"high voltage" kabel?
Moderator: Redaktion
"high voltage" kabel?
Kan man få 230 v i bagaget?
Kan man på något sätt dra ström från huvudbatteriet till bagaget?
Vill kunna ladda min "räckviddsförlängare" Segway ninbot pro".
Kan man på något sätt dra ström från huvudbatteriet till bagaget?
Vill kunna ladda min "räckviddsförlängare" Segway ninbot pro".
Re: "high voltage" kabel?
Köp en Tesla Cybertruck istället. Den har 230V, 10A uttag som standard.Dompan skrev:Kan man få 230 v i bagaget?
Kan man på något sätt dra ström från huvudbatteriet till bagaget?
Vill kunna ladda min "räckviddsförlängare" Segway ninbot pro".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: "high voltage" kabel?
Finns ju 12V till 230V omformare som du kan köra från cigarettuttaget.Dompan skrev:Kan man få 230 v i bagaget?
Kan man på något sätt dra ström från huvudbatteriet till bagaget?
Vill kunna ladda min "räckviddsförlängare" Segway ninbot pro".
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: "high voltage" kabel?
Ja*Dompan skrev:Kan man få 230 v i bagaget?
Kan man på något sätt dra ström från huvudbatteriet till bagaget?
Vill kunna ladda min "räckviddsförlängare" Segway ninbot pro".
Nej (livsfarligt, garantin är puts väck och batteriet är dessutom på 350-400 volt DC.)
Går bra, men, se *.
*Det enda rimliga viset att göra detta på är att koppla en 12VDC till 230VAC växelriktare till 12V uttaget ("cigarettändare"). Man ska dock vara metveten om att detta belastar då 12V batteriet som skulle kunna gå sönder tidigare. Också att tänka på att det är extremt ineffektivt att göra så här, då 12V batteriet laddas från det stora batteriet med en DC-DC omvandlare, som i sin tur laddas via AC-DC omvandlaren (mao laddaren i bilen). Elenergin behöver alltså fyra konverteringar (AC-DC, DC-DC, DC-AC, AC-DC) innan den når batteriet i din Segway och varje steg medför förluster.
Ytterligare ett potentiellt problem är att detta 12V uttag inte är strömsatt om bilen står parkerad
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: "high voltage" kabel?
Vad har den för inspänning? Kan ju vara bättre att köra DC-DC omvandling. Dvs 12V till vad din cykel nu har för inspänning.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: "high voltage" kabel?
En DC-DC är i själva verket en DC-AC - AC-DC. Det går inte att transformera DC spänningJonasPersson skrev:Vad har den för inspänning? Kan ju vara bättre att köra DC-DC omvandling. Dvs 12V till vad din cykel nu har för inspänning.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: "high voltage" kabel?
Switched capacitors funkar ju förvisso men normalt krävs ACFlyingBlue skrev:En DC-DC är i själva verket en DC-AC - AC-DC. Det går inte att transformera DC spänningJonasPersson skrev:Vad har den för inspänning? Kan ju vara bättre att köra DC-DC omvandling. Dvs 12V till vad din cykel nu har för inspänning.
Att leka med kondensatorer kan få bra verkningsgrad också
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: "high voltage" kabel?
Om vi nu ska vara petiga så kan man inte konvertera en DC till en högre DC utan att switcha via AC.FlyingBlue skrev:En DC-DC är i själva verket en DC-AC - AC-DC. Det går inte att transformera DC spänningJonasPersson skrev:Vad har den för inspänning? Kan ju vara bättre att köra DC-DC omvandling. Dvs 12V till vad din cykel nu har för inspänning.
Men ska man gå från DC till lägre DC går det bra tex mha en LDO som inte switchar.
Räkna med ca 90-95% verkningsgrad per switchad omvandling.
Edit: vid närmare eftertanke så kan man gå via en DC matad LED som belyser en/flera fototransistor som genererar en DC.
Dvs DC till DC utan AC men med kass verkningsgrad
Re: "high voltage" kabel?
At: Zalman3. Tack för en tråkig kommentar, kul.... verkligen....
At: JM: Ja, jag vet men som nämns senare forumet av [Teslaspolen]så käkar det 12 v batteri som frukost.
+
At: JonasPersson, FlyingBlue, Bjelke och (JM... igen...): Alla som har en Tesla är inte elektriker. Snacka svenska.
Jag var mer ute efter en lösning, inte hur många som ser det som en OMÖJLIGHET.
Lägger ner tråden.
At: JM: Ja, jag vet men som nämns senare forumet av [Teslaspolen]så käkar det 12 v batteri som frukost.
+
At: JonasPersson, FlyingBlue, Bjelke och (JM... igen...): Alla som har en Tesla är inte elektriker. Snacka svenska.
Jag var mer ute efter en lösning, inte hur många som ser det som en OMÖJLIGHET.
Lägger ner tråden.
Re: "high voltage" kabel?
Men om det nu inte finns en enkel lösning så är väl lite kreativt tänkande en bra hjälp för att åtminstone förklara problematiken.Dompan skrev:At: Zalman3. Tack för en tråkig kommentar, kul.... verkligen....
At: JM: Ja, jag vet men som nämns senare forumet av [Teslaspolen]så käkar det 12 v batteri som frukost.
+
At: JonasPersson, FlyingBlue, Bjelke och (JM... igen...): Alla som har en Tesla är inte elektriker. Snacka svenska.
Jag var mer ute efter en lösning, inte hur många som ser det som en OMÖJLIGHET.
Lägger ner tråden.
Re: "high voltage" kabel?
En snabb koll på segway laddaren så kan man konstatera att de verkar vara på ca 120W.Dompan skrev:At: JM: Ja, jag vet men som nämns senare forumet av [Teslaspolen]så käkar det 12 v batteri som frukost.
På 12V blir det då 10A men med lite förluster så landar det förmodligen på ca 11A.
Ta reda på vad 12V-uttaget är avsäkrat till.
Som jämförelse så drar ju en vanlig 55W halvljus halogen ca 4.5A eller 9A för båda.
Är ju inte ovanligt med över 100W bara till bilstereon.
Har för mig Skärmen + HW 2.5 drar runt 300W.
Tror du på fullaste allvar att Teslas 12V batteriladdare inte pallar 11A (132W).....
Re: "high voltage" kabel?
Jag hade vidarekopplat 12v-uttaget i mittkonsolen till bakluckan. Detta uttag skall klara 12A kontinuerligt 16A peak power
Re: "high voltage" kabel?
Fick höra häromdagen att en typisk 12V generator idag ger uppemot 180A. Eftersom bilarna idag har tex elektrisk servostyrning, mängder av styrdon, ställmotorer och andra elektriska förbrukare. Där man även bedömde att den inbyggda DC/DC omvandlaren i en elbil var på ungefär samma nivå.
Stooooor skillnad från 70-80 talet då 70-90A generator var stort och 55A hyfsat normalt.
Dvs det innebär alltså klart över 2000W då man dessutom säkerligen ligger en bra bit över >13V i utspänning från generator/omvandlare.
Sen hur mycket som finns över/reserv är ju en annan femma. Men 120W lär knappast vara något större problem normalt. Bara man tar det från lämpligt ställe eller direkt från 12V batteriet.
Stooooor skillnad från 70-80 talet då 70-90A generator var stort och 55A hyfsat normalt.
Dvs det innebär alltså klart över 2000W då man dessutom säkerligen ligger en bra bit över >13V i utspänning från generator/omvandlare.
Sen hur mycket som finns över/reserv är ju en annan femma. Men 120W lär knappast vara något större problem normalt. Bara man tar det från lämpligt ställe eller direkt från 12V batteriet.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: "high voltage" kabel?
Skillnaden här är att Tesla genererar 12V från stora 400V batteriet via en DC/DC omvandlare. Finns liksom ingen avgasmotor att sätta generatorn på...
Re: "high voltage" kabel?
Enligt vad jag hittat (https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 744/page-4) så är DC-DC-laddaren i MS på 2500W och den kickar in och laddar 12V-batteriet så fort spänningen sjunker under 12,2V. Som jag förstår det så ligger denna laddningsfunktion utanför bilens övriga elsystem och funkar därmed även när bilen sover.
Dock har jag inte testat detta själv än men jag kommer (eftersom det är helt omöjligt att få tag på en Trailer Brake Controller-Harness av Tesla ) att koppla in mig direkt på 12V-batteriet via denna BatteryProtect BP-65 (https://www.victronenergy.se/battery_pr ... ry-protect) som bryter strömmen till mina externa laster när spänningen når inställt värde, ex.vs 12,0V, för att skydda batteriet och bevara tillräckligt med ström för bilens fundamentala funktioner skall fungera om det trots allt inte laddas.
Grejer beställda, återkommer med litet projekt när delarna landat här
Dock har jag inte testat detta själv än men jag kommer (eftersom det är helt omöjligt att få tag på en Trailer Brake Controller-Harness av Tesla ) att koppla in mig direkt på 12V-batteriet via denna BatteryProtect BP-65 (https://www.victronenergy.se/battery_pr ... ry-protect) som bryter strömmen till mina externa laster när spänningen når inställt värde, ex.vs 12,0V, för att skydda batteriet och bevara tillräckligt med ström för bilens fundamentala funktioner skall fungera om det trots allt inte laddas.
Grejer beställda, återkommer med litet projekt när delarna landat här
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Re: "high voltage" kabel?
Gott, äntligen lite kreativa lösningar.
Ok, så kräm från 12v batteriet bör räcka verkar det som.
Ok, så kräm från 12v batteriet bör räcka verkar det som.