vinterdäck och regen - model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Jag fick på vintersulorna igår och nu har jag ingen regenerering längre. Jag visste att det skulle kunna bli så. Dels så står det i manualen och dels finns det flera trådar om detta på Model 3-Facebookgruppen. Man undrar ju hur längre det ska vara så. Såg att det är de som kört med bilen i en vecka utan att ha fått tillbaka regen. I manualen står att det ska rätta till sig efter några mils körning, vilket uppenbarligen inte stämmer. Jag har kört 25 mil sen jag fick på vinterhjulen.
Om du sätter på vinterdäck med tuff gummiblandning och däckmönster kan det leda till tillfällig minskning av den regenerativa bromsningskraften. Men fordonet är utformat för att kalibrera om sig och återställa den regenerativa bromsningskraften efter en kort tids normal körning.
Onödigt komplicerad algoritm för detta, tycker jag.
Användarvisningsbild
Fingk
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jul 2019 19:16

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Fingk »

Jag körde över 60 mil pendling om 6 mil i stöten innan det gick till sig. Blev orolig då det inte ordnade sig efter 10 mil men harvade på och vipps funkade det.
Model 3 Sr+ (Såld)
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Syncronauten »

Verkar inte vara konsekvent, jag märkte ingen skillnad efter bytet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Syncronauten skrev:
Verkar inte vara konsekvent, jag märkte ingen skillnad efter bytet.
Nej, alla får inte det problemet.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Jag kom just tillbaka från Trosta och på vägen var regen betydligt minskad, men inte helt borta. Är så fortfarande.

Men nu undrar jag hur bilen kan veta att den fick nya hjul och däck. Jag har inte ändrat nåt i däck-menyn. Jag har inte heller gjort TPMS kalibrering eller reset. Nya hjulen är identiska, dvs 18" Aero och däcker är Nokian R3 med samma dimensioner som sommardäcken.

Telepati?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av LarsL »

Jag fick ingen begränsning men bilen blev sladdrig och slirig. Jag tror det blivit bättre nueller så har jag lärt mig modulera bättre med acceleratorn.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Bjelke »

renes skrev:
Jag kom just tillbaka från Trosta och på vägen var regen betydligt minskad, men inte helt borta. Är så fortfarande.

Men nu undrar jag hur bilen kan veta att den fick nya hjul och däck. Jag har inte ändrat nåt i däck-menyn. Jag har inte heller gjort TPMS kalibrering eller reset. Nya hjulen är identiska, dvs 18" Aero och däcker är Nokian R3 med samma dimensioner som sommardäcken.

Telepati?
Om du bytte hjul så har dom ju andra sensorer och det känner bilen av såklart :)
(även om vissa bilar verkar vara sega på att just hitta nya sensorer dvs bytta hjul)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Jag testade på vägen hem från jobbet att upprepade gånger köra upp bilen i högre hastighet och släppa gasen. Då gjorde den liksom små försök att använda regen, men den vågade liksom inte riktigt. Ibland tyckte jag att den var lite våghalsigare och tog i lite extra men så släppte den efter igen.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
Jag testade på vägen hem från jobbet att upprepade gånger köra upp bilen i högre hastighet och släppa gasen. Då gjorde den liksom små försök att använda regen, men den vågade liksom inte riktigt. Ibland tyckte jag att den var lite våghalsigare och tog i lite extra men så släppte den efter igen.
Jag har regen hela tiden, men betydligt svagare än normalt. Ungefär hälften, skulle jag tro.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

renes skrev:
Jerker skrev:
Jag testade på vägen hem från jobbet att upprepade gånger köra upp bilen i högre hastighet och släppa gasen. Då gjorde den liksom små försök att använda regen, men den vågade liksom inte riktigt. Ibland tyckte jag att den var lite våghalsigare och tog i lite extra men så släppte den efter igen.
Jag har regen hela tiden, men betydligt svagare än normalt. Ungefär hälften, skulle jag tro.
Javisst, en väldigt svag regen, inte ens som i Zoen, men det jag syftar på är den starka som man vill ha.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av pefreli »

Jag har också fått upp ett liknande meddelande om minskad regen med mina nya vinterdäck.

Jag har också märkt att jag får släpp ibland vid gaspådrag (LR RWD). Det har jag aldrig upplevt med sommardäcken.

Det är kanske möjligt att bilen känner av det försämrade greppet med de nya vinterdäcken och då minskar regen?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

pefreli skrev:
Jag har också fått upp ett liknande meddelande om minskad regen med mina nya vinterdäck.

Jag har också märkt att jag får släpp ibland vid gaspådrag (LR RWD). Det har jag aldrig upplevt med sommardäcken.

Det är kanske möjligt att bilen känner av det försämrade greppet med de nya vinterdäcken och då minskar regen?
Ja, som jag förstått det så är det just så. Men bilen ska lära sig att lita på de nya däcken och så ska regen komma tillbaka.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Bytt däck idag. Fick inget meddelande, märkte ingen skillnad på regen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Bytt däck idag. Fick inget meddelande, märkte ingen skillnad på regen.
Nej, det verkar vara väldigt olika. Läst på FB att vissa får besvär och andra inte. Märkligt.
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Syncronauten »

Kan det vara så att det blir större skillnad på RWD bilar?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Syncronauten skrev:
Kan det vara så att det blir större skillnad på RWD bilar?
Eller mellan dubbfritt och dubbat?
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av BjornS »

Jag skodde om min SR+ till dubbfria Nereus NS805+ igår. Ingen regen-skillnad för mig.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Syncronauten »

Jerker skrev:
Syncronauten skrev:
Kan det vara så att det blir större skillnad på RWD bilar?
Eller mellan dubbfritt och dubbat?
Jag kör det mjuka suddgummit från Nokian dvs dubbfritt.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av SALVETA »

LarsL skrev:
Jag fick ingen begränsning men bilen blev sladdrig och slirig. Jag tror det blivit bättre nueller så har jag lärt mig modulera bättre med acceleratorn.
Håller med, jag blev förvånad över hur stor skillnad det blev trots samma profil. Kanske blir lite tajtare om det är kallare om det nu är mjuka gummit som känns.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av taliz »

Idag fick jag ett meddelande om begränsad regen.
Undra vad den baserar det på, var 7 grader varmt och ca 60% i batteriet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Jag testade på vägen hem från jobbet att upprepade gånger köra upp bilen i högre hastighet och släppa gasen. Då gjorde den liksom små försök att använda regen, men den vågade liksom inte riktigt. Ibland tyckte jag att den var lite våghalsigare och tog i lite extra men så släppte den efter igen.
Jag har regen hela tiden, men betydligt svagare än normalt. Ungefär hälften, skulle jag tro.
Javisst, en väldigt svag regen, inte ens som i Zoen, men det jag syftar på är den starka som man vill ha.
Det intressanta är att jag aldrig fått ett meddelande om minskad regen. Annars får jag det titt som tätt, men inte sen jag bytte däck och faktiskt har en kännbart mindre stark regen. Tycker dock att det gradvis ökar, men är inte tillbaka till normal nivå.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

En vecka har gått och jag har inte fått tillbaka min regen. Dessutom beter sig bilen på ett riktigt farligt sätt. Som jag skrivit tidigare så gör den liksom försök till att regenerera men ger sedan upp. Det får som effekt att den t.ex. i kurvor där jag släpper på gasen så börjar den först regenerera och jag känner av bromskraften och sen, när den släpper på regen så får bilen liksom en skjuts som upplevs som att den ökar hastigheten igen och just i en kurva är det ingen behaglig känsla. Jag har tvingats att börja använda bromspedalen i princip konsekvent.

Det är väl bra med avancerad teknik om den bara fungerar. Här är uppenbarligen nåt som inte fungerar som det är tänkt. Den är överkänslig för egenskaperna hos vinterdäcken (dubbade Nokia Hakkapelita som jag köpte direkt av Tesla, borde alltså vara däck som de "godkänt" eftersom de säljer dem i paket med nya bilar) och övertolkar signalerna den får vilket innebär sämre vägenskaper på bilen.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
En vecka har gått och jag har inte fått tillbaka min regen. Dessutom beter sig bilen på ett riktigt farligt sätt. Som jag skrivit tidigare så gör den liksom försök till att regenerera men ger sedan upp. Det får som effekt att den t.ex. i kurvor där jag släpper på gasen så börjar den först regenerera och jag känner av bromskraften och sen, när den släpper på regen så får bilen liksom en skjuts som upplevs som att den ökar hastigheten igen och just i en kurva är det ingen behaglig känsla. Jag har tvingats att börja använda bromspedalen i princip konsekvent.

Det är väl bra med avancerad teknik om den bara fungerar. Här är uppenbarligen nåt som inte fungerar som det är tänkt. Den är överkänslig för egenskaperna hos vinterdäcken (dubbade Nokia Hakkapelita som jag köpte direkt av Tesla, borde alltså vara däck som de "godkänt" eftersom de säljer dem i paket med nya bilar) och övertolkar signalerna den får vilket innebär sämre vägenskaper på bilen.
Vet inte om du provat göra "Power Off" på bilen? Random problem jag haft sedan mars har alltid fixat sig efter det och omstart. Regen har dock inte påverkats när jag bytte till vinterdäck (jag kalibrerade dem direkt när jag bytte).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

themax skrev:
Jerker skrev:
En vecka har gått och jag har inte fått tillbaka min regen. Dessutom beter sig bilen på ett riktigt farligt sätt. Som jag skrivit tidigare så gör den liksom försök till att regenerera men ger sedan upp. Det får som effekt att den t.ex. i kurvor där jag släpper på gasen så börjar den först regenerera och jag känner av bromskraften och sen, när den släpper på regen så får bilen liksom en skjuts som upplevs som att den ökar hastigheten igen och just i en kurva är det ingen behaglig känsla. Jag har tvingats att börja använda bromspedalen i princip konsekvent.

Det är väl bra med avancerad teknik om den bara fungerar. Här är uppenbarligen nåt som inte fungerar som det är tänkt. Den är överkänslig för egenskaperna hos vinterdäcken (dubbade Nokia Hakkapelita som jag köpte direkt av Tesla, borde alltså vara däck som de "godkänt" eftersom de säljer dem i paket med nya bilar) och övertolkar signalerna den får vilket innebär sämre vägenskaper på bilen.
Vet inte om du provat göra "Power Off" på bilen? Random problem jag haft sedan mars har alltid fixat sig efter det och omstart. Regen har dock inte påverkats när jag bytte till vinterdäck (jag kalibrerade dem direkt när jag bytte).
Tanken har slagit mig. Ska testa det.

Men vad är det för kalibrering du gjorde? Jag har läst i manualen och inte hittat nåt om det. Och på däckverkstan (Euromaster i Trosta) sa de att jag inte behövde göra nåt alls utan att bilen skulle sköta det av sig själv.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Tellus »

Vi upplevde lite av Jerkers problem när vi bytte till R3 på SR+, men bara med inställningen LÅG regenerering, med inställning NORMAL så blev det bra efter några mil. Testade LÅG ingen, då försvann bromseffekten efter bilen först försökt någon sekund.
Så testa Normal (max) i inställningarna om ni ej testat det.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar