Betongfundament laddstolpe?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Gussun
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 okt 2019 22:51

Betongfundament laddstolpe?

Inlägg av Gussun »

Hej!
Är på väg att sätta upp en laddstolpe (wc) vid min parkeringsplats som är precis vid huset. Jag har köpt själva stolpen från England (evpost) och behöver ett fundament att skruva fast den i. Den ska fästas på tre skruvar/bultar och fundamentet behöver ca 25cm i diameter i markplanet. Eftersom jag inte är så van/kan (eller har orken) att gjuta själv så försöker jag få fatt i en färdiggjutet fundament som är förberett för rördragning.

Men det var inte världens enklaste sak att hitta... är det någon som har ett förslag på vart jag kan hitta en sånt betongfundament?

Model 3 LR kommer i början på december så jag känner att det är dags att ta tag i det här arbetet nu.

Vad tror ni, vart vänder man sig för att få fatt i ett sånt fundament?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Betongfundament laddstolpe?

Inlägg av zyax »

Markskruv? Fråga på slutagrav.se så kanske de kan komma och dra ner en skruv som passar ditt behov om du inte får ner skruven själv.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Betongfundament laddstolpe?

Inlägg av dd88 »

Jag lät ett lokalt markföretag gjuta fundament till en utomhustrappa, gav en femhundring inkl moms per styck och fick dom levererade på garageuppfarten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Betongfundament laddstolpe?

Inlägg av dhogborg »

Plintbetong kan du testa, behöver inte blandas, häll ner i hålet och häll på föreskriven mängd vatten. Min stolpe sitter riktigt bra med sådan, och röret med sladden är stabilt ingjuten.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Gussun
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 okt 2019 22:51

Re: Betongfundament laddstolpe?

Inlägg av Gussun »

Bra! Tack för tipsen. Fick fatt i en Liten firma som kommer och gjuter plinten!
Gussun
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 okt 2019 22:51

Re: Betongfundament laddstolpe?

Inlägg av Gussun »

Nu är stolpen på plats.
En liten firma kom förbi och grävde 5m och la i slang och kabel. Sen tog de ett vanligt betongfundament för rörstolpe och svetsade ihop en lösning som funkade ihop med evposts laddstolpe för tesla wc. (https://evposts.com/collections/frontpa ... cts/cp01bm).

Inte superenkelt att hitta en bra stolpe och fundament för tesla wc men den här lösningen blev bra. Elektrikern kommer nästa vecka installera WC på stolpen och kopplar in jordfelsbrytare. Sen är det bara att vänta med kraft att bilen ska dyka upp. :D
Gussun
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 okt 2019 22:51

Re: Betongfundament laddstolpe?

Inlägg av Gussun »

Så här blev själva stolpen utan wc.
06AF2DE9-5794-4F45-A338-ED6AB4C7217B.jpeg
Skriv svar