Skrikande bromsar vid backning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
Skrikande bromsar beror på vibrerande bromsklossar. Biltema sålde tidigare antiskrikplattor. Självhäftande plattor som man klistrade på baksidan av beläggen. Dom absorberade vibrationer bra. Biltema säljer dom inte längre. Kanske finns det någon annanstans? Byte bromsar på min Volvo förra veckan. Köpte klossar från brembo. Dom hade dessa plattor från början. Kanske sätter dom såna på alla sina belägg?
Då borde väl Tesla ha det redan för det är väl Brembo där? Jag har också kört med sånt på tidigare bilar med bra resultat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
Skrikande bromsar beror på vibrerande bromsklossar. Biltema sålde tidigare antiskrikplattor. Självhäftande plattor som man klistrade på baksidan av beläggen. Dom absorberade vibrationer bra. Biltema säljer dom inte längre. Kanske finns det någon annanstans? Byte bromsar på min Volvo förra veckan. Köpte klossar från brembo. Dom hade dessa plattor från början. Kanske sätter dom såna på alla sina belägg?
Då borde väl Tesla ha det redan för det är väl Brembo där? Jag har också kört med sånt på tidigare bilar med bra resultat :)
Är det? Porsche kör också med brembo bromsok från fabrik men belägg och skivor är från andra tillverkare.
Användarvisningsbild
alidhojd
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 nov 2021 11:12

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av alidhojd »

Tre tips, kanske inte är läge att börja fixa själv men om du vill styra mekanikerna i rätt riktning kanske det här vore något.
Som det är skrivet tidigare i tråden så är vibrationer problemet men det går att minska med shims o smörj.

https://www.trodo.se/anti-skrik-folie-b ... XxEALw_wcB

https://products.liqui-moly.com/brake-a ... eal-3.html

https://www.bremboparts.com/europe/sv/p ... el/b-quiet

Brukar funka fint med kopparpasta men brembo b-quiet lockar ju med ett fantastiskt namn!

Finns säkert någon lokal bromsverkstad som bara fixar bromsar, dom brukar ha koll. Stanna till där och förklara ditt problem så kanske dom kan komma med tips.
2021 model 3 long range
Umeå
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
taliz skrev:
Har någon med Performance drabbats? Eller är det bara de vanliga bromsarna som drabbas?
Har haft det i 9mån på min 3P. Service sa att det ska vara så. 1-10km/h ungefär och bara bakåt. Folk som stått nära när jag backat har blivit rejält rädda och arga.

Fick lite idiotiska förslag av service som alla var saker jag testat INNAN jag bad dom kolla på det eftersom jag har högre IQ ä n en fiskmås.
Jag fick det på min P också efter jag skrev det inlägget. Löstes genom några hårda inbromsningar(både framåt och bakåt).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

taliz skrev:
Jag fick det på min P också efter jag skrev det inlägget. Löstes genom några hårda inbromsningar(både framåt och bakåt).
Har nog testat det 100ggr, varav 20 var innan jag la in ett ärende till service
P85D svart/svart med gratis SuC
Don Vessla
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 okt 2021 18:28

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Don Vessla »

Mattias2 skrev:
Hej! Nån mer än jag som har skrikande/tjutande bromsar vid backning? Är det nåt att göra ett serviceärende på tycker ni? Lite pinsamt i garaget på jobbet, ingen premiumkänsla direkt...

Hälsningar,
Mattias
Räknas Teslor och Model 3 till premiumsegementet på annat än på jämförbara bilar inom samma prissegment?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

Imorn 9.15 ska mina fixas på SC segeltorp. Enligt fakturan tar det 0.8h och dom tänker rengöra bromsskivor. Tror inte det kommer funka eftersom jag gjorde det när jag bytte hjul båda nu till vintern och i våras...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

Remuz skrev:
Imorn 9.15 ska mina fixas på SC segeltorp. Enligt fakturan tar det 0.8h och dom tänker rengöra bromsskivor. Tror inte det kommer funka eftersom jag gjorde det när jag bytte hjul båda nu till vintern och i våras...
Såhär 4h senare är det inte fixat ännu och appen säger fortfarande att bilen är klar 12.30, dvs för en timme sedan.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Remuz skrev:
Imorn 9.15 ska mina fixas på SC segeltorp. Enligt fakturan tar det 0.8h och dom tänker rengöra bromsskivor. Tror inte det kommer funka eftersom jag gjorde det när jag bytte hjul båda nu till vintern och i våras...
Såhär 4h senare är det inte fixat ännu och appen säger fortfarande att bilen är klar 12.30, dvs för en timme sedan.
Om det skulle kännas bättre så kan jag låtsas vara förvånad… :lol: ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

Fick en lånebil och fick åka hem 13.30 typ
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

Remuz skrev:
Fick en lånebil och fick åka hem 13.30 typ
Klar, gnisslar inte. Ska bli spännande att se om det kvarstår imorn
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Remuz skrev:
Fick en lånebil och fick åka hem 13.30 typ
Klar, gnisslar inte. Ska bli spännande att se om det kvarstår imorn
Jag håller tummarna iaf! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Vesslans »

Remuz skrev:
Remuz skrev:
Fick en lånebil och fick åka hem 13.30 typ
Klar, gnisslar inte. Ska bli spännande att se om det kvarstår imorn
Hur gick det? Fick de rätt på problemet eller kvarstår det?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

Vesslans skrev:
Remuz skrev:
Remuz skrev:
Fick en lånebil och fick åka hem 13.30 typ
Klar, gnisslar inte. Ska bli spännande att se om det kvarstår imorn
Hur gick det? Fick de rätt på problemet eller kvarstår det?
Gnisslar igen sedan cirka en vecka
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Vesslans »

Skumt att de inte får rätt på det. Jag har samma problem med min. Är det någon som fått det fixat och blivit av med problemen?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Fredrik j »

Rengöra bromsskivor brukar ju inte fungera mot skrikande bromsar i längden. Det beror på vibrationer i beläggen. Antingen mellan belägg och kolv eller belägg och konsol.
Lösningen är att dämpa ut vibrationerna. Man kan gör det med pasta eller olika typer av absorberingsplattor.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

Vesslans skrev:
Skumt att de inte får rätt på det. Jag har samma problem med min. Är det någon som fått det fixat och blivit av med problemen?
Don säger att det är för jag använder bromsen för lite. Bromsa hårt några gånger så är det borta. Funkar såklart inte, så det är väl bara att lägga im 1500kr plus en halvdag på SC i kostnaden på bilen per månad.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Vesslans »

Fredrik j skrev:
Rengöra bromsskivor brukar ju inte fungera mot skrikande bromsar i längden. Det beror på vibrationer i beläggen. Antingen mellan belägg och kolv eller belägg och konsol.
Lösningen är att dämpa ut vibrationerna. Man kan gör det med pasta eller olika typer av absorberingsplattor.
Ok varför låter det bara när man backar och inte när man kör framåt och bromsar?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Fredrik j »

Vesslans skrev:
Fredrik j skrev:
Rengöra bromsskivor brukar ju inte fungera mot skrikande bromsar i längden. Det beror på vibrationer i beläggen. Antingen mellan belägg och kolv eller belägg och konsol.
Lösningen är att dämpa ut vibrationerna. Man kan gör det med pasta eller olika typer av absorberingsplattor.
Ok varför låter det bara när man backar och inte när man kör framåt och bromsar?
Därför beläggen vibrerar annorlunda och får andra anliggningspunkter. Det här är ju inget unikt för Tesla utan berör alla bilar med framförallt flytande ok. I ett flytande ok är man beroende av att beläggen är lite....flytande vilket gör det svårare att undvika.
Man kan prova med att skifta beläggen mellan höger och vänster sida. Ibland funkar det.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Remuz »

För mig är den stora frågan varför inte Tesla vet om detta och åtgärdar det? Känns ju som garantiärende om det är vibrationer utan dämpare. Typ konstruktionsfel...
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skrikande bromsar vid backning

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev:
För mig är den stora frågan varför inte Tesla vet om detta och åtgärdar det? Känns ju som garantiärende om det är vibrationer utan dämpare. Typ konstruktionsfel...
Klart dom vet. Tesla tillverkar ju inte sina bromsar själva och det här är ju inte cutting-edge direkt.
Problemet är att det är lite knepigt att få ordning på.

Just rengöring, vilket ökar frispelet mellan belägg och ok, kan faktiskt förvärra.

Det brukar funka med såna här:
https://www.racing-planet.se/bromsbelae ... ea8b9d912a

Premiumbelägg har dom ofta från början. Tidigare sålde Biltema men inte längre.
Skriv svar