vinterdäck och regen - model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Det är så många olika variabler att det är omöjligt att jämföra riktigt.
Precis, det var därför jag startade den här tråden. Det skulle isf bli så nära man kan komma lika förhållanden mellan två bilar:
viewtopic.php?f=51&t=18996
Det där med många variabler är jag skeptisk emot. Jag har exakt samma beteende som Jerker SR+, men med friktionsdäck. Regen tar nästan normalt någon sekund i hög hastighet, sen väldigt svag ned till 30-40 och sen normal igen. Oavsett väglag, väder, tid på dygnet, SoC, om jag kört en minut eller en timme. Helt oförändrat.

Jag har också märkt att accelerationen verkar ha blivit begränsad (stor besvikelse när jag ville demonstrera hur snabb en SR+ är, och det var den inte längre). Det är väl logiskt att den inte vill riva iväg på det vanliga sättet om den tror att däcken inte fäster väl.

Så antingen underskattar bilen väglaget och däcken rätt grovt, eller så har bilen rätt och däcken är opålitliga. Fast regen är ju faktiskt oresonabelt. svag i "mellanregistret".

Personligen stör det mig egentligen inte så mycket. Bromsskivorna får ju nåt att göra nu också. Men skillnaden i regenbromsning i hög och låg hastighet är så markant att det blir svårt att köra med jämvikt, så att säga. Man får ju släppa gasen i 80, bromsa rätt kraftigt, sen vara på hugget och släppa bromsen i tid runt 30-40 för att inte nästan tvärnita när regen kickar in, och t.o.m. gasa lätt för att tämja regenbromsningen. Det har blivit lite komplext det här...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Elix747 »

Bytte till vinterhjul 18” Nokian dubbfria för 3 dagar sedan från 19” (m3LRawd). Tpms kalibrerade sig efter ca 6 mil. Bytte även hjulkonfig några mil efter bytet. Märkte ingen skillnad på regen. Tycker bilen beter sig normalt förutom att det märks i kurvor etc att däcken är mjukare.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

renes skrev:
Personligen stör det mig egentligen inte så mycket. Bromsskivorna får ju nåt att göra nu också. Men skillnaden i regenbromsning i hög och låg hastighet är så markant att det blir svårt att köra med jämvikt, så att säga. Man får ju släppa gasen i 80, bromsa rätt kraftigt, sen vara på hugget och släppa bromsen i tid runt 30-40 för att inte nästan tvärnita när regen kickar in, och t.o.m. gasa lätt för att tämja regenbromsningen. Det har blivit lite komplext det här...
Nej, egentligen stör det mig inte heller att det blir minskad regen med vinterdäck eftersom det finns en fullt acceptabel förklaring till det. Men när jag i den här tråden har läst att det finns de som nästan inte alls har nån skillnad i regen efter att ha bytt till vinterdäck så blir jag naturligtvis nyfiken på varför.

Men visst, jag stör mig faktisk en del på precis det du skriver, att bilen inte längre är lika lättkörd. Att regen saknas påverkar körupplevelsen en hel del till det negativa, särskilt för mig som är van vid det sedan 3½ år. (På Zoen märktes ingen skillnad på regen.)

Jag har också gjort några tester med accelerationer och varningslampan för att däcken förlorar fästet blinkar hysteriskt, så det är inget man ska ägna sig åt med vinterdäck på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Elix747 skrev:
Bytte till vinterhjul 18” Nokian dubbfria för 3 dagar sedan från 19” (m3LRawd). Tpms kalibrerade sig efter ca 6 mil. Bytte även hjulkonfig några mil efter bytet. Märkte ingen skillnad på regen. Tycker bilen beter sig normalt förutom att det märks i kurvor etc att däcken är mjukare.
Jo, jag har ju 18'' på båda, så man kan ju inte byta hjulconfig då... Men med tanke på att bilen tar hänsyn till vinterdäck så borde man kunna tala om att man bytt till det, och om det är friktionsdäck eller dubbdäck.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
Jag har också gjort några tester med accelerationer och varningslampan för att däcken förlorar fästet blinkar hysteriskt, så det är inget man ska ägna sig åt med vinterdäck på.
Jag har trampat i botten två ggr totalt för att testa. Lite släpp just i början, sen en (jämförelsevis) maklig acceleration, men inga varningar eller blinkningar alls vad jag märkte. Detta vid vått väglag och plusgrader.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Elix747 »

renes skrev:
Jerker skrev:
Jag har också gjort några tester med accelerationer och varningslampan för att däcken förlorar fästet blinkar hysteriskt, så det är inget man ska ägna sig åt med vinterdäck på.
Jag har trampat i botten två ggr totalt för att testa. Lite släpp just i början, sen en (jämförelsevis) maklig acceleration, men inga varningar eller blinkningar alls vad jag märkte. Detta vid vått väglag och plusgrader.
Har tryck på rejäl acceleration med vinterdäcken också blöt asfalt. Inget slipp eller blink. Tror dock att det är skillnad på dubb och dubbfritt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Elix747 skrev:
renes skrev:
Jerker skrev:
Jag har också gjort några tester med accelerationer och varningslampan för att däcken förlorar fästet blinkar hysteriskt, så det är inget man ska ägna sig åt med vinterdäck på.
Jag har trampat i botten två ggr totalt för att testa. Lite släpp just i början, sen en (jämförelsevis) maklig acceleration, men inga varningar eller blinkningar alls vad jag märkte. Detta vid vått väglag och plusgrader.
Har tryck på rejäl acceleration med vinterdäcken också blöt asfalt. Inget slipp eller blink. Tror dock att det är skillnad på dubb och dubbfritt.
Ja, mitt släpp tillskriver jag dubbarna!
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av kikat »

Bytte för drygt 2 veckor sedan och känner inte alls igen era problem.
Regenerering fungerar likadant som förut, d.v.s. begränsad när jag börjar köra eftersom det är kallare väder och det var likadant sista tiden jag körde på sommardäcken.
TPMS sensorerna lärde sig efter någon mil. Tycker konstigt nog att bilen går tystare med vinterdäcken än med sommardäcken.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av pinussen »

Odubbat släpper rätt bra den med, däckskrik på blöt asfalt och mjuka däck. Kul men dåligt för däcken :) Ska bli kul med bakhjulsdrivet och snö.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av taliz »

Tycker det känns som regen är kraftigare i enpedalsläget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Som tidigare nämnt har jag samma fenomen som Jerker, dvs betydligt svagare regenbromsning, i synnerhet mellan ungefär 60 och 20 km/t. Jag utgick från att Teslan minskat regenbromsningen för att inte riskera att väggreppet släpper och det låter ju logiskt, trots att bilen verkar underskatta greppet rätt mycket.

Men nu upptäckte jag följande, nämligen att på "låg regen" har bromseffekten minskat ännu mer. Om man ändrar låg regen till normal regen så ökar bromseffekten igen, men naturligtvis bara till den nivån normal regen redan har med vinterdäcken, dvs för lite.

Om det var så att regen bara minskats till en säker nivå där bilen inskattar att den inte riskerar att tappa väggreppet, då skulle ju regen vara mer eller mindre lika på både låg och normal inställning. Finns liksom inget skäl att minska den ytterligare om den är inställd på "låg" jämfört med "normal". Är den lågt nog för väggreppet så är den lågt nog. Nåt stämmer inte här.

Kör förresten med R3 friktionsdäck.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Det verkar nu som om regen med vinterdäck återgått till det normala, eller nästan normala. Jag tror det blev så efter senaste update för 2 dagar sen, nl v 2019.36.2.3.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Nu har vintersulorna åkt på igen och min regen är åter som bortblåst. Eftersom våra bilar beter sig så helt olika finns det bara en förklaring och det är ojämn kvalité på sensorerna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Nu har vintersulorna åkt på igen och min regen är åter som bortblåst. Eftersom våra bilar beter sig så helt olika finns det bara en förklaring och det är ojämn kvalité på sensorerna.
Vad skulle det vara för sensorer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Nu har vintersulorna åkt på igen och min regen är åter som bortblåst. Eftersom våra bilar beter sig så helt olika finns det bara en förklaring och det är ojämn kvalité på sensorerna.
Vad skulle det vara för sensorer?
Sensorerna för antisladd/spinn.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Hertsh »

Det skiljer garanterat mellan AWD och RWD. En RWD bör ha lägre Regen när det är vinterdäck och/eller kallare väder. Varför? Sämre grepp och därmed risk för bakhjulssladd. Regen görs med hjälp av motorn så på en RWD sker all Regen på bakaxeln.

Jag har en bakhjulsdriven elbil (en i3S så ingen M3) och den beter sig precis som beskrivits ovan under vintermånaderna. Framförallt när man har mjuk gummiblandning (nordiska dubbfria men även dubbdäck). Antisladd/antispinn är oerhört känsligt för minskat grepp.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

Det den här tråden har visat är att bilar med samma config och samma däck beter sig olika. Då måste det vara ojämn kvalitet på hårdvaran som levererar data till datorerna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Det den här tråden har visat är att bilar med samma config och samma däck beter sig olika. Då måste det vara ojämn kvalitet på hårdvaran som levererar data till datorerna.
Är det samma temp ute samt på battericeller och motorer? Samma SOC? Samma däck och slitage? Samma friktion på vägen? Etc etc...
Min varierar väldigt mycket har jag noterat, beroende på temperatur, SOC, hur mkt jag kört osv. Ev. också beroende på var jag är GPS-mässigt.

Om det vore knas med sensorerna borde ju ABS/antisladd funka annorlunda också. Är väl Bosch eller Continental som leverar dem, samma som på alla andra bilar. Aldrig hört om ”ojämn kvalitet” på dom. Dom är väl inte så avancerade heller. Mer typ av/på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Det den här tråden har visat är att bilar med samma config och samma däck beter sig olika. Då måste det vara ojämn kvalitet på hårdvaran som levererar data till datorerna.
Är det samma temp ute samt på battericeller och motorer? Samma SOC? Samma däck och slitage? Samma friktion på vägen? Etc etc...
Min varierar väldigt mycket har jag noterat, beroende på temperatur, SOC, hur mkt jag kört osv. Ev. också beroende på var jag är GPS-mässigt.

Om det vore knas med sensorerna borde ju ABS/antisladd funka annorlunda också. Är väl Bosch eller Continental som leverar dem, samma som på alla andra bilar. Aldrig hört om ”ojämn kvalitet” på dom. Dom är väl inte så avancerade heller. Mer typ av/på.
Min är sån att den ger aldrig nån regen med vinterdäck på oavsett laddning på batteri eller temperatur och det är flera här som har uppgett samma upplevelser. Samtidigt har andra fortsatt full regen precis som förut.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
Det den här tråden har visat är att bilar med samma config och samma däck beter sig olika. Då måste det vara ojämn kvalitet på hårdvaran som levererar data till datorerna.
Är det samma temp ute samt på battericeller och motorer? Samma SOC? Samma däck och slitage? Samma friktion på vägen? Etc etc...
Min varierar väldigt mycket har jag noterat, beroende på temperatur, SOC, hur mkt jag kört osv. Ev. också beroende på var jag är GPS-mässigt.

Om det vore knas med sensorerna borde ju ABS/antisladd funka annorlunda också. Är väl Bosch eller Continental som leverar dem, samma som på alla andra bilar. Aldrig hört om ”ojämn kvalitet” på dom. Dom är väl inte så avancerade heller. Mer typ av/på.
Min är sån att den ger aldrig nån regen med vinterdäck på oavsett laddning på batteri eller temperatur och det är flera här som har uppgett samma upplevelser. Samtidigt har andra fortsatt full regen precis som förut.
Även om det är 7-8 plusgrader och du kört säg 20 mil motorväg så den är riktigt varm?
Först då får jag ordentlig regen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
Det den här tråden har visat är att bilar med samma config och samma däck beter sig olika. Då måste det vara ojämn kvalitet på hårdvaran som levererar data till datorerna.
Vilken software version har du nu?

Hos mig blev det bättre. Kvarstår svagare regen i ungefär 50-30, men i övrigt bättre med 2019.36.2.3.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
Det den här tråden har visat är att bilar med samma config och samma däck beter sig olika. Då måste det vara ojämn kvalitet på hårdvaran som levererar data till datorerna.
Är det samma temp ute samt på battericeller och motorer? Samma SOC? Samma däck och slitage? Samma friktion på vägen? Etc etc...
Min varierar väldigt mycket har jag noterat, beroende på temperatur, SOC, hur mkt jag kört osv. Ev. också beroende på var jag är GPS-mässigt.

Om det vore knas med sensorerna borde ju ABS/antisladd funka annorlunda också. Är väl Bosch eller Continental som leverar dem, samma som på alla andra bilar. Aldrig hört om ”ojämn kvalitet” på dom. Dom är väl inte så avancerade heller. Mer typ av/på.
Min är sån att den ger aldrig nån regen med vinterdäck på oavsett laddning på batteri eller temperatur och det är flera här som har uppgett samma upplevelser. Samtidigt har andra fortsatt full regen precis som förut.
Även om det är 7-8 plusgrader och du kört säg 20 mil motorväg så den är riktigt varm?
Först då får jag ordentlig regen.
Japp. Jag har haft noll prickar på batterilinjen men får iaf ingen regen. Jag hade ju på vinterdäcken en vecka först men sen bytte jag tillbaka till sommardäcken eftersom det var så varmt. Då kom min regen tillbaka omedelbart. Jag märker ju bara en marginell skillnad på regen mellan varmt och kallt batteri när jag har sommardäck.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av Jerker »

renes skrev:
Jerker skrev:
Det den här tråden har visat är att bilar med samma config och samma däck beter sig olika. Då måste det vara ojämn kvalitet på hårdvaran som levererar data till datorerna.
Vilken software version har du nu?

Hos mig blev det bättre. Kvarstår svagare regen i ungefär 50-30, men i övrigt bättre med 2019.36.2.3.
2019.36.1.2. Jag hade 1.1 när jag satte på vinterdäcken och fick 1.2 under tiden vinterdäcken satt på och det blev ingen skillnad.

Jag ska upprepa att jag förstår om det blir skillnad mellan sommar- och vinterdäck, men det som är mysko är att olika bilar med samma config beter sig så olika. Läs i tråden här så kommer ni att se att det finns de som inte märkt nästan nån skillnad alls efter att ha bytt till vinterdäck medan andra upplever samma som jag. Och det gäller för både dubbade och dubbfria och för olika fälgdimensioner osv. Det går inte att se nån systematik i det. Jag har läst i Facebookgruppen för model 3 också och det är samma sak där.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av taliz »

Min varierar som sagt väldigt mycket.
Ibland är det jättemånga pluttar och det står info om begränsad regen. Ibland typ lika många pluttar men ingen info. Andra ggr färre pluttar. Och då har utetemp inte varit minus än här ens.

Känslan vad den faktiskt ger är också väldigt varierande.
Jag tror helt enkelt det är så många variabler som styr att man bara blir tokig om man skall försöka lista ut det. Behöver man sakta in mer än regen ger trycker man på bromspedalen bara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: vinterdäck och regen - model 3

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
2019.36.1.2. Jag hade 1.1 när jag satte på vinterdäcken och fick 1.2 under tiden vinterdäcken satt på och det blev ingen skillnad.

Jag ska upprepa att jag förstår om det blir skillnad mellan sommar- och vinterdäck, men det som är mysko är att olika bilar med samma config beter sig så olika. Läs i tråden här så kommer ni att se att det finns de som inte märkt nästan nån skillnad alls efter att ha bytt till vinterdäck medan andra upplever samma som jag. Och det gäller för både dubbade och dubbfria och för olika fälgdimensioner osv. Det går inte att se nån systematik i det. Jag har läst i Facebookgruppen för model 3 också och det är samma sak där.
Jovisst, men jag är en av dem som hade precis samma problem som du, fast med friktionsdäck. Och efter 2019.36.2.3 blev det bättre. Inte helt bra, men signifikant bättre.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar