i 80, bromsa rätt kraftigt, sen vara på hugget och släppa bromsen i tid runt 30-40 för att inte nästan tvärnita när regen kickar in, och t.o.m. gasa lätt för att tämja regenbromsningen. Det har blivit lite komplext det här...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Elix747 »

Bytte till vinterhjul 18” Nokian dubbfria för 3 dagar sedan från 19” (m3LRawd). Tpms kalibrerade sig efter ca 6 mil. Bytte även hjulkonfig några mil efter bytet. Märkte ingen skillnad på regen. Tycker bilen beter sig normalt förutom att det märks i kurvor etc att däcken är mjukare.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

renes skrev:
Personligen stör det mig egentligen inte så mycket. Bromsskivorna får ju nåt att göra nu också. Men skillnaden i regenbromsning i hög och låg hastighet är så markant att det blir svårt att köra med jämvikt, så att säga. Man får ju släppa gasen i 80, bromsa rätt kraftigt, sen vara på hugget och släppa bromsen i tid runt 30-40 för att inte nästan tvärnita när regen kickar in, och t.o.m. gasa lätt för att tämja regenbromsningen. Det har blivit lite komplext det här...
Nej, egentligen stör det mig inte heller att det blir minskad regen med vinterdäck eftersom det finns en fullt acceptabel förklaring till det. Men när jag i den här tråden har läst att det finns de som nästan inte alls har nån skillnad i regen efter att ha bytt till vinterdäck så blir jag naturligtvis nyfiken på varför.

Men visst, jag stör mig faktisk en del på precis det du skriver, att bilen inte längre är lika lättkörd. Att regen saknas påverkar körupplevelsen en hel del till det negativa, särskilt för mig som är van vid det sedan 3½ år. (På Zoen märktes ingen skillnad på regen.)

Jag har också gjort några tester med accelerationer och varningslampan för att däcken förlorar fästet blinkar hysteriskt, så det är inget man ska ägna sig åt med vinterdäck på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Elix747 skrev:
Bytte till vinterhjul 18” Nokian dubbfria för 3 dagar sedan från 19” (m3LRawd). Tpms kalibrerade sig efter ca 6 mil. Bytte även hjulkonfig några mil efter bytet. Märkte ingen skillnad på regen. Tycker bilen beter sig normalt förutom att det märks i kurvor etc att däcken är mjukare.
Jo, jag har ju 18'' på båda, så man kan ju inte byta hjulconfig då... Men med tanke på att bilen tar hänsyn till vinterdäck så borde man kunna tala om att man bytt till det, och om det är friktionsdäck eller dubbdäck.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
Jag har också gjort några tester med accelerationer och varningslampan för att däcken förlorar fästet blinkar hysteriskt, så det är inget man ska ägna sig åt med vinterdäck på.
Jag har trampat i botten två ggr totalt för att testa. Lite släpp just i början, sen en (jämförelsevis) maklig acceleration, men inga varningar eller blinkningar alls vad jag märkte. Detta vid vått väglag och plusgrader.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Elix747 »

renes skrev:
Jerker skrev:
Jag har också gjort några tester med accelerationer och varningslampan för att däcken förlorar fästet blinkar hysteriskt, så det är inget man ska ägna sig åt med vinterdäck på.
Jag har trampat i botten två ggr totalt för att testa. Lite släpp just i början, sen en (jämförelsevis) maklig acceleration, men inga varningar eller blinkningar alls vad jag märkte. Detta vid vått väglag och plusgrader.
Har tryck på rejäl acceleration med vinterdäcken också blöt asfalt. Inget slipp eller blink. Tror dock att det är skillnad på dubb och dubbfritt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Elix747 skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Jag har också gjort några tester med accelerationer och varningslampan för att däcken förlorar fästet blinkar hysteriskt, så det är inget man ska ägna sig åt med vinterdäck på.
Jag har trampat i botten två ggr totalt för att testa. Lite släpp just i början, sen en (jämförelsevis) maklig acceleration, men inga varningar eller blinkningar alls vad jag märkte. Detta vid vått väglag och plusgrader.
Har tryck på rejäl acceleration med vinterdäcken också blöt asfalt. Inget slipp eller blink. Tror dock att det är skillnad på dubb och dubbfritt.
Ja, mitt släpp tillskriver jag dubbarna!
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av kikat »

Bytte för drygt 2 veckor sedan och känner inte alls igen era problem.
Regenerering fungerar likadant som förut, d.v.s. begränsad när jag börjar köra eftersom det är kallare väder och det var likadant sista tiden jag körde på sommardäcken.
TPMS sensorerna lärde sig efter någon mil. Tycker konstigt nog att bilen går tystare med vinterdäcken än med sommardäcken.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av pinussen »

Odubbat släpper rätt bra den med, däckskrik på blöt asfalt och mjuka däck. Kul men dåligt för däcken :) Ska bli kul med bakhjulsdrivet och snö.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av taliz »

Tycker det känns som regen är kraftigare i enpedalsläget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Som tidigare nämnt har jag samma fenomen som Jerker, dvs betydligt svagare regenbromsning, i synnerhet mellan ungefär 60 och 20 km/t. Jag utgick från att Teslan minskat regenbromsningen för att inte riskera att väggreppet släpper och det låter ju logiskt, trots att bilen verkar underskatta greppet rätt mycket.

Men nu upptäckte jag följande, nämligen att på "låg regen" har bromseffekten minskat ännu mer. Om man ändrar låg regen till normal regen så ökar bromseffekten igen, men naturligtvis bara till den nivån normal regen redan har med vinterdäcken, dvs för lite.

Om det var så att regen bara minskats till en säker nivå där bilen inskattar att den inte riskerar att tappa väggreppet, då skulle ju regen vara mer eller mindre lika på både låg och normal inställning. Finns liksom inget skäl att minska den ytterligare om den är inställd på "låg" jämfört med "normal". Är den lågt nog för väggreppet så är den lågt nog. Nåt stämmer inte här.

Kör förresten med R3 friktionsdäck.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Det verkar nu som om regen med vinterdäck återgått till det normala, eller nästan normala. Jag tror det blev så efter senaste update för 2 dagar sen, nl v 2019.36.2.3.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Nu har vintersulorna åkt på igen och min regen är åter som bortblåst. Eftersom våra bilar beter sig så helt olika finns det bara en förklaring och det är ojämn kvalité på sensorerna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Nu har vintersulorna åkt på igen och min regen är åter som bortblåst. Eftersom våra bilar beter sig så helt olika finns det bara en förklaring och det är ojämn kvalité på sensorerna.
Vad skulle det vara för sensorer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Nu har vintersulorna åkt på igen och min regen är åter som bortblåst. Eftersom våra bilar beter sig så helt olika finns det bara en förklaring och det är ojämn kvalité på sensorerna.
Vad skulle det vara för sensorer?
Sensorerna för antisladd/spinn.
Skriv svar