vinterdäck och regen - model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

themax skrev:
Vet inte om du provat göra "Power Off" på bilen? Random problem jag haft sedan mars har alltid fixat sig efter det och omstart. Regen har dock inte påverkats när jag bytte till vinterdäck (jag kalibrerade dem direkt när jag bytte).
Jag gör ju en systemuppdatering nu. Antar att det sker en omstart av bilen i samband med den?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Det blev lite bättre efter systemuppdateringen. Nu är regenereringen iofs. inte så stark nu heller men inte så där tvekande och oförutsägbar. Och den funkar väldigt bra i lägre hastigheter och one pedal driving fungerar som det ska. Men jag ställde om sen till creep igen, för så vill jag ha det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Nu har jag uppdaterat bilen, vilket väl bör innefatta en rejäl reboot, gjort en manuell omstart från skärmen (stängt av bilen), kalibrerat TPMS-sensorerna, kört mer än en vecka med bilen och ändå får jag inte tillbaka min regen. Nu när jag var ute och körde spelade jag in två filmsnuttar som jag satt samman i den här lilla videon och upprepar dem 3 ggr för att man ska hinna uppfatta vad som sker. Jag släpper gasen och då åker stapeln iväg åt det gröna hållet men "studsar" snabbt tillbaka och lägger sig på en regen som motsvarar ungefär friktionen i en fossilmotor. Om jag släpper ner den helt i hastighet så händer nåt först vid c:a 25 km/h. Då plötsligt tar regen precis så som den ska göra.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av taliz »

De står inget meddelande under?
På min har jag fått flera olika, "begränsad regen, förbättras under körning" typ och nån mer.
Det är ingen varning utan ett sånt där grönt info-meddelande.

Alla har dykt upp först nu med vinterdäck på och lägre utetemp.
Kan också tänka mig att det är annorlunda på RWD-bilar än AWD.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
De står inget meddelande under?
På min har jag fått flera olika, "begränsad regen, förbättras under körning" typ och nån mer.
Jag fick det meddelandet direkt efter däckbytet och efter uppdateringen, men inte annars.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
Nu har jag uppdaterat bilen, vilket väl bör innefatta en rejäl reboot, gjort en manuell omstart från skärmen (stängt av bilen), kalibrerat TPMS-sensorerna, kört mer än en vecka med bilen och ändå får jag inte tillbaka min regen. Nu när jag var ute och körde spelade jag in två filmsnuttar som jag satt samman i den här lilla videon och upprepar dem 3 ggr för att man ska hinna uppfatta vad som sker. Jag släpper gasen och då åker stapeln iväg åt det gröna hållet men "studsar" snabbt tillbaka och lägger sig på en regen som motsvarar ungefär friktionen i en fossilmotor. Om jag släpper ner den helt i hastighet så händer nåt först vid c:a 25 km/h. Då plötsligt tar regen precis så som den ska göra.
Jag har exakt samma beteende i min. Men om man går på känslan så känns det faktiskt rätt smooth på nåt vis. Jag börjar tro att det kommer att vara så här hela vintern, eller åtminstone så länge vinterdäcken sitter på, så det är nog lika bra att vänja sig. Men jag skulle gärna få en förklaring av beteendet, förstås. Intressant blir om det kommer att variera med väglag och temperatur, men det återstår att se.

Hur bilen vet att det är vinterdäck är ju en annan fråga.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

renes skrev:
Jerker skrev:
Nu har jag uppdaterat bilen, vilket väl bör innefatta en rejäl reboot, gjort en manuell omstart från skärmen (stängt av bilen), kalibrerat TPMS-sensorerna, kört mer än en vecka med bilen och ändå får jag inte tillbaka min regen. Nu när jag var ute och körde spelade jag in två filmsnuttar som jag satt samman i den här lilla videon och upprepar dem 3 ggr för att man ska hinna uppfatta vad som sker. Jag släpper gasen och då åker stapeln iväg åt det gröna hållet men "studsar" snabbt tillbaka och lägger sig på en regen som motsvarar ungefär friktionen i en fossilmotor. Om jag släpper ner den helt i hastighet så händer nåt först vid c:a 25 km/h. Då plötsligt tar regen precis så som den ska göra.
Jag har exakt samma beteende i min. Men om man går på känslan så känns det faktiskt rätt smooth på nåt vis. Jag börjar tro att det kommer att vara så här hela vintern, eller åtminstone så länge vinterdäcken sitter på, så det är nog lika bra att vänja sig. Men jag skulle gärna få en förklaring av beteendet, förstås. Intressant blir om det kommer att variera med väglag och temperatur, men det återstår att se.

Hur bilen vet att det är vinterdäck är ju en annan fråga.
Skönt att höra att jag inte är ensam! Har du dubbade?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av tor-ake »

Hur är bilen vid en hård inbromsning med bromspedalen? Tänker om det blivit något tokigt med hjulhastighetssensorerna (abs) så att den tycker något hjul har dåligt fäste?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

tor-ake skrev:
Hur är bilen vid en hård inbromsning med bromspedalen? Tänker om det blivit något tokigt med hjulhastighetssensorerna (abs) så att den tycker något hjul har dåligt fäste?
Bromsen tar bra, men man märker ju att regen inte är med och bromsar, så det krävs ju mycket mer kraft i foten.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
renes skrev:

Hur bilen vet att det är vinterdäck är ju en annan fråga.
Skönt att höra att jag inte är ensam! Har du dubbade?
Nej, friktion (18" Nokian R3).
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

renes skrev:
Jerker skrev:
renes skrev:

Hur bilen vet att det är vinterdäck är ju en annan fråga.
Skönt att höra att jag inte är ensam! Har du dubbade?
Nej, friktion (18" Nokian R3).
OK, då är det inte det det beror på.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Tellus »

SR+ med 18" Nokian R3, SOC ~ 48% 3 grader, standard regen. Programvara 2019.36.2.1

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Tellus skrev:
SR+ med 18" Nokian R3, SOC ~ 48% 3 grader, standard regen. Programvara 2019.36.2.1
Ja, det är ju så det ska vara... :cry:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av themax »

Det verkar ju som om din bil har låg regen oberoende av inställning. Jag skulle ändå, trots mjukvaruuppdatering, testa en Power Off. Om inte det hjälper ett seviceärende/mjukvara.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

themax skrev:
Det verkar ju som om din bil har låg regen oberoende av inställning. Jag skulle ändå, trots mjukvaruuppdatering, testa en Power Off. Om inte det hjälper ett seviceärende/mjukvara.
Jo, jag har som sagt testat power off utan att det blev nån skillnad.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
themax skrev:
Det verkar ju som om din bil har låg regen oberoende av inställning. Jag skulle ändå, trots mjukvaruuppdatering, testa en Power Off. Om inte det hjälper ett seviceärende/mjukvara.
Jo, jag har som sagt testat power off utan att det blev nån skillnad.
Ah, då missuppfattade jag dig ovan. Då är det nog serviceärende som återstår – och kanske en resa till Segeltorp.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av tr1 »

Var försiktiga med regen. Jag var så nöjd med att nästan helt slippa bromsa tills att jag fick byta skivor och klossar efter 6000 mil. Bromsar pajar om de inte används frekvent. Tesla rekommenderar att man gör ett par kraftiga inbromsningar per månad. Från motorvägsfart till noll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av loftux »

tr1 skrev:
Var försiktiga med regen. Jag var så nöjd med att nästan helt slippa bromsa tills att jag fick byta skivor och klossar efter 6000 mil. Bromsar pajar om de inte används frekvent. Tesla rekommenderar att man gör ett par kraftiga inbromsningar per månad. Från motorvägsfart till noll.
Det har jag gjort med alla bilar, inte just från motorvägsfart, men bromsat in kraftigt då och då. Fick tillsägelse av en bilmeck för sådär 20 år sen att det måste man göra. Jag hade kört för mjukt och att mina bromsok på Mazda 323 kärvat ihop och därför måste bytas.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av taliz »

Är väl många som rekommenderar att sätta regen till low på vintern för att bromsarna skall få motion.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av tr1 »

loftux skrev:
tr1 skrev:
Var försiktiga med regen. Jag var så nöjd med att nästan helt slippa bromsa tills att jag fick byta skivor och klossar efter 6000 mil. Bromsar pajar om de inte används frekvent. Tesla rekommenderar att man gör ett par kraftiga inbromsningar per månad. Från motorvägsfart till noll.
Det har jag gjort med alla bilar, inte just från motorvägsfart, men bromsat in kraftigt då och då. Fick tillsägelse av en bilmeck för sådär 20 år sen att det måste man göra. Jag hade kört för mjukt och att mina bromsok på Mazda 323 kärvat ihop och därför måste bytas.
Precis och ännu viktigare nu. Det var den enda kostnad jag hade på min förra X på tre år och 8000 mil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av SALVETA »

tr1 skrev:
Var försiktiga med regen. Jag var så nöjd med att nästan helt slippa bromsa tills att jag fick byta skivor och klossar efter 6000 mil. Bromsar pajar om de inte används frekvent. Tesla rekommenderar att man gör ett par kraftiga inbromsningar per månad. Från motorvägsfart till noll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast frågan är om en helt ny bil har ett lite annorlunda ytskikt på skivorna som motverkar rost? Har fortfarande inte sett någon rost på skivorna på min bil medans dom flesta begagnade bilar får lite ytrost efter bara några timmar i detta blöta och fuktiga väder.
I så fall vore det ju synd att bromsa bort det snabbare än det man behöver bromsa vid normal körning.
Men har det börjat komma rost på dom håller jag med om att man bör bromsa ordentligt då och då för att få bort det.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Tellus »

SALVETA skrev:
tr1 skrev:
Var försiktiga med regen. Jag var så nöjd med att nästan helt slippa bromsa tills att jag fick byta skivor och klossar efter 6000 mil. Bromsar pajar om de inte används frekvent. Tesla rekommenderar att man gör ett par kraftiga inbromsningar per månad. Från motorvägsfart till noll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast frågan är om en helt ny bil har ett lite annorlunda ytskikt på skivorna som motverkar rost? Har fortfarande inte sett någon rost på skivorna på min bil medans dom flesta begagnade bilar får lite ytrost efter bara några timmar i detta blöta och fuktiga väder.
I så fall vore det ju synd att bromsa bort det snabbare än det man behöver bromsa vid normal körning.
Men har det börjat komma rost på dom håller jag med om att man bör bromsa ordentligt då och då för att få bort det.
Ska vara förbättrat på 3an. Jag har heller inte sett någon ytrost på skivorna, som det blir snabbt på andra bilar.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... -revealed/
2DCB0358-DBD1-4FD9-AA11-2F155CF6F118.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Eftersom det nu är ett flertal varmgrader både dag och natt, att prognosen säger att det vädret ska fortsätta minst 10 dagar samt att jag ska företa en långresa med riktning söderut i mitten av nästa vecka så bestämde jag mig idag för att byta tillbaka till sommardäcken.

Min regen kom tillbaka omedelbart med full styrka, precis så som det fungerade från början. Men plötsligt kom det varningsmeddelande om att det var fel på däcktrycksövervakningen och att bilen inte kunde läsa av däcktrycket. Jag startade om bilen, men det hjälpte inte. Jag gick in på däckkonfiguration och eftersom jag har samma dimension på sommar- och vinterdäck så kunde jag ju inte ändra nåt, men tryckte på Confirm ändå. Ingen skillnad. Jag hade direkt efter bytet tryckt på Kalibrera TPMS-sensorer, med påföljden att den knappen stod bara och snurrade hela tiden sedan dess. Men jag fortsatte att köra och så plötsligt kom det ett meddelande att den hade upptäckt nya däck på bilen med en uppmaning att gå in i servicemenyn och meddela vilken däcktyp jag monterat. Varningen om däcktryck hade försvunnit så jag gjorde inget alls och allt verka nu vara frid och fröjd.
johanok
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jun 2019 19:22

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av johanok »

renes skrev:
Jerker skrev:
Nu har jag uppdaterat bilen, vilket väl bör innefatta en rejäl reboot, gjort en manuell omstart från skärmen (stängt av bilen), kalibrerat TPMS-sensorerna, kört mer än en vecka med bilen och ändå får jag inte tillbaka min regen. Nu när jag var ute och körde spelade jag in två filmsnuttar som jag satt samman i den här lilla videon och upprepar dem 3 ggr för att man ska hinna uppfatta vad som sker. Jag släpper gasen och då åker stapeln iväg åt det gröna hållet men "studsar" snabbt tillbaka och lägger sig på en regen som motsvarar ungefär friktionen i en fossilmotor. Om jag släpper ner den helt i hastighet så händer nåt först vid c:a 25 km/h. Då plötsligt tar regen precis så som den ska göra.
Jag har exakt samma beteende i min. Men om man går på känslan så känns det faktiskt rätt smooth på nåt vis. Jag börjar tro att det kommer att vara så här hela vintern, eller åtminstone så länge vinterdäcken sitter på, så det är nog lika bra att vänja sig. Men jag skulle gärna få en förklaring av beteendet, förstås. Intressant blir om det kommer att variera med väglag och temperatur, men det återstår att se.

Hur bilen vet att det är vinterdäck är ju en annan fråga.
Beteendet beror på att anti-sladd-systemet har mycket svårare med nordiska vinterdäck att se skillnad på när bilen har bra grepp eller när den är på väg att tappa. Med sommardäck och europeiska och amerikanska vinterdäck så slirar däcken bara lite grann när man lägger på ett bromsmoment för regen, och då är det lättare för bilen att se om hjulen plötsligt saktar in mer än bilen i övrigt, och då snabbt minska regen innan man får sladd. Men våra mjuka nordiska gummi+mönster ger efter lika mycket när man bromsar bara lite grann som sommardäck gör när de redan har tappat greppet, därav att den vill slå av regen. Och även när bilen fått tid på sig att se hur däcken som sitter på beter sig så är nordiska vinterdäck mycket svårare att reglera emot.

Problemet bör minska med att däcken åldras, med att de slits, och troligen även med ordentligt kalla temperaturer (men då kanske vägbanan är hal, så då kanske man inte ha någon regen på grund av det).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

johanok skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Nu har jag uppdaterat bilen, vilket väl bör innefatta en rejäl reboot, gjort en manuell omstart från skärmen (stängt av bilen), kalibrerat TPMS-sensorerna, kört mer än en vecka med bilen och ändå får jag inte tillbaka min regen. Nu när jag var ute och körde spelade jag in två filmsnuttar som jag satt samman i den här lilla videon och upprepar dem 3 ggr för att man ska hinna uppfatta vad som sker. Jag släpper gasen och då åker stapeln iväg åt det gröna hållet men "studsar" snabbt tillbaka och lägger sig på en regen som motsvarar ungefär friktionen i en fossilmotor. Om jag släpper ner den helt i hastighet så händer nåt först vid c:a 25 km/h. Då plötsligt tar regen precis så som den ska göra.
Jag har exakt samma beteende i min. Men om man går på känslan så känns det faktiskt rätt smooth på nåt vis. Jag börjar tro att det kommer att vara så här hela vintern, eller åtminstone så länge vinterdäcken sitter på, så det är nog lika bra att vänja sig. Men jag skulle gärna få en förklaring av beteendet, förstås. Intressant blir om det kommer att variera med väglag och temperatur, men det återstår att se.

Hur bilen vet att det är vinterdäck är ju en annan fråga.
Beteendet beror på att anti-sladd-systemet har mycket svårare med nordiska vinterdäck att se skillnad på när bilen har bra grepp eller när den är på väg att tappa. Med sommardäck och europeiska och amerikanska vinterdäck så slirar däcken bara lite grann när man lägger på ett bromsmoment för regen, och då är det lättare för bilen att se om hjulen plötsligt saktar in mer än bilen i övrigt, och då snabbt minska regen innan man får sladd. Men våra mjuka nordiska gummi+mönster ger efter lika mycket när man bromsar bara lite grann som sommardäck gör när de redan har tappat greppet, därav att den vill slå av regen. Och även när bilen fått tid på sig att se hur däcken som sitter på beter sig så är nordiska vinterdäck mycket svårare att reglera emot.

Problemet bör minska med att däcken åldras, med att de slits, och troligen även med ordentligt kalla temperaturer (men då kanske vägbanan är hal, så då kanske man inte ha någon regen på grund av det).
Jo, jag förstår allt det där, men det som är märkligt är att olika model 3 med nya vinterdäck av samma fabrikat och modell och samma mjukvara installerad beter sig olika. Förklara det för mig, den som kan!
Skriv svar