Hur laddar ni era model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av metchristian »

Tänkte beställa tesla Wallbox att ha hemma men
Är det något annat som är bra att beställa hem /skaffa sig innan, hur funkar det när man skall ladda tex i p-garage i Stockholm? Måste man har något abonnemang för allmänna laddatationer? Tex Max, Ica eller city gross har ju laddstolpar, funkar det till model 3? Bra tips välkomnas då jag är så super grön inom elbilsområdet! Och jag är ändå långt ifrån gröngöling när det gäller bilar men här måste jag lägga mig totalt raklång och erkänna att jag har totalt noll pejl.

Så hur laddar ni era på dagarna?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av ChristerSjo »

Hemma. Har än så länge inte gjort någon resa längre än 30 mil och då räcker det alla dagar om året att ladda upp fullt för att ta sig fram och tillbaka.

Sedan är ju det relativt tätt mellan Teslas SuperCharges och ävena andra laddare.

Räckvidds ångesten försvann efter två 30 mils resor ToR.

Har en Tesla WallConnector hemma.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
Ort: Åhus

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av La Liberte »

Hej,
först vill jag önska dig lycka till med din nya fantastiska bil.
Själv sitter jag nyfiket och väntar på en uppdatering av
min Model 3. Det kommer du också att göra, det känns lite
som Julafton varje gång.
Att ha en bra laddning hemma är guld värt. Hur ofta och hur
länge är ju individuellt beroende på körning.
Jag laddar även på olika köpcentrum om deras laddstolpar är ok och
jag skall stanna mer än ca 1/2 timme det brukar ge ca 5 mil/ tim.

Försök följa med lite på detta forum, här har jag lärt mig mycket.
Man lär sig snart hoppa över det man tycker är tjafs.

Som sagt var, Lycka till och välkommen i gänget.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av loftux »

Har man bra hemmaladdning så brukar det räcka, sen SuC vid längre resor.
Man behöver inte springa iväg och skaffa varenda bricka/abbonnemang för laddning som finns. Om det är så att man ska till någon plats där det skulle behövas så kan man skaffa det då.

Ladda "gratis" gjorde jag mycket i början (och då med min Leaf och litet batteri), men slutade då det tryckte i el för några kronor per gång, och det inte riktigt behövdes även med litet batteri. Enklare fylla på hemma, så var inte värt hålla på slita fram kabeln för att ladda på ICA mm.

Vill du kolla upp så har https://uppladdning.nu/ bra info om laddare.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av LarsL »

Jag kommer ju från en Leaf där laddbrickor skillnaden mellan att komma fram eller inte. Därför har jag skaffat brickor från alla leverantörer jag stött på, dvs CLEVER/BEE, Charge&Drive, InCharge, E.ON och Park&Charge. Dessa brickor ligger i Leafen hela tiden, de är nödvändiga.
Nu i Model 3 så är inte laddkorten lika viktiga utan mer som en bekvämlighet. Trots det har jag skaffat kopior för InCharge, Charge&Drive och BEE som jag har i Model 3. Detta framför allt för att snabbt och enkelt kunna använda destinationsladdare. Det är ofta ganska bökigt att använda de appar som erbjuds så brickorna är trevliga att ha.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av metchristian »

Perfekt då vet man lite..

Jag har precis gjort en beställning på en wallbox från tesla med 7,5m.

Så nu måste jag ta reda på vilken elektriker som kan installera denna sak inom Tierps området..
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av ChristerSjo »

metchristian skrev:
Perfekt då vet man lite..

Jag har precis gjort en beställning på en wallbox från tesla med 7,5m.

Så nu måste jag ta reda på vilken elektriker som kan installera denna sak inom Tierps området..
Vilken normalbegåvad elekriker som helst fixar det. Ingen Rocket Science.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av metchristian »

ChristerSjo skrev:
metchristian skrev:
Perfekt då vet man lite..

Jag har precis gjort en beställning på en wallbox från tesla med 7,5m.

Så nu måste jag ta reda på vilken elektriker som kan installera denna sak inom Tierps området..
Vilken normalbegåvad elekriker som helst fixar det. Ingen Rocket Science.
Hehe ja tydligen inte i Tierps området kan jag lova dig! Mitt hus är ett prakt exempel på det.. Nu är det ju åtgärdat men många elektriker som varit här har bara skakat på huvudet när de sett vissa anslutningar var gjorda i detta hus.

Bara en sån sak att mitt hus har 25A istället för normala 16A är en sån sak.. Men visst det är oxå bra saker gjorda i huset.. Har t ex 3st 3-fas uttag i huset..

1 i garaget
1 i elskåpet ute
1 i elskåpet inne!
Förra ägaren hade draget 3fas kabel rakt in i badrummet till bubbelkoppen! löskabel som han plugga in när de ville bubbelkoppa! helt j... galet. (va ju första åtgärden när jag flytta in)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av ChristerSjo »

25A det är perfekt.

Haha, jo, det är alltid intressant och se när folk som tror dom kan el och dessutom saknar respekt för den installerar själva.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av ChristerSjo »

skall tillägga att jag själv har 25A men det behövs då jag kör Luft/Vatten som uppvärmning, ute spa och nu elbil. Har en grundförbrukning/hushålls el på cirka 15-20 000 kWh per år totalt cirka 25-30 0000 kWh per år.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av Elix747 »

Hemmaladdning är en sak som gör elbilen så smidig. Behöver aldrig ”åka och tanka”. Har laddar 4500kWh timmar hittills varav ca 1000 på supercharger vid långresor och lite på destinationchargers på hotell. Övriga laddare har jag endast testat vid enstaka tillfälle. Någon gång har jag hittat att det billigare att parkera i centrum inkl ström än p-avgiften för vanlig parkering.

Hemma har jag klarat mig med 20 A. Har en ganska stor bergvärmepump. Laddar 3*8A vilket ger 33 km/h. Det laddar bilen tillräckligt för mina 300-400 mil per månad. Planerar dock för uppgradering till 25A pga om matlagning, hårfön, elbil, värmepump, torktumlare, etc går samtidigt så har säkringen gått vid något tillfälle. Dock är det ju enkelt att snäppa upp automatsäkringen igen, men känns onödigt att fresta på till max.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1575
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av pefreli »

Jag har 20A med värmepump till pool och villa samt elbil.

Eventuellt får man hålla ner laddningseffekten riktigt kalla dagar. Blir intressant att se nu när vintern kommer. Poolen går ju dock inte på vintern ;)

Någon som har laddningserfarenhet på vinter med 20A och luft/vatten värmepump?

Säkra upp kostar ett antal tusenlappar extra om året så det vill man undvika.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av renes »

Elix747 skrev:
Hemma har jag klarat mig med 20 A. Har en ganska stor bergvärmepump. Laddar 3*8A vilket ger 33 km/h. Det laddar bilen tillräckligt för mina 300-400 mil per månad. Planerar dock för uppgradering till 25A pga om matlagning, hårfön, elbil, värmepump, torktumlare, etc går samtidigt så har säkringen gått vid något tillfälle. Dock är det ju enkelt att snäppa upp automatsäkringen igen, men känns onödigt att fresta på till max.
Har du en automatsäkring som huvudsäkring? Jag trodde de alltid var smältsäkringar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av renes »

metchristian skrev:
Tänkte beställa tesla Wallbox att ha hemma men
Är det något annat som är bra att beställa hem /skaffa sig innan, hur funkar det när man skall ladda tex i p-garage i Stockholm? Måste man har något abonnemang för allmänna laddatationer? Tex Max, Ica eller city gross har ju laddstolpar, funkar det till model 3? Bra tips välkomnas då jag är så super grön inom elbilsområdet! Och jag är ändå långt ifrån gröngöling när det gäller bilar men här måste jag lägga mig totalt raklång och erkänna att jag har totalt noll pejl.
Med anslutningarna och kablarna som följer med en Model 3 tror jag knappt det går att hitta en laddanslutning i Sverige som inte fungerar. Den funkar ju med vanlig Schuko, CCS, CEE enfas och typ2. Vill man ansluta direkt till ett trefasuttag, 16 eller 32A, så behövs en tredjepartskabel däremot.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av markuswesterberg »

Nu får jag säkert en hel drös med ilskna kommentarer mot mig men men...jag laddar alltid via vanligt Schuko hemma och ställer ner laddningen till 8A. Det klarar vanliga, även gamla, ledningar utan problem kontinuerligt i 12h+. Ger ca 1 mil/h vilket normalt över natt alltså ger ca 12 mil/dag. Beroende på hur långt man har till jobbet så räcker detta ganska långt. Sen har vi laddning via 16A 1-fas (blå) uttag på jobbet som ger 2 mil/h. Jag säger alltså att laddbox är en onödig investering... :)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av pejvic »

Håller med marcus, onödigt, jag har haft min sen i mars, har ingen laddning hemma alls. Inget jag saknar. Men alltså det beror på hur mkt man brukar bilen osv. Högst individuellt. Att lura i folk att de måste ha hemmaladdning är att skrämma bort vanligt folk.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av ChristerSjo »

Säger inte att hemma laddning över tre faser är ett måste. Det är dock smidigt. Har man möjlighet där man bor, och köpt en bil för över 600 kSEK, tycker jag att man skall satsa 5-6 kSEK på en väggladdare. Så tycker jag men vi är alla olika. ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av Elix747 »

renes skrev:
Elix747 skrev:
Hemma har jag klarat mig med 20 A. Har en ganska stor bergvärmepump. Laddar 3*8A vilket ger 33 km/h. Det laddar bilen tillräckligt för mina 300-400 mil per månad. Planerar dock för uppgradering till 25A pga om matlagning, hårfön, elbil, värmepump, torktumlare, etc går samtidigt så har säkringen gått vid något tillfälle. Dock är det ju enkelt att snäppa upp automatsäkringen igen, men känns onödigt att fresta på till max.
Har du en automatsäkring som huvudsäkring? Jag trodde de alltid var smältsäkringar.
Jag har err andra säkringsskåp i källaren. Den har alla storförbrukare. Den är kopplat till den första centralen med en 3-fas 20A automatsäkring.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1575
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av pefreli »

Med laddbox slipper man ”laddångest”.

Ett exempel är om det varnas för åska och du inte vill ha laddaren i över natten. Då är det skönt att kunna höja effekten tillfälligt och få i mer kWh på kortare tid.

Detta upplevda jag själv i somras innan jag fick laddboxen på plats.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
sTorM3
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 sep 2019 20:44

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av sTorM3 »

pefreli skrev:
Jag har 20A med värmepump till pool och villa samt elbil.

Eventuellt får man hålla ner laddningseffekten riktigt kalla dagar. Blir intressant att se nu när vintern kommer. Poolen går ju dock inte på vintern ;)

Någon som har laddningserfarenhet på vinter med 20A och luft/vatten värmepump?

Säkra upp kostar ett antal tusenlappar extra om året så det vill man undvika.
Har 20A huvudsäkring, har fått dra ner till 13A nu sedan säkringarna har smällt ett gäng nätter nu. Konstigt nog smäller de inte om jag laddar på dagen/kvällen, endast på natten. Har bergvärmepump som säkert drar en hel del på kalla nätter. Säkra upp till 25A vill jag undvika, hellre förlänger jag laddtiden på natten då det inte är några problem att ladda upp den till önskad % oavsett.
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av Hebbe »

Allt är beroende hur man bor, dvs vilka möjligheter man har att välja sättet att ladda.

Själv bor jag i en samfällighet med separata garagelängor. I varje garage finns det ett jordat uttag som är säkrat med 10A, vilket begränsar möjligheten till hemmaladdning.
Jag har haft Teslan i 3 år och laddat den i huvudsak via det nämnda "Schuko"-uttaget. Laddningen har jag begränsad till 9A för att inte överbelasta ledningarna. Detta ger en laddningseffekt på 2 kW och att ladda från 25 till 80% tar ca 25 timmar.
Använder man en skarvkabel mellan uttaget och Teslas laddkabel så bör man välja en med minst 1,5 kvadrat ledningsarea och förvissa sig att kontaktdonen är i bra skick för att undvika värmeutveckling.

Behöver jag snabbare laddning så finns det gott om möjligheter till snabbladdning i närheten eller efter vägen.

För mig, utifrån sättet jag använder bilen, så har det fungerat problemfritt. Jag betalar elförbrukningen direkt till samfälligheten och det innebär för närvarande 1,60:-/ kWh, viket är väsentligt lägre än det man betalar för snabbladdning.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av pejvic »

underbart
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av NiklasTesla »

Mestadels när vi handlar (finns massa ställen att ladda gratis på där vi bor), eller vanligt 230v uttag (med lägre effekt) samt supercharging.
Garfield
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 sep 2019 09:30

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av Garfield »

Laddar endast på laddboxar på gator, vid butiker och gallerior. Kör inte speciellt långt och det är fortfarande bättre än att behöva åka iväg till en bensinstation (bor inne i Stockholm city).
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Hur laddar ni era model 3?

Inlägg av LasseTM »

Laddar normalt elbil hemma men bor i villa och har laddbox. Men eftersom vi ofta åker till nacka forum om vi ska shoppa så passar man på att ladda där med deras 22kw.
Annars brukar jag koppla in bilen lite var stans där det är gratis men betalar bara för laddning när man väl ska iväg på semester eller dylikt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar