Då har jag beställt en Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av bonath »

Brukar ta några sekunder innan det kopplar upp, é där ingen hinner man tänka...
Sen funkar det, inga klagomål.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
AndersBo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 sep 2019 21:25
Ort: Kungsholmen, Stockholm

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av AndersBo »

peken skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Tycker det verkar vara samma visa så fort det gäller bluetooth. För vissa bilar och telefonmodeller funkar det bra. För samma bil men annan telefon funkar det dåligt, och vice versa.
Samma sak med lösa headset.
En djungel helt enkelt.
Själv har jag inte haft några större problem med någon bil eller headset. Alltid använt iPhone(och separat främst Apples egna headset, numera AirPods)
Problemen som jag upplever att höra dem som ringer från bilen med bilens inbyggda handsfreefunktion gäller både Iphone och Androidlurar. Den som varit mest envis med att använda handsfreen har just en Iphone och hon blir lika upprörd varje gång jag ber henne att stänga av handsfreen eftersom hon själv är övertygad om dess förträfflighet. "Ingen annan klagar". Men jag tror nog att det är så att ingen annan än jag orkar klaga... ;) Och nej, jag har inte dålig hörsel!

Jag har Passat GTE och använder bilens inbyggda handsfreefunktion hela tiden. Och aldrig någonsin har någon påpekat att det låter dåligt. Men det är nog stor skillnad mellan bilmodeller. Låter ju inte bra om tesla ska vara sämre.

Angående reducerad premium interiör har jag aldrig hört talas om det när det gäller Long Range modellen.

Så här står det under designdetaljer på min beställning som gjordes 29/10.

Long Range med fyrhjulsdrift
Pearl White
19" Sport-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
18'' Nokian vinterdäck (dubbade) med Aero-fälgar
Dragkrok
Jag talar hyfsat mycket i telefon när jag kör så när jag provkör bilar så testar jag alltid hur handsfree funktionen funkar genom att ringa min sambo. Tesla M3 visade sig vara brusigt i förhållande till den Audi A4 som jag har nu. Men inte värre än att jag kan hoppas på en mjukvaruuppdatering som fixar detta.

Vid testet kopplade telefonen klockrent med blåtand.
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av perre »

Vad gäller reducerad premiuminteriör så skulle jag kolla noga med SC. Det kan mycket väl vara så att de plötsligt utan förvarning ändrar på några detaljer i de bilar som levereras just då.
En av de jobbiga sakerna med Tesla.

Jag skulle heller inte nöja mig med beskedet att "vi ska kolla detta och återkomma"
Det har de sagt till mig ca tio gånger och "aldrig" återkommit. Jag vet att många haft goda erfarenheter av servicen, men också långt ifrån alla.

Välkommen till en ny värld med fantastika bilar och ganska svajig service :D

När jag stundom lackar ur på SC så brukar jag ta ett djupt andetag och trösta mig med att jag är en första klassens miljökämpe.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av metchristian »

perre skrev:
Vad gäller reducerad premiuminteriör så skulle jag kolla noga med SC. Det kan mycket väl vara så att de plötsligt utan förvarning ändrar på några detaljer i de bilar som levereras just då.
En av de jobbiga sakerna med Tesla.

Jag skulle heller inte nöja mig med beskedet att "vi ska kolla detta och återkomma"
Det har de sagt till mig ca tio gånger och "aldrig" återkommit. Jag vet att många haft goda erfarenheter av servicen, men också långt ifrån alla.

Välkommen till en ny värld med fantastika bilar och ganska svajig service :D

När jag stundom lackar ur på SC så brukar jag ta ett djupt andetag och trösta mig med att jag är en första klassens miljökämpe.
Säljaren skulle återkomma till mig när hon kolla upp ett par saker från banken plus mitt inbyte men det va i fredags jag beställde bilen så har jag köper att han inte har hört något idag men om jag inte har fått någon info efter imorgon kommer jag kontakta Täby och fråga vad som händer och då skall jag ta upp det där med reducerad interiör men fortfarande på hemsidan så är det premium på long range..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av taliz »

Har du fått alla dokument redan då?
De brukar ju dyka upp när leverans närmar sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av metchristian »

taliz skrev:
Har du fått alla dokument redan då?
De brukar ju dyka upp när leverans närmar sig.
Nej nej beställde bilen i fredag men lite detaljer i finansieringen som säljaren skulle kolla upp åt mig och återkomma till mig när hon kollar med banken men finansieringen är godkänt, handlade om justering av handpenning och restvärdet som jag ville att hon skulle fråga banken om det gick..

Jag har betalt 15000 handpenningen och fått ordernr. Hon sa med tur kan jag ha leverans i dec men om jag har otur så blir det senare, svaret va 1-4måm levtid.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av metchristian »

Fick idag finanspapper från säljaren där hon skriver att instruktioner av betalning gällande kontantinsatsen (inte den delen som redan är dragen via kortet när man beställer bilen) och skickade tillbaka och frågade om interiören så hoppas hon svarar på mailet imorgon.Jag har oxå skickat mail till delivery men där har ingen svarat än..

Vill verkligen få bekräftat att det är premium interiör jag får men måste va typfel för fortfarande när man bygger bilen på tesla.com så finns det bara premium interiören.

Fick dock en kreditfaktura på handpenningen på mitt teslakonto idag, förstår inte varför faktiskt. Men läst att det är flera av er som fått kreditfakturor hit och dit.. så sitter lugnt i båten (men lite undrande om interiören)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av metchristian »

moosix skrev:
Håller med det borde stå premium interiör.

Ringde idag och bytte till en long range med 19" och med dragkrok som de hade på hemsidan till försäljning där det stod vin nr. dum som jag va så kopierade jag inte det men
nu när jag kollar mitt konto så mycket riktigt så står det nu korrekt med premium interiör och och dragkrok.

Så det problemet är nu "fixat" men varför får jag inte upp något vin med den där "webbtillägget i hantera min bil" hmpf...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av Pontus »

metchristian skrev:
moosix skrev:
Håller med det borde stå premium interiör.

Ringde idag och bytte till en long range med 19" och med dragkrok som de hade på hemsidan till försäljning där det stod vin nr. dum som jag va så kopierade jag inte det men
nu när jag kollar mitt konto så mycket riktigt så står det nu korrekt med premium interiör och och dragkrok.

Så det problemet är nu "fixat" men varför får jag inte upp något vin med den där "webbtillägget i hantera min bil" hmpf...
Så leverans inom 2 veckor då, kul :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
bengt39
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 nov 2019 10:39

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av bengt39 »

Undrar hur man tänker när man köper en Tesla?
Tror att det är sportbilskänslan som avgör valet för den är ju inte särskilt ekonomisk att äga
Ekonomi styr inte alls antar jag
Driftkostnaden är försumbar men kapitalkostnaden kommer som en storslägga om några år
Inte miljötänk heller håller därför att priset står ofta i proportion till utsläppen under tillverkningsprocessen
Dessutom enklare på landsvägen med en fossilbil

Lite egna funderingar på lite bättre val 2020? https://wp.me/p1IAXy-7Dt
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av renes »

Click-bait?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av Jerker »

bengt39 skrev:
Undrar hur man tänker när man köper en Tesla?
Tror att det är sportbilskänslan som avgör valet för den är ju inte särskilt ekonomisk att äga
Ekonomi styr inte alls antar jag
Driftkostnaden är försumbar men kapitalkostnaden kommer som en storslägga om några år
Inte miljötänk heller håller därför att priset står ofta i proportion till utsläppen under tillverkningsprocessen
Dessutom enklare på landsvägen med en fossilbil
Det mesta av det här är så dumt att det inte ens är värt att bemöta. Kan bara vara en provokation.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av metchristian »

Jerker skrev:
bengt39 skrev:
Undrar hur man tänker när man köper en Tesla?
Tror att det är sportbilskänslan som avgör valet för den är ju inte särskilt ekonomisk att äga
Ekonomi styr inte alls antar jag
Driftkostnaden är försumbar men kapitalkostnaden kommer som en storslägga om några år
Inte miljötänk heller håller därför att priset står ofta i proportion till utsläppen under tillverkningsprocessen
Dessutom enklare på landsvägen med en fossilbil
Det mesta av det här är så dumt att det inte ens är värt att bemöta. Kan bara vara en provokation.

Ja, håller med! För min del så kommer jag spara ca 2000kr i månaden (tankar för ca 2500-2700 med min Golf R) så hur kan det inte bli bättre ekonom? kommer tom ha samma lånekost som jag har för min Golf R.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av Walker »

Troll
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av Bjelke »

Typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av MangeT »

Någon som läst på sidan han länkat till? Jag gjorde det. Tydligt att personen inte har egen erfarenhet av elbil och speciellt inte Tesla.
Har noll koll på hur navigatorn i bilen planerar och hur långa laddstoppen brukar bli.
Han borde gå in på abetterrouteplanner så kan han se lite bättre själv hur laddtiderna blir. Speciellt med Tesla.
Har kört till Branäs, Sundsvall, Trysil, Sälenfjällen på vintern. Varit 25-27 grader under nollan. Inga problem alls varken att ta sig dit eller hem och nej det var inte laddstopp på 1,5h :lol: varje gång utan 20-40 min. Då har jag en S60D som bara har ca 60kWh tillgängligt.
Gällande kostnader kan det ju vara bra att gå in på Teslakalkylen eller få lite korta tips genom att lyssna på lite snack:
Senast redigerad av MangeT, redigerad totalt 1 gånger.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av EnTraktor »

Alltid lika kul när folk som inte kör elbil vet bättre än dom som kör elbil, hur det är att köra elbil.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av renes »

MangeT skrev:
Någon som läst på sidan han länkat till? Jag gjorde det. Tydligt att personen inte har egen erfarenhet av elbil och speciellt inte Tesla.
Har noll koll på hur navigatorn i bilen planerar och hur långa laddstoppen brukar bli.
Han borde gå in på abetterrouteplanner så kan han se lite bättre själv hur laddtiderna blir. Speciellt med Tesla.
Har kört till Branäs, Sundsvall, Trysil, Sälenfjällen på vintern. Varit 25-27 grader under nollan. Inga problem alls varken att ta sig dit eller hem och nej det var inte laddstopp på 1,5h :lol: varje gång utan 20-40 min. Då har jag en S60D som bara har ca 60kWh tillgängligt.
Jag kollade också, men det var så oinformerat och slarvigt sammansatt och resonerat att det inte kan rekommenderas. Det är uppenbart att ett resonemang med honom inte heller har särskilt ljusa utsikter på att ge något.

Ren tidsförlust. Jag tror han bara försöker få hits på sin blogg genom att kasta ut irriterande utlåtanden i fora som det här. Tesla-baiting (samma metod som Apple-baiting), mao.

Eller "troll". Samma sak i princip.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
bengt39
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 nov 2019 10:39

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av bengt39 »

Om du bemödar dig att tränga in i siffrorna lär du dig något kan jag lova Dig
Allt är inte guld som glimmar -lätt att Tesla fancluben övervärderar när bilen är så urbota dyr.
Nyttigt att få höra lite annorlunda vinklade hardfacts ibland
Har du annan åsikt kommentera gärna inlägget sakligt
Finns redan en kommentar på mitt inlägg som du kan lära dig något av
För övrigt tycker jag Teslan är den överlägset bästa elbilen just nu.
Men tyvärr lite för dyr att köra om man inte har ett tjänstebilavtal då avskrivningskostnaden blir alldeles för höga
De som hoppar på Tesla tåget nu är lite för sent ute för att få lika högt andrahandvärde som idag det kommer att kosta rejält att byta om 3- 4år
Det kommer ut fler prisvärda och tekniskt lika bra eller bättre el- bilar till betydligt lägre priser de närmaste åren- eNiron 2019 är ett exempel på den utvecklingen.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av loftux »

bengt39 skrev:
Har du annan åsikt kommentera gärna inlägget sakligt
Här en saklig kommentar: Kommer man till ett märkesforum med enbart syfte att bekräfta sina egna fördomar om att alla här är fanboys och inte förstår dig och att du funnit sanningen, då är man ett Troll.

Om du istället läste flera inlägg har så finner du att medlemmar både ger ris och ros om Tesla bilen och Tesla företaget när så är berättigat. Självklart överväger positiva kommentarer, det är ett märkesforum och vi gilla våra bilar.
Senast redigerad av loftux, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av renes »

bengt39 skrev:
Om du bemödar dig att tränga in i siffrorna lär du dig något kan jag lova Dig
Allt är inte guld som glimmar -lätt att Tesla fancluben övervärderar när bilen är så urbota dyr.
Nyttigt att få höra lite annorlunda vinklade hardfacts ibland
Har du annan åsikt kommentera gärna inlägget sakligt
Finns redan en kommentar på mitt inlägg som du kan lära dig något av
För övrigt tycker jag Teslan är den överlägset bästa elbilen just nu.
Men tyvärr lite för dyr att köra om man inte har ett tjänstebilavtal då avskrivningskostnaden blir alldeles för höga
De som hoppar på Tesla tåget nu är lite för sent ute för att få lika högt andrahandvärde som idag det kommer att kosta rejält att byta om 3- 4år
Det kommer ut fler prisvärda och tekniskt lika bra eller bättre el- bilar till betydligt lägre priser de närmaste åren- eNiron 2019 är ett exempel på den utvecklingen.
Det är rätt tydligt att du till varje pris vill få mer besökare på din blogg. Jag har redan läst den och den har inget nytt eller intelligent att tillföra, bara gamla idisslade fördomar. Jag tänker inte bidra med fler hits, sorry. Du får hitta på nåt annat för att reta upp folk tillräckligt för att få dem dit. Så du kan sälja ads?

Fast jag tycker hela den strategin är smaklös och antiproduktiv.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av Walker »

Ni matar trollet, ser jag....
Ignorera så drar han nog vidare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av renes »

Walker skrev:
Ni matar trollet, ser jag....
Ignorera så drar han nog vidare.
Ska försöka... räknar till tio... tjugo...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av Jerker »

Man måste ju själv vara saklig om man vill bli sakligt bemött.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av Tars »

Blåtanden i min nya BMW i3s är ruskigt bra måste jag säga.
Varmt rekommendera.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar