Normal räckvidd?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

stiffen72
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 okt 2019 10:17

Normal räckvidd?

Inlägg av stiffen72 »

Hej. Ursäkta om frågan redan diskuterats, har inte hittat något.
Min Model 3 har efter en månad börjat visa väldigt stor skillnad på Batteriets prognos på räckvidd, mot vad jag verkligen kört.
Varje morgon har jag ca 32 mil angivet efter laddning. Efter att ha kört normal pendling till/från jobb på totalt 6 mil, samt 2 mil skjuts till några träningar, så har jag kört 8 mil o förbrukat 18kWh, men batterisymbolen indikerar räckvidd på ca 18-20 mil, fast det borde vara ca 24 mil (32-8)?
Jag kör lugnt, max 90 ungefär, det har varit ca 4-8 plusgrader, kupe på 21 grader, stolsvärme ibland.
Är det något skumt eller kan det bero på yttertempen på runt +5 som gör att det blir så stor skillnad? Det är ju mer än 50% större förbrukning än vad jag kört i mil? Det är ju inte i närheten av vad batterimätaren indikerar.
Mvh
//Staffan
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av Elix747 »

Räckvidd i displayen visar EPA (USA miljö myndighet) certifierad räckvidd. Den visar i deras cykelförbrukning ca 150WH/km. Det ger nominell räckvidd vid gynnsamma förhållanden och lugn körning. Kallt väder, regn, tuffare accelerationer, fetare fälgar, etc ökar förbrukningen. 18 kWh för 8 mil indikerar över 200 Wh/km. Dvs räckvidden sjunker mycket fortare än körda mil. Vinterväder slår ganska hårt på elbilar.
På sommaren kan jag köra på 150 om jag tar det lugnt. Hittills har jag 185 i snittförbrukning.
Senast redigerad av Elix747, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Normal räckvidd?

Inlägg av taliz »

Räckviddsmätaren är beräknad på sommarvärme, medvind, platt väg osv... likt förbrukningsuppgifter för en avgasbil.
Kyla, regn, snö, backar, motvind, värme eller kyla i kupén osv påverkar den rejält.

Häromdagen körde jag 6 mil, men drog 18 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av point1 »

32 mils räckvidd om du kör i ett sträck. Du kan inte stycka upp räckvidden i små sträckor. Dvs 32 st 1 mils sträckor är något helt annat än att köra 32 mil i ett sträck, pga kupévärmare och batterivärme.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
stiffen72
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 okt 2019 10:17

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av stiffen72 »

Ok tack.. Bra att veta att man inte kan räkna med 32 mil från 80%-tankat då.. Tempen lär ju inte blir högre utomhus heller.. Känns mysko om man ska räkna med räckvidd på ca 20 mil. Hade mycket bättre räckvidd när jag precis fått bilen, men det var väl minst +10 grader då.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av Remuz »

stiffen72 skrev:
Ok tack.. Bra att veta att man inte kan räkna med 32 mil från 80%-tankat då.. Tempen lär ju inte blir högre utomhus heller.. Känns mysko om man ska räkna med räckvidd på ca 20 mil. Hade mycket bättre räckvidd när jag precis fått bilen, men det var väl minst +10 grader då.
Du har dock samma fenomen på en bensinbil och än värre på en diesel. Man märker det inte lika tydligt dock eftersom räckviddsmätaren startar på 100mil men är på noll efter 50mil
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av Tellus »

En stor bov är kupévärmaren, vid stadskörning och kortare landsvägskörning i nollgradigt väder blir förbrukningen ungefär dubbel mot om kliman är avstängd. Testade köra med kliman avstängd i stan, inga problem att köra SR+ på 110Wh/km! Trots kylan
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 jul 2019 14:51
Ort: Linköping

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av Ulfie2 »

stiffen72 skrev:
Ok tack.. Bra att veta att man inte kan räkna med 32 mil från 80%-tankat då.. Tempen lär ju inte blir högre utomhus heller.. Känns mysko om man ska räkna med räckvidd på ca 20 mil. Hade mycket bättre räckvidd när jag precis fått bilen, men det var väl minst +10 grader då.
Tänk även på att om du startar med kallt batteri på morgonen så går det åt mycket extraström i början när bilen värmer batteriet.
Man ser det ganska tydligt på att man har regen-begränsning på prickarna till vänster under hastighetsmätaren när man åker på morgonen och vartefter batteriet värms så försvinner de.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av point1 »

stiffen72 skrev:
Ok tack.. Bra att veta att man inte kan räkna med 32 mil från 80%-tankat då.. Tempen lär ju inte blir högre utomhus heller.. Känns mysko om man ska räkna med räckvidd på ca 20 mil. Hade mycket bättre räckvidd när jag precis fått bilen, men det var väl minst +10 grader då.
Nja du lär kunna få 25 mil iaf om du kör i ett sträck, kan säkert få högre också beroende på väg och om den är förvärmd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av Mojje »

Jag har en LR och har kört alldeles för mycket sen i mars.
Så länge du har förvärmt kupé och batteri är det ingen fara att ge sig ut på långfärd.
I söndags åkte jag Orsa-Stockholm med 184Wh i medel (RV70) -8 när jag åkte och till Rättvik låg jag på 250Wh.
Sen minskade förbrukningen i takt med att batteriet blev varmt. Kom till Stockholm efter 33mil med 18% kvar.

Däremot om jag kör Mora-Falun, stannar ett par timmar så har jag lätt kört ur 60% av kapaciteten på 18,5mil endast beroende på "uppvärmingskostnaden"
Så som alltid många korta körningar med stopp drar betydligt mer än långkörning.
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av markuswesterberg »

Vad de flesta nog glömmer bort (eller kanske inte förstår/tänker på) är följande:

(Låt mig nu bara ta lite siffror ur luften som säkert inte alls stämmer men som belyser min poäng på ett bra sätt.)

- En elbil har låt säga 75kWh ”energi” i ”tanken”.
- En fossilbil har låt säga 50 l bensin som motsvarar låt säga 300 kWh ”energi”.
- En kall vinterdag kör båda bilarna samma sträcka (låt säga 10 mil) och under denna sträcka åtgår det 20 kWh energi för att hålla 20 C i kupén. För båda bilarna.
- Låt säga att det för elbilen åtgick 20 kWh att köra de 10 milen
- Låt säga att för fossilbilen åtgick det bensin motsvarande 80 kWh energi att köra de 10 milen
- Vi ser nu att det totalt för elbilen åtgick 40 kWh att köra sträckan och hålla värme i kupén och att över hälften av ”förbrukningen” av energi åtgick till att hålla värmen i kupén. Det motsvarar en ökad förbrukning om 100% (!) jämfört med om vi hade kört en vacker vårdag i april med utetemp 20 C.
- Vi ser att fossilbilen gjorde av med 100 kWh på sträckan. Mycket mer än för elbilen. Men klimatanläggningen stod här bara för en ökad förbrukning av 20/80=25%.

Kontenta?

- Utetempen påverkar elbilens förbrukning i mycket större utsträckning än fossilbilen, mätt i procent eller om man så vill, mätt i hur många mil bilen kan rulla
- Elbilen drar fortfarande mycket mindre energi även vintertid (eller om du vill, en mycket varm dag då kupén måste kylas) än en fossilbil
- Elbilens tank innehåller mycket mindre energi än fossilbilens

(Och igen. Påhittade och säkert helt felaktiga siffror men ett resultat som visar min poäng på ett helt korrekt sätt.)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av Tellus »

Därför hade en värmepump i model 3 givit flera mil längre räckvidd vid mild vinter. Kanske kan hoppas Model Y får det.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av termosen »

Jag brukar se till att ladda på två timmar innan avfärd, då brukar laddningen värmt upp batteriet så full regen nås. Sedan tar det bara ett litet tag innan förbrukningen går ner till ”normala” nivåer. Laddar på med 10kw AC.

Och startar kupévärmning 15-30 min innan avfärd, om kallt.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av LarsL »

Konstigt att inte Model 3 har värmepump som Leaf. I Leaf så drar inte värmen alls speciellt mycket, Typ 1,5 kW när det är riktigt kallt. Räckvidden blir trots det kortare för batteriet är kallt, men att slå av värmen ger i princip inget.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av Jerker »

Jag skulle tro att Tesla inte tycker att de är premium med en värmepump som väsnas. På min Zoe lät den ju väldigt mycket. Inte inne i bilen, men utanför.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av Remuz »

Jerker skrev:
Jag skulle tro att Tesla inte tycker att de är premium med en värmepump som väsnas. På min Zoe lät den ju väldigt mycket. Inte inne i bilen, men utanför.
En S/X som laddar på SuC en sommardag låter som en trasig helikopter, så jag är skeptisk till att det ska vara anledningen :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av LasseTM »

Frågan är om det är värt att offra frunken för en värmepump.
Vad jag har läst så ger värmepumpen i Zoe ungefär 2:1 i värme vid 0 grader så det är ju ingen jätteeffektiv pump direkt.
Den största skillnaden ser man förmodligen när det är 5-10 grader ute men när det väl börjar bli -7 så är skillnaden förmodligen minimal och båda går mot 1:1.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Jag skulle tro att Tesla inte tycker att de är premium med en värmepump som väsnas. På min Zoe lät den ju väldigt mycket. Inte inne i bilen, men utanför.
LasseTM skrev:
Frågan är om det är värt att offra frunken för en värmepump.

Bilen har absolut redan en värmepump. Denna är dock bara inte engagerad i värme av bilens kupé.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Normal räckvidd?

Inlägg av Tellus »

Henrik Torphammar skrev:
Jerker skrev:
Jag skulle tro att Tesla inte tycker att de är premium med en värmepump som väsnas. På min Zoe lät den ju väldigt mycket. Inte inne i bilen, men utanför.
LasseTM skrev:
Frågan är om det är värt att offra frunken för en värmepump.

Bilen har absolut redan en värmepump. Denna är dock bara inte engagerad i värme av bilens kupé.
Ja, man kanske borde be någon händig montera denna i kupén så man kan få ac`n att gå baklänges
46419BA4-AA4A-4BA7-BBBB-6A638F474FCA.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar