Hur laddar ni era model 3?
Moderator: Redaktion
Re: Hur laddar ni era model 3?
Allt är beroende hur man bor, dvs vilka möjligheter man har att välja sättet att ladda.
Själv bor jag i en samfällighet med separata garagelängor. I varje garage finns det ett jordat uttag som är säkrat med 10A, vilket begränsar möjligheten till hemmaladdning.
Jag har haft Teslan i 3 år och laddat den i huvudsak via det nämnda "Schuko"-uttaget. Laddningen har jag begränsad till 9A för att inte överbelasta ledningarna. Detta ger en laddningseffekt på 2 kW och att ladda från 25 till 80% tar ca 25 timmar.
Använder man en skarvkabel mellan uttaget och Teslas laddkabel så bör man välja en med minst 1,5 kvadrat ledningsarea och förvissa sig att kontaktdonen är i bra skick för att undvika värmeutveckling.
Behöver jag snabbare laddning så finns det gott om möjligheter till snabbladdning i närheten eller efter vägen.
För mig, utifrån sättet jag använder bilen, så har det fungerat problemfritt. Jag betalar elförbrukningen direkt till samfälligheten och det innebär för närvarande 1,60:-/ kWh, viket är väsentligt lägre än det man betalar för snabbladdning.
Själv bor jag i en samfällighet med separata garagelängor. I varje garage finns det ett jordat uttag som är säkrat med 10A, vilket begränsar möjligheten till hemmaladdning.
Jag har haft Teslan i 3 år och laddat den i huvudsak via det nämnda "Schuko"-uttaget. Laddningen har jag begränsad till 9A för att inte överbelasta ledningarna. Detta ger en laddningseffekt på 2 kW och att ladda från 25 till 80% tar ca 25 timmar.
Använder man en skarvkabel mellan uttaget och Teslas laddkabel så bör man välja en med minst 1,5 kvadrat ledningsarea och förvissa sig att kontaktdonen är i bra skick för att undvika värmeutveckling.
Behöver jag snabbare laddning så finns det gott om möjligheter till snabbladdning i närheten eller efter vägen.
För mig, utifrån sättet jag använder bilen, så har det fungerat problemfritt. Jag betalar elförbrukningen direkt till samfälligheten och det innebär för närvarande 1,60:-/ kWh, viket är väsentligt lägre än det man betalar för snabbladdning.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Hur laddar ni era model 3?
Mestadels när vi handlar (finns massa ställen att ladda gratis på där vi bor), eller vanligt 230v uttag (med lägre effekt) samt supercharging.
Re: Hur laddar ni era model 3?
Laddar endast på laddboxar på gator, vid butiker och gallerior. Kör inte speciellt långt och det är fortfarande bättre än att behöva åka iväg till en bensinstation (bor inne i Stockholm city).
Re: Hur laddar ni era model 3?
Laddar normalt elbil hemma men bor i villa och har laddbox. Men eftersom vi ofta åker till nacka forum om vi ska shoppa så passar man på att ladda där med deras 22kw.
Annars brukar jag koppla in bilen lite var stans där det är gratis men betalar bara för laddning när man väl ska iväg på semester eller dylikt.
Annars brukar jag koppla in bilen lite var stans där det är gratis men betalar bara för laddning när man väl ska iväg på semester eller dylikt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Hur laddar ni era model 3?
Är i T3 tankar som tjänstebil. Skulle kunna dra ny matning från elskåp till garage ganska enkelt. MEN jag skulle vilja komma undan billigt eftersom jag byter om 3år igen och då vet man inte vad det blir för modell eller laddhybrid. Hur hade ni gjort? Har ”vanligt uttag” i garage med 16A
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Hur laddar ni era model 3?
Prova dig fram. Inte ett måste att ha det från dag 1.
Laddhybrider kommr att försvinna även dom, det kommer vara 100% el som gäller om 5-10 år (tror jag)
Laddhybrider kommr att försvinna även dom, det kommer vara 100% el som gäller om 5-10 år (tror jag)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Hur laddar ni era model 3?
Once you go elbil there is no turning back.Dastysk skrev:Är i T3 tankar som tjänstebil. Skulle kunna dra ny matning från elskåp till garage ganska enkelt. MEN jag skulle vilja komma undan billigt eftersom jag byter om 3år igen och då vet man inte vad det blir för modell eller laddhybrid. Hur hade ni gjort? Har ”vanligt uttag” i garage med 16A
Satsa på CCS, det kommer fungera på kommande bilar också.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Hur laddar ni era model 3?
Kan väll tillägga att uttaget är 16A hjälper ju inte så mycket om du har en huvudsäkring på 16A och huset drar mycket i övrigt. Det gäller att se över helheten.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Hur laddar ni era model 3?
CCS är likström och finns utmed vägarna, det vi har "hemma" är Typ 2 uttag (AC)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Hur laddar ni era model 3?
Har ingen elbil idag, men jag installerade ny matning och elcentral . Har beställt laddbox och ska installera den så fort den kommer. Allt detta i min villa som jag besöker 1gång/ veckaDastysk skrev:Är i T3 tankar som tjänstebil. Skulle kunna dra ny matning från elskåp till garage ganska enkelt. MEN jag skulle vilja komma undan billigt eftersom jag byter om 3år igen och då vet man inte vad det blir för modell eller laddhybrid. Hur hade ni gjort? Har ”vanligt uttag” i garage med 16A
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Hur laddar ni era model 3?
Snåla inte på kvadraden på kabeln om du installera undercentraler.nek0 skrev:Har ingen elbil idag, men jag installerade ny matning och elcentral . Har beställt laddbox och ska installera den så fort den kommer. Allt detta i min villa som jag besöker 1gång/ veckaDastysk skrev:Är i T3 tankar som tjänstebil. Skulle kunna dra ny matning från elskåp till garage ganska enkelt. MEN jag skulle vilja komma undan billigt eftersom jag byter om 3år igen och då vet man inte vad det blir för modell eller laddhybrid. Hur hade ni gjort? Har ”vanligt uttag” i garage med 16A
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Hur laddar ni era model 3?
Det var inte jag som installeratChristerSjo skrev:Snåla inte på kvadraden på kabeln om du installera undercentraler.nek0 skrev:Har ingen elbil idag, men jag installerade ny matning och elcentral . Har beställt laddbox och ska installera den så fort den kommer. Allt detta i min villa som jag besöker 1gång/ veckaDastysk skrev:Är i T3 tankar som tjänstebil. Skulle kunna dra ny matning från elskåp till garage ganska enkelt. MEN jag skulle vilja komma undan billigt eftersom jag byter om 3år igen och då vet man inte vad det blir för modell eller laddhybrid. Hur hade ni gjort? Har ”vanligt uttag” i garage med 16A
Sånt får Elajo fixa . Det blev Rutab elcentral och 6mm2 kabel
Re: Hur laddar ni era model 3?
Har inte fått fakturan . Hoppas den kommer nästa vecka.Dastysk skrev:Vad kostar en installation? Ca? Om framdragningen är enkel.
Re: Hur laddar ni era model 3?
Jag skulle säga allt från 2300-10000:- beroende på vem du väljer.Dastysk skrev:Vad kostar en installation? Ca? Om framdragningen är enkel.
En kollega fick ner det till 2300:- inkl jfb typ b från en lokal elektriker som installerade laddboxen på en lunch.
Ringer du Vattenfall tar dom nog 10k i fast pris.
Behöver du bara en jfb typ a kan du kanske komma ner mot 1500:- om du hittar något som är villig att ta jobbet vilket inte alltid är så lätt när det handlar om småsummor.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Hur laddar ni era model 3?
Jag har Luft/Vatten VP på 8,5kw samt 20A huvudsäkringar. Jag investerade i en GARO laddbox med dynamisk lastbalansering. När VP'n går och jag lagar mat, kanske kör två ugnar t.o.m så har det hänt ett par gånger att bilen slutar ladda. Om GARO-boxen inte kan leverera minst 6A på varje fas så avbryter bilen laddningen helt. När jag stänger av ugnarna/hällen så återupptas laddningen automatiskt igen. Fungerar jätte smidigt!pefreli skrev:Jag har 20A med värmepump till pool och villa samt elbil.
Eventuellt får man hålla ner laddningseffekten riktigt kalla dagar. Blir intressant att se nu när vintern kommer. Poolen går ju dock inte på vintern
Någon som har laddningserfarenhet på vinter med 20A och luft/vatten värmepump?
Säkra upp kostar ett antal tusenlappar extra om året så det vill man undvika.
M3 SR+
Re: Hur laddar ni era model 3?
Någonstans måste man ladda o det tar tid från annat. Att ladda hemma är klart smidigast. Jag körde min LR i 5 månader o 1500 mil o laddade hemma 4 gånger.pejvic skrev:Håller med marcus, onödigt, jag har haft min sen i mars, har ingen laddning hemma alls. Inget jag saknar. Men alltså det beror på hur mkt man brukar bilen osv. Högst individuellt. Att lura i folk att de måste ha hemmaladdning är att skrämma bort vanligt folk.
Laddade gratis alla andra gånger, bor i Sthlm o har hittat (mina) ställen.
Men gör man så måste man planera laddningen inte direkt smidigt.
Var laddar du din bil?
Re: Hur laddar ni era model 3?
Laddat med 8A Schuko sedan jag fick bilen i Maj. 71 laddningar med 8,5h i snitt. 1070kWh, vilket är mindre än hälften av min totala laddning av bilen.
Min UMC har suttit monterad i samma uttag hela tiden.
Har 16A i huset, pool + värmare (som inte går nattetid och inte vinter heller)
Min UMC har suttit monterad i samma uttag hela tiden.
Har 16A i huset, pool + värmare (som inte går nattetid och inte vinter heller)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Hur laddar ni era model 3?
Köpte en JFB typ B och säkringar från Aliexpress kostnad ~1100, en WC för 5200, diverse kablar och elcentral för 700 , elektrikern tog 1850 efter ROT. Totalkostand <10.000 SEK , ansökte och fick besked direkt för 50% bidrag. Nettokostnad <5000 SEK
Jag är nöjd
Jag är nöjd
Re: Hur laddar ni era model 3?
Sjukt att du fick bidrag på Tesla boxen den ska inte vara godkänd för bidraget.Freelance skrev:Köpte en JFB typ B och säkringar från Aliexpress kostnad ~1100, en WC för 5200, diverse kablar och elcentral för 700 , elektrikern tog 1850 efter ROT. Totalkostand <10.000 SEK , ansökte och fick besked direkt för 50% bidrag. Nettokostnad <5000 SEK
Jag är nöjd
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Hur laddar ni era model 3?
Jodå, den är godkänd. NV kollade direkt med Tesla att den var förberedd för mätning.LasseTM skrev:Sjukt att du fick bidrag på Tesla boxen den ska inte vara godkänd för bidraget.Freelance skrev:Köpte en JFB typ B och säkringar från Aliexpress kostnad ~1100, en WC för 5200, diverse kablar och elcentral för 700 , elektrikern tog 1850 efter ROT. Totalkostand <10.000 SEK , ansökte och fick besked direkt för 50% bidrag. Nettokostnad <5000 SEK
Jag är nöjd
Re: Hur laddar ni era model 3?
Du får inte använda både ROT-avdrag och ladda-hemma-stöd. Finns en punkt i ansökan där du ska intyga att du inte har sökt ROT-avdrag.Freelance skrev:Köpte en JFB typ B och säkringar från Aliexpress kostnad ~1100, en WC för 5200, diverse kablar och elcentral för 700 , elektrikern tog 1850 efter ROT. Totalkostand <10.000 SEK , ansökte och fick besked direkt för 50% bidrag. Nettokostnad <5000 SEK
Jag är nöjd
Min kostnad för Tesla WC blev ungefär som din fast med Chint JFB och resten Hager-prylar som elektrikern köpte. Totalt ~5500kr efter bidraget, men då var jag ärlig och sökte inte ROT-avdrag för arbetskostnaden.
Re: Hur laddar ni era model 3?
Tack, det var elektrikern som skickade fakturan med ROT, tror det blev endast några hundra kronor, jag får be elektrikern skicka en ny faktura, visste inte att jag gjorde fel, skall informera naturvårdsverket om det.kikat skrev:Du får inte använda både ROT-avdrag och ladda-hemma-stöd. Finns en punkt i ansökan där du ska intyga att du inte har sökt ROT-avdrag.Freelance skrev:Köpte en JFB typ B och säkringar från Aliexpress kostnad ~1100, en WC för 5200, diverse kablar och elcentral för 700 , elektrikern tog 1850 efter ROT. Totalkostand <10.000 SEK , ansökte och fick besked direkt för 50% bidrag. Nettokostnad <5000 SEK
Jag är nöjd
Min kostnad för Tesla WC blev ungefär som din fast med Chint JFB och resten Hager-prylar som elektrikern köpte. Totalt ~5500kr efter bidraget, men då var jag ärlig och sökte inte ROT-avdrag för arbetskostnaden.
Beträffande förberedelsen för energimätning, även om WC saknar de så har jag plats i min dedikerade separata central att installera en DIN mätare vid behov, och sådant kan man alltid lägga in förre WC om framtida regler kräver det.
Re: Hur laddar ni era model 3?
Tesla WC är förberedd för energimätning eftersom den är möjlig att uppdatera mjukvaran i, annars skulle den inte kunna bli berättigad till bidrag. Den uppdateras genom NCV7356 på CP-pinen vid anslutning av en Tesla. Alla Teslor har alltid har den senaste WC mjukvaran liggande som hämtas hem tillsammans med de ordinarie uppdateringarna, redo att skickas över. Så om det skulle bli ett krav att kunna läsa av energiförbrukningen får Tesla helt enkelt släppa en uppdatering till WC. En extern energimätare är märkligt nog inte godkänt av naturvårdsverket.Freelance skrev:Tack, det var elektrikern som skickade fakturan med ROT, tror det blev endast några hundra kronor, jag får be elektrikern skicka en ny faktura, visste inte att jag gjorde fel, skall informera naturvårdsverket om det.kikat skrev:Du får inte använda både ROT-avdrag och ladda-hemma-stöd. Finns en punkt i ansökan där du ska intyga att du inte har sökt ROT-avdrag.Freelance skrev:Köpte en JFB typ B och säkringar från Aliexpress kostnad ~1100, en WC för 5200, diverse kablar och elcentral för 700 , elektrikern tog 1850 efter ROT. Totalkostand <10.000 SEK , ansökte och fick besked direkt för 50% bidrag. Nettokostnad <5000 SEK
Jag är nöjd
Min kostnad för Tesla WC blev ungefär som din fast med Chint JFB och resten Hager-prylar som elektrikern köpte. Totalt ~5500kr efter bidraget, men då var jag ärlig och sökte inte ROT-avdrag för arbetskostnaden.
Beträffande förberedelsen för energimätning, även om WC saknar de så har jag plats i min dedikerade separata central att installera en DIN mätare vid behov, och sådant kan man alltid lägga in förre WC om framtida regler kräver det.