Det där med många variabler är jag skeptisk emot. Jag har exakt samma beteende som Jerker SR+, men med friktionsdäck. Regen tar nästan normalt någon sekund i hög hastighet, sen väldigt svag ned till 30-40 och sen normal igen. Oavsett väglag, väder, tid på dygnet, SoC, om jag kört en minut eller en timme. Helt oförändrat.Jerker skrev:Precis, det var därför jag startade den här tråden. Det skulle isf bli så nära man kan komma lika förhållanden mellan två bilar:taliz skrev:Det är så många olika variabler att det är omöjligt att jämföra riktigt.
viewtopic.php?f=51&t=18996
Jag har också märkt att accelerationen verkar ha blivit begränsad (stor besvikelse när jag ville demonstrera hur snabb en SR+ är, och det var den inte längre). Det är väl logiskt att den inte vill riva iväg på det vanliga sättet om den tror att däcken inte fäster väl.
Så antingen underskattar bilen väglaget och däcken rätt grovt, eller så har bilen rätt och däcken är opålitliga. Fast regen är ju faktiskt oresonabelt. svag i "mellanregistret".
Personligen stör det mig egentligen inte så mycket. Bromsskivorna får ju nåt att göra nu också. Men skillnaden i regenbromsning i hög och låg hastighet är så markant att det blir svårt att köra med jämvikt, så att säga. Man får ju släppa gasen i 80, bromsa rätt kraftigt, sen vara på hugget och släppa bromsen i tid runt 30-40 för att inte nästan tvärnita när regen kickar in, och t.o.m. gasa lätt för att tämja regenbromsningen. Det har blivit lite komplext det här...