Sjukt att du fick bidrag på Tesla boxen den ska inte vara godkänd för bidraget.Freelance skrev:Köpte en JFB typ B och säkringar från Aliexpress kostnad ~1100, en WC för 5200, diverse kablar och elcentral för 700 , elektrikern tog 1850 efter ROT. Totalkostand <10.000 SEK , ansökte och fick besked direkt för 50% bidrag. Nettokostnad <5000 SEK
Jag är nöjd
Hur laddar ni era model 3?
Moderator: Redaktion
Re: Hur laddar ni era model 3?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Hur laddar ni era model 3?
Jodå, den är godkänd. NV kollade direkt med Tesla att den var förberedd för mätning.LasseTM skrev:Sjukt att du fick bidrag på Tesla boxen den ska inte vara godkänd för bidraget.Freelance skrev:Köpte en JFB typ B och säkringar från Aliexpress kostnad ~1100, en WC för 5200, diverse kablar och elcentral för 700 , elektrikern tog 1850 efter ROT. Totalkostand <10.000 SEK , ansökte och fick besked direkt för 50% bidrag. Nettokostnad <5000 SEK
Jag är nöjd
Re: Hur laddar ni era model 3?
Du får inte använda både ROT-avdrag och ladda-hemma-stöd. Finns en punkt i ansökan där du ska intyga att du inte har sökt ROT-avdrag.Freelance skrev:Köpte en JFB typ B och säkringar från Aliexpress kostnad ~1100, en WC för 5200, diverse kablar och elcentral för 700 , elektrikern tog 1850 efter ROT. Totalkostand <10.000 SEK , ansökte och fick besked direkt för 50% bidrag. Nettokostnad <5000 SEK
Jag är nöjd
Min kostnad för Tesla WC blev ungefär som din fast med Chint JFB och resten Hager-prylar som elektrikern köpte. Totalt ~5500kr efter bidraget, men då var jag ärlig och sökte inte ROT-avdrag för arbetskostnaden.
Re: Hur laddar ni era model 3?
Tack, det var elektrikern som skickade fakturan med ROT, tror det blev endast några hundra kronor, jag får be elektrikern skicka en ny faktura, visste inte att jag gjorde fel, skall informera naturvårdsverket om det.kikat skrev:Du får inte använda både ROT-avdrag och ladda-hemma-stöd. Finns en punkt i ansökan där du ska intyga att du inte har sökt ROT-avdrag.Freelance skrev:Köpte en JFB typ B och säkringar från Aliexpress kostnad ~1100, en WC för 5200, diverse kablar och elcentral för 700 , elektrikern tog 1850 efter ROT. Totalkostand <10.000 SEK , ansökte och fick besked direkt för 50% bidrag. Nettokostnad <5000 SEK
Jag är nöjd
Min kostnad för Tesla WC blev ungefär som din fast med Chint JFB och resten Hager-prylar som elektrikern köpte. Totalt ~5500kr efter bidraget, men då var jag ärlig och sökte inte ROT-avdrag för arbetskostnaden.
Beträffande förberedelsen för energimätning, även om WC saknar de så har jag plats i min dedikerade separata central att installera en DIN mätare vid behov, och sådant kan man alltid lägga in förre WC om framtida regler kräver det.
Re: Hur laddar ni era model 3?
Tesla WC är förberedd för energimätning eftersom den är möjlig att uppdatera mjukvaran i, annars skulle den inte kunna bli berättigad till bidrag. Den uppdateras genom NCV7356 på CP-pinen vid anslutning av en Tesla. Alla Teslor har alltid har den senaste WC mjukvaran liggande som hämtas hem tillsammans med de ordinarie uppdateringarna, redo att skickas över. Så om det skulle bli ett krav att kunna läsa av energiförbrukningen får Tesla helt enkelt släppa en uppdatering till WC. En extern energimätare är märkligt nog inte godkänt av naturvårdsverket.Freelance skrev:Tack, det var elektrikern som skickade fakturan med ROT, tror det blev endast några hundra kronor, jag får be elektrikern skicka en ny faktura, visste inte att jag gjorde fel, skall informera naturvårdsverket om det.kikat skrev:Du får inte använda både ROT-avdrag och ladda-hemma-stöd. Finns en punkt i ansökan där du ska intyga att du inte har sökt ROT-avdrag.Freelance skrev:Köpte en JFB typ B och säkringar från Aliexpress kostnad ~1100, en WC för 5200, diverse kablar och elcentral för 700 , elektrikern tog 1850 efter ROT. Totalkostand <10.000 SEK , ansökte och fick besked direkt för 50% bidrag. Nettokostnad <5000 SEK
Jag är nöjd
Min kostnad för Tesla WC blev ungefär som din fast med Chint JFB och resten Hager-prylar som elektrikern köpte. Totalt ~5500kr efter bidraget, men då var jag ärlig och sökte inte ROT-avdrag för arbetskostnaden.
Beträffande förberedelsen för energimätning, även om WC saknar de så har jag plats i min dedikerade separata central att installera en DIN mätare vid behov, och sådant kan man alltid lägga in förre WC om framtida regler kräver det.
Re: Hur laddar ni era model 3?
Tycker det verkar som uppladdning.nu somnat in lite.loftux skrev:Har man bra hemmaladdning så brukar det räcka, sen SuC vid längre resor.
Man behöver inte springa iväg och skaffa varenda bricka/abbonnemang för laddning som finns. Om det är så att man ska till någon plats där det skulle behövas så kan man skaffa det då.
Ladda "gratis" gjorde jag mycket i början (och då med min Leaf och litet batteri), men slutade då det tryckte i el för några kronor per gång, och det inte riktigt behövdes även med litet batteri. Enklare fylla på hemma, så var inte värt hålla på slita fram kabeln för att ladda på ICA mm.
Vill du kolla upp så har https://uppladdning.nu/ bra info om laddare.
Hittar inte Jäckvik, Försökte lägga upp Pyhtää (Pyttis) efter mitt besök där i somras det, resulterade bara i en rödmarkering, vem som helt kan läsa på Teslas hemsida stt den är öppen. Rålambsvägen i sthlm (incharge), är rödmarkerad trots att rapport därifrån påstår motsatsen. har själv laddat där. Kanske att administratörerna av uppladdning har tagits sig vatten över huvudet. Synd i så fall. Tillvidare för man nog ta uppladdnings uppgifter med en nypa salt.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Hur laddar ni era model 3?
Om du maxar med UMC på ett schuko får du 13A. Normalt runt 230V.metchristian skrev:Hur lång tid tar det att ladda en m3 lr från vanligt hushålluttag?
13*230 =2990 watt, dvs ca 3kw. Laddar du en timme får du alltså 3kwh.
Sen kan du räkna själv...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Hur laddar ni era model 3?
Ok... tack.. mest bara i fall wallbox inte hinner komma upp innan jag får bilen. Om jag använder vanlig 3fas uttag?taliz skrev:Om du maxar med UMC på ett schuko får du 13A. Normalt runt 230V.metchristian skrev:Hur lång tid tar det att ladda en m3 lr från vanligt hushålluttag?
13*230 =2990 watt, dvs ca 3kw. Laddar du en timme får du alltså 3kwh.
Sen kan du räkna själv...
Re: Hur laddar ni era model 3?
UMC stödjer inte 3fas. Ska du koppla till ett sånt rött uttag måste du skaffa en sladd som konverterar från blå enfas(som man får med UMC).metchristian skrev:Ok... tack.. mest bara i fall wallbox inte hinner komma upp innan jag får bilen. Om jag använder vanlig 3fas uttag?taliz skrev:Om du maxar med UMC på ett schuko får du 13A. Normalt runt 230V.metchristian skrev:Hur lång tid tar det att ladda en m3 lr från vanligt hushålluttag?
13*230 =2990 watt, dvs ca 3kw. Laddar du en timme får du alltså 3kwh.
Sen kan du räkna själv...
Då får du Max 16A. Dvs ingen jätteskillnad.
Ofta sitter det ju dessutom ett schuko på trefas-uttag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Hur laddar ni era model 3?
Ah där ser man.. helt grön inom detta och man lär sig nya saker hela tiden.. så man kan inte köpa sladd som funkar från rött(3 fas) till model 3 direkt alltså? Nu hoppas jag detta bara skall behövas i några dagar då tesla säger lev början av dec men jag har ej fått lev datum medans elfirman förhoppningsvis kan om inom 2v. Dvs nödlösning under tiden dvstaliz skrev:UMC stödjer inte 3fas. Ska du koppla till ett sånt rött uttag måste du skaffa en sladd som konverterar från blå enfas(som man får med UMC).metchristian skrev:Ok... tack.. mest bara i fall wallbox inte hinner komma upp innan jag får bilen. Om jag använder vanlig 3fas uttag?taliz skrev:Om du maxar med UMC på ett schuko får du 13A. Normalt runt 230V.metchristian skrev:Hur lång tid tar det att ladda en m3 lr från vanligt hushålluttag?
13*230 =2990 watt, dvs ca 3kw. Laddar du en timme får du alltså 3kwh.
Sen kan du räkna själv...
Då får du Max 16A. Dvs ingen jätteskillnad.
Ofta sitter det ju dessutom ett schuko på trefas-uttag.
Re: Hur laddar ni era model 3?
Det finns en gammal tumregel du kan använda dig av. Den ser ut så här, du får 1 km laddning per fas per Ampere per timme så 10 A 1-fas i 8 timmar ger 80 km ”laddning”. Kan du ansluta till ett vanligt vägguttag direkt när du kommer hem och laddar försiktigt, 8A, så får du alltså 8 A x 1-fas x 13 h = 104 km. Pendlar du alltså kortare än 10 mil per dag klarar du dig med 8A.metchristian skrev:Hur lång tid tar det att ladda en m3 lr från vanligt hushålluttag?
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Hur laddar ni era model 3?
Jag kommer pendlar 12-13mil ca. Totalt per vardagLarsL skrev:Det finns en gammal tumregel du kan använda dig av. Den ser ut så här, du får 1 km laddning per fas per Ampere per timme så 10 A 1-fas i 8 timmar ger 80 km ”laddning”. Kan du ansluta till ett vanligt vägguttag direkt när du kommer hem och laddar försiktigt, 8A, så får du alltså 8 A x 1-fas x 13 h = 104 km. Pendlar du alltså kortare än 10 mil per dag klarar du dig med 8A.metchristian skrev:Hur lång tid tar det att ladda en m3 lr från vanligt hushålluttag?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur laddar ni era model 3?
Du kan köpa en sladd som funkar från ett sånt rött 3-fas-uttag men Tesla säljer inga såna längre tyvärr, och dåmetchristian skrev:Ah där ser man.. helt grön inom detta och man lär sig nya saker hela tiden.. så man kan inte köpa sladd som funkar från rött(3 fas) till model 3 direkt alltså? Nu hoppas jag detta bara skall behövas i några dagar då tesla säger lev början av dec men jag har ej fått lev datum medans elfirman förhoppningsvis kan om inom 2v. Dvs nödlösning under tiden dvstaliz skrev:UMC stödjer inte 3fas. Ska du koppla till ett sånt rött uttag måste du skaffa en sladd som konverterar från blå enfas(som man får med UMC).metchristian skrev:Ok... tack.. mest bara i fall wallbox inte hinner komma upp innan jag får bilen. Om jag använder vanlig 3fas uttag?taliz skrev:Om du maxar med UMC på ett schuko får du 13A. Normalt runt 230V.metchristian skrev:Hur lång tid tar det att ladda en m3 lr från vanligt hushålluttag?
13*230 =2990 watt, dvs ca 3kw. Laddar du en timme får du alltså 3kwh.
Sen kan du räkna själv...
Då får du Max 16A. Dvs ingen jätteskillnad.
Ofta sitter det ju dessutom ett schuko på trefas-uttag.
kan du såklart ladda med 3-fas och det är ju najs men en ganska dyr lösning om det bara rör sig om några dagar...
Sedan kanske du kan låna en äldre Tesla-sladd som faktist funkar att 3-fas-ladda med
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Hur laddar ni era model 3?
Ok.. hm ja får hoppas det bara handlar om några dagar för då får jag leva me att ladda långsamt hemma... är inte hela världen.Bjelke skrev:metchristian skrev:Du kan köpa en sladd som funkar från ett sånt rött 3-fas-uttag men Tesla säljer inga såna längre tyvärr, och dåtaliz skrev:Ok... tack.. mest bara i fall wallbox inte hinner komma upp innan jag får bilen. Om jag använder vanlig 3fas uttag?[/quotemetchristian skrev:[quote="
Om du maxar med UMC på ett schuko får du 13A. Normalt runt 230V.
13*230 =2990 watt, dvs ca 3kw. Laddar du en timme får du alltså 3kwh.
Sen kan du räkna själv...
Ah där ser man.. helt grön inom detta och man lär sig nya saker hela tiden.. så man kan inte köpa sladd som funkar från rött(3 fas) till model 3 direkt alltså? Nu hoppas jag detta bara skall behövas i några dagar då tesla säger lev början av dec men jag har ej fått lev datum medans elfirman förhoppningsvis kan om inom 2v. Dvs nödlösning under tiden dvs
kan du såklart ladda med 3-fas och det är ju najs men en ganska dyr lösning om det bara rör sig om några dagar...
Sedan kanske du kan låna en äldre Tesla-sladd som faktist funkar att 3-fas-ladda med
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur laddar ni era model 3?
Om du skulle få hem din WC ungefär lika snabbt som bilen så kan du ju
montera en vanlig röd kontakt på den också, för det funkar jäkligt att bra att ladda så också
Sök på Bjelke-metoden om du inte redan läst om det
montera en vanlig röd kontakt på den också, för det funkar jäkligt att bra att ladda så också
Sök på Bjelke-metoden om du inte redan läst om det
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur laddar ni era model 3?
Ja, precis om du bara kan få en elektriker att skruva dit en 3-fas CEE på en WC, WallCharger, så kan du ha den tills du får den installerad på riktigt.
Re: Hur laddar ni era model 3?
Nej, det får man inte. Man får typ max 90% effektivitet och om inte uttaget är tipp topp och sitter skitnära centralen, så har du 225V, kanske ner mot 223V under tiden du laddar.. Så 223x13x0,9 = 2,6kWtaliz skrev:Om du maxar med UMC på ett schuko får du 13A. Normalt runt 230V.metchristian skrev:Hur lång tid tar det att ladda en m3 lr från vanligt hushålluttag?
13*230 =2990 watt, dvs ca 3kw. Laddar du en timme får du alltså 3kwh.
Sen kan du räkna själv...
Sen kanske man inte ska maxa 13A ur ett uttag heller. Kan bli varmt.
Jag har schukoladdat i 6 månader med 8A. Brukar ladda i 10h och adderar ca 15kWh till batteriet på den tiden. Det räcker till ungefär 8 mil i verklig körning.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Hur laddar ni era model 3?
Alla ställen jag laddat med schuko på har jag fått 230V(bara en handfull visserligen). Samma med enfas typ2, 230V.Jeppe_E skrev:Nej, det får man inte. Man får typ max 90% effektivitet och om inte uttaget är tipp topp och sitter skitnära centralen, så har du 225V, kanske ner mot 223V under tiden du laddar.. Så 223x13x0,9 = 2,6kWtaliz skrev:Om du maxar med UMC på ett schuko får du 13A. Normalt runt 230V.metchristian skrev:Hur lång tid tar det att ladda en m3 lr från vanligt hushålluttag?
13*230 =2990 watt, dvs ca 3kw. Laddar du en timme får du alltså 3kwh.
Sen kan du räkna själv...
Sen kanske man inte ska maxa 13A ur ett uttag heller. Kan bli varmt.
Jag har schukoladdat i 6 månader med 8A. Brukar ladda i 10h och adderar ca 15kWh till batteriet på den tiden. Det räcker till ungefär 8 mil i verklig körning.
Däremot har det sjunkit momentant nån gång, pga belastning.
Kan man dra 16A ur ett trefas kan man dra 13A ur schuko på samma kontakt.
Om något blir varmt så är det oftast pga dålig kontakt.
Jag har laddat med ihoptejpade förlängningssladdar utan att ngt blivit varmt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hur laddar ni era model 3?
Vad snackar du om? Schuko är inte samma kontakt som trefas CEE.taliz skrev:Alla ställen jag laddat med schuko på har jag fått 230V(bara en handfull visserligen). Samma med enfas typ2, 230V.Jeppe_E skrev:Nej, det får man inte. Man får typ max 90% effektivitet och om inte uttaget är tipp topp och sitter skitnära centralen, så har du 225V, kanske ner mot 223V under tiden du laddar.. Så 223x13x0,9 = 2,6kWtaliz skrev:Om du maxar med UMC på ett schuko får du 13A. Normalt runt 230V.metchristian skrev:Hur lång tid tar det att ladda en m3 lr från vanligt hushålluttag?
13*230 =2990 watt, dvs ca 3kw. Laddar du en timme får du alltså 3kwh.
Sen kan du räkna själv...
Sen kanske man inte ska maxa 13A ur ett uttag heller. Kan bli varmt.
Jag har schukoladdat i 6 månader med 8A. Brukar ladda i 10h och adderar ca 15kWh till batteriet på den tiden. Det räcker till ungefär 8 mil i verklig körning.
Däremot har det sjunkit momentant nån gång, pga belastning.
Kan man dra 16A ur ett trefas kan man dra 13A ur schuko på samma kontakt.
Om något blir varmt så är det oftast pga dålig kontakt.
Jag har laddat med ihoptejpade förlängningssladdar utan att ngt blivit varmt.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Hur laddar ni era model 3?
Jag vet inte hur det är på Tesla men på Zoe så "drar" laddaren också runt 300W oberoende hur mycket kräm man trycker i bilen.
Så kör man 8A 230V=1840w (specad till 10A) som Renault schuko kabel ger så tar ju laddaren runt 16% av all el som matas in i bilen vilket ger en väldigt dålig verkningsgrad på laddningen detta utan att räkna med 5-6% vid överföring till batteri dessutom.
Kör man istället 22kw in i bilen så förbrukar ju bara laddaren 1,3% av ingående el vilket gör att man får en bra mycket högre verkningsgrad på laddningen.
Tesla värmer ju också sitt batteri om jag fattat det rätt så där försvinner ju ännu mer, så det är bara dumt att ladda med låg effekt.
Jag kör schuko i sommarstugan för det är så få gånger per år jag laddar där men att ha det som primär uppladdning är bara att lura sig själv.
Så kör man 8A 230V=1840w (specad till 10A) som Renault schuko kabel ger så tar ju laddaren runt 16% av all el som matas in i bilen vilket ger en väldigt dålig verkningsgrad på laddningen detta utan att räkna med 5-6% vid överföring till batteri dessutom.
Kör man istället 22kw in i bilen så förbrukar ju bara laddaren 1,3% av ingående el vilket gör att man får en bra mycket högre verkningsgrad på laddningen.
Tesla värmer ju också sitt batteri om jag fattat det rätt så där försvinner ju ännu mer, så det är bara dumt att ladda med låg effekt.
Jag kör schuko i sommarstugan för det är så få gånger per år jag laddar där men att ha det som primär uppladdning är bara att lura sig själv.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Hur laddar ni era model 3?
Många trefas-uttag har ett schuko på samma kontakt.Jjonas skrev:Vad snackar du om? Schuko är inte samma kontakt som trefas CEE.taliz skrev:Alla ställen jag laddat med schuko på har jag fått 230V(bara en handfull visserligen). Samma med enfas typ2, 230V.Jeppe_E skrev:Nej, det får man inte. Man får typ max 90% effektivitet och om inte uttaget är tipp topp och sitter skitnära centralen, så har du 225V, kanske ner mot 223V under tiden du laddar.. Så 223x13x0,9 = 2,6kWtaliz skrev:Om du maxar med UMC på ett schuko får du 13A. Normalt runt 230V.metchristian skrev:Hur lång tid tar det att ladda en m3 lr från vanligt hushålluttag?
13*230 =2990 watt, dvs ca 3kw. Laddar du en timme får du alltså 3kwh.
Sen kan du räkna själv...
Sen kanske man inte ska maxa 13A ur ett uttag heller. Kan bli varmt.
Jag har schukoladdat i 6 månader med 8A. Brukar ladda i 10h och adderar ca 15kWh till batteriet på den tiden. Det räcker till ungefär 8 mil i verklig körning.
Däremot har det sjunkit momentant nån gång, pga belastning.
Kan man dra 16A ur ett trefas kan man dra 13A ur schuko på samma kontakt.
Om något blir varmt så är det oftast pga dålig kontakt.
Jag har laddat med ihoptejpade förlängningssladdar utan att ngt blivit varmt.
Ser ut såhär: https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ag-400708/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hur laddar ni era model 3?
Det låter sjukt. En liten laddklump som genererar 300 W i värme blir över 100 °C på några minuter. Är du säker?LasseTM skrev:Jag vet inte hur det är på Tesla men på Zoe så "drar" laddaren också runt 300W oberoende hur mycket kräm man trycker i bilen.
Så kör man 8A 230V=1840w (specad till 10A) som Renault schuko kabel ger så tar ju laddaren runt 16% av all el som matas in i bilen vilket ger en väldigt dålig verkningsgrad på laddningen detta utan att räkna med 5-6% vid överföring till batteri dessutom.
Kör man istället 22kw in i bilen så förbrukar ju bara laddaren 1,3% av ingående el vilket gör att man får en bra mycket högre verkningsgrad på laddningen.
Tesla värmer ju också sitt batteri om jag fattat det rätt så där försvinner ju ännu mer, så det är bara dumt att ladda med låg effekt.
Jag kör schuko i sommarstugan för det är så få gånger per år jag laddar där men att ha det som primär uppladdning är bara att lura sig själv.
Re: Hur laddar ni era model 3?
Det är laddaren i bilen som drar det inte klumpen på sladden, om jag fattat det rätt så använder zoe sin elmotor som laddare men höst osäker på den informationen.
Kolla denna tråd.
https://pushevs.com/2016/12/17/renault- ... fficiency/
Kolla denna tråd.
https://pushevs.com/2016/12/17/renault- ... fficiency/
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Hur laddar ni era model 3?
Nu har alla fakturor kommit och allting landade på 11 545kr innan eventuellt ladda hemma stödnek0 skrev:Har inte fått fakturan . Hoppas den kommer nästa vecka.Dastysk skrev:Vad kostar en installation? Ca? Om framdragningen är enkel.
Elcentral med JB Typ A
16m 6mm kabel
Laddbox
Installation